Lite frågor ang b230 16v turbo

V234
6 november 2012 · 88 Inlägg

Okej, då förstår jag bättre. Har faktiskt inte tittat så mycket på 16v-kolvarna, kan hända att det du säger stämmer. Man har ju tyvärr oftast inget annat val än att köra med dom om man vill få vettigt komp.

Webrex
8 november 2012 · 379 Inlägg

V234 skrev:
Okej, då förstår jag bättre. Har faktiskt inte tittat så mycket på 16v-kolvarna, kan hända att det du säger stämmer. Man har ju tyvärr oftast inget annat val än att köra med dom om man vill få vettigt komp.

Ja de e tyvärr så. Ett annat alternativ kan ju kanske vara att köra med sug 8v kolvar som är lite mer gods i toppen, å så svarvar man inte av mitten på kolven lika mycket.

Vi kör svarvade 8v turbo kolvar å visst den blir lite klen utan laddtryck, men med en bra turbo å redigt med förtänding samt etanol i tanken så blir de bra mos i maskinen ändå!

De andra alternativet är ju eftermarknads-kolvar, å de blir ju rätt dyrt. Men kan ju helt klart va värt om man ändå helrenoverar.

V234
8 november 2012 · 88 Inlägg

Wiseco's kolvar är billiga och bra men man måste specialbeställa om man ska ha högre komp än 8.5:1 i en 234:a. Originalkolven är ju rätt optimal för turbo och etanol så det är bara att kopiera den. Kör man kortare stakar kan man alltid öka komphöjden för att få en starkare kolv men smidd med originaldimensioner borde räcka.

Webrex
8 november 2012 · 379 Inlägg

V234 skrev:
Wiseco's kolvar är billiga och bra men man måste specialbeställa om man ska ha högre komp än 8.5:1 i en 234:a. Originalkolven är ju rätt optimal för turbo och etanol så det är bara att kopiera den. Kör man kortare stakar kan man alltid öka komphöjden för att få en starkare kolv men smidd med originaldimensioner borde räcka.

Ja man kan ju göra som parner annars, han tar 8v kolvar å fräser ut ventil hål bara smile

V234
9 november 2012 · 88 Inlägg

Har hört mycket dåligt om Parner's kolvar, men jag har ingen personlig erfarenhet så jag vet inte om det stämmer.

Hermanssons_Garage
11 november 2012 · 2 415 Inlägg

nu har vi gjort så här..
kolvar: 8v utfrästa för 16v
topp. avgassidan slipad lagom mycket. samt lånat vertyg från en som gör detta varje dag och mätt lite.
samt nya och inslipade ventiler.
block. b230fk
vev. fk orginal.
stakar. h-profil som nämnt innan.'
kammar. orginal till o börja.
grenrör, extraktor från kl antar jag,
insug, orginal med 3" gasspjäll.
turbo, gt 45. om jag minns rätt.

tror det är de konceptet vi kommer köra med. just nu ligger detta på is i någon vecka då det är husets tur.
som första lagret med bjärklager och första lager med golv lakt

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
V234
12 november 2012 · 88 Inlägg

Är inte insugssidan portad i toppen? Ta inte upp kanalerna för mycket om ni inte vet vad ni gör. Korta radien är det som är viktigast.

Hermanssons_Garage
12 november 2012 · 2 415 Inlägg

V234 skrev:
Är inte insugssidan portad i toppen? Ta inte upp kanalerna för mycket om ni inte vet vad ni gör. Korta radien är det som är viktigast.

jo då. polaren vet hur man gör smile  insugsidan kommer portas också lite.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
V234
13 november 2012 · 88 Inlägg

Okej, bra. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang