Webrex
10 november 2012
· 379 Inlägg
MeloveGolf skrev:
Webrex skrev:
Nä vänta nu grabbar.
Enkelt fysik säger att 2 aggregat ger halverat tröghetsmoment på axlarna. (Tröghetsmoment är den kraft som måste till för att få snurr på axlarna kan vi säga)
Detta innebär i teorin halverad spool-up tid.
Problemet är att du räknar med energin från 4 cylindrar, du får med twin turbo halverad energi..så det måste vara effektiva aggregat..
Nae, jag sa inget om energin, jag pratade om tröghetsmomentet i turbon axel, 2 små aggregat har mindre impellrar än en stor. säger man då att de två små klarar samma mängd luft som de stora man jömför med så brukar de i runds längar bli halva tröghetsmomentet på 2 små agg.
Bugatti veyron tex kör med 4aggregat, just av denna anlening, tidigt ladd och brutal vridkurva. Samma med de flesta moderna dieselar. Och som sagt fler å fler bensinare oxå.