3967
Sök

Volvo s70 1997 TDI STARTAR EJ

996 Inlägg
6 oktober 2012
Trådstartare
Hallå neutral

Kom hem från skolan igår och såg framför mig lite mek, inget motormässigt utan det var bara lite pyssel med dimljusen. Skitsamma, då jag skulle hjälpstarta bilen så ville den inte, ville absolut inte... Kort sagt så vill den inte starta! Från den dag jag köpte den så har det konstigt nog bara känts som att den blivit segare å segare att starta, på senaste tiden har jag fått kabla igång den flera gånger men idag så var den så gott som död sad

Batteriet är inget att hurra över men det är användbart men det har ju ändå ingen stor betydelse då jag försökte att hjälpstarta den. För ett inte allt för långt tag sedan så tog jag bort "luftburken" och kikade lite, då märkte jag att det som är på bilden länkat lite längre ner var trasigt, så jag tog bild på det och skickade till en person på garaget och han sa att det förmodligen var magnetventilen som var taskig, vet ej då jag inte är så kunnig tyvärr... Mer har jag inte att säga som skulle vara till någon nytta vad jag kan tänka mig, förutom att då batteriet har varit full laddat så gick den igång utan problem, dock så var det ändå segt för att vara en dieselbil enligt mig... Så det verkar ju som att något annat strular på... Är det någon som kan bidra med hjälp? Sjukt tacksam för hjälp.

BILD -> http://www.ladda-upp.se/bilder/kiqiohxnwsaxqq/

Mvh

2 266 Inlägg
6 oktober 2012
Kolla över plus och minus kablarna mellan batteri och motorn, så de är bra kontakt. Sen kolla hur startmotorn mår kan vara dålig och då drar den mycket mer ström för att orka dra sig själv.
Nytt batteri, fräsch generator och startmotor samt glödstiften är hela så är dom lättstartade. Dra gärna extra plus och minus mellan batteri och motorn.

svetsdiff !!!

298 Inlägg
11 oktober 2012
Skulle ju kunna vara liknande problem som jag hade på min förra bil (V70 2.5 -98) mitt i allt vägrade den starta så jag frågade på Volvo verkstaden om de har upplevt liknande förr. Jag fick höra om två olika saker att prova byta, det ena var "nyckel kännaren" vet inte riktigt vad man skall kalla det. Det är en ring som sitter i nyckellåset och känner av om rätt nyckel är isatt. Är den sönder startar inte bilen helt enkelt. Provade byta den men problemet kvarstod, provade sedan det andra alternativet som var att byta bränsle-relee't, det gick inte så länge efter det så klappade bilen ihop totalt en dag när jag var ute å körde. Bogserade bilen till en bekant som brukar få det mesta lagat, han konstaterade att det var en givare som läser av svänghjulet som hade gett upp. Bytte den och efteråt startade bilen på första försöket varje gång i ett halvår efteråt. Sedan sålde jag den. Och köpte V70 Tdi -98 big_smile

Sök