2108
Sök

Volvo 945 GL -91 startar ej

302 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
Hej
En 945 GL-91 som ej startar. B230FB och "gamla" automatlådan. Fin originalbil med 30000 mil på mätaren.

Problemet är att den inte alltid startar. Allt fungerar förutom att startmotorn ej går runt. Den klickar inte och ger inga livstecken alls. Man kan rycka i spaken så att P verkligen är i. Ta ur o sätta i nyckeln igen. Man hör att pumpen brummar till men startmotorn är död. Då tvångsmatar man startmotorns styrström med en liten säkring mellan stora plussen o styrningen. Den startar direkt. När man sen stänger av den kan man kanske starta den helt normalt.

Någon som känner igen detta?

Har bytt "strömställaren" eller vad det heter vid tä'ndningslåset så den är ny.

Kan det vara kontakten till "P" läget o hur fungerar den? Det klickar alltid lite nere vid växelspaken när man ska starta den om man har P i.

Det sitter ett originallarm i men säkringarna är utdragna då det sög ur strömmen i batteriet

Tacksam för svar.

140 Inlägg
24 september 2012
kan ju vara startmotorn som gett upp? pröva ge han smäll med en klubba av nått slag om den inte startar. kan vara solinoiden (stavning?) som gett upp.

490 Inlägg
24 september 2012
pröva startmotorns funktion först. sen sitter kontakten inne vid säkringsdosa snett till höger har jag för mig den kan du koppla om så bilen går att starta på alla "växlar" finns säkert bilder på google om hur man kopplar annars har jag ett sånt kontakt stycke som ligger någonstans jag kan kolla på.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

302 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
Det var larmet som spökade. Bortkopplat nu. Funkar bra.
Hej

Sök