3855
Sök

Volvo 740 -88 med dålig värme i kupen.

1 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
hej

tar upp en gammal fråga som varit uppe mycket. Min 740 -88a har mycket dålig värme i kupen, motorn har helt normal temperatur, Har spolat igenom värmepaketet, och vattnet flyter bra igenom. Spolade både motor och värmepaket tills vattnet var helt rent. Direkt efter spolningen kändes det lite varmare, men bara obetydligt, och alla slangar blir varma. Värmekranen har vi tagit bort och ersatt den med en rörbit, för att försäkra oss om att det inte är där felet ligger..
Nu har jag ingen aning om vad jag skall göra..... några tips??
Har läst något om att värmen i kupen även regleras av luftströmmen, men vet inte om det stämmer... och hur kan man i så fall kolla det?

Tack för att ni finns grabbar och tjejer..

Avstängd
10 388 Inlägg
1 oktober 2012
ToHa57 skrev:
hej

tar upp en gammal fråga som varit uppe mycket. Min 740 -88a har mycket dålig värme i kupen, motorn har helt normal temperatur, Har spolat igenom värmepaketet, och vattnet flyter bra igenom. Spolade både motor och värmepaket tills vattnet var helt rent. Direkt efter spolningen kändes det lite varmare, men bara obetydligt, och alla slangar blir varma. Värmekranen har vi tagit bort och ersatt den med en rörbit, för att försäkra oss om att det inte är där felet ligger..
Nu har jag ingen aning om vad jag skall göra..... några tips??
Har läst något om att värmen i kupen även regleras av luftströmmen, men vet inte om det stämmer... och hur kan man i så fall kolla det?

Tack för att ni finns grabbar och tjejer..

Jag kan verkligen inte mycket om 740. Men, det jag vet är att bara för att där är bra flöde i ett värempaket behöver det inte fungera. Kan ta min A4 som exempel;

Bra flöde (inte som ett helt nytt givetvis, men iaf), båda slangarna till värmepaketet blev "lika varma" osv. Felet? Värmepaketet. En "skiljevägg" i paketet hade gett upp, vilket i sin tur resulterade att vattnet cirkulerade i långt ifrån hela elementet, och värmde därför heller inte upp det.

Dock bara en tanke

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 915 Inlägg
1 oktober 2012
it_mutt har helt rätt ang flödet i värmepaketet....

Jag har haft dålig värme både på 945an och gamla 244an, båda hade bra cirkulation men blev bara lite ljummen luft, hjälpte inte att spola rent systemet med vatten.

Men läste att många hade gjort rent kylsystemet med vatten och maskindiskmedel med bra resultat.
Så hade rent vatten i systemet och hällde i lite maskindiskmedel och körde ett par mil.
Väntade tills motorn svalnat lite och tappade ur vattnet ur systemet. Vattnet som kom ut var mkt mörkt och  smutsigt, sköljde sedan ur systemet mkt noga, sen körde jag motorn en stund och tömde systemet igen för att vara säker på ev rester från diskmedlet var borta.
Sen hällde jag i ny glykol och vatten, resultatet blev mycket bättre värme i bilarna!
Det gjorde stor skillnad på båda bilarna, så kan vara värt att testa om man har problem med värmen.

Annars om motorn kommer upp i temp och slangarna är varma osv, men dålig värme från värmeelementet så får man byta värmepaket, eller elementet i paketet.
Lite bökigt att byta, men det kan det vara värt istället för att sitta o frysa i vinter!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Sök