Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 516 720 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Tack Djo!

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Jahopp, då har man varit en stund i garaget igen

Började med en trist upptäckt. Lacken på fläktkåpan ser ut att ha fått en allergisk reaktion... crap..
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0722_zps8ebf23d6.jpg

Så det är väl bara att slipa ner och göra ett nytt försök.. frågan är om man ska välja en annan färg..

Kände för att ägna en stund åt något annat istället, så jag monterade färdigt ratten med sladd till tutan och alla skruvarna, tadaa
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0721_zps60bdf0bc.jpg

Provmonterade lite saker på motorn, satte dit lister på oljekylet (de gamla var frasiga), fördelaren är bara ditstoppad, alla kolvar och cylindrar är iaf på plats, ska mäta vändhöjden för att se om de behöver svarvas av, siktar på 1mm squish.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0724_zps61c9d192.jpg

Kan ju inte den stå under nåt fult gammalt lakan!
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0723_zps62ed8a7f.jpg

Efter det tog jag en sväng till Kungälv, kaffe o tjöt, hämtade J-rör till reservmotorn, toppar till denna motorn. De ska rengöras innan jag portar lite, Micke planfräser och fräser ventilsätena.

Sen åkte jag hem, tv:n på och middagen serverad big_smile

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0720_zps47f3add9.jpg

Hakiki
6 januari 2013 · 510 Inlägg

Va lackade du med för färg ? Såg ju inte så tokigt ut med lite mat wink

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 januari 2013 · 3 068 Inlägg

1komponent skräpfärg... vill inte ens säga varifrån den kommer big_smile Maten var inte dum alls!

Hakiki
6 januari 2013 · 510 Inlägg

Ja tänkte köpa nån grundfärg, sen en svart 2k lack och lacka trummor/sköldar och framvagn med! smile

Peter_Eriksson skrev:
1komponent skräpfärg... vill inte ens säga varifrån den kommer big_smile Maten var inte dum alls!

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 januari 2013 · 3 068 Inlägg

2k är ju aldrig fel, se till att ytan är bra innan och rengjord. Silikonferner är aldrig fel, kan ha att göra med att min blev F:d up.

Hakiki
6 januari 2013 · 510 Inlägg

Ska blästras innan så de lär väl sätta sig smile

Peter_Eriksson skrev:
2k är ju aldrig fel, se till att ytan är bra innan och rengjord. Silikonferner är aldrig fel, kan ha att göra med att min blev F:d up.

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Absolut, då ska det inte vara några problem smile Funderar på att göra detsamma faktiskt.. Men vi får se vad jag behöver lägga stålar på framöver.. Har en motor som ska fungera, inte se vacker ut.. (även om det inte är någon nackdel).

Hakiki
6 januari 2013 · 510 Inlägg

De enda ja ska göra med min motor är att 12V konvertera smile Får hoppas den startar sen när man sätter i den.. hehe

Peter_Eriksson skrev:
Absolut, då ska det inte vara några problem smile Funderar på att göra detsamma faktiskt.. Men vi får se vad jag behöver lägga stålar på framöver.. Har en motor som ska fungera, inte se vacker ut.. (även om det inte är någon nackdel).

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Då kan du få köpa en komplett solex 30pict, den behöver plockas isär och rengöras men är komplett med 12v choke smile Kanske ger lite mer fräs åt din 1200 big_smile

Hakiki
6 januari 2013 · 510 Inlägg

1200 ?wink Vilken förolämpning, ja kör 1300 wink haha Aa Kompisen kanske hade en 12V liggandes.. vad ska du ha för din annars ?

Peter_Eriksson skrev:
Då kan du få köpa en komplett solex 30pict, den behöver plockas isär och rengöras men är komplett med 12v choke smile Kanske ger lite mer fräs åt din 1200 big_smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
7 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Haha, but still smile OKej, ja du kan ju kolla med honom.. Min är inte så dyr, men kan ta det i pm istället smile

KirKen Servicetekniker
7 januari 2013 · 145 Inlägg

bra jobbat hörre du=)

vi pratade om syra bad och elektrod bad tidigare i tråden
ville bara redovisa mitt resultat för magistern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23561/23561-a7241ea69f4e97466a28677293f6b914_large.jpg

no rust.
luktfritt

Mvh KirK
Ford Lotus Cortina MkII "Colin Chapman Edition 1960" (1969)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
7 januari 2013 · 1 917 Inlägg

KirKen skrev:
bra jobbat hörre du=)

vi pratade om syra bad och elektrod bad tidigare i tråden
ville bara redovisa mitt resultat för magistern.

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

no rust.
luktfritt

Vackert smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
7 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Känner igen den där länkarmen smile Det ser ju riktigt fint ut, ger citronsyrabadet något rostskydd eller tar det bara bort befintlig? elektrolysbad neutraliserar ju och skyddar. Glöm inte heller att spruta in nåt rostskydd inuti länkarmen. Jag blästrade mina helt soperena, grundade, lackade, klarlackade. Ändå kom rosten krypandes.. inifrån! Så jag köpte nya istället smile

Skruvar till det
7 januari 2013 · 1 702 Inlägg

Nu är det inte långt kvar till start ju... Värre för robban.

Det ser ut som det kan vara silikon som rest lacken eller bara gammal färg.
Gilla på lackboxen den varianten har jag sett i fler trådar här på gorg.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
KirKen Servicetekniker
7 januari 2013 · 145 Inlägg

Peter_Eriksson skrev:
Känner igen den där länkarmen smile Det ser ju riktigt fint ut, ger citronsyrabadet något rostskydd eller tar det bara bort befintlig? elektrolysbad neutraliserar ju och skyddar. Glöm inte heller att spruta in nåt rostskydd inuti länkarmen. Jag blästrade mina helt soperena, grundade, lackade, klarlackade. Ändå kom rosten krypandes.. inifrån! Så jag köpte nya istället smile

Det tar bara bort men lurar på om ja ska hitta på något för att skydda dom.
De rostskyddas inuti ja och målas sedan. smile får se hur bra dt håller ska ju bara köra när solen skiner såwink

Mvh KirK
Ford Lotus Cortina MkII "Colin Chapman Edition 1960" (1969)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
7 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Skruvar till det skrev:
Nu är det inte långt kvar till start ju... Värre för robban.

Det ser ut som det kan vara silikon som rest lacken eller bara gammal färg.
Gilla på lackboxen den varianten har jag sett i fler trådar här på gorg.

Jepp, det skulle kunna va nåt silikon, tillverkarna av lackgrejer etc är ju glada i det på en viss bil/alltiallo-affär.

Hehe, ja, lackboxen är ju billig iaf!

Kirken, allright.. Då behövs något skydd mot framtida rost ja. etsande primer, epoxygrund etc ska ju funka. Hagmans röda rostskyddsgrund funkar ok, men den är lite knepig att lacka över tycker jag, vill gärna resa sig, bilda bubblor där färgen inte fäster.. (tror det handlar om silikon eller nåt annat skit även där).

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
7 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Beställde två dekaler till bubblan som jag har tänkt testa på dörrarna. Kendall motor oil, 350x350mm
Testar ju givetvis hur det blir innan jag klistrar dem.

http://www.dekaltrim.nu/produkter/bilder/1420.gif

Sen borde lite andra grejer dyka upp nu i veckan. tex

CB performance maxi, oljepump med utgång för i mitt fall externt filter.
3-punktsbälten att ha fram, delvis för säkerhet, delvis för att barnstol ska gå att ha i bilen.
Kan va nåt mer jag glömt av att jag beställt, heehehe

Senast redigerat av Peter_Eriksson (7 januari 2013)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
8 januari 2013 · 3 068 Inlägg

Var tvungen att provmontera lite på rovan idag när jag var i garaget. Lacken reste sig på kåpan, så den ska lackas om.. Sen hänger motorn lite snett, saker är löst påhängda (om nån tycker det ser konstigt ut).

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0726_zpsf2b3dbe7.jpg

Sen har jag börjat fila i de "nya" topparna, denna gången med lite mer tänk än innan, har studerat lite andra toppar etc och klurat på hur man vill att kanalen ska se ut. Hade kunnat räta ut den ytterligare om det inte vore så tunt material på ovansidan, dvs innerradien under insuget. Men inga bilder på det nu, kanske slänger upp nån bild ifall flödestest skulle visa några kul siffror, bara kul att göra det själv och lära sig lite.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang