Volvo 940 trim 300 hk B230fk

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
23 oktober 2012 · 2 390 Inlägg

Mack skrev:

_Performance_ skrev:

Xuri skrev:
jag körde först Akamen och den lirade bra, byggde dock om motorn efter de å körde sedan med V-kamen å den tyckte jag lirade bättre, den orkade varva längre men gav ändå typ samma bottendrag som A-kamaxeln.

dock skiljde de lite mellan motorkonfigurationerna men jag skulle inte köra på A-kam om jag byggde en till motor. V kamaxeln eller K tyckte jag verkade funka bäst smile

Dom som verkar ha rätt mycket koll på läget, H-kammen borde väll oxå funka rätt bra?tongue

H-kammen är väldigt högvarvig så den är nog inte att rekommendera..

Hade en 240 glt förut med H-kam och diverse små trim, och ja tyckte verkligen att den kammen drog från botten. Men kanske är ute och cyklar.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Xuri One Man Clan
23 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

_Performance_ skrev:

Xuri skrev:
jag körde först Akamen och den lirade bra, byggde dock om motorn efter de å körde sedan med V-kamen å den tyckte jag lirade bättre, den orkade varva längre men gav ändå typ samma bottendrag som A-kamaxeln.

dock skiljde de lite mellan motorkonfigurationerna men jag skulle inte köra på A-kam om jag byggde en till motor. V kamaxeln eller K tyckte jag verkade funka bäst smile

Dom som verkar ha rätt mycket koll på läget, H-kammen borde väll oxå funka rätt bra?tongue

Nja fanken när jag provade som mest då testade jag A,V,K,H samt kg2t kamaxeln. å på den spisen verkade V funka bäst. H var alltför orkeslös i botten å verkade inte riktigt ge de jag ville på toppen heller.
Men jag tror de beror helt å hållet på hur man bygger motorn i övrigt.

H-kamaxel tror jag satt i nån vecka, den gav inte nått å tala om på den motorn jag hade då förutom sämre register än vad V-kamaxeln hade.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
23 oktober 2012 · 2 390 Inlägg

Xuri skrev:

_Performance_ skrev:

Xuri skrev:
jag körde först Akamen och den lirade bra, byggde dock om motorn efter de å körde sedan med V-kamen å den tyckte jag lirade bättre, den orkade varva längre men gav ändå typ samma bottendrag som A-kamaxeln.

dock skiljde de lite mellan motorkonfigurationerna men jag skulle inte köra på A-kam om jag byggde en till motor. V kamaxeln eller K tyckte jag verkade funka bäst smile

Dom som verkar ha rätt mycket koll på läget, H-kammen borde väll oxå funka rätt bra?tongue

Nja fanken när jag provade som mest då testade jag A,V,K,H samt kg2t kamaxeln. å på den spisen verkade V funka bäst. H var alltför orkeslös i botten å verkade inte riktigt ge de jag ville på toppen heller.
Men jag tror de beror helt å hållet på hur man bygger motorn i övrigt.

H-kamaxel tror jag satt i nån vecka, den gav inte nått å tala om på den motorn jag hade då förutom sämre register än vad V-kamaxeln hade.

Man tackar för ett väldigt bra svar . Tummen upp smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Xuri One Man Clan
23 oktober 2012 · 4 287 Inlägg

Jo men på sugisen hade du lite mer komp också mot vad en normal turbo har,  en "bra" sugmotor lämnar ibland mer botteneffekt mot var en turbo gör, turbon bromsar i början innan den börjar ladda.

På en sugis har du fritt blås, så länge turbon inte laddar så bromsar den hmm speciellet om man kör med små aggregat.

totalt har jag testat T-M-A-K-H-Kg2t-Enem V16 turbo.
M kamen e ju pekka...

Kg2t kamaxeln å holset lastbilsturbo var nog en av dom sämsta motorsetuperna jag har kört (Förutom sugis med M-kam då) 

V kamen är nog den bästa "allround" kamaxeln jag har provat, å den har jag provat på 3 olika motor setuper.
alltid varit glad över registret faktiskt. å den är lätt å få tag i då den sitter i alla 740 med mekaniskt sprut.

Dock är enem 16v turbo kamaxeln de värsta jag haft, dock me ett bra grundkoncept runtikring.

520nm vid 3700rpm klagar man inte på....  de räckte för å börja rita på 4an i 170 när de var blött ute...
på 3an å blött ritade de mellan 70-180knutar...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Jari_K
10 november 2012 · 1 Inlägg

Vad kan man tänka sig få för effekt med denna setup? Riktiga siffror, inte några fantasisiffror.
B230FK
16T aggregat (laddtryck??)
Gröna R-spridare (465cc)
3" LMM
BSR steg 2 chip (just nu)
Enem V16 Turbo kam
Riktigt öppet 2,5" avgassystem med 1 ljuddämpare och utan kat
Skall köras på bensin, inte E85.

Senast redigerat av Jari_K (10 november 2012)

Xuri One Man Clan
10 november 2012 · 4 287 Inlägg

Ca 250 hk tippar jag på, kanske några fler

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
WIGGE_86
6 januari 2013 · 92 Inlägg

tänkte också fråga om trolig effekt och vad förra ägaren fick ut på Driven innan jag köpte motorn..
B230FK Block:
Uppborrat till första överdimension (96,30)
Oringat
Viktad och balanserad vev
Alla packningar och lager i motorn nytt
H-profilstakar viktade
Nya originalkolvar viktade
Ny vattenpump
Uppställd oljepump
Toppen är en 530 som är byggd av Kent Karlsson (Motordesign Sweden AB)
Portad och kompsänkt
Hårdare fjädrar
Mirafrästa säten
38mm rostfria avgasventiler
V-kamaxel
ARP-topplockspinnbultar
Portat insug med 3tums 960 spjällhus
Portat originalgrenrör
Gröna S60/V70R spridare (968:or)
Grp A bränsletrycksregulator
3tums luftmassmätare
Chippad tänd och bränslebox av SCT i kungälv
avstämt för spridare och luftmassmätare.
Varvstopp ligger på 7000+rpm
Forge dumpventil

284hk-5940RPM
390nm-3795RPM med 16T aggregat vid 1,1 Bar

Tänkte testa K-kam och testa då jag tycker att V kammen tappar vid 5500RPM

Vad får jag med en flowpreppad 19T turbo med största avgashuset och HL turbinen för max avgasflöde samt uppgraderat kompressorhjul till ett 19T Billet hjul med 11 bladig GTX design??
Sägs att denna uppgradering ska ge ca 10-15% bättre flöde..säger dock inte att det är sant men kan va kul att testa smile

Kolla In Våra Bilar!
WIGGE_86
WIGGE_77
WIGGE_73
Xuri One Man Clan
6 januari 2013 · 4 287 Inlägg

WIGGE_86 skrev:
tänkte också fråga om trolig effekt och vad förra ägaren fick ut på Driven innan jag köpte motorn..
B230FK Block:
Uppborrat till första överdimension (96,30)
Oringat
Viktad och balanserad vev
Alla packningar och lager i motorn nytt
H-profilstakar viktade
Nya originalkolvar viktade
Ny vattenpump
Uppställd oljepump
Toppen är en 530 som är byggd av Kent Karlsson (Motordesign Sweden AB)
Portad och kompsänkt
Hårdare fjädrar
Mirafrästa säten
38mm rostfria avgasventiler
V-kamaxel
ARP-topplockspinnbultar
Portat insug med 3tums 960 spjällhus
Portat originalgrenrör
Gröna S60/V70R spridare (968:or)
Grp A bränsletrycksregulator
3tums luftmassmätare
Chippad tänd och bränslebox av SCT i kungälv
avstämt för spridare och luftmassmätare.
Varvstopp ligger på 7000+rpm
Forge dumpventil

284hk-5940RPM
390nm-3795RPM med 16T aggregat vid 1,1 Bar

Tänkte testa K-kam och testa då jag tycker att V kammen tappar vid 5500RPM

Vad får jag med en flowpreppad 19T turbo med största avgashuset och HL turbinen för max avgasflöde samt uppgraderat kompressorhjul till ett 19T Billet hjul med 11 bladig GTX design??
Sägs att denna uppgradering ska ge ca 10-15% bättre flöde..säger dock inte att det är sant men kan va kul att testa smile

alltså de är inte din kamaxel som bottnar, du har en turbo med aldeles för litet avgashus!!!!

Kan du lägga upp bromspappret på bild ?

Du har 48mm kompressorhjul 48mm turbinhjul.

Med liknande setup som du har med med min turbo, 50mm komphjul å 56mm Avgashus  så plockade jag 518Nm vid 3700rpm... vid 1.8 bars laddtryck. men ändå 374 hk vid 1.6 bar....

Jag har knappt större kompressorhjul än dig, de orkar pumpa luften.
Jag har 56mm turbinhjul å tro mig de är stort, nästan 10mm större i diameter än din turbo.
Jag har fortfarande effektkurvan som liknar din ? vi fick begränsa effekten i motorn för de komer för tidigt, 2 bars laddtryck innnan 3000rpm på 5ans växel.
Men lite större avgashus skulle din motor sjunga ut bättre smile

Bara dumt å köpa turbo för 7-8000kr när en lastbilsturbo kan ge dig samma spool smile

Senast redigerat av Xuri (6 januari 2013)

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
WIGGE_86
6 januari 2013 · 92 Inlägg

Xuri skrev:

WIGGE_86 skrev:
tänkte också fråga om trolig effekt och vad förra ägaren fick ut på Driven innan jag köpte motorn..
B230FK Block:
Uppborrat till första överdimension (96,30)
Oringat
Viktad och balanserad vev
Alla packningar och lager i motorn nytt
H-profilstakar viktade
Nya originalkolvar viktade
Ny vattenpump
Uppställd oljepump
Toppen är en 530 som är byggd av Kent Karlsson (Motordesign Sweden AB)
Portad och kompsänkt
Hårdare fjädrar
Mirafrästa säten
38mm rostfria avgasventiler
V-kamaxel
ARP-topplockspinnbultar
Portat insug med 3tums 960 spjällhus
Portat originalgrenrör
Gröna S60/V70R spridare (968:or)
Grp A bränsletrycksregulator
3tums luftmassmätare
Chippad tänd och bränslebox av SCT i kungälv
avstämt för spridare och luftmassmätare.
Varvstopp ligger på 7000+rpm
Forge dumpventil

284hk-5940RPM
390nm-3795RPM med 16T aggregat vid 1,1 Bar

Tänkte testa K-kam och testa då jag tycker att V kammen tappar vid 5500RPM

Vad får jag med en flowpreppad 19T turbo med största avgashuset och HL turbinen för max avgasflöde samt uppgraderat kompressorhjul till ett 19T Billet hjul med 11 bladig GTX design??
Sägs att denna uppgradering ska ge ca 10-15% bättre flöde..säger dock inte att det är sant men kan va kul att testa smile

alltså de är inte din kamaxel som bottnar, du har en turbo med aldeles för litet avgashus!!!!

Kan du lägga upp bromspappret på bild ?

Du har 48mm kompressorhjul 48mm turbinhjul.

Med liknande setup som du har med med min turbo, 50mm komphjul å 56mm Avgashus  så plockade jag 518Nm vid 3700rpm... vid 1.8 bars laddtryck. men ändå 374 hk vid 1.6 bar....

Jag har knappt större kompressorhjul än dig, de orkar pumpa luften.
Jag har 56mm turbinhjul å tro mig de är stort, nästan 10mm större i diameter än din turbo.
Jag har fortfarande effektkurvan som liknar din ? vi fick begränsa effekten i motorn för de komer för tidigt, 2 bars laddtryck innnan 3000rpm på 5ans växel.
Men lite större avgashus skulle din motor sjunga ut bättre smile

Bara dumt å köpa turbo för 7-8000kr när en lastbilsturbo kan ge dig samma spool smile

Tyvärr har jag inte pappret men jag kan få de av Fredrik på TPC smile va ganska jämn effekt kurva iaf..GIK rekommenderad GT3071R agget till min..men jag vill ha de lite diskret och är inte ute efter hög effekt utan en rapp bil..men iomed att jag har så högt varvstopp och jag förmodligen ligger på max gränsen av vad spridare och agget klarar så får man ju fundera lite innan man sätter i motorn smile hur funkar det med motortryck då? borde väl bli lite annorlunda då du har T5 motor? eller är har du haft liknande rödblockare innan? smile

Kolla In Våra Bilar!
WIGGE_86
WIGGE_77
WIGGE_73
Xuri One Man Clan
6 januari 2013 · 4 287 Inlägg

WIGGE_86 skrev:

Xuri skrev:

WIGGE_86 skrev:
tänkte också fråga om trolig effekt och vad förra ägaren fick ut på Driven innan jag köpte motorn..
B230FK Block:
Uppborrat till första överdimension (96,30)
Oringat
Viktad och balanserad vev
Alla packningar och lager i motorn nytt
H-profilstakar viktade
Nya originalkolvar viktade
Ny vattenpump
Uppställd oljepump
Toppen är en 530 som är byggd av Kent Karlsson (Motordesign Sweden AB)
Portad och kompsänkt
Hårdare fjädrar
Mirafrästa säten
38mm rostfria avgasventiler
V-kamaxel
ARP-topplockspinnbultar
Portat insug med 3tums 960 spjällhus
Portat originalgrenrör
Gröna S60/V70R spridare (968:or)
Grp A bränsletrycksregulator
3tums luftmassmätare
Chippad tänd och bränslebox av SCT i kungälv
avstämt för spridare och luftmassmätare.
Varvstopp ligger på 7000+rpm
Forge dumpventil

284hk-5940RPM
390nm-3795RPM med 16T aggregat vid 1,1 Bar

Tänkte testa K-kam och testa då jag tycker att V kammen tappar vid 5500RPM

Vad får jag med en flowpreppad 19T turbo med största avgashuset och HL turbinen för max avgasflöde samt uppgraderat kompressorhjul till ett 19T Billet hjul med 11 bladig GTX design??
Sägs att denna uppgradering ska ge ca 10-15% bättre flöde..säger dock inte att det är sant men kan va kul att testa smile

alltså de är inte din kamaxel som bottnar, du har en turbo med aldeles för litet avgashus!!!!

Kan du lägga upp bromspappret på bild ?

Du har 48mm kompressorhjul 48mm turbinhjul.

Med liknande setup som du har med med min turbo, 50mm komphjul å 56mm Avgashus  så plockade jag 518Nm vid 3700rpm... vid 1.8 bars laddtryck. men ändå 374 hk vid 1.6 bar....

Jag har knappt större kompressorhjul än dig, de orkar pumpa luften.
Jag har 56mm turbinhjul å tro mig de är stort, nästan 10mm större i diameter än din turbo.
Jag har fortfarande effektkurvan som liknar din ? vi fick begränsa effekten i motorn för de komer för tidigt, 2 bars laddtryck innnan 3000rpm på 5ans växel.
Men lite större avgashus skulle din motor sjunga ut bättre smile

Bara dumt å köpa turbo för 7-8000kr när en lastbilsturbo kan ge dig samma spool smile

Tyvärr har jag inte pappret men jag kan få de av Fredrik på TPC smile va ganska jämn effekt kurva iaf..GIK rekommenderad GT3071R agget till min..men jag vill ha de lite diskret och är inte ute efter hög effekt utan en rapp bil..men iomed att jag har så högt varvstopp och jag förmodligen ligger på max gränsen av vad spridare och agget klarar så får man ju fundera lite innan man sätter i motorn smile hur funkar det med motortryck då? borde väl bli lite annorlunda då du har T5 motor? eller är har du haft liknande rödblockare innan? smile

Kolla bland mina bilar på 940in

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
WIGGE_86
6 januari 2013 · 92 Inlägg

Xuri skrev:

WIGGE_86 skrev:

Xuri skrev:

alltså de är inte din kamaxel som bottnar, du har en turbo med aldeles för litet avgashus!!!!

Kan du lägga upp bromspappret på bild ?

Du har 48mm kompressorhjul 48mm turbinhjul.

Med liknande setup som du har med med min turbo, 50mm komphjul å 56mm Avgashus  så plockade jag 518Nm vid 3700rpm... vid 1.8 bars laddtryck. men ändå 374 hk vid 1.6 bar....

Jag har knappt större kompressorhjul än dig, de orkar pumpa luften.
Jag har 56mm turbinhjul å tro mig de är stort, nästan 10mm större i diameter än din turbo.
Jag har fortfarande effektkurvan som liknar din ? vi fick begränsa effekten i motorn för de komer för tidigt, 2 bars laddtryck innnan 3000rpm på 5ans växel.
Men lite större avgashus skulle din motor sjunga ut bättre smile

Bara dumt å köpa turbo för 7-8000kr när en lastbilsturbo kan ge dig samma spool smile

Tyvärr har jag inte pappret men jag kan få de av Fredrik på TPC smile va ganska jämn effekt kurva iaf..GIK rekommenderad GT3071R agget till min..men jag vill ha de lite diskret och är inte ute efter hög effekt utan en rapp bil..men iomed att jag har så högt varvstopp och jag förmodligen ligger på max gränsen av vad spridare och agget klarar så får man ju fundera lite innan man sätter i motorn smile hur funkar det med motortryck då? borde väl bli lite annorlunda då du har T5 motor? eller är har du haft liknande rödblockare innan? smile

Kolla bland mina bilar på 940in

och byta eller porta avgashuset är ingen ide eller? tanken med 19T är att allt är mappat och matchat till de agget så jag slipper ju lite jobb ^^ sen slipper man ju problem med bes smile har en V och K kam liggandes ska se om de blir nån märkbar skillnad på dom

Kolla In Våra Bilar!
WIGGE_86
WIGGE_77
WIGGE_73
Svana Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
7 januari 2014 · 205 Inlägg

Intressant tråd.. har läst och förstått. Men..

.. jag är inte ute efter massa hk-skryt, bara mer vrid och körglädje i min nu orginal lätt-tryckare :).

Jag planerar att göra en större service och då passa på att byta topp packning. Då ska det hängas i en snygg nyportad 531-topp med inslipade ventiler i samma veva..

Vad anser ni man ska ha för kam OM jag vill behålla vridet från hyfsat lågt register, ungefär från 2000 varv/min som nu, och inga höga varvtal, kanske 4500-5000 varv?

Jag värdesätter hellre en maskin som går jämnt o fint på tomgång som orginal och är pålitlig och går rent, än massa hk och en motorgång man irriterar sig på..   

Är det vx3 som som duger åt mig då eller ska jag köra orginalkammen från min ltt?????

OM mitt aggregat pajjar, eller redan visar sig vara dåligt..vilket passar bäst till mig, nytt orginal mitsu. eller annan modell som passar utan massa krångel?

Laddtrycket, en wastegate och 0.6-0,7 bar?? ,med eller utan viking bränslechip??
(Ja, jag är ny på turbotrim..men kommer få bra hjälp med arbetet.)

  Jag vill ha eran hjälp nu, vad jag ska satsa på för prylar innan arbetet tar fart. Kom ihåg att pålitlighet och körglädje går före effekt den här gången..bilen är en vardagsbil! :)

tack boys o girls.  /svanis

It's nice to be important. But it's more important to be nice.
Volvo 440 "Flygande Holländaren" (1990)
Mikeie_t4
3 april 2014 · 30 Inlägg

Sitter själv å ska bygga.. har köpt lite grejor nu som ja ska sätta i..

B230fk
Oljekylda kolvar
T3/T4 hybrid turbo
R-spridare
Ställbar btr
Chippad guldbox och bränsle box (sitter i)
modellanpassad Alu ic mitt monterad
Öppet sportfilter
2.5" avgas från turbo (blir 3" med race kat under sommaren)
3" 016 lmm

Dom grejorna har ja nu men blir mera senare när pengarna finns över..va kan d vara för slut effect med dom grejorna? Vet att turbon ligger mellan 350-450 hk

Volvo 855 "t5" (1995)
Volvo 945 "FT" (1993)
tvedberg
3 april 2014 · 773 Inlägg

Mikeie_t4 skrev:
Sitter själv å ska bygga.. har köpt lite grejor nu som ja ska sätta i..

B230fk
Oljekylda kolvar
T3/T4 hybrid turbo
R-spridare
Ställbar btr
Chippad guldbox och bränsle box (sitter i)
modellanpassad Alu ic mitt monterad
Öppet sportfilter
2.5" avgas från turbo (blir 3" med race kat under sommaren)
3" 016 lmm

Dom grejorna har ja nu men blir mera senare när pengarna finns över..va kan d vara för slut effect med dom grejorna? Vet att turbon ligger mellan 350-450 hk

skulle gissa på runt 300hk

Zwudda Refined
4 april 2014 · 1 770 Inlägg

Mikeie_t4 skrev:
Sitter själv å ska bygga.. har köpt lite grejor nu som ja ska sätta i..

B230fk
Oljekylda kolvar
T3/T4 hybrid turbo
R-spridare
Ställbar btr
Chippad guldbox och bränsle box (sitter i)
modellanpassad Alu ic mitt monterad
Öppet sportfilter
2.5" avgas från turbo (blir 3" med race kat under sommaren)
3" 016 lmm

Dom grejorna har ja nu men blir mera senare när pengarna finns över..va kan d vara för slut effect med dom grejorna? Vet att turbon ligger mellan 350-450 hk

Inte mycke över 300hk med de spridarna.

Swemil93
6 april 2014 · 429 Inlägg

Någon som vet ifall det går att få tag i vikingchip "special" eller är det bara att ge upp? KL har ju anpassat chip till 3" lmm och 968:or, vad finns de mer för alternativ? Erfarenheter någon? smile

Volvo V70 "D5" (2010)
turbodeath
6 april 2014 · 2 452 Inlägg

vikingchip special kräver ju 3 tums lmm samnt gröna r-spridare med....finns ju på blocket,annars o köpa....bara o kolla eller så ringer du viking,svår att få tag i...finns ju kopior med ute...

döden kommer tillbaka
Swemil93
6 april 2014 · 429 Inlägg

turbodeath skrev:
vikingchip special kräver ju 3 tums lmm samnt gröna r-spridare med....finns ju på blocket,annars o köpa....bara o kolla eller så ringer du viking,svår att få tag i...finns ju kopior med ute...

Vet att de chipet är för den setupen, sett på blocket och blivit väldigt misstänksam.. Trodde inte att man kunde beställa från Viking längre, men får göra ett försök, igen...
Ja, kopior och Tradera-chip vill man ju undvika..

Volvo V70 "D5" (2010)
turbodeath
7 april 2014 · 2 452 Inlägg

är ingen fara o köpa en kopia så länge man vet att personen har orginalet,o man får nån typ av funktionsgaranti.

döden kommer tillbaka
Xuri One Man Clan
7 april 2014 · 4 287 Inlägg

Turbodeath,

De är väl du som har annonsen på blocket eller hur ? varför inte bara skriva de ?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang