Konvertera D24 automat till manuell

Dresmud
3 november 2012 · 1 Inlägg

Hej


Det är så att min automatlåda har gett upp och vill inte lägga i växlar längre. Så jag tänkte sätta i en manuell låda istället.

Har en enkel fråga, måste man byta kardan eller passar den på manuell låda också?

Det är en volvo 740 -88

Mvh

Senast redigerat av Dresmud (3 november 2012)

Danne_1977
6 januari 2013 · 3 292 Inlägg

Nej det är inte samma kardan, räkna med att du får plugga hålen i kylaren som kylt oljan till lådan åxå, alternativt byta kylare helt och hållet så du får en från en manuell. Du kommer åxå att måsta lokalisera 4 vägskontakten som sitter under askkoppen så du kan koppla förbi startspärren. Pedalställ lär du redan veta att du måste byta..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
osterback
7 januari 2013 · 218 Inlägg

Hålen i kylet behöver inte pluggas då inget vatten strömmar ut där!  Det är oljerör.
Det du bör tänka på är att utväxlingen i bakaxeln är en annan, blir att varva mer med axel från automat!

-
Danne_1977
8 januari 2013 · 3 292 Inlägg

osterback skrev:
Hålen i kylet behöver inte pluggas då inget vatten strömmar ut där!  Det är oljerör.
Det du bör tänka på är att utväxlingen i bakaxeln är en annan, blir att varva mer med axel från automat!

Ja.. jag vet att det är olja, har väl endast konverterat ett 20 tal Volvo 7 serie till D24 med både automat och manuell.. tänkte mer på att om man vill återanvända oljekylaren kanske det inte är så bra att det kommer in skit i den. Därför pluggar man.. big_smile

Senast redigerat av Danne_1977 (8 januari 2013)

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
osterback
8 januari 2013 · 218 Inlägg

Danne_1977 skrev:

osterback skrev:
Hålen i kylet behöver inte pluggas då inget vatten strömmar ut där!  Det är oljerör.
Det du bör tänka på är att utväxlingen i bakaxeln är en annan, blir att varva mer med axel från automat!

Ja.. jag vet att det är olja, har väl endast konverterat ett 20 tal Volvo 7 serie till D24 med både automat och manuell.. tänkte mer på att om man vill återanvända oljekylaren kanske det inte är så bra att det kommer in skit i den. Därför pluggar man.. big_smile

Alla har vi våra perversa läggningar! Hur orkar man  haha   inge illa ment.

-
Danne_1977
8 januari 2013 · 3 292 Inlägg

osterback skrev:

Danne_1977 skrev:

osterback skrev:
Hålen i kylet behöver inte pluggas då inget vatten strömmar ut där!  Det är oljerör.
Det du bör tänka på är att utväxlingen i bakaxeln är en annan, blir att varva mer med axel från automat!

Ja.. jag vet att det är olja, har väl endast konverterat ett 20 tal Volvo 7 serie till D24 med både automat och manuell.. tänkte mer på att om man vill återanvända oljekylaren kanske det inte är så bra att det kommer in skit i den. Därför pluggar man.. big_smile

Alla har vi våra perversa läggningar! Hur orkar man  haha   inge illa ment.

Det är lungt, det fanns en tid när det var pengar på att konvertera till diesel och lastbilsregga och sälja dyrare än om det skulle sitta bensinare i, för att åka lite diplomatiskt var det mest Volvo 760 jag konverterade i och med att dom är mer utrustad och känns lite lyxigare = lättare att sälja till svensson i och med att Volvo är en Svensson bil.

Ett par bilar behöll jag allt själv big_smile...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang