1818
Sök

Strömbergs Volvo 242 T5 är nu reggad å besiktad, ny uppdatering 4/6-16 Ny låda på plats!!

Hoppas att året 2015 kommer bli året då allt funkar, har varit mycket motgångar, men nu känns de riktigt bra, bilen ska reggas i år och köras både på bana å gata...

802 447 Visningar
Uppdaterades senast 16 november 2016
65 Inlägg
8 februari 2013
#581
Smedby skrev:
Hej
Grymt bygge, har funderat på ett sådant bygge (Objektet står faktist i garaget). Men va har du för kostanad mellan "pek o långfingret" en så länge. Grymt sugen på att bygga

Troligtvis så har Strömberg lika så som 99/100 bilbyggare oftast gör. Dvs slutat att räkna på byggkostnaden när
de har kommit ungefär halvvägs in i projektet. Räknar man på det hela tiden under byggets gång får
man bara onödig huvudvärk som tynger ner motivationen och byggandet blir lidande.

Lättare och framför allt bättre att räkna ut  den totala byggkostnaden när bilen är klar och ta chocken då istället wink

10 Inlägg
8 februari 2013
#582
Jo det är sant ,men frågan är fri o jag krävde inget svar. Va bara lite nyfiken.

Man kan inte bli för gammal, för att ha roligt

65 Inlägg
8 februari 2013
#583
Smedby skrev:
Jo det är sant ,men frågan är fri o jag krävde inget svar. Va bara lite nyfiken.

Fråga får man självklart göra. Det har jag inte sagt något om och det är aldrig fel att vara nyfiken heller
för det är ju ett sätt att visa att man är intresserad smile

Sa bara att ett mer eller mindre standardsvar på den frågan oftast blir:
Vet inte, Har slutat räkna wink

882 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#584
fadret skrev:
-Stromberg- skrev:
fadret skrev:
Den här tråden är bättre än att vara med frugan,det här är porr på min nivå.

Hahaha, WTF, årets kommentar 2013..... kul, då antar jag att du gillar det då... wink

Självklart gillar jag denna tråd,första jag kollar när jag loggar in på GARAGET,om det blivit någon uppdatering.

Kul att du gillar det mycket... uppdaterar så ofta jag kan, stort som smått...smile

Slide in... burn out!!!

882 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#585
Loxen skrev:
Fan va fint de blir! smile Kom å tänka på en sak nu, funderade på att göra samma lösning på min växelspak som du har med lagret. Men hur funkar de med backspärr då? Kör ju just nu M47a å då kommer de ju finnas en risk att man får i backen istället för 1an! tongue Lr är jag helt ute å cyklar? tongue

nja, backen går inte i av sig själv ändå.. lådan måste ju typ " stå still" för att du ska kunna felväxla så, så de är nog ingen fara...

Slide in... burn out!!!

882 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#586
Ang byggkostnad så räkna med bortåt 300 lök, sen beror det ju så klart på vad du har möjlighet å göra själv i plåtväg å så, eller om du ska köpa allt, då får du nog räkna högre.... motorn kostar 100 å bygga, min i alla fall.
chassi ca 60, då menar jag bara fjädring å krängare å länkarmar, å 4 länk. däck å fälg ca 50 har ju dubbla uppsättningar. 17 + 18". sen allt annat en 100 till.... nog ganska nära sanningen... smile

Slide in... burn out!!!

253 Inlägg
9 februari 2013
#587
Och lite tid wink

Underbart, inte långt ifrån nu!!!

244 -75 projekt med T5 !! Kom in i familjen du med !:-)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 14&p=1

10 Inlägg
9 februari 2013
#588
Det är det jag gillar med denna tråden att här är alla raka o inte "knysslar". Man beskriver det man gör har gjort mycket bra. En stor insperationskälla. smile

Man kan inte bli för gammal, för att ha roligt

882 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#589
RFMF skrev:
Och lite tid wink

Underbart, inte långt ifrån nu!!!

Och lite tid ja.... hmm, undrar hur många timmar man lagt hittils...

Ja de börjar kännas bra nu... bara å kämpa på.....



Smedby skrev:
Det är det jag gillar med denna tråden att här är alla raka o inte "knysslar". Man beskriver det man gör har gjort mycket bra. En stor insperationskälla. smile

Självklart, inget som är direkt hemligt... bygga bil har gjorts förr, å eftersom ni vet typ vad alla delar är för något vid detta laget så är det bara sätta sig å leta upp vad grejerna kostar... Sparar alla kvitton å liknande å kommer göra en uträkning när det är klart, men antagligen vill man inte veta.... roll


Kul att det motiverar å inspirerar... smile
Senast redigerat av -Stromberg- (9 februari 2013)

Slide in... burn out!!!

162 Inlägg
9 februari 2013
#590
-Stromberg- skrev:
Loxen skrev:
Fan va fint de blir! smile Kom å tänka på en sak nu, funderade på att göra samma lösning på min växelspak som du har med lagret. Men hur funkar de med backspärr då? Kör ju just nu M47a å då kommer de ju finnas en risk att man får i backen istället för 1an! tongue Lr är jag helt ute å cyklar? tongue

nja, backen går inte i av sig själv ändå.. lådan måste ju typ " stå still" för att du ska kunna felväxla så, så de är nog ingen fara...

Okej kan ju bli lite spännande vid rödljus å liknande då om man har otur å får i backen med andra ord tongue


882 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#591
Loxen skrev:
-Stromberg- skrev:
Loxen skrev:
Fan va fint de blir! smile Kom å tänka på en sak nu, funderade på att göra samma lösning på min växelspak som du har med lagret. Men hur funkar de med backspärr då? Kör ju just nu M47a å då kommer de ju finnas en risk att man får i backen istället för 1an! tongue Lr är jag helt ute å cyklar? tongue

nja, backen går inte i av sig själv ändå.. lådan måste ju typ " stå still" för att du ska kunna felväxla så, så de är nog ingen fara...

Okej kan ju bli lite spännande vid rödljus å liknande då om man har otur å får i backen med andra ord tongue

Det kan ju det.. på bmw lådan ligger ju backen vid 6:an om jag fattat de rätt.. har inte provat än faktiskt..
Mvh Strömberg.

Slide in... burn out!!!

162 Inlägg
10 februari 2013
#592
-Stromberg- skrev:
Loxen skrev:
-Stromberg- skrev:

nja, backen går inte i av sig själv ändå.. lådan måste ju typ " stå still" för att du ska kunna felväxla så, så de är nog ingen fara...

Okej kan ju bli lite spännande vid rödljus å liknande då om man har otur å får i backen med andra ord tongue

Det kan ju det.. på bmw lådan ligger ju backen vid 6:an om jag fattat de rätt.. har inte provat än faktiskt..
Mvh Strömberg.

Okej då e ju risken inte så stor smile


49 Inlägg
10 februari 2013
#593
Loxen skrev:
-Stromberg- skrev:
Loxen skrev:

Okej kan ju bli lite spännande vid rödljus å liknande då om man har otur å får i backen med andra ord tongue

Det kan ju det.. på bmw lådan ligger ju backen vid 6:an om jag fattat de rätt.. har inte provat än faktiskt..
Mvh Strömberg.

Okej då e ju risken inte så stor smile

Backen ligger som på en volvo, man kan inte få i den ist för ettan. för att de är ett mellan hack som är rätt trögt! smile

882 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#594
Matte943 skrev:
Loxen skrev:
-Stromberg- skrev:

Det kan ju det.. på bmw lådan ligger ju backen vid 6:an om jag fattat de rätt.. har inte provat än faktiskt..
Mvh Strömberg.

Okej då e ju risken inte så stor smile

Backen ligger som på en volvo, man kan inte få i den ist för ettan. för att de är ett mellan hack som är rätt trögt! smile

haha. okay.. där ser man. kanske skulle provväxla alla lägena då.. allt sitter för å kunna det.. men tack då.. smile

Slide in... burn out!!!

61 Inlägg
10 februari 2013
#595
-Stromberg- skrev:
fadret skrev:
Den här tråden är bättre än att vara med frugan,det här är porr på min nivå.

Hahaha, WTF, årets kommentar 2013..... kul, då antar jag att du gillar det då... wink

Dog lite smått där en stund. Inget klår en volvoman!wink

1 574 Inlägg
10 februari 2013
#596
-Stromberg- skrev:
Loxen skrev:
Fan va fint de blir! smile Kom å tänka på en sak nu, funderade på att göra samma lösning på min växelspak som du har med lagret. Men hur funkar de med backspärr då? Kör ju just nu M47a å då kommer de ju finnas en risk att man får i backen istället för 1an! tongue Lr är jag helt ute å cyklar? tongue

nja, backen går inte i av sig själv ändå.. lådan måste ju typ " stå still" för att du ska kunna felväxla så, så de är nog ingen fara...

På en zf låda så äre inga problem med att man tar fel på 1an & backen med en sån spak, men värre äre på m47 där de.. då bör du nog göra ett stopp likt org, sen en liten spärr du drar upp så du kan få i backen tror jah! smile


162 Inlägg
10 februari 2013
#597
Brago skrev:
-Stromberg- skrev:
Loxen skrev:
Fan va fint de blir! smile Kom å tänka på en sak nu, funderade på att göra samma lösning på min växelspak som du har med lagret. Men hur funkar de med backspärr då? Kör ju just nu M47a å då kommer de ju finnas en risk att man får i backen istället för 1an! tongue Lr är jag helt ute å cyklar? tongue

nja, backen går inte i av sig själv ändå.. lådan måste ju typ " stå still" för att du ska kunna felväxla så, så de är nog ingen fara...

På en zf låda så äre inga problem med att man tar fel på 1an & backen med en sån spak, men värre äre på m47 där de.. då bör du nog göra ett stopp likt org, sen en liten spärr du drar upp så du kan få i backen tror jah! smile

Okej men då behåller jag de original tills ja hittat mig en ZF låda sen smile Tack för infon smile


882 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
#598
tjenare, nu är det dags för ny uppdatering, har fortsatt montering innför byggbesiktning, ringde å dubbelkolla med SFRO, frågade om det var okay om det satt mer än det han behövde se på vid bes, å det var inga problem, så länge man inte försökte dölja något. inga problem i detta fallet, här döljs inget..

så jag fortsatte å montera saker, så igår så satte jag dit frontplåtar, kylena, bytte insug, kollar vad som behövdes göras med det.. kom fram till att jag satt ett fäste för krängaren ivägen för anslutningen till kylet, men inget större problem, kommer bara fila ur lite i fästet så går det fritt... la på huven å konstaterade att jag får plats med mina nya topplagringar.. dom tar precis i förstärkningen till huven, så det är bara att slipa bort ca 5-10mm så e det fixat...
verkar som det blir riktigt bra, inga stora ändringar som behöver göras än...

Någon som vet om servo pumpen är sugande?? alltså, går det å montera behållaren under pumpen?? eller i alla fall i samma höjd.. för då skulle jag kunna flytta fram servo behållaren precis bakom vänster lampa. vore snyggt å få det rent på tornen... provmonterade behållaren där som ni kan se på en av bilderna..

Kommer göra en plåt som ska ligga i bagaget som jag ska ställa catchtanken , batterilådan å förpumpen på. så igår mätte vi ut hur den ska se ut. får se när det är klart, men tror det kommer bli jädrans snyggt...

Har beställt ett nytt expantionskärl från 740 idag med fäste, tycker dom är snyggare än 240 varianten.
Kom även över en tändstiftskåpa i Kolfiber, tror det blir snyggt...


Slänger med ett par bilder så ni får se... tycker själv att mycket bilder gör trådar mer intressanta, men är väl som det gamla kända ordspråket, en bild säger mer än 1000 ord, å de ligger något i det... wink




Vänster fäste till kylet...


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-c7c6c7f2b54c0dbc137e1d04c8d40294.jpg


Kommer åka med Volvo 940 tropic kylet, satans stort det, går ner en bra bit under kylar balken...


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-90488e3bf27431e6d6eed95de5999c58.jpg


Intercooler å kyl på plats, inte gör mycket plats kvar faktiskt mellan spalfläkten å motorn..


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-3bc0a82ed6e031f43b1c9767a19d6af4.jpg


Så här kommer det se ut i skuffen, fast lite snyggare när det är lackat å plåten monterad å grejerna fast monterat på riktigt...


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-6ec53eaa222ee1a7fb220da808ca4f6d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-b548c4bd5ea0829dcce2aa8e1d52a30f.jpg


Här ser ni hur jag tänkt med servo behållaren, vad tycker ni?? där eller på tornet??


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-86067a9d18bf5a0ac53cf6d1fc3bcf1c.jpg


Ja i övrigt, plåt med spolar på torpeden, nya insuget, vattenledningsrör, topplagringar, broms behållare. ja det börjar likna något nu...


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-86067a9d18bf5a0ac53cf6d1fc3bcf1c.jpg


Från vänster sida.


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-032a5e90a23a91c046169c00dd3d4beb.jpg


Från höger sida.


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-ed28e4cca692224ef490088da89f3a36.jpg


Börjar bli en bil...


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-9cc79e7d5fe3a18ddb235d3fb9bfff4a.jpg


Svårt å få ett bra kort, men där ser ni att förstärkningsplåten till huven precis tar i topplagringen... men de löser jag lätt....


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-580d4b82b202be304bccdb6171c77b93.jpg


Huven gick i alla fall ner hela vägen....


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-f657dcad565d04e943d2dda3b7cfdc96.jpg


Fattas bara fjäderben så man kan få ner på backen å begrunda verket... måste göra färdigt så jag får på båda ljusersättarna, så jag får se mer helhet... ni anar inte vilket sug de är nu.... Pratade med sellholm idag, å får dom i slutet på nästa vecka...då har jag en vecka på mig å färdigställa för besiktning.


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-a1a03c8cb2561087e6cf66a33b621e15.jpg




Denna vecka blir det garaget vid 3 på morgonen innan jobbet,gör allt för å komma så långt som möjligt nu...


Allt för denna gång, visst börjar det bli bra??  Mvh Strömberg

Slide in... burn out!!!

1 125 Inlägg
11 februari 2013
#599
Finner inte ord för hur bra det blir,ser fram emot varje uppdatering.


10 Inlägg
11 februari 2013
#600
Grymt blir det. Hoppas att man för se den i sommar i action. Har du bestämmt vilka hårdheter du ska ha på dämparna eller hur kollar man fram sådant.

Man kan inte bli för gammal, för att ha roligt


Sök