Fråga om trim till Volvos V6:or

Ibanezman Skåning
3 oktober 2006 · 739 Inlägg

Finns det överhuvudtaget någon form av trim till Volvos V6:or,
B27A, B28E, B28F, B280F?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
msjoholm
3 oktober 2006 · 151 Inlägg

Har aldrig hört talas om nåt under mina år i bilbranschen. Kanske Renault kan kontaktas, den bygger ju på deras block från början.
Mvh Mats S

Chrille74 Chef
4 oktober 2006 · 379 Inlägg

Har ett svagt minne att det funnits trimkam, och chip.... men det är över 10 år sen.......

Dessutom är de där V6:orna inte bra som motorer, fungerar bra som sänken! Sätt i en annan motor om du vill trimma, eller kör så länge bilen går och skrota den......

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille
Saab 99 "T16" (1984)
Volvo_Mannen Volvoskadad
4 oktober 2006 · 6 017 Inlägg

Chrille74 skrev:
Har ett svagt minne att det funnits trimkam, och chip.... men det är över 10 år sen.......

Dessutom är de där V6:orna inte bra som motorer, fungerar bra som sänken! Sätt i en annan motor om du vill trimma, eller kör så länge bilen går och skrota den......

jo dom motorerna är typ skit

Jonas
Xoff Volvo tönt... =)
5 oktober 2006 · 2 344 Inlägg

dessa fördommar igen... B28E (volvo 760 84-87) är skit, kan jag nog hålla med om ifall den inte är renoverad, isåfall sitter det uppborrade oljekanaler i den å den håller bra, har själv en B28E som jag verkligen kört skiten ur, varva max på varje växel å fått den i kok flera gånger, håller lika bra än...

B280F (volvo 760 88-92?) är det inga kända fel på... allt är fixat sedan gamla b28 tiden... har en sådan också å den håller bra...

så alla är inte skit!

men sedan att tillägga så använde inte volvo 6an till bus bilar, utan rena komfort bilar...

Senast redigerat av Xoff (5 oktober 2006)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Ibanezman Skåning
6 oktober 2006 · 739 Inlägg

Hade man vågat köpa en 760 88:a med blåst toppackning, byta och
lägga dit dubbla istället och spänna dit en turbo?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Xoff Volvo tönt... =)
7 oktober 2006 · 2 344 Inlägg

Ibanezman skrev:
Hade man vågat köpa en 760 88:a med blåst toppackning, byta och
lägga dit dubbla istället och spänna dit en turbo?

tyvär går det inte att öka på avståndet från block å topp då insug mm inte passar då... kommer inte på hur jag ska förklara... man kan inte ens plana dom topparna för att man då inte får ihop det längre...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
msjoholm
8 oktober 2006 · 151 Inlägg

Xoff har rätt, den motorn har en främre transmissionskåpa som täcker både cylinderbankarnas och topparnas framkant och då går det ju inte att höja nivån på dom. Ska du sätta på turbo så får du nog byta till lågkompkolvar. Jag har för mig att Renault Alpine hade en turbovariant på sin V6:a. Kanske värt att kolla upp.

Ibanezman Skåning
9 oktober 2006 · 739 Inlägg

Okej smile
Nu är det så att jag har köpt en 760 med dålig toppackning,
kompet verkar dock vara hyfsat, bilen har stått sen april och
startar nu inte, enligt förra ägaren gick den att bra tills han ställde
av den. Finns det några speciella saker som kan göra att den inte startar,
(förutom toppackningen)? Det är en 88B med B280F.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Xoff Volvo tönt... =)
9 oktober 2006 · 2 344 Inlägg

det ska inte vara något särskillt med den... har du kollat kompet riktigt?

kolla det vanliga, soppa och tändning...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
msjoholm
9 oktober 2006 · 151 Inlägg

Har du kollat enklare saker som att du har du bränsle fram? Om nej, går pumpen? Gnista på stiften? Om nej, hur ser fördelarlock, rotor och kol ut? Tändspole ok?

Annat: kolla impulsgivare, kontaktstycken på styrenhet, luftmassmätare etc. Har du ordenlig kräm i batteriet?

Ibanezman Skåning
9 oktober 2006 · 739 Inlägg

Jag har inte kollat kompet, men det låter som att det borde vara tillräckligt
för att kunna hosta till i alla fall. Gnista och soppa får den i alla fall, har
använt startkablar när jag gjort startförsök om det har nån betydelse....
Men i alla fall, den är stendöd, har bara tänt till lite taskigt en gång.
Ibland när man släppt nyckeln vid startförsök så verkar det som att motorn
tänder baklänges ett varv eller två, kanske bara inbillning? Kan det vara en
tändningsinställning som är fel? Hur ska jag gå till väga med felsökandet?
Jag har visserligen skruvat en del, men jag är bara 19 år, så jag saknar
nog en hel del erfarenhet, speciellt på så pass ny motor.....
Tack för alla svar än så länge big_smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Sharky
10 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

Leta upp Janne Lundin på Amazonforumet.

/Göran

Ibanezman skrev:
Jag har inte kollat kompet, men det låter som att det borde vara tillräckligt
för att kunna hosta till i alla fall. Gnista och soppa får den i alla fall, har
använt startkablar när jag gjort startförsök om det har nån betydelse....
Men i alla fall, den är stendöd, har bara tänt till lite taskigt en gång.
Ibland när man släppt nyckeln vid startförsök så verkar det som att motorn
tänder baklänges ett varv eller två, kanske bara inbillning? Kan det vara en
tändningsinställning som är fel? Hur ska jag gå till väga med felsökandet?
Jag har visserligen skruvat en del, men jag är bara 19 år, så jag saknar
nog en hel del erfarenhet, speciellt på så pass ny motor.....
Tack för alla svar än så länge big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Ibanezman Skåning
12 oktober 2006 · 739 Inlägg

Jag har kollat fördelarlocket och rotorn, helt totaloxiderat hela skiten, kan det göra att
motorn vägrar starta?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Drönirettab
12 oktober 2006 · 21 761 Inlägg

Mycket möjligt, då får bla inte gnistorna från rotorn ordentlig "kontakt" med stiften inuti fördelarlocket och då kommer det inte fram gnistor till tändstiften heller.

Ibanezman Skåning
13 oktober 2006 · 739 Inlägg

Har idag rengjort fördelarlock, rotor, och har bytt tändstift, ingen skillnad.
Har testat att starta med startgas, då får man ösa på utav bara fan ett tag,
då bara hostar den till, den startar aldrig, däremot så går motorn aldrig baklänges
när man testar med startgas.....
Någon som har funderingar?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Xoff Volvo tönt... =)
17 oktober 2006 · 2 344 Inlägg

Joda, jag har skrivit lite i din tråd innan, men det e ett sådant fel som e svårt å felsöka i ett forum...

Men prova detta med startgas, ta bort röret från tomgångsmotorn på sidan innan själlhuset, spraya som en idiota in där i insuget under några sekunder, sätt tilbaka slangen å hoppa in å starta... tänder den några varv då e det troligen soppa som saknas...

hör av dig sen med resultat...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Ibanezman Skåning
8 november 2006 · 739 Inlägg

Har testat det, man samma fenomen, kan ösa på i 15-20 sekunder,
nyser bara till, kan till och med sura stiften med startgas....
Jag misstänker att det är något knas med tändinställningen,
kan det vara tändlägesgivaren? Hur kollar men den i så fall?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
jonthe142
10 november 2006 · 34 Inlägg

GIK turbo har haft turbo konverteringar men vet inte om dom finns kvar!

Ibanezman Skåning
19 november 2006 · 739 Inlägg

Ingen som har någon aning? Kan man kolla efter felkoder eller
något som hjälp?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang