Renovering av VW Bubbla -66

Bubblan ska få sig en uppfräshning av både plattan och karossen!
  • 63 Följare
  • 210 495 Visningar
  • Projektet avslutat 23 december 2013
Bumse
27 oktober 2012 · 96 Inlägg

Det är en -68 men är på väg att se ut som en tidig 60-talare.

Gå in på min sida så ser du bilder på den som den såg (ser) ut när jag köpte den. Allt förutom dom lösa plåtarna är nylackat, ej lyft från plattan och tror inte jag gör det heller.. Sänkt två hack i bak, dubbla sänksatser ifram. Breddade fälgar ibak.

Jag kommer starta en projekttråd så fort jag kommer få tid att börja med den smile

Volkswagen 1300 "Bbu-bblan" (1968)
BMW 324td "tdR" (1988)
Hakiki
29 oktober 2012 · 510 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-57d101a3fb110010f1d86a29ebd087cb.jpg

Trösklarna är lite kexiga=/, så blir att fixa nya ..

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
29 oktober 2012 · 510 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-5ef2c5e7d27b389a096af836c6c619fc.jpg

Bultarna va blanka under underredsmassan, men ja råka dra av en så nu har jag dränkt alla i 5-56 och så får vi se om dom släpper .. nån som har bra tips annars om dom skulle jävlas mer ?

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Brohmee
29 oktober 2012 · 370 Inlägg

Hakiki skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-57d101a3fb110010f1d86a29ebd087cb.jpg

Trösklarna är lite kexiga=/, så blir att fixa nya ..

lite mer an vad jag hade där tongue

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193
Hakiki
29 oktober 2012 · 510 Inlägg

Brohmee skrev:

Hakiki skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-57d101a3fb110010f1d86a29ebd087cb.jpg

Trösklarna är lite kexiga=/, så blir att fixa nya ..

lite mer an vad jag hade där tongue

Hehe ja ja plockade nyss bort fotstegen och de va inte så snyggt under, men finns ju nya att köpa biligt, kostar runt 150-200kr per sida, sen ska ja få tag i nån som kan svetsa de bra smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Brohmee
29 oktober 2012 · 370 Inlägg

Hakiki skrev:

Brohmee skrev:

Hakiki skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-57d101a3fb110010f1d86a29ebd087cb.jpg

Trösklarna är lite kexiga=/, så blir att fixa nya ..

lite mer an vad jag hade där tongue

Hehe ja ja plockade nyss bort fotstegen och de va inte så snyggt under, men finns ju nya att köpa biligt, kostar runt 150-200kr per sida, sen ska ja få tag i nån som kan svetsa de bra smile

jag hade ju sån tur så jag hittade en massa plåt till min häromdan som låg hemma tongue

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193
Hakiki
29 oktober 2012 · 510 Inlägg

Brohmee skrev:

Hakiki skrev:

Brohmee skrev:

lite mer an vad jag hade där tongue

Hehe ja ja plockade nyss bort fotstegen och de va inte så snyggt under, men finns ju nya att köpa biligt, kostar runt 150-200kr per sida, sen ska ja få tag i nån som kan svetsa de bra smile

jag hade ju sån tur så jag hittade en massa plåt till min häromdan som låg hemma tongue

Ja om man hade sån tur wink

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
29 oktober 2012 · 510 Inlägg

Har en känsla av att jag kommer dra av några mer bultar till plattan, så tänkte höra om nån vet om man man kan fästa plattan på nått annat sätt ? Bult och mutter ?

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
29 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

Hakiki skrev:
Bultarna va blanka under underredsmassan, men ja råka dra av en så nu har jag dränkt alla i 5-56 och så får vi se om dom släpper .. nån som har bra tips annars om dom skulle jävlas mer ?

Värm dem först om du har möjlighet. Prova annars även att dra åt dem ytterligare någon mm innan du lossar dem, på så sätt frigör du gängorna från korrosion. Att bulten sitter fast kan tyda på att du har rätt mycket rost inuti värmekanal/tröskel och bör överväga att byta hela bottendelen från fram- till bakskärmsinfästning hmm ...

Men skulle du råka dra av ett par/tre stycken, är det faktiskt inte i hela världen eftersom det sitter såpass många. Känner du dig tveksam så får du nog helt enkelt sätta dit en ny svetsmutter i botten på värmekanalerna...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Hakiki
29 oktober 2012 · 510 Inlägg

-MATS- skrev:

Hakiki skrev:
Bultarna va blanka under underredsmassan, men ja råka dra av en så nu har jag dränkt alla i 5-56 och så får vi se om dom släpper .. nån som har bra tips annars om dom skulle jävlas mer ?

Värm dem först om du har möjlighet. Prova annars även att dra åt dem ytterligare någon mm innan du lossar dem, på så sätt frigör du gängorna från korrosion. Att bulten sitter fast kan tyda på att du har rätt mycket rost inuti värmekanal/tröskel och bör överväga att byta hela bottendelen från fram- till bakskärmsinfästning hmm ...

Men skulle du råka dra av ett par/tre stycken, är det faktiskt inte i hela världen eftersom det sitter såpass många. Känner du dig tveksam så får du nog helt enkelt sätta dit en ny svetsmutter i botten på värmekanalerna...

Okej, ja de var ju lite kexig i tröskeln som du såg.. Ska försöka få bort dom i morrn, rostlösningen ska få verka lite! De är när e blir sådär man ångrar lite att man börja riva i plattan, men annars får man väl svetsa ihop plattan med karossen, för jag lär ju inte behöva ta av den något mer sen ialf wink

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
29 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

Hakiki skrev:
Okej, ja de var ju lite kexig i tröskeln som du såg.. Ska försöka få bort dom i morrn, rostlösningen ska få verka lite! De är när e blir sådär man ångrar lite att man börja riva i plattan, men annars får man väl svetsa ihop plattan med karossen, för jag lär ju inte behöva ta av den något mer sen ialf wink

Kanske inte så smart i längden att svetsa fast kaross och bottenplatta hmm Dessutom är det ju så att om du har rosthål, så kommer det in fukt i värmekanalerna. Och kommer det in fukt så får du kondens på vindrutan eftersom kanalerna leder dit (tro mej - jag vet roll ) ...

Mitt tips är att göra det ordentligt från början nu när du ändå börjat riva i trösklarna neutral

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Hakiki
29 oktober 2012 · 510 Inlägg

-MATS- skrev:

Hakiki skrev:
Okej, ja de var ju lite kexig i tröskeln som du såg.. Ska försöka få bort dom i morrn, rostlösningen ska få verka lite! De är när e blir sådär man ångrar lite att man börja riva i plattan, men annars får man väl svetsa ihop plattan med karossen, för jag lär ju inte behöva ta av den något mer sen ialf wink

Kanske inte så smart i längden att svetsa fast kaross och bottenplatta hmm Dessutom är det ju så att om du har rosthål, så kommer det in fukt i värmekanalerna. Och kommer det in fukt så får du kondens på vindrutan eftersom kanalerna leder dit (tro mej - jag vet roll ) ...

Mitt tips är att göra det ordentligt från början nu när du ändå börjat riva i trösklarna neutral

Jo ja vet, skojade mest om att svetsa ihop de wink  Ja ja ska se hur det ser ut när jag fått löst allt och karossen är lyft, finns ju färdiga plåtar till trösklar och värmekanaler att köpa, någon erfarenhet av dom ? Allt går att lösa, men ser ut som att de blir lite mer än förväntat ..

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
29 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

Hakiki skrev:
Jo ja vet, skojade mest om att svetsa ihop de wink  Ja ja ska se hur det ser ut när jag fått löst allt och karossen är lyft, finns ju färdiga plåtar till trösklar och värmekanaler att köpa, någon erfarenhet av dom ? Allt går att lösa, men ser ut som att de blir lite mer än förväntat ..

Jo, det blir oftast mer än man räknat med...

Det kan vara "farligt" att börja riva i gamla bilar wink

Om du byter tröskel/kanal medan karossen fortfarande sitter på plattan behöver du ingen jigg och du kan hela tiden checka dörröppning osv. Det låter faktiskt värre än det är smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Hakiki
29 oktober 2012 · 510 Inlägg

-MATS- skrev:

Hakiki skrev:
Jo ja vet, skojade mest om att svetsa ihop de wink  Ja ja ska se hur det ser ut när jag fått löst allt och karossen är lyft, finns ju färdiga plåtar till trösklar och värmekanaler att köpa, någon erfarenhet av dom ? Allt går att lösa, men ser ut som att de blir lite mer än förväntat ..

Jo, det blir oftast mer än man räknat med...

Det kan vara "farligt" att börja riva i gamla bilar wink

Om du byter tröskel/kanal medan karossen fortfarande sitter på plattan behöver du ingen jigg och du kan hela tiden checka dörröppning osv. Det låter faktiskt värre än det är smile

Okej, ja ja får väl beställa hem plåt till de .. Vet du ungefär vilken plåt jag behöver ? Har kollat på Classic VW up north, och de finns ju massa olika plåtar att beställa ..Fotstegsfäste ? Värmekanal ? Tröskel ? Ska man byta alltihopa ?

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
29 oktober 2012 · 510 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-af697f5c72f6e57682b5e0d2cfaecef6.jpg

Bild underifrån smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
29 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

Hakiki skrev:
Okej, ja ja får väl beställa hem plåt till de .. Vet du ungefär vilken plåt jag behöver ? Har kollat på Classic VW up north, och de finns ju massa olika plåtar att beställa ..Fotstegsfäste ? Värmekanal ? Tröskel ? Ska man byta alltihopa ?

Man bör nog byta rubbet när man ändå är igång. Här kommer lite bilder från nätet från byte på en 61:a där man dock lyft hela karossen för att byta smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/903364.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/903363.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/900964.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/917546.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/917547.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/917548.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/917545.jpg

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Hakiki
29 oktober 2012 · 510 Inlägg

-MATS- skrev:

Hakiki skrev:
Okej, ja ja får väl beställa hem plåt till de .. Vet du ungefär vilken plåt jag behöver ? Har kollat på Classic VW up north, och de finns ju massa olika plåtar att beställa ..Fotstegsfäste ? Värmekanal ? Tröskel ? Ska man byta alltihopa ?

Man bör nog byta rubbet när man ändå är igång. Här kommer lite bilder från nätet från byte på en 61:a där man dock lyft hela karossen för att byta smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/903364.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/903363.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/900964.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/917546.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/917547.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/917548.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/917545.jpg

Sådär vill man att det ska se ut! Blir att försöka få loss plattan, sen ska den ju blästras, och sen får man beställa hem grejer så man kan byta de som är dåligt! Lika bra om allt är nere.. måste be farsan om svets hjälp först smile

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Hakiki
29 oktober 2012 · 510 Inlägg
Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
29 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

Hakiki skrev:
-MATS- http://www.classicvw.se/plat-t1-varmeka … ts_id/2117 Sådana som gäller då ?

Nja, din är en -66:a, så det är väl snarare http://www.classicvw.se/plat-t1-varmeka … ts_id/2115 som gäller.

Dessutom 300:- billigare smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Hakiki
31 oktober 2012 · 510 Inlägg

-MATS- skrev:

Hakiki skrev:
-MATS- http://www.classicvw.se/plat-t1-varmeka … ts_id/2117 Sådana som gäller då ?

Nja, din är en -66:a, så det är väl snarare http://www.classicvw.se/plat-t1-varmeka … ts_id/2115 som gäller.

Dessutom 300:- billigare smile

Okej, tyckte de stog upp till 68! Men alltid bättre med billigare wink

Chevrolet Van "Hakiki Bussen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang