3966
Sök

Ventilknack på en volvo V70R 98

860 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
vad kan man göra åt det? hjälper det med att byta kamremmen och det man gör på en stor service??? har funderat på om ja ska byta kamremmen på den då förra ägaren inte vist när den va bytt lr något o det finns ingen dokumentation på när o om den är bytt... bilen har gått ca 35,000 mil iaf... men ja undrar hjälper det att byta kamrem till en ny o fräch o de kan sluta låta lr vad ska man göra innan något händer? motorn går för övrigt helt underbart bara att ja stör mig på att de låter lite från ventilerna...

4 824 Inlägg
13 oktober 2012
det hjälper ju inte att byta rem om det låter ifrån ventilerna/ventiltryckarna wink
det är inte spridarna du hör? för dom låter rätt så mycket när man står och lysnar vid motorn med huven öppen.

är det ventiltryckarna som låter så är det ingen större fara bara det att det låter illa, dom är hydraliska och fylls med olja när motorn är igång och justerar ventilspelet automatiskt, när tryckarna blir gamla så blir dom slappa (sitter även en fjäder i dom) och det är därför det låter, för att åtgärda det så är det "bara" att byta dom.
finns en sats om 20st att köpa och det blir billigare styck pris än att köpa dom 1 och 1.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

12 Inlägg
13 oktober 2012
byt lyftarna. eller testa att byta olja till tjockare smile

860 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
okej... vad kan de kosta allt som allt o köpa dom en o en då??? okej låter de från spridarna? trodde dom va tysta... för motorn i sig går underbart o så... men sen ska ja ändå byta kamremmen o vattenpumpen då de inte finns något papper alls på när den senast byttes o han innan mig visste inget häller...

4 824 Inlägg
13 oktober 2012
ja spridarna tickar rätt så bra wink

en sats om 20st har jag för mig går på ca 1800:- medans om man köper dom 1 och 1 så kostar dom typ 220:-/st men man byter ju inte bara en eller några utan man byter ju alla på en gång när man ändå håller på som man slipper göra om jobbet när nästa börjar låta.
sen behöver du en tub med flytande packning, kostar väll ca 400:- men räcker rätt länge (räcker till flera motorer).
sen beror det på om du känner om du vill byta packboxarna till kamaxlarna och o-ringarna som tätar vid tändstiftsbrunnarna eller inte.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sök