855 t5 laddtryck

kanis
2 oktober 2012 · 73 Inlägg

Hej har en 2,3L t5 Tyskland import från 96 som laddar mellan 0,5-0,4 bar. Den går upp till 0,5 för att sedan gå ner och lägga sig på 04.
Läste lite här på forumet och som jag förstod så ska en original t5a ladda 0,7 bar?

Jag har haft borta tryckrören och känt på turbon, det finns ett litet glapp horisontellt (bilen har rullat 24700 mil ungefär) och wastegate stången går knappt att rubba på som den ska, har monterat nya tryckslangar från turbon till magnetventilen för dem såg slitna ut dock utan något resultat.
Ska jag ställa in mig på att det är turbon som har börjat gå ner sig eller är det något annat problem?

Har fått höra av kompisar att när man trycker på så luktar det illa bakom bilen, kan det ha med att göra att turbon glappar lite?

Den drar ingen olja och är torr under motorn och bara lite fuktig runt turbon

tacksam för svar och tack på förhand.

//Fredrik (ps är första inlägget så hoppas jag la tråden rätt smile

Marlboroman
2 oktober 2012 · 8 233 Inlägg

Kan ju vara att magnetventilen gett upp, då kan laddtrycket bli lågt. Det är rätt vanligt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
kanis
3 oktober 2012 · 73 Inlägg

Okej, så de jag borde göra då är att låna en av någon och prova helt enkelt.

turbodeath
3 oktober 2012 · 2 452 Inlägg

samnt så kan du ha en spricka i slangen som är till tomgångsmotorn o intercolerröret är inget ovanligt att det spricker där i böjen.

döden kommer tillbaka
kanis
3 oktober 2012 · 73 Inlägg

Har haft den borta med och såg inget direkt, men de är la lika bra att ta bort och undersöka den me noggrant. Tackar för dem svaren jag har fått. Är för tillfälligt sjuk så blir att ta tag i bilen när man fått tillbaka lite krafter

kanis
5 oktober 2012 · 73 Inlägg

Jag kan ha löst det nu.. såg att tryckslangen från ic till spjällhuset inte satt som den skulle mot ic till. Den satt på men inte helt hundra så efter att jag fixat det så laddar den stabilt 0,6. så då borde ju allt vara som det ska?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang