Audi A4 2,6 quattro, dör ibland efter start.

_MrK_
27 september 2012 ·

Hej ibland när jag startar upp bilen så dör den direkt när den kommit igång kan hända 1 till 2 gånger men annars går den jätte fint misstänker något eletriskt undrar om någon haft samma fel som jag ? ska byta bränslefilter men undrar om det verkligen kan vara det som är felet ?


Fixade en godkänd rubrik
mvh Jonas/moderator

it_mutt Avstängd
27 september 2012 · 10 388 Inlägg

Kollat huruvida immo-lampan tänds/blinkar?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JKarlzzon
27 september 2012 ·

jag skulle gissa på att ditt tändningslås kan glappa. Kolla om en nykelsymbol tänds i instrument panelen. Då kan det mycket väl vara dags att se över tändningslåset.

På baksidan av det så sitter det en "startspärr" Ett vre som sitter så att nycket kommer in i den efter att den gått igenom låset. (kommer ej ihåg vad det heter nu i stundens skrivande), Den känner av via ett magnetfält som nyckeln ska inom för att den ska fortsätta låta den gå. (går alltid att starta men dör direkt. Den kan ha gått sönder eller påväg att gå sönder..

Det kan även vara ditt kombiinstrument som är trasigt, eller på väg för om den tappar signalerna så stängs motorn av och den tappar nyckelkodningen, Samma fenomen uppstår då. Då accepterar den inte nyckel för den ger ut fel kod emot vad kombit vill ha..

MVH Jonny

it_mutt Avstängd
27 september 2012 · 10 388 Inlägg

JKarlzzon skrev:
jag skulle gissa på att ditt tändningslås kan glappa. Kolla om en nykelsymbol tänds i instrument panelen. Då kan det mycket väl vara dags att se över tändningslåset.

På baksidan av det så sitter det en "startspärr" Ett vre som sitter så att nycket kommer in i den efter att den gått igenom låset. (kommer ej ihåg vad det heter nu i stundens skrivande), Den känner av via ett magnetfält som nyckeln ska inom för att den ska fortsätta låta den gå. (går alltid att starta men dör direkt. Den kan ha gått sönder eller påväg att gå sönder..

Det kan även vara ditt kombiinstrument som är trasigt, eller på väg för om den tappar signalerna så stängs motorn av och den tappar nyckelkodningen, Samma fenomen uppstår då. Då accepterar den inte nyckel för den ger ut fel kod emot vad kombit vill ha..

MVH Jonny

Det är en 96:a (om det är bilen som är uppe). A4, b5 har 3 olika kluster. 96:An har första klustert, där sitter inte immon i kombiinstrumentet

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
_MrK_
28 september 2012 ·

Så då har jag byttat den sista delen vid tänningslåset där kontakten är kopplad på kosade 450kr på audi och bilen verkar inte dö längre hoppas på att det håller i sig det var en stor spricka i den gamla samt glapp den fjädra inte tillbaka som den nya gör när man vrider om nyckeln. Stort tack för hjälpen smile

JKarlzzon
28 september 2012 ·

Se där ! Härligt att man kan hjälpa till och nej den sitter fortfarande vid tändningslåset.

MVH Jonny Karlsson

it_mutt Avstängd
28 september 2012 · 10 388 Inlägg

JKarlzzon skrev:
Se där ! Härligt att man kan hjälpa till och nej den sitter fortfarande vid tändningslåset.

MVH Jonny Karlsson

Nej det gör den inte på alla kombiinstrument. Punkt

Säkerligen resultat av dålig kontakt på den vita(? vill ha för mig den är vit) kabeln till läsringen. Ohyggligt vanligt fel på A4. Går att lösa med att löda om den (förutsatt att det är i den änden kabeln bråkar)

Och egenrättelse;

Cluster 1 was installed in -1997 Audi A4 early models , no immobilizer the most visible difference is if you look at the analog clock has no digits at 3, 6, 9, at 12 o'clock comparing to cluster 2

Cluster 2 was installed in 1998 to 1999.5 Audi A4 models, , you could swap cluster between these years with no issues, no immobilizer.

Cluster 3 was installed in 2000 to 2001.5 Audi A4 models,some 99.5's with VIN > 8DY000001 had cluster with digital clock, the main difference was the analog clock was replaced with digital clock to match the mileage LCD (North American B5 cars didn't have immobilizer, only European B5 had)

Immon här (i just dessa rader) åsyftar huruvida den sitter i klustret eller "löst"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Falkon-93
28 september 2012 · 11 Inlägg

hade samma problem med min audi o ja spreja kontaktsprej i låset och nu funkar den utan problem smile

Mercedes 200 "Wannabe comfortable" (1985)
Audi A4 2.8 quattro "Angel Eyes" (1995)
_MrK_
28 september 2012 ·

Oki så det funkar att göra så oxå big_smile störigt när det ska krångla

it_mutt Avstängd
28 september 2012 · 10 388 Inlägg

Ja det finns lite olika lösningar på läsringsproblemet smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
_MrK_
28 september 2012 ·

it_mutt skrev:
Ja det finns lite olika lösningar på läsringsproblemet smile

Hehe oki jag frågade om pris på tändlås det skulle kosta 1200kr sedan sa dem att man måste koda den och det skulle kosta 1500 utan nyckel hmm tycker det är ett jävla pris

Falkon-93
28 september 2012 · 11 Inlägg

_MrK_ skrev:
Oki så det funkar att göra så oxå big_smile störigt när det ska krångla

prova först de kostar ju inget och de kan funka smile

Senast redigerat av Falkon-93 (28 september 2012)

Audi A4 2.8 quattro "Angel Eyes" (1995)
Mercedes 200 "Wannabe comfortable" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang