Trimmad Mercedes 300 TDT, OM603 i W201.

Trimmar en OM603. En dieselsexa på tre liter från Mercedes. Projektet kommer att bli i två steg kan man säga. Det första steget innebär att renovera toppen på motorn, lyfta ur motorn ur W124-karossen och sätta den i en W201(190) istället. Koppling blir förmodligen en Sachs 765 med 6-pucks Sinterlamell och växellådan blir en Getrag från 190 16v. Detta ska jag få att lira bra ihop tillsammans med Dieselmekenpump och ett Schwitzer turboagg och detta är förhoppningsvis innan vintern är slut och isen på sjön försvinner. I andra steget ingår det att bygga vidare på spisen i W201-karossen, då kommer jag att bygga nytt grenrör, större snurra och nytt insug/IC. Till en början kommer jag alltså köra org. grenrör och insug, utan IC.
  • 91 Följare
  • 68 763 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 december 2013
gjutarolle
21 december 2012 · 669 Inlägg

De ligger några 606 på blocket, tror de va runt Stockholm/örebro

S_Henjer
21 december 2012 · 1 150 Inlägg

gjutarolle skrev:
De ligger några 606 på blocket, tror de va runt Stockholm/örebro

Aae, har hittat några. Antingen säljer de bara hela motorer, eller så är de en seg norrlänning. wink

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
lillisaa Bitch!
22 december 2012 · 87 Inlägg

Det finns en grupp på facebook "mercedes delar" dock är det ju sega norrlänningar på den sidan wink
Men där tror jag du kan hitta ett smile

Mercedes W124 250D turbo "93b facelift" (1987)
S_Henjer
22 december 2012 · 1 150 Inlägg

lillisaa skrev:
Det finns en grupp på facebook "mercedes delar" dock är det ju sega norrlänningar på den sidan wink
Men där tror jag du kan hitta ett smile

Kalas!!

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
-Blomman-
31 december 2012 · 1 174 Inlägg

Har du tänkt slänga takräcket som satt på 300an?

"If you're in control, you're not going fast enough"
henkemedpuffen
31 december 2012 · 249 Inlägg

-Blomman- skrev:
Har du tänkt slänga takräcket som satt på 300an?

det takräket är till volvo 142

Volvo 745 "Sleepern" (1990)
S_Henjer
31 december 2012 · 1 150 Inlägg

-Blomman- skrev:
Har du tänkt slänga takräcket som satt på 300an?

Njae det hade jag väl inte tänkt. Var tanken att det skulle sitta på 142an, men den är ju såld. Så la över räcket på 124an bara. Hamnar nog på nåt stukat framöver smile

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
-Blomman-
31 december 2012 · 1 174 Inlägg

S_Henjer skrev:

-Blomman- skrev:
Har du tänkt slänga takräcket som satt på 300an?

Njae det hade jag väl inte tänkt. Var tanken att det skulle sitta på 142an, men den är ju såld. Så la över räcket på 124an bara. Hamnar nog på nåt stukat framöver smile

Ja jo det är ju som sagt till volvo. Okej, har letat efter något liknande, så hör av dig om du vill bli av med det.. wink

"If you're in control, you're not going fast enough"
S_Henjer
16 januari 2013 · 1 150 Inlägg

Tja..

Sorry för att uppdateringarna varit lite dåliga på senaste. Har hänt saker i garaget men när man kommer hem om dagarna är orken slut eller så står annat på schemat.

Nåväl, berättar vad som hänt med bildtexterna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-8a98f8ed9b76b112ac8f12d150984043.jpg
La lite tid på att måla lite saker, däribland toppen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-884b234ec45969227acfc90058589a1c.jpg
Tog med toppen hem då jag tänkte slipa ventilerna och så här hemma och hålla tjejen lite sällskap. Nytta med nöje. Eller nöje med nöje kanske det blir. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-35c6390ea43fa977af51b26255a519d3.jpg
Även insuget fick sig en släng färg. Kommer troligtvis inte att använda detta ändå, men det visste jag inte då.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-af3c80f8d513317e2388a48b38df72d1.jpg
Va uppe hos brorsan och gjorde lite fynd. Staget är till krängningshämmarn. Tyckte det kunde vara bra med ett helt sådant! Träratten är riktigt fräsch, jag gillar den skarpt. Blir det någon gång rensad inredning och bur, stolar och bälten i bilen ska jag min själ köra med träratten bara för att det är ballt! Haters gonna hate..

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-cc5705e9d9fce8ab66f5c15d1f4f96eb.jpg
I helgen som var la jag den mesta tiden på att plocka det allra sista från 124an. Valde då att tippa över bilen lite på sidan. Givetvis är inte sopkvasten enda säkerheten!! Den karossen åker till skrot imorgon hoppas jag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-a227e9dc76ae99144514d20e63796db0.jpg
Detta är ju helt klart det roligaste på länge. Spisen är på plats! Var lite jobb med att hitta alla delar jag behövde. Som jag skrivit tidigare så fick jag ju leta fram andra motorfästen, och när jag väl fått de så visade det sig att tråget är lite annorlunda jämfört med det som satt på brorsans 24v. Så letandet  började efter ett tråg, långt innan julhelgen. Fick ett för 1,5 vecka sedan, men när det väl var bytt och oljepickupen fick sig en lätt modd så gick det fritt. Riktigt gött!

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-82f770ea08f77ae6f8dd41602c56b44c.jpg
Har även tjackat 4-kolvs bromsok från Merca ML AMG som är provmonterat. Med lite distans så passar oken direkt på originalfäste. Skivorna kommer bytas till 330 mm.

Nästa steg då? Ventilerna ska slipas in i toppen och tätningarna ska bytas. Sen är väl nästa grej att lyfta dit toppen igen och påbörja ihopmontering av allt. Har även bestämt att jag kommer satsa på att bygga grenrör, intercooler och insug på en gång. Meningen med att köra med original grenrör och insug var ju att jag skulle hinna köra med bilen nåt på isen, men för det första tvivlar jag på att det blir någon åkbar is här, och skulle det bli så tror jag knappast att det är nyttigt att köra ut på isen med helt ny toppackning och dryga 2 kilo i laddtryck bland det första man gör..

https://www1.garaget.org/gallery/images/70/69353/69353-bef5b0313ea17c0cee9738ea8263a1f5.jpg
Tänkte visa denna också. Letade lite efter flänsar till insuget, men jag hittade inga. Så satte mig en kväll och ritade egna, har lämnat ritningen till en kompis som skär ut detmed laser åt mig i rostfritt.
Varför rostfritt? Jo, jag kommer bygga plenumet i rostfritt, för då kan jag svetsa det själv och slipper lämna iväg något i aluminium på svetsning. Roligt att kunna göra allt själv tycker jag.

Senast redigerat av S_Henjer (16 januari 2013)

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
MercedesPekka
16 januari 2013 · 5 Inlägg

Det blev snyggt när du målade! smile
Hur blir det med fästerna när du sätter större skivor då ?

S_Henjer
16 januari 2013 · 1 150 Inlägg

MercedesPekka skrev:
Det blev snyggt när du målade! smile
Hur blir det med fästerna när du sätter större skivor då ?

Ja det tycker jag också!
Haha, ett poäng till dig. Tänkte inte på det innan, men provade hur det lirade ihop. Får göra en adapter så jag flyttar hålen till oken ca 15mm.

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Nylanderz Lichln!
22 januari 2013 · 19 Inlägg

Uppskrämda merca dieslar är ju det mest underbara som finns (nästan..wink). Detta ska bli sjukt roligt att följa! Kan tänka mig att en såpass lätt bil som en 190E måste vara svin kul med bra mycke tryck från en trimmad diesel,gillas skrapt! Prem lagd så klart!smile

Senast redigerat av Nylanderz (22 januari 2013)

"Somliga kallar det för lyx,Mercedes kallar det standard."
S_Henjer
22 januari 2013 · 1 150 Inlägg

Nylanderz skrev:
Uppskrämda merca dieslar är ju det mest underbara som finns (nästan..wink). Detta ska bli sjukt roligt att följa! Kan tänka mig att en såpass lätt bil som en 190E måste vara svin kul med bra mycke tryck från en trimmad diesel,gillas skrapt! Prem lagd så klart!smile

Ja visst är det. Så många timmars tittande på videoklipp med trimmade dieselsexor har nog ingen annan. Ska bli riktigt kul när det står färdigt!

Brorsan hade ju sin 24v i min kaross innan, och då gick det ju riktigt hårt. Blev grymt imponerad första åket, bra tryck. Förhoppningsvis ligger jag inte långt efter sen iallafall.

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Nylanderz Lichln!
22 januari 2013 · 19 Inlägg

S_Henjer skrev:

Nylanderz skrev:
Uppskrämda merca dieslar är ju det mest underbara som finns (nästan..wink). Detta ska bli sjukt roligt att följa! Kan tänka mig att en såpass lätt bil som en 190E måste vara svin kul med bra mycke tryck från en trimmad diesel,gillas skrapt! Prem lagd så klart!smile

Ja visst är det. Så många timmars tittande på videoklipp med trimmade dieselsexor har nog ingen annan. Ska bli riktigt kul när det står färdigt!

Brorsan hade ju sin 24v i min kaross innan, och då gick det ju riktigt hårt. Blev grymt imponerad första åket, bra tryck. Förhoppningsvis ligger jag inte långt efter sen iallafall.

håller med,en daglig dos av trimmade dieselsexor är ett måste. Man är ju bra sugen själv på något sånt här!smile Ja kan tänka mig att det är schysst tryck i dom där spisarna...avis..wink

"Somliga kallar det för lyx,Mercedes kallar det standard."
S_Henjer
22 januari 2013 · 1 150 Inlägg

Nylanderz skrev:

S_Henjer skrev:

Nylanderz skrev:
Uppskrämda merca dieslar är ju det mest underbara som finns (nästan..wink). Detta ska bli sjukt roligt att följa! Kan tänka mig att en såpass lätt bil som en 190E måste vara svin kul med bra mycke tryck från en trimmad diesel,gillas skrapt! Prem lagd så klart!smile

Ja visst är det. Så många timmars tittande på videoklipp med trimmade dieselsexor har nog ingen annan. Ska bli riktigt kul när det står färdigt!

Brorsan hade ju sin 24v i min kaross innan, och då gick det ju riktigt hårt. Blev grymt imponerad första åket, bra tryck. Förhoppningsvis ligger jag inte långt efter sen iallafall.

håller med,en daglig dos av trimmade dieselsexor är ett måste. Man är ju bra sugen själv på något sånt här!smile Ja kan tänka mig att det är schysst tryck i dom där spisarna...avis..wink

Ja men det är bara att börja bygga. Jag ville ju bygga på 24v först men då det finns väldigt få av dessa på marknaden och dessutom till ett lagom pris så fick det bli 12v istället, men det går ju få kräm ur de med wink

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
Emil16
29 januari 2013 · 154 Inlägg

prem lagd blir nog fräckt detta

Volvo 940 Jag rullar
S_Henjer
1 februari 2013 · 1 150 Inlägg

Nu känns det som det står stilla igen. Haha. Lägger den mesta av tiden på bruksbilen nu då vattenpumpen rasat på den, blir mek med den i helgen och sen ska förhoppningsvis Mercan kunna prioriteras!

Har för övrigt borrat upp och gjort ny gänga i bromsoken då det var någon über-speziale-gänga i dessa, så jag hittade helt enkelt inga bultar som var tillräckligt långa och rätt stigning. Har även, ikväll, satt i ventilerna i toppen. I det närmsta ska jag fara till en kompis som har verktyg för att sätta i förkammare och spridare, sen ska toppen på motorn!

/Simon

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
aeriksson
2 februari 2013 · 476 Inlägg

Prem lagd! Hur går det ?

Bmw 328 Coupe E36 projekttråd - http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3136752
Installationselektriker
Bitter_
11 februari 2013 · 219 Inlägg

Jöbba Dårå!!!!

Ford Sierra M50 projekt (sfro)
Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
Ford Capri RS3100 "Grupp H" (1973)
Ford Sierra "M104 TURBO" (1988)
Dometros
25 februari 2013 · 434 Inlägg

Det här måste följas big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang