Ej godkänd av bilprovningen.

schnauz
28 oktober 2012 · 1 758 Inlägg

robzter skrev:
Oljedimma? vart ska den spruta in olja någonstans från turbon då eller?. dumpventilen sitter ju efter turbon och innan spjället så ingen olja ska flyga ut den vägen.

Sluten vevhusventilation på personbilar har det varit lagkrav på sedan 1969, annars dumpar man oförbrända kolväten rätt ut i luften.

fluppidupp ...
28 oktober 2012 · 757 Inlägg

schnauz skrev:

robzter skrev:
Oljedimma? vart ska den spruta in olja någonstans från turbon då eller?. dumpventilen sitter ju efter turbon och innan spjället så ingen olja ska flyga ut den vägen.

Sluten vevhusventilation på personbilar har det varit lagkrav på sedan 1969, annars dumpar man oförbrända kolväten rätt ut i luften.

beror ju på vart den ventilerar. på min bil så ventilerade den iaf in i plenumet och inte in i tryckrören. hade det varit före turbon i tryckrören så hade det nästan varit förståeligt.

schnauz
28 oktober 2012 · 1 758 Inlägg

robzter skrev:

schnauz skrev:

robzter skrev:
Oljedimma? vart ska den spruta in olja någonstans från turbon då eller?. dumpventilen sitter ju efter turbon och innan spjället så ingen olja ska flyga ut den vägen.

Sluten vevhusventilation på personbilar har det varit lagkrav på sedan 1969, annars dumpar man oförbrända kolväten rätt ut i luften.

beror ju på vart den ventilerar. på min bil så ventilerade den iaf in i plenumet och inte in i tryckrören. hade det varit före turbon i tryckrören så hade det nästan varit förståeligt.

De flesta överladdade bilar har vevhusventilationen återkopplad innan turbon. Dels får man hjälp av turbon att suga ur gaserna, dels slipper man övertrycksventiler och annat bös som krävs när det är övertryck i insuget.

fluppidupp ...
28 oktober 2012 · 757 Inlägg

schnauz skrev:

robzter skrev:

schnauz skrev:

Sluten vevhusventilation på personbilar har det varit lagkrav på sedan 1969, annars dumpar man oförbrända kolväten rätt ut i luften.

beror ju på vart den ventilerar. på min bil så ventilerade den iaf in i plenumet och inte in i tryckrören. hade det varit före turbon i tryckrören så hade det nästan varit förståeligt.

De flesta överladdade bilar har vevhusventilationen återkopplad innan turbon. Dels får man hjälp av turbon att suga ur gaserna, dels slipper man övertrycksventiler och annat bös som krävs när det är övertryck i insuget.

ingen aning. men eftersom det finns olika typer av bilar uppenbarligen så är det ännu konstigare att han kan alla modeller rätt upp och ner och inte hänvisar till just det. är ju som om dom skulle försöka slå ner på tonade bakljus och lambdavärde på en rx-7a tongue bakylsena är tonade från fabrik och godkända. labdavärdet får vara vad som helst då det sitter luftpump i bilen vilket ger dispens. därför borde besiktningsmannen hänvisa till olika regler och inte bara säga att det där är inte ok.

Woojen
28 oktober 2012 · 1 101 Inlägg

Jag tycker du ska åka in precis som bilen står fast till en annan bes hall, alt en hoppas på en annan gubbe tongue, Så har jag gjort de gånger dom gnällt på något löjligt smile

Bes är lite som att köpa lotter nu för tiden hmm

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
hardrox
28 oktober 2012 · 731 Inlägg

ORkar inte läsa alla svar, men jag hade chansat och väntat ut tills du får en ny besitkning. Dvs inte återbesök. Och besikta igen. På någon annan station. Kanske du slipper nerslag

Audi RS3 (2018)
Fredde_Vette JaG
28 oktober 2012 · 785 Inlägg

Besiktia på en fristående station.. Hett tips. smile

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
juhaaan
28 oktober 2012 · 619 Inlägg

Vill veta vad det stog på pappret smile

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Räcket Älskar att spela högt! :)
28 oktober 2012 · 143 Inlägg

Marlboroman skrev:

Räcket skrev:
Förstår dock inte hur detta kunde bli ett nedslag?

Om delar är bytta som inte äventyrar bilens/omgivningens säkerhet
och heller inte ökat bilens effekt mer än inom godkänd %,
så borde den ju gå igenom besiktning.

Eller är det en import som är Helbilsgodkänd efter reggning?

Delarna som bytts ut anses påverka avgasreningen och då blir det nedslag direkt OM besiktningspersonalen gör sitt jobb på rätt sätt. Så fort man byter ut insuget till exempel så är ju inte motorn som den var när den avgascertifierades och blir då i laga mening en helt ny motortyp och blir i dem flesta fall omöjlig att besikjta med om bilen är från -76 eller nyare.

Okey, kan väl gå med på den öppna dumpen.

Men insuget och bränsletrycksregulatorn då?
Då diskuterar vi samma nivå som när de först ville förbjuda chipning.
(som de senare lagändrade då det kunde va bättre för miljön)

Om han nu har förbättrat avgasvärdena med dessa delar till det bättre,
så borde det ju inte vara nedslag.
Det är ju inte ens säkert att de har förändrats ALLS.
Och har han då rätt värden i en avgaskontroll så borde detta inte kunna bli ett nedslag, eller?

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.
Seat Leon Sport 20vT "Crystal Death" (2002)
GMC Safari (1997)
torpis Forummoderator
28 oktober 2012 · 10 572 Inlägg

robzter skrev:
farlig luft?

Det farliga är att en motor som inte är avsedd för öppen dump kan tjuvstanna eftersom styrsystemet inte hinner med att kompensera. Händer detta på en motorvägsavfart i 120km/h så kan det gå illa om servo + broms slutar fungera. Bilägaren vet säkert om risken, men kanske inte flickvännen.

Nummer två är att när dumpen släppt ut luft så fattas luften varvid bilen kommer gå fett vilket förstör katalysatorn och är allmänt kass för naturen.

Så besiktningsmannen har rätt där.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
CarpeDiem German Engineering
28 oktober 2012 · 9 082 Inlägg

Vad står det i besiktningsprotokollet, till att börja med? Sen så har faktiskt besiktningsteknikern gjort en korrekt bedömning, bara att se till att inte ha öppen dumpventil framöver.

Senast redigerat av CarpeDiem (28 oktober 2012)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
stuntman Bilinspektör
28 oktober 2012 · 47 Inlägg

Öppen dump är ajabaja wink

Bilinspektör
tekniknissen1
28 oktober 2012 · 866 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/171/170569/170569-ef2dd700c26f4a2826c36fc6cfd70763.jpg
Så här såg det ut men med slang anslutning på dumpen  och bort till filtret lol

fluppidupp ...
28 oktober 2012 · 757 Inlägg

torpis skrev:

robzter skrev:
farlig luft?

Det farliga är att en motor som inte är avsedd för öppen dump kan tjuvstanna eftersom styrsystemet inte hinner med att kompensera. Händer detta på en motorvägsavfart i 120km/h så kan det gå illa om servo + broms slutar fungera. Bilägaren vet säkert om risken, men kanske inte flickvännen.

Nummer två är att när dumpen släppt ut luft så fattas luften varvid bilen kommer gå fett vilket förstör katalysatorn och är allmänt kass för naturen.

Så besiktningsmannen har rätt där.

åter igen. inte alla bilar har LMM smile men trådskaparens bil har nog det. men är det så som tekniknissen1 skriver så ser det ju onekligen trimmat ut. men bara för det så är det inte säkert att den presterar bättre. eller att avgasvärdena är sämre. dessutom så är ju inte den helbilsgodkännd så ännu mer anledning till att det kan faktiskt se ut såhär. massor av originalsakerna kan ju faktiskt ha gått sönder. vem köper ett originalgrenrör till en supra från 80-talet? om det ens går att få tag på tongue

Marlboroman
28 oktober 2012 · 8 234 Inlägg

Räcket skrev:

Marlboroman skrev:

Räcket skrev:
Förstår dock inte hur detta kunde bli ett nedslag?

Om delar är bytta som inte äventyrar bilens/omgivningens säkerhet
och heller inte ökat bilens effekt mer än inom godkänd %,
så borde den ju gå igenom besiktning.

Eller är det en import som är Helbilsgodkänd efter reggning?

Delarna som bytts ut anses påverka avgasreningen och då blir det nedslag direkt OM besiktningspersonalen gör sitt jobb på rätt sätt. Så fort man byter ut insuget till exempel så är ju inte motorn som den var när den avgascertifierades och blir då i laga mening en helt ny motortyp och blir i dem flesta fall omöjlig att besikjta med om bilen är från -76 eller nyare.

Okey, kan väl gå med på den öppna dumpen.

Men insuget och bränsletrycksregulatorn då?
Då diskuterar vi samma nivå som när de först ville förbjuda chipning.
(som de senare lagändrade då det kunde va bättre för miljön)

Om han nu har förbättrat avgasvärdena med dessa delar till det bättre,
så borde det ju inte vara nedslag.
Det är ju inte ens säkert att de har förändrats ALLS.
Och har han då rätt värden i en avgaskontroll så borde detta inte kunna bli ett nedslag, eller?

Grunden i det hela är att motorn gjorts om. Och då spelar det i reglernas värld ingen roll om den så skulle ge lägre effekt och bättre avgasvärden. För i reglernas världe ska motorn vara i precis det skick den var när bilen rullade ut från fabriken. Det innebär att öppna luftfilter, dumpar, andra intercoolers och allt annat vi med intresset tycker om att montera är olagligt. Det får också effekten att det blir irrelevant att man klarar avgasvärdena, den är det faktum att motorn är ändrad som gör att man får nedslag. Sen kan man ju tycka att det är fel, men det är så reglerna ser ut.

EDIT: Att komma runt det hela reglerna är rätt svårt, men man kan ju montera saker som certifierats av tillverkaren eller vad man inom eu kallar "biltillverkare" vilket kan vara firmor som säljer tillbehör till en viss modell och som uppfyller dem krav som ställs. Annars lär bilen vara äldre än 75 alternativt ombyggt/amatörbyggt fordon som då beläggs med straffskatt för att man frångått avgascertifieringen.

Senast redigerat av Marlboroman (28 oktober 2012)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
fluppidupp ...
28 oktober 2012 · 757 Inlägg

marlboroman: men hur kan du då förklara till varför det just kom en bestämmelse från 1997 att bilar efter detta datum helbilsgodkända? finns ju ingen anledning till att ha en sån regel om man inte fått ändra något. då kan man inte besiktiga med mekonomens bromsbelägg heller då det inte är dom som satt där original. originaldelar går inte alltid att få tag på och då måste man gå på eftermarknadsdelar.

volvojohan
28 oktober 2012 · 172 Inlägg

TouchOfRed skrev:

gamlingen skrev:

ironhead skrev:

såna saker ska dom inte bry sig om tycker jag men vissa besikningsmän är ju sjuka i huvet och ska anmärka på allt som dom inte gillar så det är bara att skaffa orginaldelar och slänga på sen ombesikta sen  slänga över dom andra grejerna igen

Sjuka i huvet för att dom följer regelverket och gör sitt jobb ? Antar att du oxå gör ditt jobb när du jobbar, och vilken slutsats kan man dra av det ?

Det är sjukt att vissa är noga och vissa är inte noga. Hårdhänta är dom också.. Inte rädda om sakerna direkt.
Ett exempel är att jag fick en 2a på att ena högtalaren satt lite löst i Hatthyllan, kände på den. Visst den satt löst men inte så att den skulle ramla bort vid hastig inbromsning.
Nåväl, ombesiktigade bilen utan att göra nåt åt det. Gick igenom utan problem.

Att dom gör sitt jobb kan jag inte hålla med om. Nu är ju såklart inte alla så. Men jag tror att många är såhär.

Menar du allvar? Hastig inbromsning? Vad tror du händer med din lösa högtalare när du krockar i 100 km/h ... Jo den väger rätt mycket mer och antingen du eller någon av dina passagerare får den i huvudet. Jag hade nog skruvat fast den och slutat klaga på besiktningsteknikerna som gör sitt jobb.

hangman
28 oktober 2012 · 2 174 Inlägg

ironhead skrev:

deciliter skrev:
Har i dagarna gjort kontrollbesiktning på min Supra -92 hos Svensk bilprovning. Bilen har jag haft i min ägo i många år och aldrig tidigare haft problem med besiktning. Men vad hände denna gång....-en nitisk besiktningsman vid bilprovningen i Kalmar påpekade (efter att inte ha hittat något att anmärka på i övrigt) att "du har bygt om bilen va". Jag frågade då vad han menade och han pekade på bl a min öppna dumpventil, bränsletrycksregulatorn och insugsröret. Jag sa då att bilen har sett likadan ut i fem (5) år och att det tidigare inte varit någon som ifrågasatt ombyggnaden. Jag fick ändå finna mig i att få ombesiktning på bilen med en månads marginal.
Min fråga är nu -
Har någon annan råkat ut för samma situation och hur har du agerat.?
Måste jag skaffa originaldelar och montera dessa för att få bilen godkänd?

såna saker ska dom inte bry sig om tycker jag men vissa besikningsmän är ju sjuka i huvet och ska anmärka på allt som dom inte gillar så det är bara att skaffa orginaldelar och slänga på sen ombesikta sen  slänga över dom andra grejerna igen

Dom är inte sjuka i huvudet, dom gör sitt jobb och ska se till att det följs lagar och regler, dom gör bara sitt jobb precis som du och jag, sen kan det hända att man möter någon dum jävel, då är det bara avbryta besiktningen och kräva en annan bes man pga att han är ovårdsam tex.

hangman
28 oktober 2012 · 2 174 Inlägg

volvojohan skrev:

TouchOfRed skrev:

gamlingen skrev:

Sjuka i huvet för att dom följer regelverket och gör sitt jobb ? Antar att du oxå gör ditt jobb när du jobbar, och vilken slutsats kan man dra av det ?

Det är sjukt att vissa är noga och vissa är inte noga. Hårdhänta är dom också.. Inte rädda om sakerna direkt.
Ett exempel är att jag fick en 2a på att ena högtalaren satt lite löst i Hatthyllan, kände på den. Visst den satt löst men inte så att den skulle ramla bort vid hastig inbromsning.
Nåväl, ombesiktigade bilen utan att göra nåt åt det. Gick igenom utan problem.

Att dom gör sitt jobb kan jag inte hålla med om. Nu är ju såklart inte alla så. Men jag tror att många är såhär.

Menar du allvar? Hastig inbromsning? Vad tror du händer med din lösa högtalare när du krockar i 100 km/h ... Jo den väger rätt mycket mer och antingen du eller någon av dina passagerare får den i huvudet. Jag hade nog skruvat fast den och slutat klaga på besiktningsteknikerna som gör sitt jobb.

Detta säger lite om standarden på både TS och bil, lösa högtalare i hatthyllan, vad tänker folk med allvarligt? Fattar du inte vad som händer i 100 blås? den blir din DÖD.

tekniknissen1
28 oktober 2012 · 866 Inlägg

Utdrag från SFRO
Detta borde gälla även för original motorn?!!


Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ”katalysatorkonvertera” en motor.

För dieselmotor gäller däremot bara att motorn ska ha fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning.

Stoppdatumet är att bilen ska vara tagen i bruk före 1 januari 1993 för att bytet ska vara möjligt. Årsmodell är alltså inte viktigast utan det är när bilen är reggad. En ”tidig” 1993:a kan alltså vara OK att byta motor i, men inte en ”sen” (reggad under 1993). Viktigt!

Observera också gränserna för effekt och vridmoment.

Det är lite luddigt med vad som man få och inte!!!

Senast redigerat av tekniknissen1 (28 oktober 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang