B20 dubbelturbo ?! funderingar å svar ..

Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
16 oktober 2012 · 173 Inlägg

Finns det nån Oppfinnarjocke i någon timmrad stuga utan vatten å el någonstans i urskogen som kan svara på min fundering ?

sugturbo. självklart för att det är "enklast" för provmonteringar.. men Dubbelt ?! big_smile .. kan det vara nå att försöka sig på ens, mest för "skojjs" skull ? cool

samma prucedur bara det att man tar å "klyver" kollektorn å kör 2 avgasrör till ena turbon samt 2 till den andra ? ..

nått smartas som kan sätta stopp för min galenskap och säga att det inte går eller nån som säger att det kanske kan vara intressant ?! big_smile

Tacksam för svar cool

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Alex-s Bakhjulskrafs
16 oktober 2012 · 1 479 Inlägg

nu vill jag veta här:

vill du veta hur man gör?
vill du veta om någon gjort det?
vill du veta om det är lönt?

svårtydad text du ligger inne med wink

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
16 oktober 2012 · 173 Inlägg

hur man gör är väl en värdslig sak, GOOGLE och GARAGET is my friend haha,  man är ju inte född med tummen mitt i handen som tur är wink

är väl det mest om det är lönt. faaast, ja lönt kanske det inte är men kan ju vara störthäftigt wink

sen om nån har gjort det/prövat på det, och om det fungerar över huvudtaget ?! tongue kanske blir lite kivigt å få ihop oljereturer osv vad vet jag ...

blev lite hastigt inlägg då tanken kom upp fortare än vad en svensk sommar ger soliga dagar.

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Expoze
16 oktober 2012 · 2 024 Inlägg

Om det första problemet du nämner är att få ihop oljereturer så vete tusan om du inte ska ta en lååång fundering på ett sånt projekt.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
16 oktober 2012 · 173 Inlägg

Expoze skrev:
Om det första problemet du nämner är att få ihop oljereturer så vete tusan om du inte ska ta en lååång fundering på ett sånt projekt.

Lugna sä.. var bara första jag kom på som KAN vara kivigt... jag sa inte att det VAR kivigt. endast ett exempel för att få igång funderingar ..

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Alex-s Bakhjulskrafs
16 oktober 2012 · 1 479 Inlägg

ja för det första så är det kanske inte riktigt lönt med dubbelturbo på b20.. men häftigt hade det varit.
den enda anledningen jag kan komma på som stödjer dubbelturbo är om man väljer att ha en liten och en större turbo. då har man den lilla till lågvarv och den stora till högre varv. men att få det att fungera kan bli väldigt knivigt.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
16 oktober 2012 · 173 Inlägg

nej kan tänka mig det. men som sagt. hade nog vart en blickfångare om man öppnar huven och en dubbelsnurra döljer sig där under wink

joo det kan ju bli rätt kivigt att få det att fungera på olika varvtal på det sättet jag tänkte helt klart. men det var ju inte så jag hade tänkt heller smile dom ska jobba samtidigt med varandra , men tänke eftersom dubbelsnurrbo lär man ju kunna plocka ur mer effekt än med vanlig enkel sugturbo smile

jaja återstår att se, får börja leta igen lite delar å jävulskap å börja knepa å knåpa wink

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Matsson_N Ukin fan jeg di då ?
16 oktober 2012 · 173 Inlägg

men det bör alltså fungera med dubbel sug turbo ?! ..

Pontiac GTO "Påntjak" (1966)
Alex-s Bakhjulskrafs
17 oktober 2012 · 1 479 Inlägg

MiZzY91 skrev:
men det bör alltså fungera med dubbel sug turbo ?! ..

vad menar du med "sug"-turbo? vanlig turbo eller vad?

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
KHRacing
17 oktober 2012 ·

lart det funkar, du kan likaväl köra 4 aggregat om du hellre vill det:

se: http://www.lateral-g.org/sandlin/carlisle.jpg

KHRacing
17 oktober 2012 ·

Alex-s skrev:

MiZzY91 skrev:
men det bör alltså fungera med dubbel sug turbo ?! ..

vad menar du med "sug"-turbo? vanlig turbo eller vad?

Sugturbo är väl där förgasaren sitter innan turbon ?

V234
17 oktober 2012 · 88 Inlägg

KHRacing skrev:

Alex-s skrev:

MiZzY91 skrev:
men det bör alltså fungera med dubbel sug turbo ?! ..

vad menar du med "sug"-turbo? vanlig turbo eller vad?

Sugturbo är väl där förgasaren sitter innan turbon ?

Ja, det är när man suger genom förgasarna. Tror dock inte att det går att köra intercooler?

Janneutanb
17 oktober 2012 · 7 271 Inlägg

Dagens turbo agg är så pass bra att man inte vinner något på att bara ha 2st agg utan man bör köra med en mindre och en större för att få någon vettig funktion av det.
Men då har man lite andra klurigheter att lösa....

Det går att köra 2st rätt upp och ner men någon fördel är det inte. Så om du vill göra det för att det skulle se häftigt ut så kör på bara.

V234
17 oktober 2012 · 88 Inlägg

Vill man kolla på bilar som funkade mycket bra med sekventiell laddning så är det Porsche:s 959:a och 961:a. Båda är variationer på samma grundkoncept med både en liten och en stor turbo.

tekniknissen1
19 oktober 2012 · 866 Inlägg

Man kan säga att man får röra till det !!! OM!!! man nu ska göra det så ska 1an och 4an mata en turbin och 2an o 3an den andra turbinen då ligger pulserna 360 grader ifrån varandra. en anledningen att man använder sig av 2 agg är att responsen blir bättre och även avgas motrycket brukar bli obefintligt. Är motorn högvarvig så är två agg lämpligare då efektiviteten på kompressorn blir bredare än ett stort. surge kan uppkomma på ett stort agg som klarar höga ladd och luftmassa men de små klarar det galant b20 högvarvig ? flödar så in i häl-ete i genom toppen ?
Det blir nog bra med ett agg på en B20 !! :-)

V234
23 oktober 2012 · 88 Inlägg

Man ska köra precis som med en twin-entry turbo grenrörsmässigt. Man kan se var turbo som en scroll i twin-entry-turbinen.

J_W
25 oktober 2012 · 74 Inlägg

Jag tycker du skall prova. "Det där går inte" har jag hört förr.

Allt går, det är din vilja som styr.

Lycka till!

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
KHRacing
25 oktober 2012 ·

J_W skrev:
Jag tycker du skall prova. "Det där går inte" har jag hört förr.

Allt går, det är din vilja som styr.

Lycka till!

Bästa svaret på länge. TACK !  smile

Webrex
8 november 2012 · 379 Inlägg

Nä vänta nu grabbar.
Enkelt fysik säger att 2 aggregat ger halverat tröghetsmoment på axlarna. (Tröghetsmoment är den kraft som måste till för att få snurr på axlarna kan vi säga)

Detta innebär i teorin halverad spool-up tid. Mats Ivarsson byggde efter detta konsept på en B230 Me 16v och 2.9L.
De vart en väldigt jämt å fin vridkurva på den där maskinen.

De är flera som testat detta, å jo de fungerar, de blir snabbare ladd.

Är det värt det är frågan... på en 4a är iaf min åsikt nej, inte en chans.

På en 6a? Deffinitivt, de flesta stora biltillverkarna som vet va dom sysslar med har kört med dubbla, Nissan, Toyota tom BMW har börjat med dubbla agg på sina dieselar och även de nya bensinarna.

MeloveGolf Vw trimmare
10 november 2012 · 2 995 Inlägg

Webrex skrev:
Nä vänta nu grabbar.
Enkelt fysik säger att 2 aggregat ger halverat tröghetsmoment på axlarna. (Tröghetsmoment är den kraft som måste till för att få snurr på axlarna kan vi säga)

Detta innebär i teorin halverad spool-up tid.

Problemet är att du räknar med energin från 4 cylindrar, du får med twin turbo halverad energi..så det måste vara effektiva aggregat..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang