Köpråd japanare 150 000 +-20

Anubis
2 november 2012 · 1 255 Inlägg

DanneSundin skrev:
Du missförstod! Min är 5petad, kortväxlad låda så topphastigheten ligger på 210, med 6petade (nyare) stilådan så hra du en högre top! Därför jag menade att han borde gå efter 6petade! Rallybil är inte kul på motorväg sad

Jaha då blir de lite mer humant iallafall =P

Dock så verkar han inte va intresserad av 4wd då han rätt fort valde bort evon =P

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
miatasimon
2 november 2012 · 57 Inlägg

Anubis skrev:

miatasimon skrev:

Anubis skrev:
Hur kul är de o varva utan något krut under huven då?

Ska han ligga och tävla på motorvägen så är det ju inte så kul, men när det väl svänger så lär ju 230hk och ett stort register räcka ganska långt.

Visst as kul när de svänger men alla gånger någon vill små tävla är de ju faktist på rak i 90% av fallen, förstår va du menar riktigt kul o köra kurviga väger när man har en bil som tar dom bra, tror ändå inte RX-8 håller måttet riktigt RX-7 där emot är en helt annan femma smile

Jo rx7an känns som det självklara valet om det inte vore för det nästintill obefintliga baksätet.

Mazda miata "Brum" (1990)
DanneSundin
2 november 2012 · 682 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=tNxAILrc … e=youtu.be

Här är en video på hur en RA "går" för dig som inte såg på förra videon. Nästintill helt org. smile

Christian S
2 november 2012 · 4 816 Inlägg

DanneSundin skrev:
Du missförstod! Min är 5petad, kortväxlad låda så topphastigheten ligger på 210, med 6petade (nyare) stilådan så hra du en högre top! Därför jag menade att han borde gå efter 6petade! Rallybil är inte kul på motorväg sad

den måste göra lite mer än 210 för min gjorde typ 230-240 med orginal lådan och du har ju liknande utväxling i din, nu med den 6 växlade lådan så har man en jävla toppfart för nu går den tillbaka till pinnen vid 0:an och då har man ändå över 1500rpm kvar att ge smile

Anubis skrev:
Jaha då blir de lite mer humant iallafall =P

Dock så verkar han inte va intresserad av 4wd då han rätt fort valde bort evon =P

därför man väljer en impreza med DCCD (Driver Controled Center Diffrential) och med den i öppet läge så beter den sig nästan som en bakhjulsdriven bil.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
DanneSundin
2 november 2012 · 682 Inlägg

Christian S skrev:

DanneSundin skrev:
Du missförstod! Min är 5petad, kortväxlad låda så topphastigheten ligger på 210, med 6petade (nyare) stilådan så hra du en högre top! Därför jag menade att han borde gå efter 6petade! Rallybil är inte kul på motorväg sad

den måste göra lite mer än 210 för min gjorde typ 230-240 med orginal lådan och du har ju liknande utväxling i din, nu med den 6 växlade lådan så har man en jävla toppfart för nu går den tillbaka till pinnen vid 0:an och då har man ändå över 1500rpm kvar att ge smile

Anubis skrev:
Jaha då blir de lite mer humant iallafall =P

Dock så verkar han inte va intresserad av 4wd då han rätt fort valde bort evon =P

därför man väljer en impreza med DCCD (Driver Controled Center Diffrential) och med den i öppet läge så beter den sig nästan som en bakhjulsdriven bil.

Mjo lite mer än 210 är det väl, men varvstopp ligger väl 7250? Runt 6500 är det väl en 210 ~~

Anubis
2 november 2012 · 1 255 Inlägg

Christian S skrev:

DanneSundin skrev:
Du missförstod! Min är 5petad, kortväxlad låda så topphastigheten ligger på 210, med 6petade (nyare) stilådan så hra du en högre top! Därför jag menade att han borde gå efter 6petade! Rallybil är inte kul på motorväg sad

den måste göra lite mer än 210 för min gjorde typ 230-240 med orginal lådan och du har ju liknande utväxling i din, nu med den 6 växlade lådan så har man en jävla toppfart för nu går den tillbaka till pinnen vid 0:an och då har man ändå över 1500rpm kvar att ge smile

Anubis skrev:
Jaha då blir de lite mer humant iallafall =P

Dock så verkar han inte va intresserad av 4wd då han rätt fort valde bort evon =P

därför man väljer en impreza med DCCD (Driver Controled Center Diffrential) och med den i öppet läge så beter den sig nästan som en bakhjulsdriven bil.

Nästan ja den driver väl ändå fram med några % har ja för mig?

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Christian S
2 november 2012 · 4 816 Inlägg

Anubis skrev:

Christian S skrev:

DanneSundin skrev:
Du missförstod! Min är 5petad, kortväxlad låda så topphastigheten ligger på 210, med 6petade (nyare) stilådan så hra du en högre top! Därför jag menade att han borde gå efter 6petade! Rallybil är inte kul på motorväg sad

den måste göra lite mer än 210 för min gjorde typ 230-240 med orginal lådan och du har ju liknande utväxling i din, nu med den 6 växlade lådan så har man en jävla toppfart för nu går den tillbaka till pinnen vid 0:an och då har man ändå över 1500rpm kvar att ge smile

Anubis skrev:
Jaha då blir de lite mer humant iallafall =P

Dock så verkar han inte va intresserad av 4wd då han rätt fort valde bort evon =P

därför man väljer en impreza med DCCD (Driver Controled Center Diffrential) och med den i öppet läge så beter den sig nästan som en bakhjulsdriven bil.

Nästan ja den driver väl ändå fram med några % har ja för mig?

nu beror det lite på vilken årsmodell och vilken modell det är men den vanligaste är att när den är i öppet läge så driver den 65% bak och 35% fram men om det släpper på bakhjulen när man har den i öppet läge så går i princip all kraft till bakhjulen och det går att åka riktigt brett precis som med en bakhjulsdriven bil.

Senast redigerat av Christian S (2 november 2012)

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Anubis
2 november 2012 · 1 255 Inlägg

Christian S skrev:

Anubis skrev:

Christian S skrev:

DanneSundin skrev:
Du missförstod! Min är 5petad, kortväxlad låda så topphastigheten ligger på 210, med 6petade (nyare) stilådan så hra du en högre top! Därför jag menade att han borde gå efter 6petade! Rallybil är inte kul på motorväg sad

den måste göra lite mer än 210 för min gjorde typ 230-240 med orginal lådan och du har ju liknande utväxling i din, nu med den 6 växlade lådan så har man en jävla toppfart för nu går den tillbaka till pinnen vid 0:an och då har man ändå över 1500rpm kvar att ge smile


därför man väljer en impreza med DCCD (Driver Controled Center Diffrential) och med den i öppet läge så beter den sig nästan som en bakhjulsdriven bil.

Nästan ja den driver väl ändå fram med några % har ja för mig?

nu beror det lite på vilken årsmodell och vilken modell det är men den vanligaste är att när den är i öppet läge så driver den 65% bak och 45% fram men om det släpper på bakhjulen när man har den i öppet läge så går i princip all kraft till bakhjulen och det går att åka riktigt brett precis som med en bakhjulsdriven bil.

Väldigt svårt o tänka mig att de blir som en rwd måste ja säga även om de bara är 10% den driver fram blir de inte alls samma sak men de är ju min åsikt.

O systemet du förklarar låter som Skylinens system bara att de är helt tvärt om istället för o bättra grepper försämrar du de =P

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Christian S
2 november 2012 · 4 816 Inlägg

Anubis skrev:

Christian S skrev:

Anubis skrev:
Nästan ja den driver väl ändå fram med några % har ja för mig?

nu beror det lite på vilken årsmodell och vilken modell det är men den vanligaste är att när den är i öppet läge så driver den 65% bak och 35% fram men om det släpper på bakhjulen när man har den i öppet läge så går i princip all kraft till bakhjulen och det går att åka riktigt brett precis som med en bakhjulsdriven bil.

Väldigt svårt o tänka mig att de blir som en rwd måste ja säga även om de bara är 10% den driver fram blir de inte alls samma sak men de är ju min åsikt.

O systemet du förklarar låter som Skylinens system bara att de är helt tvärt om istället för o bättra grepper försämrar du de =P

då ha du missuppfattat hur det fungerar för systemet fungerar kanon och subaru använder sig av en magnet koppling för att reglera hur låst mittdiffen ska vara och när den är helt öppen så går kraften förbi utan att påverkas men det räcker att man ställer upp den i första läget i stapeln som finns i instrumenthuset så känner man att den beter sig annorlunda och när man har den fullt låst så driver den 50/50

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Anubis
2 november 2012 · 1 255 Inlägg

Christian S skrev:

Anubis skrev:

Christian S skrev:

nu beror det lite på vilken årsmodell och vilken modell det är men den vanligaste är att när den är i öppet läge så driver den 65% bak och 35% fram men om det släpper på bakhjulen när man har den i öppet läge så går i princip all kraft till bakhjulen och det går att åka riktigt brett precis som med en bakhjulsdriven bil.

Väldigt svårt o tänka mig att de blir som en rwd måste ja säga även om de bara är 10% den driver fram blir de inte alls samma sak men de är ju min åsikt.

O systemet du förklarar låter som Skylinens system bara att de är helt tvärt om istället för o bättra grepper försämrar du de =P

då ha du missuppfattat hur det fungerar för systemet fungerar kanon och subaru använder sig av en magnet koppling för att reglera hur låst mittdiffen ska vara och när den är helt öppen så går kraften förbi utan att påverkas men det räcker att man ställer upp den i första läget i stapeln som finns i instrumenthuset så känner man att den beter sig annorlunda och när man har den fullt låst så driver den 50/50

Självklart beter den sig annorlunda, frågan är om de verkligen blir som en rwd mer de ja är inne på.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
SportPilot Ubåtsingenjör
2 november 2012 · 7 232 Inlägg

jag hade köpt en r33 gtr eller en supra om du ska ha den som sommarbil ...

skit i baksätet smile du sitter ju fram, inget och bry sig om de som ska sitta bak

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
DanneSundin
2 november 2012 · 682 Inlägg

Kan intyga att har du fått upp en subba på ställ så är den precis lika lätt som en RWD bil! Du "slidar" mer (du vet RWD när framdäcken släpper, tänk dig så fast du kan styra med ratten dit du ska . ) Lite annorlunda teknik, lika lätt.

Anubis
2 november 2012 · 1 255 Inlägg

DanneSundin skrev:
Kan intyga att har du fått upp en subba på ställ så är den precis lika lätt som en RWD bil! Du "slidar" mer (du vet RWD när framdäcken släpper, tänk dig så fast du kan styra med ratten dit du ska . ) Lite annorlunda teknik, lika lätt.

Uå ut han på ställ ja men inte o hålla kvar den med 4wd rätar den upp rätt fort, ja menar försök ligga i en rondell på ställ några varv o se hur de går =P

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
DanneSundin
2 november 2012 · 682 Inlägg

Anubis skrev:

DanneSundin skrev:
Kan intyga att har du fått upp en subba på ställ så är den precis lika lätt som en RWD bil! Du "slidar" mer (du vet RWD när framdäcken släpper, tänk dig så fast du kan styra med ratten dit du ska . ) Lite annorlunda teknik, lika lätt.

Uå ut han på ställ ja men inte o hålla kvar den med 4wd rätar den upp rätt fort, ja menar försök ligga i en rondell på ställ några varv o se hur de går =P

Sant det, Kanske bara är jag som tycker det är skönt att den rätar upp lol 

Jag menar, så slipper man slösa däck.. wink

Anubis
2 november 2012 · 1 255 Inlägg

DanneSundin skrev:

Anubis skrev:

DanneSundin skrev:
Kan intyga att har du fått upp en subba på ställ så är den precis lika lätt som en RWD bil! Du "slidar" mer (du vet RWD när framdäcken släpper, tänk dig så fast du kan styra med ratten dit du ska . ) Lite annorlunda teknik, lika lätt.

Uå ut han på ställ ja men inte o hålla kvar den med 4wd rätar den upp rätt fort, ja menar försök ligga i en rondell på ställ några varv o se hur de går =P

Sant det, Kanske bara är jag som tycker det är skönt att den rätar upp lol 

Jag menar, så slipper man slösa däck.. wink

Hehe funkade lika dant på min gamla GTR visst kul på ett sätt blir väldigt lätt o köra smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
AktaLacken
4 november 2012 · 99 Inlägg

DanneSundin skrev:
Säger bara såhär: du hade inte blivit missnöjd av en type RA med 6petad stilåda (liite kort låda på min kanske, 0-200 på 19.4 eller vad det står i pappret, och vid varvstopp hamnar man runt 210 haha hade gärna haft en till växel) 

Men du kanske är HELT emot subaru? Jävligt skönt med DCCD annars, 50/50 drivning vid låst diff. 

Om du vill haka med en liten runda och du är i trakterna är det bara att höra av dig!

Jo jag är lite emot subaru. Har aldrig åkt en men det är något som gör att jag inte tycker om den. Hehe jag bor ju inte så långt bort så jag är alltid i trakterna lol

AktaLacken
4 november 2012 · 99 Inlägg

Anubis skrev:

DanneSundin skrev:
Du missförstod! Min är 5petad, kortväxlad låda så topphastigheten ligger på 210, med 6petade (nyare) stilådan så hra du en högre top! Därför jag menade att han borde gå efter 6petade! Rallybil är inte kul på motorväg sad

Jaha då blir de lite mer humant iallafall =P

Dock så verkar han inte va intresserad av 4wd då han rätt fort valde bort evon =P

Jag har inte valt bort evon än, bara lagt den på is lite då jag vill veta mer om silvian o supran. Men evon står rätt högt i kurs just nu med tanke på att en silvia inte klarar så mycket hk tongue

AktaLacken
4 november 2012 · 99 Inlägg

Jag har kommit fram till att silvian blir nog bortkörd från min lista då den inte klarar så mycket hk. Då återstår supran och evon.
Ska man skita i polare o köpa en supra, jag tror jag har mer kul med den. Eller en evo där man kan åka flera stycken. Evon verkar väldigt rolig att köra när man har lite rull på den. Lite åka rakt fram räser. Evon verkar vara dyrare o äga då den verkar gå sönder mer än supran?

ImprezaGC8
4 november 2012 · 373 Inlägg

DanneSundin skrev:

Christian S skrev:

DanneSundin skrev:
Du missförstod! Min är 5petad, kortväxlad låda så topphastigheten ligger på 210, med 6petade (nyare) stilådan så hra du en högre top! Därför jag menade att han borde gå efter 6petade! Rallybil är inte kul på motorväg sad

den måste göra lite mer än 210 för min gjorde typ 230-240 med orginal lådan och du har ju liknande utväxling i din, nu med den 6 växlade lådan så har man en jävla toppfart för nu går den tillbaka till pinnen vid 0:an och då har man ändå över 1500rpm kvar att ge smile

Anubis skrev:
Jaha då blir de lite mer humant iallafall =P

Dock så verkar han inte va intresserad av 4wd då han rätt fort valde bort evon =P

därför man väljer en impreza med DCCD (Driver Controled Center Diffrential) och med den i öppet läge så beter den sig nästan som en bakhjulsdriven bil.

Mjo lite mer än 210 är det väl, men varvstopp ligger väl 7250? Runt 6500 är det väl en 210 ~~

Jag har köpt mig en låda från en STi Type R årsmodell 99 och min bil ska ha en toppfart på 229km/h vid 7000rpm med 225-40-18 däck.

Jämfört med originallådan som har en teoretisk toppfart på 277km/h....

TY754VB1CA JDM Impreza WRX STi R & RA Ver. V/VI MY99-00       
1st: 3.083 = 61km/h
2nd: 2.062 = 92km/h
3rd: 1.545 = 123km/h
4th: 1.151 = 164km/h
5th: 0.825 = 229km/h

Förövrigt var det ett dåligt tips om en Type RA och 6 växlad låda, för 150k så får man lätt en newage japansk Impreza STi Spec C som är den bästa bilen Subaru har gjort. Registret är helt otroligt och närmare 400hk är inga bekymmer med E85 på org motor. Byter man till en lämplig turbo så åker man 500hk och det håller. Min kompis har en svensk STI med komplett jdm Spec C motor och drivlina och E85 konventerat. Den bilen är riktigt ruskigt hårig.

Ska man bygga på din favoritbil en gammal Type RA så får man byta lika mycket delar som man måste byta på en GT för att få den rolig och driftsäker.

DanneSundin
4 november 2012 · 682 Inlägg

ImprezaGC8 skrev:

DanneSundin skrev:

Christian S skrev:
den måste göra lite mer än 210 för min gjorde typ 230-240 med orginal lådan och du har ju liknande utväxling i din, nu med den 6 växlade lådan så har man en jävla toppfart för nu går den tillbaka till pinnen vid 0:an och då har man ändå över 1500rpm kvar att ge smile


därför man väljer en impreza med DCCD (Driver Controled Center Diffrential) och med den i öppet läge så beter den sig nästan som en bakhjulsdriven bil.

Mjo lite mer än 210 är det väl, men varvstopp ligger väl 7250? Runt 6500 är det väl en 210 ~~

Jag har köpt mig en låda från en STi Type R årsmodell 99 och min bil ska ha en toppfart på 229km/h vid 7000rpm med 225-40-18 däck.

Jämfört med originallådan som har en teoretisk toppfart på 277km/h....

TY754VB1CA JDM Impreza WRX STi R & RA Ver. V/VI MY99-00       
1st: 3.083 = 61km/h
2nd: 2.062 = 92km/h
3rd: 1.545 = 123km/h
4th: 1.151 = 164km/h
5th: 0.825 = 229km/h

Förövrigt var det ett dåligt tips om en Type RA och 6 växlad låda, för 150k så får man lätt en newage japansk Impreza STi Spec C som är den bästa bilen Subaru har gjort. Registret är helt otroligt och närmare 400hk är inga bekymmer med E85 på org motor. Byter man till en lämplig turbo så åker man 500hk och det håller. Min kompis har en svensk STI med komplett jdm Spec C motor och drivlina och E85 konventerat. Den bilen är riktigt ruskigt hårig.

Ska man bygga på din favoritbil en gammal Type RA så får man byta lika mycket delar som man måste byta på en GT för att få den rolig och driftsäker.

På mätaren visar den 210-220 vid varvstopp.

Tror du mig inte är du välkommen hit och provköra (Första gången jag hör någon tjaffsa om lägre topphastighet än speccat?) detta med 205/50-16 Toyo tires Proxes R888 . Jag har tyvärr inget körkort längre så du får köra själv. smile

Sen att du "bara smäller på en större turbo" och får 500HK, visst. Gå och spela lite mer mulle meck bygger bilar, då kan man ha raketmotor också! smile


Edit:

http://www.garaget.org/video/129762

Bara för att du verkar tro att den trotsallt HAR en högre topp, kolla i slutet vad varvmätare och hastighetsmätare ligger på. Dock är det möjligt att de gjort fel i konvertering från MPH>KPH men det låter inte så troligt.

Senast redigerat av DanneSundin (4 november 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang