Audi A6 1.8T -98. Lågt oljetryck(?) vid gaspådrag

KinazzZ
22 oktober 2012 · 235 Inlägg

2 stycken Passater 2.0 tdi från 2006 ("nya karossen") Har slirat i pumpen för att sedan hoppa isär helt från kedjan och därmed inte ge nåt oljetryck alls där jag jobbar för nåt år sedan kanske 2 tillockmed. De blev renovering av dom pumparna. Så de är inte omöjligt alls. Men det kanske inte drabbar många. Vi hade väl otur smile

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
dawwe ...has left the building...
22 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

Kina: Men då är det ju själv drevet som sitter på oljepumpskuggarnas axel som lossnar, den är väl säkrad med nån mutter eller liknande. DET vet jag att det förekommer, men det är ju inte pumpen som slirar utan pumpen tappar drivningen, viss skillnad...Det finns olika sätt att driva pumparna, på min gamla VW drivs pumpen via mellanaxeln som driver fördelaren som i sin tur driver pumpen. På mina BMW är det en kedja liknande den som du nämner. Men att det börjar slira/havera är mycket ovanligt, en kedja som är alldeles för ut-tänjd brukar göra väsen ibland...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
KinazzZ
22 oktober 2012 · 235 Inlägg

Om övriga orsaker är åtgärdade/kontrollerade t.ex oljetrycksgivaren, rätt sorts olja, till och med filter kan ställa till sånt här strul på vissa bilar. Olje pick-up samt drivningen och ventilen som hänger du säger sig. Då hade jag själv letat upp en annan pump å bytt. Om allt annat är OK vill säga. Jag hade en gammal 740 en gång i tiden där oljepumps-axeln separerade och sedan gick av. Den nöp i kammen ex antal gånger sen skar fanstyget när axeln gick av smile

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
dawwe ...has left the building...
22 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

Så klart har man kollat "allt" så återstår bara pumpen att byta. Oljesorten är inte så kinkig att det påverkar oljetrycket (synbart så att säg!) under normala driftsförhållanden, däremot kan fel olja ge oljetrycksproblem vid "extrem körning"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
KinazzZ
22 oktober 2012 · 235 Inlägg

Absolut. Du kanske kan kolla i min tråd för ingen vill ju bolla tankar här verkar de som. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=257098  Kolla gärna för de är sån idétorka för mig nu.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
figge88
23 oktober 2012 · 81 Inlägg

Tack för svaren!
Tyvärr så har det skitit sig lite med jobbet så jag vet inte om jag kommer få någon tid att vara i garaget de närmaste månaderna.
Men jag ska försöka mäta upp vad det är för oljetryck. Och är det klent tryck så får jag kolla pump och ventil!

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
figge88
27 oktober 2012 · 81 Inlägg

Nu har jag mätt oljetrycket och på tomgång visade mätaren på ca 4,8 Bar. Rätt eller fel tryck?
Och såklart steg trycket vid gaspådrag.
Testade också att ta lös kontakten från givaren och jorda direkt mot bilen och då slutade oljelampan att blinka.
Detta borde väl betyda att kabeln/kretsen är hel iaf?

Men om det nu är rätt oljetryck, vad kan det vara då som felar?

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
dawwe ...has left the building...
27 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

4.8 bar på tomgång är DJÄVULSKT högt tryck. Var motorn iskall när du mätte trycket så kan det vara acceptabelt, men om du mätte trycket varm så är det nåt som inte stämmer, förmodligen med oljetrycksmätaren (?). Oljetryck när man varvar bör inte gå över 7 Bar har jag för mig, de flesta mätare är graderade upp till typ 7-8 bar.
Om ditt oljetryck verkligen var så högt o mättes vid varm motor så gissar jag på att det är "olje-övertrycksventilen" som kärvar eller liknande. Att köra med aphögt oljetryck är INTE bra, förr eller senare så börjar det läcka olja på ett ställe där man minst vill, tex vid en "genomföring" mellan topp & block, brukar inte bli billigt att laga...
Kan nämna kort att jag maxade oljetrycket på en gammal Ascona genom att stum-montera övertrycksventilen. Funkade "bra" på tomgång, men vid första varvningen  efter typ någon minut så sprutade oljan ut med full kraft mellan oljepumpshuset o dess lock (externt monterad oljepump). Jag hade tur att mitt "experiment" avlöpte så tursamt. Har för mig att oljetrycket på den bilen låg strax över 1 Bar på tomgång (varm motor) men steg till ca 2 Bar redan innan 1500 varv o var som högst runt 5 Bar. Bilen var en Opel Ascona B -79.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
figge88
27 oktober 2012 · 81 Inlägg

hmm okej, var faktiskt känslan jag hade efterom jag läste på gamla givaren som var graderad på ~1-2 Bar...
Men som du säger så var motorn kall, kan testa varm-köra motorn och mäta igen.
Oljetrycksmätaren är helt ny så jag hoppas att det inte är den hmm
Kan passa på att fråga om det är rätt att man kopplar in sig där oljetrycksgivaren sitter?
Jag skruvar alltså ut givaren och in med en koppling med slang som går till en mätare...

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
mb_pucken
27 oktober 2012 · 5 087 Inlägg

din inkoppling är helt ok. så mäter vi (vag mek) och är enligt boken. dock mäter vi utan givaren i med spelar ingen roll. dit oljetryvk på 4+bar vid kall motor är inget ovanligt. det är vid varm motor man ska mäta. ca 2 till 7 bar har ja gör mig är normalt  på en varm motor.

Senast redigerat av mb_pucken (27 oktober 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
figge88
27 oktober 2012 · 81 Inlägg

Okej. Har nu mätt oljetrycket med varm motor och det låg kring 2 bar.
Så detta borde betyda att det inte är något fel på oljetrycket, vad är det då som kan spöka?
Elfel?

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
KinazzZ
27 oktober 2012 · 235 Inlägg

Vart köpte du givaren? Tror du ska prova byta igen för säkerhets skull, Har själv fått byta ut en ny till en ny då funka de, va på nån skoda visserligen men samma motorer i vilket fall.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
mb_pucken
27 oktober 2012 · 5 087 Inlägg

tror det beror på det låga trycket som gör att lampan tänds. 2 bar låter lite. sen att den bara lyser på varv kan ju vara så att motorn ska ha ett vist tryck på vissa varv och har den inte det så tänds lampan.  dvs styrdornet säger att 2 bar på tomgång är ok medans 2 bar vid 2500 varv är förlite därav tänds lampan. skulle tro att det beror på att oljepumpen och motorn är igensatt av stelnad olja. vad har du för oljefilter? vet att det har vart problem på tsi motorerna om man sätter i vissa piratfilter så strömmar dom för dåligt vilket ger för lågt oljetryck. skulle rekomendera att byta oljepump,sil och sen köra igenom motorn med en rengöringstillsats i oljan. kan rekomendera sonax medel. kommer ej i håg namnet men är en plåtburk. det gananterar jag är bra. har rivit motorer och oljetråg m.m. före och efter och man ser skillnad. vissa säger att de går bra att köra med olje/diesel blandning. kolla även kammaxelöverfallen då dessa ofta blir dåliga om man kört med lågt oljetryck. finns det mycke stelnad olja i motorn kan oljeröret till turbon vara bra att byta med då detta ofta blir tätt.
sorry för konstig stavning å meninsuppbyggnad. skriver på mobilen

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
mb_pucken
27 oktober 2012 · 5 087 Inlägg

ska tillägga att så klart ska filtet och olja bytas efter rengöring. du kanske skulle prova att köra en motorrengöring och byta olja och filter innan du byter pumpen. det lär ju troligtvis göras ändå så om de görs före eller efter spelar ingen större roll.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
it_mutt Avstängd
28 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

mb_pucken skrev:
tror det beror på det låga trycket som gör att lampan tänds. 2 bar låter lite. sen att den bara lyser på varv kan ju vara så att motorn ska ha ett vist tryck på vissa varv och har den inte det så tänds lampan.  dvs styrdornet säger att 2 bar på tomgång är ok medans 2 bar vid 2500 varv är förlite därav tänds lampan. skulle tro att det beror på att oljepumpen och motorn är igensatt av stelnad olja. vad har du för oljefilter? vet att det har vart problem på tsi motorerna om man sätter i vissa piratfilter så strömmar dom för dåligt vilket ger för lågt oljetryck. skulle rekomendera att byta oljepump,sil och sen köra igenom motorn med en rengöringstillsats i oljan. kan rekomendera sonax medel. kommer ej i håg namnet men är en plåtburk. det gananterar jag är bra. har rivit motorer och oljetråg m.m. före och efter och man ser skillnad. vissa säger att de går bra att köra med olje/diesel blandning. kolla även kammaxelöverfallen då dessa ofta blir dåliga om man kört med lågt oljetryck. finns det mycke stelnad olja i motorn kan oljeröret till turbon vara bra att byta med då detta ofta blir tätt.
sorry för konstig stavning å meninsuppbyggnad. skriver på mobilen

Och det baserar du på att han har "ok" oljetryck med både kall och varm motor på tomgång?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
28 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

figge88 skrev:
Okej. Har nu mätt oljetrycket med varm motor och det låg kring 2 bar.
Så detta borde betyda att det inte är något fel på oljetrycket, vad är det då som kan spöka?
Elfel?

Ja, som påpekat, givaren -kan- vara kass (givetvis)

Har bara egentlig erfarenhet från hundrorna när det gäller oljetryck, men ja, där var 2bar på tomgång med varm motor helt i sin ordning

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mb_pucken
28 oktober 2012 · 5 087 Inlägg

it_mutt skrev:

mb_pucken skrev:
tror det beror på det låga trycket som gör att lampan tänds. 2 bar låter lite. sen att den bara lyser på varv kan ju vara så att motorn ska ha ett vist tryck på vissa varv och har den inte det så tänds lampan.  dvs styrdornet säger att 2 bar på tomgång är ok medans 2 bar vid 2500 varv är förlite därav tänds lampan. skulle tro att det beror på att oljepumpen och motorn är igensatt av stelnad olja. vad har du för oljefilter? vet att det har vart problem på tsi motorerna om man sätter i vissa piratfilter så strömmar dom för dåligt vilket ger för lågt oljetryck. skulle rekomendera att byta oljepump,sil och sen köra igenom motorn med en rengöringstillsats i oljan. kan rekomendera sonax medel. kommer ej i håg namnet men är en plåtburk. det gananterar jag är bra. har rivit motorer och oljetråg m.m. före och efter och man ser skillnad. vissa säger att de går bra att köra med olje/diesel blandning. kolla även kammaxelöverfallen då dessa ofta blir dåliga om man kört med lågt oljetryck. finns det mycke stelnad olja i motorn kan oljeröret till turbon vara bra att byta med då detta ofta blir tätt.
sorry för konstig stavning å meninsuppbyggnad. skriver på mobilen

Och det baserar du på att han har "ok" oljetryck med både kall och varm motor på tomgång?

baseras på erfarenhet av 1,8t där 2 bar är lite lågt oljetryck och ligger på gränsen till vad den ska ha. kommer inte i håg exakt vilket tryck den ska ha dmen har för mig det är ca 2,5 eller 3 bar vid 2500 rpm. och ger inte pumpen det trycket så kan det inte finnas så mycket annat än pumpen och silen eller oljefiltret som spökar.om inte den skulle ha på tok för stora lagerspel eller liknande men vist det kan vara givaren men denna motor ligger på gränsen till lågt oljetryck  i vilket fall även om givaren skulle vara kass. tror jag bytt minst 4 motorer och mäter nog ett oljetryck i månaden på just 1,8 turbo där lampan har lyst och hitils har jag bytt en trasig givare och resterande har likt denna motor legat på grensen och av någon anledning så har pump och sil byte alltid hjälp mot den blinkande lampan. sen kanske det hade hjälpt enbart att byta silen men pumpen är lika bra att byta då det jobbet som blir extra om man bara byter silen och sedan pumpen är kass vägrr upp kostnaden av en ny pump enligt mig.
vad är det för motornummer/motorkod på bilen som har lågt oljetryck? det kan du se på tex skruvat om du kna´ppar in reggnummer. tre bokstäver i följd tex AWT som förövrigt är den motor med störst problem på just oljetrycket.

Senast redigerat av mb_pucken (28 oktober 2012)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
dawwe ...has left the building...
28 oktober 2012 · 4 474 Inlägg

2 Bar på TOMGÅNG vid driftsvarm motor är BRA oljetryck. 2 Bar vid varvtal över 2000 varv/min vid driftsvarm motor är däremot SÄMRE oljetryck, bör ligga över 2.5 Bar, normalt är väl mellan 3-5 Bar (pratar inte VW specifikt utan rent allmänt!). Min gamla Passat -95/96 hade/har en sekundär oljetrycksgivare som varnar för just lågt oljetryck vid 2000 varv/min (osäker på varvtalet dock) den varnade vid typ 1.7 Bar vid ca 2000 varv/min.
Jag skulle göra följande: 1: Varmköra motorn  2: Mäta trycket IGEN, dels på tomgång, men även vid 2000, 3000, 4000 och 5000 varv/min. Mät trycket under minst 15 sek så du ser att det håller sig konstant.

Fast INNAN du gör detta så kontrollerar du att oljenivån står på "max", nån ynka mm över eller under är OK. Om trycket är bra (dvs över 2 Bar)  vid samtliga "förhöjda varvtal" så är det något annat som spökar. Om trycket däremot "fladdrar" så kan det mycket väl vara som så att det är igensatt någonstans, eller att pumpen inte klarar  av att leverera tillräckligt med olja, tex pga att den är sliten, eller att du har ett internt "oljetrycksläkage" (mja föga troligt men inte omöjligt). Man kan även köra en "invändig motortvätt" man får ut bra mycket mer skit än vid ett vanligt oljebyte, man bör dock köra 2 snabba byten, dvs häll i medlet i den gamla oljan, varmkör enligt instruktionerna. Töm ur. Häll i NY "offerolja" (Biltemas 179 kr variant duger utmärkt!), NYTT filter. Kör ca 10 mil. Byt oljan igen, fast denna gång till den "riktiga" oljan, och glöm inte NYTT filter IGEN (Biltema Helsyntet tex, vilket är mer än tillräckligt bra till din bil, o det är även "179 kr Biltema-oljan" oxå...), sen får man hålla tummarna att det fixade felet. Oljan du kör på gissar jag på bör ha ett visko område på 10W40 för att passa din bil bra, eller om man vill lyxa till det lite 5W50 (vilket betyder att oljan är mer lättpumpad kall men tjockare varm än en 10W40 olja, i regel!).
Om du vill göra en RIKTIG invändig motortvätt så skippar du dessa "mirakelmedel", man får i regel ut mer skit men långt ifrån lika mycket som med "Bilstein Engine-flush". Kort förklarat så är Bilstein Engine-flush en speciell rengöringsvätska som pumpas runt i motorn via en extern maskin under ett antal minuter, detta sätt är det bästa, motorn (oljekanalerna mm) blir så rena det bara går utan att öppna motorn och plocka isär den för rengörning, för vem gör det:)? Kostnaden för Engine-flush ligger som lägst  kring 1000-lappen exklusive oljetbyte.

Senast redigerat av dawwe (28 oktober 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
it_mutt Avstängd
28 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

mb_pucken skrev:

it_mutt skrev:

mb_pucken skrev:
tror det beror på det låga trycket som gör att lampan tänds. 2 bar låter lite. sen att den bara lyser på varv kan ju vara så att motorn ska ha ett vist tryck på vissa varv och har den inte det så tänds lampan.  dvs styrdornet säger att 2 bar på tomgång är ok medans 2 bar vid 2500 varv är förlite därav tänds lampan. skulle tro att det beror på att oljepumpen och motorn är igensatt av stelnad olja. vad har du för oljefilter? vet att det har vart problem på tsi motorerna om man sätter i vissa piratfilter så strömmar dom för dåligt vilket ger för lågt oljetryck. skulle rekomendera att byta oljepump,sil och sen köra igenom motorn med en rengöringstillsats i oljan. kan rekomendera sonax medel. kommer ej i håg namnet men är en plåtburk. det gananterar jag är bra. har rivit motorer och oljetråg m.m. före och efter och man ser skillnad. vissa säger att de går bra att köra med olje/diesel blandning. kolla även kammaxelöverfallen då dessa ofta blir dåliga om man kört med lågt oljetryck. finns det mycke stelnad olja i motorn kan oljeröret till turbon vara bra att byta med då detta ofta blir tätt.
sorry för konstig stavning å meninsuppbyggnad. skriver på mobilen

Och det baserar du på att han har "ok" oljetryck med både kall och varm motor på tomgång?

baseras på erfarenhet av 1,8t där 2 bar är lite lågt oljetryck och ligger på gränsen till vad den ska ha. kommer inte i håg exakt vilket tryck den ska ha dmen har för mig det är ca 2,5 eller 3 bar vid 2500 rpm. och ger inte pumpen det trycket så kan det inte finnas så mycket annat än pumpen och silen eller oljefiltret som spökar.om inte den skulle ha på tok för stora lagerspel eller liknande men vist det kan vara givaren men denna motor ligger på gränsen till lågt oljetryck  i vilket fall även om givaren skulle vara kass. tror jag bytt minst 4 motorer och mäter nog ett oljetryck i månaden på just 1,8 turbo där lampan har lyst och hitils har jag bytt en trasig givare och resterande har likt denna motor legat på grensen och av någon anledning så har pump och sil byte alltid hjälp mot den blinkande lampan. sen kanske det hade hjälpt enbart att byta silen men pumpen är lika bra att byta då det jobbet som blir extra om man bara byter silen och sedan pumpen är kass vägrr upp kostnaden av en ny pump enligt mig.
vad är det för motornummer/motorkod på bilen som har lågt oljetryck? det kan du se på tex skruvat om du kna´ppar in reggnummer. tre bokstäver i följd tex AWT som förövrigt är den motor med störst problem på just oljetrycket.

Baserat på erfarenhet, så är ju åtminstone det oljetryck han har, helt ok på tomgång.

Men ja, jag säger inget om hur det är vid 2500rpm ex.vis. Men de siffrorna vi har fått är ju på tomgång, och där är det ju bra siffror både med varm o kall motor. Det var det jag menade

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
figge88
28 oktober 2012 · 81 Inlägg

Gamla givaren var märkt 1.2-1.6 bar, vilket borde vara det område när den börjar varna?
Om jag inte minns fel så sa en kille på Audi (var där och kolla pris på oljepump, ca 4000kr yikes ) att trycket vid tomgång inte ska vara under 1.8 Bar...
Iaf så är jag rätt säker på att det inte är något fel med oljetrycket. Det gick aldrig under 2 Bar när motorn var varm och vid tomgång. Vid gaspådrag så ökade trycket och det var aldrig några indikationer på att trycket skulle börja fladdra eller försvinna.
Så den känslan jag haft sedan jag plockade ner oljetråget verkar stämma, det är inget fel på trycket utan det är något annat som jävlas.
Och motortvätt har gjorts 2 gånger och oljan bytt 2 gånger efter det, så den är nog så ren den kan bli...
Kan absolut testa en ny givare när jag får tillfälle, är ju inte någon jätte-kostnad.

Saab ng900 2.0T
Saab 900 2.0T "Saabina" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang