B20 dubbelturbo ?! funderingar å svar ..

Webrex
10 november 2012 · 379 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Webrex skrev:
Nä vänta nu grabbar.
Enkelt fysik säger att 2 aggregat ger halverat tröghetsmoment på axlarna. (Tröghetsmoment är den kraft som måste till för att få snurr på axlarna kan vi säga)

Detta innebär i teorin halverad spool-up tid.

Problemet är att du räknar med energin från 4 cylindrar, du får med twin turbo halverad energi..så det måste vara effektiva aggregat..

Nae, jag sa inget om energin, jag pratade om tröghetsmomentet i turbon axel, 2 små aggregat har mindre impellrar än en stor. säger man då att de två små klarar samma mängd luft som de stora man jömför med så brukar de i runds längar bli halva tröghetsmomentet på 2 små agg.

Bugatti veyron tex kör med 4aggregat, just av denna anlening, tidigt ladd och brutal vridkurva. Samma med de flesta moderna dieselar. Och som sagt fler å fler bensinare oxå.

tekniknissen1
10 november 2012 · 866 Inlägg

är det inte så att trögheten i axelen i turbon så gott obefintlig då perferihastigheten är låg men därimot impelern och turbinens radie har en större påvärkan.
Det som man vinner på små aggregat är hög gashastighet på avgas sidan och i och med det så har man en snabb vartalsökning men har svårt att få fram inte energi (vrid) till kompressorsidan med rimlig verkningsgrad så man får brottas med mot tryck i på avgas sidan. Med ett större aggregat slipper man detta men en lägre varvtals ökning som föjld.  har man där imot färe cylindrar på ett aggregat kan man utnyttja pulsens höga hastighet för att få respons och ändå inte öka avgastrycket då medelflödet är relativt lågt endå. Och tar man 6 cylindrar med 2 agg så ligger dom 240 grader frånvarandra. Och kör man 4 cyl med ett agg så blir det 180 grader så det skiljer 60 grader.
Veyron får brottas med 15 graders förskutning och med tändföjld
1-14-9-4-7-12-15-6-13-8-3-16-11-2-5-10  Så då får man 1-4-3-2 på tändföjld på dom 4 närmaste och sen är dom förskutna 15 grader så 1-3 först 2-4 efter. Det blir mellan 1-4 195 grader och 4-3 165 grader mellan 3-2 195 grader och så vidare ska man lägga in 4 cylindrar till så får man 80-98 grader mellan aggen det glir trångt i rören Så det är inte så konstigt att dom använder 4 aggregat på en sådan motor.
Nu ska jag ha en öl :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang