3958
Sök

Atos går trögt på höga växlar.

5 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
Har en Hyundai Atos från 99.
Hade nyligen inne den på verkstan o fick tändstift, kopplingsvajer o nån luftsak bytt (kommer inte ihåg exakt vad det var för nåt).

Tidigare hackade o skakade sig bilen framåt vid gaspådrag, o tog gasen allmänt dåligt. Efter senaste besöket går den klart mycket bättre, men tar fortfarande gasen dåligt samt att den skakar eller vibrerar grymt hårt vid pådrag på främst 4e o 5e växeln. På 3e växeln går den oftast bra, men om jag ligger på för låga varvtal så kan den börja skaka och rycka som innan verkstadsbesöket när jag gasar.
Den har dessutom börjat dra helt vansinnigt med bensin, är på 12 dagar uppe i nästan vad jag brukar tanka på under en hel månad normalt - utan att körningen har ändrats.

Är det nån som har några idéer bara sådär?

...has left the building...
4 474 Inlägg
12 oktober 2012
Ja Atos har ju en grymt vridstark motor så den borde ABSOLUT inte vibrera vid gaspådrag från låga varv på hög växel...Nä, frågan är, hur kör du, egentligen? O hur mycket soppa drar den?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
Ja Atos har ju en grymt vridstark motor så den borde ABSOLUT inte vibrera vid gaspådrag från låga varv på hög växel...Nä, frågan är, hur kör du, egentligen? O hur mycket soppa drar den?

Alltså vibrera gör den ju när den är normal på för höga växlar på låga varv precis som alla bilar, men det här är inga normal vibreringar. Hela bilen skakar o när den börjar hacka så låter det som om nåt är löst o slår i.

Jag har bilen som tidningsbil 6 dagar i veckan o annan körning på kortare sträckor. I övrigt är den snål med bensinen, brukar normalt tanka fullt var 6-7e dag, ca 4-5 ggr per månad, ibland mer sällan beroende på hur den går. Nu har jag som sagt tankat 3,5 tank sen 27e september o halva månaden är fortfarande kvar.
Kör i övrigt normalt, växlar som man ska osv.

Märkte nu dessutom att den inte låter helt normalt hela tiden på tomgång heller.
En stund låter den bra, sen låter det som om den varvar upp en kort stund innan den låter normalt igen. O hela tiden typ småputtrar det i avgasröret..
Senast redigerat av tjockobbe (12 oktober 2012)

4 474 Inlägg
12 oktober 2012
Ja men hur mycket drar den, räknat liter/mil?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

5 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
Ja men hur mycket drar den, räknat liter/mil?

Säg att den drar 0,6-0,7 normalt då, säkert det dubbla nu.

4 474 Inlägg
12 oktober 2012
Du kan ju inte bara gissa...Hur stor är tanken? O hur många mil kommer du på en tank?
Men iaf, det låter som om den skulle kunna ta tjuvluft eftersom tomgången pendlar, men det är en ren gissning.

5 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
Du kan ju inte bara gissa...Hur stor är tanken? O hur många mil kommer du på en tank?
Men iaf, det låter som om den skulle kunna ta tjuvluft eftersom tomgången pendlar, men det är en ren gissning.

Räknade helgalet.. 25 mil ca på 30 liter (full tank) o har gjort i snart två år. I snitt drar den 1,2 då den drar högre på jobbkörningen än normal körning. Drar 2,4 nu i snitt med jobbkörning.

Förlåt för luddiga svar. Är inte bra på bilar o därför jag är här.

4 474 Inlägg
12 oktober 2012
Hm...Om den drog 1.2 tidigare så är det APMYCKET. Hur den kan dra 2.4 är en gåta för mig? Kör du med fullgas på ettan hela tiden smile? Din "normala" förbrukning är 30/25=1.2 är tokhög. Är du SÄKER på att du tex inte har en massa vatten i tanken? Gör så här: Tanka fullt. Kör minst 10-12 mil. Tanka fullt IGEN. Anteckna hur många liter du får i. Räkna ut förbrukningen.

5 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
Hm...Om den drog 1.2 tidigare så är det APMYCKET. Hur den kan dra 2.4 är en gåta för mig? Kör du med fullgas på ettan hela tiden smile? Din "normala" förbrukning är 30/25=1.2 är tokhög. Är du SÄKER på att du tex inte har en massa vatten i tanken? Gör så här: Tanka fullt. Kör minst 10-12 mil. Tanka fullt IGEN. Anteckna hur många liter du får i. Räkna ut förbrukningen.

Haha, jag vet, det är hur mycket som helst. Men bilarna gillar verkligen inte när man ligger o kör långsamt på ettan o tvåan mellan lådorna på natten tongue
När jag kör normalt drar den som sagt mycket mindre, en resa på 16 mil (tur o retur thn-gbg) gör normalt inga stora avtryck på mätaren. Mamma har sagt "vafan, går din bil på luft eller? Mätaren har ju inte rört sig!" efter en resa tongue
Nu är jag rädd för soppatorsk halvvägs ner till gbg typ för att den börjat dra så galet mycket efter verkstan. tongue

Men ska mäta som du säger. smile O jag är definitivt inte säker på att det inte finns vatten i tanken, men isf borde jag ju inte kunna fylla upp 30 liter?
Senast redigerat av tjockobbe (12 oktober 2012)

4 474 Inlägg
12 oktober 2012
Ok. Men gör som jag sa för att kolla förbrukningen igen, 1.2 på en Atos låter sjukt, så mycket tar typ min Passat när jag kör i lååångsa köer

Sök