4016
Sök

Volvo 855 motorlampan lyser.

223 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
Tjenare!!

Har en Volvo 855:a -96 2,5L 20v som motorlampan lyser på (även kallad lambda lampan enligt vissa.) Motorlampan började lysa en dag utan anledning hade ganska nyligen köpt bilen o de va inget fel på den förutom att ABS lampan lyste men det är nog styrenhet som är fel på. Nog om det motorlampan började lysa! Var ute och pillade lite förut tog ur luftburken och alla sladdar och slangar som gick till den då när jag bara vred på tändningen (startade absolut inte utan luftburken!!) så lyser ju alla lampor men den lampan ar helt svart, börja undra om luftburken va felet eller vad det var fråga om. Så stoppade tillbaka luftburken o alla slangar o kablar vrider på tändningen då lyser lampan igen och fortsätter lysa när jag startar motorn. Någon som vet vad felet kan vara?

I instruktionsboken står det att det är något med bränsle och tänd systemet.

Hoppas någon har ett svar så jag kan fixa till det så jag kan åka o besiktiga den!

TACK PÅ FÖRHANDEN! smile

583 Inlägg
18 oktober 2012
"Motorstyr-elektronisk-lampa" i folkmun lambda lampa. Stackars alla som bytt lambdasond när den tänds.

Skämtåsido.

För att inte gissa vad som är fel och byta fullt fungerande delar för många tusen, skulle jag tipsa dig om att läsa ut felkoderna i första hand. Helst nolla en gång, köra en sväng och sedan läsa ut vilka koder som kommit tillbaka. Alternativt att åka och köpa en på biltema för att läsa ut felkoder.

De tidiga volvo 850 modellerna kunde man blinka ut koderna men har för mig att sista modellen det gick på var -94.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

1 915 Inlägg
18 oktober 2012
Läs av felkoderna!
Det går att blinka ut koderna även på en -96a.
Behöver en bit kabel och en liten lampa!
Mer info här: http://www.zatzy.com/attachments/allmae … vo-850.pdf

Skriv sen vilka felkoder du får ut, så är det lättare för oss att hjälpa dig!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

223 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
Louksor skrev:
Läs av felkoderna!
Det går att blinka ut koderna även på en -96a.
Behöver en bit kabel och en liten lampa!
Mer info här: http://www.zatzy.com/attachments/allmae … vo-850.pdf

Skriv sen vilka felkoder du får ut, så är det lättare för oss att hjälpa dig!

Får ta o kolla det någon dag det inte regnar inte speciellt lockande att gå ut i ösregn då man inte har något garage tyvär...

Sök