4210
Sök

16tums alu på V70R AWD 98???

860 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
har köpt ett par nästan helt nya odubbade vinterdäck på volvo orginal 16 tums aluminium fälj... men när ja skulle sätta dit dom så dom passar men bromms oket tar i så man kan inte snyrra på dom något fram... det står i instruktionsboken och i bilen med att 205/55R16 ska passa men varför passar inte skiten för då??? lr vad är skillnaden på plåtfäljar och aluminium???

* Voff voff *
11 138 Inlägg
2 november 2012
Vissa original aluminiumfälgar går inte över oken på V70R. Dom fälgar som inte passar är, enkelt uttryckt, dom fälgar som urpsrungligen lanserades till 850.

Columba och Persus är två exempel. Sannolikt finns det fler.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

4 824 Inlägg
2 november 2012
precis och anledningen är att det är för liten inne diameter på dom.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

278 Inlägg
2 november 2012
mikael_86 skrev:
har köpt ett par nästan helt nya odubbade vinterdäck på volvo orginal 16 tums aluminium fälj... men när ja skulle sätta dit dom så dom passar men bromms oket tar i så man kan inte snyrra på dom något fram... det står i instruktionsboken och i bilen med att 205/55R16 ska passa men varför passar inte skiten för då??? lr vad är skillnaden på plåtfäljar och aluminium???

Testa spacers, hade samma problem på min gamla saab. Löste sig med spacers. har du nyligen bytt ok? För kan va att dom inte anpassat sig ännu då.

/1989ts

4 824 Inlägg
2 november 2012
1989ts skrev:
mikael_86 skrev:

Testa spacers, hade samma problem på min gamla saab. Löste sig med spacers. har du nyligen bytt ok? För kan va att dom inte anpassat sig ännu då.

problemet är inte att det tar i utåt dvs mot ekrarna utan det är som jag skrev tidigare för liten inne diameter på fälgarna.
det är samma fram ok på alla 850/X70 wink

det enda som hjälper är att byta fälgar.

Mvh Christian

* Voff voff *
11 138 Inlägg
2 november 2012
Christian S skrev:
1989ts skrev:
mikael_86 skrev:

problemet är inte att det tar i utåt dvs mot ekrarna utan det är som jag skrev tidigare för liten inne diameter på fälgarna.
det är samma fram ok på alla 850/X70 wink

det enda som hjälper är att byta fälgar.

Njae... Är det verkligen samma ok på x70R som övriga? Har nå´t minne av att R:ens ok har räfflor på sig som saknas på dom vanliga. Men jag kan minnas fel... Det var några år se´n.

Har även ett minne av en person som slipade ner dessa räfflor och fick på Columba på den bilen...

//Brådhis

4 824 Inlägg
3 november 2012
det som skiljer är ju bygeln som gör att man har 302mm skivor istället för 280mm som det är på dom andra.

Mvh Christian

* Voff voff *
11 138 Inlägg
3 november 2012
Christian S skrev:
det som skiljer är ju bygeln som gör att man har 302mm skivor istället för 280mm som det är på dom andra.

Jo, det vet jag. Och jag vet att det räcker att byta den (och skivorna förstås) för att få 302mm-bromsarna på vilken 850/x70 som helst.

Men jag har ändå ett minne av att V70R har räfflor på sina ok från början medan 850 + x70 med vanliga bromsarna saknar dessa.

//Brådhis

860 Inlägg
3 november 2012
Trådstartare
okej.... men går det att köpa vinterdäck som har 16tums PLÅTFÄLJAR då o köra med på den???

Supraman
2 300 Inlägg
3 november 2012
Som de står här så passar vissa av volvos egna fälgar inte men plåtfälgar ska passa.
Körde med plåt på min när ja hade den.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Sök