Awpelqvist
Hooray for sarcasm
23 oktober 2012
· 20 Inlägg
Har bytt till mig en R33 gts4 som när jag köpte den kom den med en rasad rb25det motor.
Karossen från början har en rb25de som alltså är en turbofri motor på 180 hk tror jag det var. Bilen är konverterad till RB25DET innan den kom till sverige enligt de uppgifter jag har fått fram!
När jag öppnade gamla motorn så visade det sig att det var vevlager ras på 5 av 6 cylindrar (alltså rb25det motorn) Detta resulterade i en kort huvudvärk och sedan ett samtal till en polare i grannkommun som hade en motor till salu!
Denna motor som han hade var då alltså en motor från en GTR (RB26DETT) dock hade ävendenna sett sina bättre dagar och jag kom över den billigt.
Så Började detta projekt med att renovera den nyare motorn som jag inhandlat, bytte kolvar till fräscha, lagrade om hela motorn och honade om loppen. Rengjorde motorn och satte ihop denna med de befintliga delarna och körde den med dubbelturbo nu i sommras!
Dock hade jag bekymmer med den då den misstände en del pga glapp i knacksensorer (som medgav att den backade tändningen 15grader) och jag körde väldigt lugnt med den, Sen nu på slutet av sommaren så fallerade oljetrycket och jag ställde undan den för att inte skrota allt helt!
Nu håller jag på att plocka ur motorn ur bilen och lägger alldeles strax ut några projektbilder på bilen i fråga!!
Senast redigerat av Awpelqvist (23 oktober 2012)