2916
Sök

Konstant spänning från lambdasond, volvo 740 -88

42 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
Tja!
Fick nerslag på besiktningen då CO-värdet låg på 8,1 roll
Såg då även att lambdavärdet låg lågt, ca 0,80-0,85 , även fast det inte har någon betydelse på dessa årsmodeller.
Mätte upp lambdasonden och fick då ut en konstant spänning på 0,557 volt. Bytte lambdasond ikväll till en som jag vet fungerar. Nu när jag mäter upp den så får jag ut samma konstantspänning som tidigare. Provade att mäta på flickvännens 740 och där låg den och pendlade upp och ner mellan 0,3 och 0,7 volt.
Provade även att dra en startkabel mellan avgasröret och minus på batteriet för att vara säker på att lambdan jordade riktigt.

Någon som har någon aning om vad det kan vara för problem? smile

341 Inlägg
3 oktober 2012
Det betyder att du har för mycket oförbränd soppa i avgaserna, om inte allt är som det ska vara så kommer inte lambdasonden att pendla, bara för att den står på 0,5V hela tiden betyder inte det att den är trasig. Det är mätvärdet som den registrerar.

42 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
robbinT skrev:
Det betyder att du har för mycket oförbränd soppa i avgaserna, om inte allt är som det ska vara så kommer inte lambdasonden att pendla, bara för att den står på 0,5V hela tiden betyder inte det att den är trasig. Det är mätvärdet som den registrerar.

Men hur kan jag ha oförbränd soppa i avgaserna, det ska väl lambdan justera? tongue eller kan det ha något med kallstarten att göra? Kan ju tyvärr inte läsa några felkoder =/

42 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
Har löst problemet. Kablarna till bränslepumpen i tanken hade brunnit av då reservhjulet har legat och skaft sönder dom smile Tydligen så går den säkringen (nr 11) inte bara till tankpumpen smile

Sök