Ojämn Tomgång Volvo 740 1990

Shewii Highland Street Crew
16 oktober 2012 · 170 Inlägg

Har kikat runt på forumet men inte hittat något liknande problem.

Har problem med tomgången då bilen vid start går bra och jämnt men efter en stund så går den ojämnt och sjunker ner så det låter som att den ska dö när som och pendlar då mellan ca 100 till 500 varv.

Det är då en B230F som sitter i en 740 av årsmodell 1990 och den enda modifikationen jag vet om är att det sitter ett sportluftfilter på.

Har provar att koppla ur luftmassemätaren och då gick den ännu sämre.

Tacksam för alla hjälpande svar.

Chevrolet Silverado "Opus Magni" (1991)
ajonasson
18 oktober 2012 · 583 Inlägg

Vad har du felsökt och mätt upp?.

Jag skulle personligen testat med ett lätt knep att mata den med lite startgas när den ligger och pendlar där nere med tomgången. Detta för att få en aning ifall det är bränsle relaterat. Tvärdör den med lite startgas, eller går varvet tillbaka upp?.

Isåfall kan det vara bränsle relaterat.

Ifall den skulle tvärdö skulle jag se ifall bilen dragit onödigt mycket bränsle jämfört med andra volvo 740. Ifall bilen dock ligger på rimlig bränsle nivå skulle jag se ifall jag kunnat hålla bilen på rimmlig tomgångsnivå igenom att endast hålla gasspället öppet någon millimeter. Ifall det hjälper att röra gasspället skulle jag kolla över "tomgångsmotorn".

Vet ej ifall den är mekaniskt, elektriskt eller vakuum styrd på din bil. Se isåfall över vakuum slangar och kontaktstycke alternativt eventuell inställningsskruv (komihåg hur mycket du skruvar så du kan ändra tillbaka det om det inte blir som du tänkt).


Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang