3669
Sök

Vad har du haft för problem med din VOLVO?

33 Inlägg
23 september 2012
#21
REG-SKYLTEN skrev:
Själv har jag haft 73 volvo´s. Och det jag kommer på nu är... .. Ett torkarblad gick sönder en gång! Men det gick på garantin..

hehe klockren wink


Muttley
23 september 2012
#22
Vi kan säga att jag hade 3. Dock ägde jag inte v70n.

V40 2.0t 98 som jag sålde med 24 på mätaren pga styrboxen.
- hjullager fram bytt 2 gånger under en 2 års period.
- bromssystemet gav upp.
- Styrboxen gav upp.
- Höger lykta kass
Förövrigt mitt livs sämsta affär när man ser till värdeminskning.

740 88.
- var visst en hallgivare som gett upp.

v70 2,4D 06 jädrans massa problem.
- hjullager
-spjäll
-vindruta X2
- mycket vibrationer
- Rasad växellåda vid 24 tusen.
- styrservon läckte.
-kylaren sprack vid -10
- tändlåset krascha så fick köra med extranyckel.
-baktorkaren kass.
- Skinnsätena var kass.

ja där var mer men inget jag kommer på nu smile

Köper aldrig nånsin volvo mer.

Avstängd
195 Inlägg
23 september 2012
#23
Inget alls, går som en klocka i alla väder....

Åandra sidan så har den bara gått 34000 mil så den är ju inte riktigt inkörd än wink

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
23 september 2012
#24
Detta är vad jag har uppskrivet om min, dock rensad på ren service...

214xxx:
Bytt: Magnetventil Laddtrycksreglering

218xxx (12/4-07)
Utbytes Generator

224xxx:
Packbox - vevaxel bakre bytt (pga läcka)

226xxx:
Länkarmar från 850 med bättre beg spindelleder och nya powerflex bussningar (pga kass spindelled vänster)
Övre fjäderfäste fram båda sidor bytt (pga rost)

235xxx: (090611)
Byte drivaxel höger (visade sig att det va inget fel på denna)
Byte höger Hjullager fram

242xxx
Byte tändspole

2010 kv. 1
låda bytt till manuell pga ras på automat
Kupefläkt, motor bytt "ombyggd"
kylare tätad pga läcka
Bättre beg styrled V


275xxx (110413):
Knarrstag båda sidor bytt
bromsok bak båda sidor

276xxx (110503)
LMM bytt

277xxx (110509)
Bytt packningar på oljereturen från turbo

284xxx (110711)
Bytt undre bakre motorkudde

295xxx (2012-05)
Bytt AC kompressor
Övre stötdämparfästen bak.  (dock inget fel på dem)

296xxx (2012-06)
Bytt till bättre beg kamaxelgivare

2975xx (2012-09)
Ny oljesticka (gammla av)
Bytt båda inre bussningar bak


1 271 Inlägg
23 september 2012
#25
Har haft min första Volvo i en vecka å det är min sista montera en sinter koppling å skulle lek som jag gjort resten av veckan å smäckte bakaxel å låd på samma gång bilen är en 740 gl-90 gått nästa 40 å det var blött ute. Alla sa att jag skulle köpa en Volvo som vinter bil för dom håller men att åka på sladd på ettan å sen inte kunna skicka i tvåan är klent så blir att åka tyskt igen för de håller iaf

Tjatja bloggen!
150 Inlägg
24 september 2012
#26
volvo v70 -06 ca 8000mil

1. Allt som har med bromsar att göra

2. avgasupphängning

3. xenon lamporna

4. tändningslås (dyyyrt men räknades som maskinskada på försäkringen)

5.vindruta ska bytas nu

6.styrled

7.oljud i bakvagnen , har inte hittat felet än

8.elfel, radion funkar inte om bakrutevärmaren är på smile



Volvo 855 -94 ca 34000mil

1. ac

2. avgasvärden

3. drivknut

4. motorkudde

5. allt med bromsar att göra

kommer inte ihåg nå mer .



Volvo 142 -72 okänt milta

1. Rost !!!!

2. förgasarmembran

inga allvarliga grejjer men det här är lugnt körda bilar så smile
Senast redigerat av Dieselsot (24 september 2012)

tjena grabbar !!

2 763 Inlägg
24 september 2012
#27
Volvo V70XC, har under under ett år och 3000mil bytt båda styrlederna, båda stabstagen, batteri, båda hjullagerna fram, kylvätsketemperaturgivaren en gång och behöver göra det igen, kylare. Sedan givetvis service och bytt alla lampor i strålkastarna fram! smile

Om jag ska köpa Volvo igen? Utan tvekan! Goare bil får man leta efter! smile

Volvo - For Life

Smålänning
7 887 Inlägg
24 september 2012
#28
Av detta kan man nog dra slutsatsen att vad gäller Volvo är inte nyare automatiskt lika med mindre problem...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

OUTLAW1
24 september 2012
#29
fyller på denna mardrämstråden lite:

V70N T5 2002.
Drygt 22000mil fullstämplad bok..

Gasspjäll samt en spridarkontakt 10900:-
Allt i bromsväg inkl 2 bakok..(förra ägaren men har ett kvitto på 8600:-)
Givetvis alla lamporna fram o bak...några hundringar..
Hjullager Vänster 1200:- ej original..för då kostar det drygt 3800:-
Ac trasig..fårr kostnadsförslag på 4000:- hos kylfirma
Batteri 1200:-
Inre styrled 2200:-

Ja som sagt listan e inget kul att se för en av sveriges mest sålda famlijebilar..

Har ägt min bil i ca 1½ månad bara och redan utgifter på ca 14300:- detta på en fullservad bil..

Kan det vara så att V70N är sverige sämst tillverkade bilar??

Fri fart för ett fritt folk!
14 680 Inlägg
24 september 2012
#30
vad gör ni med era bilar?

min 740 har jag bara kört med istort sätt fick byta värmeelement annars har den rullat på går konstant på fullgas

min 855turbo har jag bytt någon avgasupphängning och fått fixat avgassystemet som någon klåpare varit på

annars har den rullat på drygt 3000mil från förra bes inför bes i år så kollade jag glödlampor bytte några som var paj och den rullade igenom med en 2:a på att handbromsen på ena sidan pajat
kostade 1timmes fritid och 0kr att laga


många som har bromsrelaterade problem som jag inte riktigt begriper..folk måste lära sig att bromsa med sina bilar. har alltid bra bromsvärden på mina bilar men sen bromsar jag hårt ganska ofta
det är hemligheten att slippa kärvande bromsok och rostiga skivor

en röd tråd syns iallfall när ford tog över så har volvo blivit sämre och sämre.

hur många har tex bytt ett hjulager på en 240? jag har aldrig gjort det visst glappa har dom blivt men bara att dra åt medans mängder med nyare volvosar får nya hjulager väldigt ofta ibland får man vara glada om dom hålller 1500mil

Kör fort så hinner inget hända...

OUTLAW1
24 september 2012
#31
Growe skrev:
vad gör ni med era bilar?

min 740 har jag bara kört med istort sätt fick byta värmeelement annars har den rullat på går konstant på fullgas

min 855turbo har jag bytt någon avgasupphängning och fått fixat avgassystemet som någon klåpare varit på

annars har den rullat på drygt 3000mil från förra bes inför bes i år så kollade jag glödlampor bytte några som var paj och den rullade igenom med en 2:a på att handbromsen på ena sidan pajat
kostade 1timmes fritid och 0kr att laga


många som har bromsrelaterade problem som jag inte riktigt begriper..folk måste lära sig att bromsa med sina bilar. har alltid bra bromsvärden på mina bilar men sen bromsar jag hårt ganska ofta
det är hemligheten att slippa kärvande bromsok och rostiga skivor

en röd tråd syns iallfall när ford tog över så har volvo blivit sämre och sämre.

hur många har tex bytt ett hjulager på en 240? jag har aldrig gjort det visst glappa har dom blivt men bara att dra åt medans mängder med nyare volvosar får nya hjulager väldigt ofta ibland får man vara glada om dom hålller 1500mil

VAD vi gör med dom har mindre betydellse faktikst..Problemet heter elektronik..något som 240,740,940 saknade i sina modeller..eller rättare sagt dom hade en stabil plattform till detta..
sedan kom hysterin med S80 modellen som hade mängder med datorer i bilen..tror det var denna modellen som har över 20 elmotorer för att styra ventilationen i bilen..
i dom nyare e det inte bättre..
datorstyrda spjällhus,separata tändspolar,avancerade system för att allat ska funka..
i dagens bilar kan man ju inte ens montera en dragkrok utan att uppgradera programvaran i bilen,eller byta stereo eller dra ett extra 12v uttag till bagaget..
katastrof säger jag bara..nä 940 var definitivt den sista VOLVON som byggdes..resten u e bara KINASKIT känns det som..
Äger lyckligtvis en 945 classic ockås som inte kostar något förutom service...

Sir
935 Inlägg
24 september 2012
#32
Volvo V70 T5. fått byta bägge framhjulslager 2 gånger. värmepaket. bromsar fram. Laga acc. Byta kontaktrulle till ratten pga dstc fel. Bromsrör fram, bromsslangar fram.

Så jag sålde bilen när allt var bytt, orkade inte vänta på nästa fel.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

Fri fart för ett fritt folk!
14 680 Inlägg
24 september 2012
#33
OUTLAW1 skrev:
Growe skrev:
vad gör ni med era bilar?

min 740 har jag bara kört med istort sätt fick byta värmeelement annars har den rullat på går konstant på fullgas

min 855turbo har jag bytt någon avgasupphängning och fått fixat avgassystemet som någon klåpare varit på

annars har den rullat på drygt 3000mil från förra bes inför bes i år så kollade jag glödlampor bytte några som var paj och den rullade igenom med en 2:a på att handbromsen på ena sidan pajat
kostade 1timmes fritid och 0kr att laga


många som har bromsrelaterade problem som jag inte riktigt begriper..folk måste lära sig att bromsa med sina bilar. har alltid bra bromsvärden på mina bilar men sen bromsar jag hårt ganska ofta
det är hemligheten att slippa kärvande bromsok och rostiga skivor

en röd tråd syns iallfall när ford tog över så har volvo blivit sämre och sämre.

hur många har tex bytt ett hjulager på en 240? jag har aldrig gjort det visst glappa har dom blivt men bara att dra åt medans mängder med nyare volvosar får nya hjulager väldigt ofta ibland får man vara glada om dom hålller 1500mil

VAD vi gör med dom har mindre betydellse faktikst..Problemet heter elektronik..något som 240,740,940 saknade i sina modeller..eller rättare sagt dom hade en stabil plattform till detta..
sedan kom hysterin med S80 modellen som hade mängder med datorer i bilen..tror det var denna modellen som har över 20 elmotorer för att styra ventilationen i bilen..
i dom nyare e det inte bättre..
datorstyrda spjällhus,separata tändspolar,avancerade system för att allat ska funka..
i dagens bilar kan man ju inte ens montera en dragkrok utan att uppgradera programvaran i bilen,eller byta stereo eller dra ett extra 12v uttag till bagaget..
katastrof säger jag bara..nä 940 var definitivt den sista VOLVON som byggdes..resten u e bara KINASKIT känns det som..
Äger lyckligtvis en 945 classic ockås som inte kostar något förutom service...

jo 940 är väll sista volvon med riktigt bra kvalite. tycker dock inte 850/x70og är så där jättedåliga men dåligare än en 940 är dom.

mekar en heldel och det är sällan man byter delar på någon äldre volvo som inte är relaterat till ålder och miltal

som ett exempel har jag aldrig bytt en lmm i varken en 940 eller en 850
bromsok är sällan väldigt sällan man byter kan faktist inte minnas när jag bytte på en 940 sist om jag ens gjort det. har uppdaterat till nyare ok av andra anledningar
bytt 2st framok på 850 då var damaskerna slut=ålderrelaterat


men att behöva byta bromsar runt om osv på relativt nya bilar handlar bara om att ägaren är fördålig på att bromsa.

har haft bilar jag köpt som skivorna rent sagt sätt förjävliga ut som knappt gått att bromsa 1månad senare är dom som nya utan att meka det minsta med dom

Kör fort så hinner inget hända...

83 Inlägg
24 september 2012
#34
Tankmätaren i 740 va trasig sad

Pojkar kör turbo, män kör V8.. Tur att ja e en pojke då (:

2 140 Inlägg
24 september 2012
#35
740: ca36kmil
Elfel, halvljuset funka inte om inte torkarn var på.
Drog närmare 2 liter/mil fast startade väldigt lätt och gick mycket bra, utan lek och bus.
Läckande styrservo
Rost
På en månad alltdetta, kort sagt jag väljer annat framför Volvo, dock inte franskt så lågt sjunker jag inte:-)

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 412 Inlägg
24 september 2012
#36
AntrE skrev:
740: ca36kmil
Elfel, halvljuset funka inte om inte torkarn var på.
Drog närmare 2 liter/mil fast startade väldigt lätt och gick mycket bra, utan lek och bus.
Läckande styrservo
Rost
På en månad alltdetta, kort sagt jag väljer annat framför Volvo, dock inte franskt så lågt sjunker jag inte:-)

Kom all rost på en månad?

137 Inlägg
24 september 2012
#37
Servon! 2/3 rödblockare ja haft har servon läckt som faaaeen på. Nästan lika bra att koppla ur servopumpen från början så att man slipper det tongue


2 140 Inlägg
24 september 2012
#38
OpelP1 skrev:
AntrE skrev:
740: ca36kmil
Elfel, halvljuset funka inte om inte torkarn var på.
Drog närmare 2 liter/mil fast startade väldigt lätt och gick mycket bra, utan lek och bus.
Läckande styrservo
Rost
På en månad alltdetta, kort sagt jag väljer annat framför Volvo, dock inte franskt så lågt sjunker jag inte:-)

Kom all rost på en månad?

Nej den fanns faktiskt innan..

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 335 Inlägg
24 september 2012
#39
REG-SKYLTEN skrev:
sleepyoh skrev:
Kom på lite fler saker.. Tankmätare har varit paj på varje 740/240 jag haft. Fått byta insugningspackning på 850n, packbox mellan v-låda och motor. Glappande instrument ljus på 740.

Det här med tankmätare.. Har haft många 240 (30 st) och aldrig haft problem med tankmätaren..
Vilken årsmodell hade du?

Det välkända tankmätarproblemet på 240/740 beror på att man inte tankar fullt, utan åker och småtankar ist, då börjar armaturen kärrva eftersom den aldrig får röra sig hela längden. Har aldrig haft detta problem sj på någon av mina men jag tankar alltid fullt när jag tankar också smile

217 Inlägg
24 september 2012
#40
V70 T5 -02

Lite saker som jag kommer på snabbt:

Sista ljuddämparen, upphängningen gick sönder varefter ljuddämparen vek sig under bilen
Vindruta (dyrt)
Xenon styrenhet (också dyrt)
Handbromsvajer
Yttre styrstag (tror det var namnet iaf)
Kabelstammen till bakluckan, åtgärdades enkelt med lödkolv och eltejp
Diverse elfel i instrumenthuset bla funkade helljusvarningen bara ibland
Övriga elfel som kom och gick över av sig själv
Slitna bussningar i framvagnen
Handbromsen höll någon vecka efter besiktning sedan blev den dålig igen


Hade den bilen lite över 1 år
Givetvis vanlig service och brännare också men det hör ju till



Sök