1834
Sök

Bygga Turbo Amazon?

47 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
Tänkte kolla om det finns någon kunnig person här på forumet som har koll på av som måste göras för att kunna besikta en Amazon med turbo pufra?

Som jag har fattat så är Amazonen godkänd till 100hk och 196nm och 150 hk om man sätter dit skivor fram.

Så om man tar en b230 ltt så ska man alltså kunna besiktiga med den. men om man vill besikta med en fulltryckare då? eller en t5?

Var väldigt sugen på en t5 men mistänker att man måste stadga upp en hel del då?!

Men som sagt, om man besiktigar med en ltt och sen gör den til full tryckare så kan man ju trimma den, men vart bör man stadga upp chassit? besiktningen märker förmodligen ingen skillnad på ltt och ftt men om man vill stadga upp för sin egen del! var bör isf detta göras och med vad?

Tacksam för svar!!

MVH//Johan

Mer gummirök åt folket!

866 Inlägg
22 oktober 2012
Det är inte utan anledning att volvo har begränsat effekten i Amazonen !! Jag körde med Amzon på slutet av 80 talet
med en B21/B25 turbo där inget som håller i den bilen med över 150hk !! bakaxeln är skit infästningen till den är ett skämt lådan höll en helg och sen ska man hälst hålla sig på vägen oxså!!!! Men karossen höll ;-)
Sen blev det 4 link med ford musse axel helbur 240 framvangn flipfront GM TH350 låda då blev den riktigt tevlig bil. ombyggt fordon blev det till sisst.

1 758 Inlägg
23 oktober 2012
Om de siffrorna du anger på effekt och vridmoment stämmer går det inte att besikta med en B230FK (LTT).

164 Inlägg
23 oktober 2012
Lånar tråden lite:

Någon som har besiktat en amazon(skivor fram) med B20 turbo? Hur vet dom hur mycket effekt man har i detta fall? Det är väl inte direkt så att dom bänkar bilen på besiktningen... Ska man ha med sig egna papper på effekt? smile

460 Inlägg
23 oktober 2012
22244VF skrev:
Lånar tråden lite:

Någon som har besiktat en amazon(skivor fram) med B20 turbo? Hur vet dom hur mycket effekt man har i detta fall? Det är väl inte direkt så att dom bänkar bilen på besiktningen... Ska man ha med sig egna papper på effekt? smile

vad jag har förstått det som går det inte eftersom volvo aldrig gjorde en b20 turbo smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

866 Inlägg
23 oktober 2012
GIK turboteknik hade en turbosats som gick att besikta med 140 Hk på en A motor. Men set var länge sen :-)

Bonntrimmare
620 Inlägg
23 oktober 2012
GasGlad1337 skrev:
22244VF skrev:
Lånar tråden lite:

vad jag har förstått det som går det inte eftersom volvo aldrig gjorde en b20 turbo smile

du måste ha med bänk papper som har underskift från företaget där bänkningen är utförd

bilen är äldre än 75 du kan hitta på vad fan du vill bara du inte får för mycket effekt eller för höga avgasvärden

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

164 Inlägg
23 oktober 2012
D_Carlsson skrev:
du måste ha med bänk papper som har underskift från företaget där bänkningen är utförd

bilen är äldre än 75 du kan hitta på vad fan du vill bara du inte får för mycket effekt eller för höga avgasvärden

Tackar för svaret! Det var de jag ville höra smile

47 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
tekniknissen1 skrev:
Det är inte utan anledning att volvo har begränsat effekten i Amazonen !! Jag körde med Amzon på slutet av 80 talet
med en B21/B25 turbo där inget som håller i den bilen med över 150hk !! bakaxeln är skit infästningen till den är ett skämt lådan höll en helg och sen ska man hälst hålla sig på vägen oxså!!!! Men karossen höll ;-)
Sen blev det 4 link med ford musse axel helbur 240 framvangn flipfront GM TH350 låda då blev den riktigt tevlig bil. ombyggt fordon blev det till sisst.

nä vist äre så att det fins effekt begränsningar av en anledning, men fram och bakvagnen ska få nya värre komponenter ändå:D men är inte så sugen på att bygga om så mycket så det blir 4 link och bur och allt:/ inte för tillfället iaf!

Mer gummirök åt folket!

47 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
schnauz skrev:
Om de siffrorna du anger på effekt och vridmoment stämmer går det inte att besikta med en B230FK (LTT).

hmm varför inte? äre vridet som det stuttar i?hmm hur har dom som kör med ltt gjort då? ombyggt fordon då eller? är ju inte så sugen på det:/

Mer gummirök åt folket!

Sök