Min 740 utan Gnista . vad är fel ett??:)

duettfisken
11 november 2012 · 18 Inlägg

Hej min Volvo 740 87a förgasare . Har varit min bästa vän länge . Men för någon dag sen så ville den inte starta alls.sad  den går runt på start motorn men inge mer. Har testat byt rotor , fördelarlock.  Tändspole. TÄndmodul. SEn mär inget av det hjälpte så fick jag köpa en hallgivare som jag hört är stora fel på 740:P men den hjälpte inte. FOrtfarande att den bara går runt på start motorn. Det finns ingen GNISTA alls. BEnsin kommer . Kan styrboxen eller kamaxeln ha något med att gnistan är borta ?eller ÄR det något helt annat :-) ??? Stort behov av hjälp . VIll ju ha den fungerande när snön  kommer:D.      Öppen på alla förslag . FÖrklaringar bilder allt skulle vara super bra hjälp . TAck på förhand:D

Nitro
11 november 2012 · 330 Inlägg

e de ingen kamaxelgivare på dom?

duettfisken
11 november 2012 · 18 Inlägg

Nitro skrev:
e de ingen kamaxelgivare på dom?

INGen aning .

Oves_Bror
11 november 2012 · 456 Inlägg

Finns ingen kamaxelgivare, använder hallgivare i fördelaren.
Dom enda delarna i tändsystemet på en sån är dom delarna du redan bytt, för du har kollat så att tändkablarna är hela va?
Så har du bytt allt så kanske det är nåt kabelbrott nånstans eller dålig kontakt?
Är inte många kablar att kolla:
dom från fördelaren till tändmodulen och sen från modulen till + och jord.
Sen kan det ju va bra att kolla så det finns + på tändspolen oxå.
Felet borde gå att laga med lite basic felsökning...

Edit: Kolla så att kamremmen är hel oxå, blir dåligt med gnista utan den...
bara köra den på startmotorn med fördelarlocket avplockat och se så rotorn rör sig.

growing old is mandatory growing up is optional
lakhea Leg. Bilplågare.
11 november 2012 · 218 Inlägg

Har du ström till t-spolen?

duettfisken
11 november 2012 · 18 Inlägg

Oves_Bror skrev:
Finns ingen kamaxelgivare, använder hallgivare i fördelaren.
Dom enda delarna i tändsystemet på en sån är dom delarna du redan bytt, för du har kollat så att tändkablarna är hela va?
Så har du bytt allt så kanske det är nåt kabelbrott nånstans eller dålig kontakt?
Är inte många kablar att kolla:
dom från fördelaren till tändmodulen och sen från modulen till + och jord.
Sen kan det ju va bra att kolla så det finns + på tändspolen oxå.
Felet borde gå att laga med lite basic felsökning...

Edit: Kolla så att kamremmen är hel oxå, blir dåligt med gnista utan den...
bara köra den på startmotorn med fördelarlocket avplockat och se så rotorn rör sig.

har kollat dom . HAr haft hjälp av en att kolla strömmen aven .
FÅr kolla kablar.och rem, kolla rotorn också tack för Ideer:-)

duettfisken
11 november 2012 · 18 Inlägg

lakhea skrev:
Har du ström till t-spolen?

JAPp ström till t spolen finns big_smile

lakhea Leg. Bilplågare.
11 november 2012 · 218 Inlägg

Du verkar ju ha bytt allt.
Stiften?
Hur ser dom ut?

pantera_rules
11 november 2012 · 50 Inlägg

Kolla så du har ström till tändspolen samtidigt som du kör på starten. brukar kunna vara ett fel att man inte får rätt ström fram till spolen när man vrider på nyckeln.. hade samma problem på min gamla bil då när jag vred på nyckeln. börja kolla det..

MaQQe
11 november 2012 · 27 Inlägg

Testa att koppla ur mätarhuset, triggerkablen till tändspolen är kopplad in till varvräknaren och har du otur så kan mätarhuset va sönder och störa ut triggen...

Marcus "MaQQe" Pettersson
Klippan
http://www.streetworks.se
pantera_rules
11 november 2012 · 50 Inlägg

MaQQe skrev:
Testa att koppla ur mätarhuset, triggerkablen till tändspolen är kopplad in till varvräknaren och har du otur så kan mätarhuset va sönder och störa ut triggen...

precis dit jag tänkte komma sedan men enkalst är ju faktiskt att mäta om han har ström till spolen när han vrider på nyckeln!! har han inte det så är ju det du skrev det mest troligaste.

MaQQe
11 november 2012 · 27 Inlägg

pantera_rules skrev:

MaQQe skrev:
Testa att koppla ur mätarhuset, triggerkablen till tändspolen är kopplad in till varvräknaren och har du otur så kan mätarhuset va sönder och störa ut triggen...

precis dit jag tänkte komma sedan men enkalst är ju faktiskt att mäta om han har ström till spolen när han vrider på nyckeln!! har han inte det så är ju det du skrev det mest troligaste.

Har han otur så kan han mäta fram spänning där ändå även om han inte har någon puls..

15* på spolen ska alltid ha spänning vid tändning till.. mät mellan 15* på spolen och minus på batteriet..
1*   på spolen ska pulsa när man kör på startmotorn... mät mellan 1* på spolen och plus på batteriet...

ligger det ständing plus på 1* på spolen medans du kör på startmotorn... mät mellan 1* på spolen och minus på batteriet, så har du avbrott på triggerkablen och du mäter spänningen som går rakt igenom spolen från 15* (lätt att bli lurad av detta)..

1* på spolen ska med andra ord få en pulsande MINUS från tändförstärkaren när man kör på startmotorn..
15* på spolen ska alltid ha spänning (+) när tändningen är till och även när man kör på startmotorn...

TIPS: Koppla av båda kablar från spolen innan du mäter på kablarna för attg slippa bli lurad...

Senast redigerat av MaQQe (11 november 2012)

Marcus "MaQQe" Pettersson
Klippan
http://www.streetworks.se
pantera_rules
11 november 2012 · 50 Inlägg

MaQQe skrev:

pantera_rules skrev:

MaQQe skrev:
Testa att koppla ur mätarhuset, triggerkablen till tändspolen är kopplad in till varvräknaren och har du otur så kan mätarhuset va sönder och störa ut triggen...

precis dit jag tänkte komma sedan men enkalst är ju faktiskt att mäta om han har ström till spolen när han vrider på nyckeln!! har han inte det så är ju det du skrev det mest troligaste.

Har han otur så kan han mäta fram spänning där ändå även om han inte har någon puls..

15* på spolen ska alltid ha spänning vid tändning till.. mät mellan 15* på spolen och minus på batteriet..
1*   på spolen ska pulsa när man kör på startmotorn... mät mellan 1* på spolen och plus på batteriet...

ligger det ständing plus på 1* på spolen medans du kör på startmotorn... mät mellan 1* på spolen och minus på batteriet, så har du avbrott på triggerkablen och du mäter spänningen som går rakt igenom spolen från 15* (lätt att bli lurad av detta)..

1* på spolen ska med andra ord få en pulsande MINUS från tändförstärkaren..
15* på spolen ska alltid ha spänning (+) när tändningen är till och även när man kör på startmotorn...

Helt rätt. men har han fel på triggern och fortfarande har ström till spolen så kommer det att visa helt fel volt antal. för att bilen ska starta ska han ha 12 volt på spolen men är det fel i triggern så har han ett strömfall precis vid det ögonblicket han vrider på starten vilket resulterar i att han inte får någon gnista och bilen inte startar.. annars lätt att även testa att dra en direkt plus från batteriet till tändspolen där strömmen går in i spolen och sedan vrida på nyckeln då ska bilen starta. och då har han ingen ström fram till spolen vid startläget på tändningslåset. han kan ju även ha sådan otur att tändningslåset är paj med. har haft båda problemen med mina 2 740:isar som jag har haft

MaQQe
11 november 2012 · 27 Inlägg

pantera_rules skrev:

MaQQe skrev:

pantera_rules skrev:

precis dit jag tänkte komma sedan men enkalst är ju faktiskt att mäta om han har ström till spolen när han vrider på nyckeln!! har han inte det så är ju det du skrev det mest troligaste.

Har han otur så kan han mäta fram spänning där ändå även om han inte har någon puls..

15* på spolen ska alltid ha spänning vid tändning till.. mät mellan 15* på spolen och minus på batteriet..
1*   på spolen ska pulsa när man kör på startmotorn... mät mellan 1* på spolen och plus på batteriet...

ligger det ständing plus på 1* på spolen medans du kör på startmotorn... mät mellan 1* på spolen och minus på batteriet, så har du avbrott på triggerkablen och du mäter spänningen som går rakt igenom spolen från 15* (lätt att bli lurad av detta)..

1* på spolen ska med andra ord få en pulsande MINUS från tändförstärkaren..
15* på spolen ska alltid ha spänning (+) när tändningen är till och även när man kör på startmotorn...

Helt rätt. men har han fel på triggern och fortfarande har ström till spolen så kommer det att visa helt fel volt antal. för att bilen ska starta ska han ha 12 volt på spolen men är det fel i triggern så har han ett strömfall precis vid det ögonblicket han vrider på starten vilket resulterar i att han inte får någon gnista och bilen inte startar.. annars lätt att även testa att dra en direkt plus från batteriet till tändspolen där strömmen går in i spolen och sedan vrida på nyckeln då ska bilen starta. och då har han ingen ström fram till spolen vid startläget på tändningslåset. han kan ju även ha sådan otur att tändningslåset är paj med. har haft båda problemen med mina 2 740:isar som jag har haft

Han kommer alltid få lite spänningsfall på 15* på spolen när han kör på startmotorn då denna belastar batteriet med ca 150 A och drar ner effekten från batteriet till övriga elsystem... Inte alls ovanligt att spänningen på spolen sjunker till under 11 V under startmotorns gång, du ska få gnista ändå.. Det är därför man oftast driver alla elektroniska givare mm med 5 eller 10 v då dessa ska klara ett spänningsfall utan att fallera..

Marcus "MaQQe" Pettersson
Klippan
http://www.streetworks.se
pantera_rules
11 november 2012 · 50 Inlägg

MaQQe skrev:

pantera_rules skrev:

MaQQe skrev:

Har han otur så kan han mäta fram spänning där ändå även om han inte har någon puls..

15* på spolen ska alltid ha spänning vid tändning till.. mät mellan 15* på spolen och minus på batteriet..
1*   på spolen ska pulsa när man kör på startmotorn... mät mellan 1* på spolen och plus på batteriet...

ligger det ständing plus på 1* på spolen medans du kör på startmotorn... mät mellan 1* på spolen och minus på batteriet, så har du avbrott på triggerkablen och du mäter spänningen som går rakt igenom spolen från 15* (lätt att bli lurad av detta)..

1* på spolen ska med andra ord få en pulsande MINUS från tändförstärkaren..
15* på spolen ska alltid ha spänning (+) när tändningen är till och även när man kör på startmotorn...

Helt rätt. men har han fel på triggern och fortfarande har ström till spolen så kommer det att visa helt fel volt antal. för att bilen ska starta ska han ha 12 volt på spolen men är det fel i triggern så har han ett strömfall precis vid det ögonblicket han vrider på starten vilket resulterar i att han inte får någon gnista och bilen inte startar.. annars lätt att även testa att dra en direkt plus från batteriet till tändspolen där strömmen går in i spolen och sedan vrida på nyckeln då ska bilen starta. och då har han ingen ström fram till spolen vid startläget på tändningslåset. han kan ju även ha sådan otur att tändningslåset är paj med. har haft båda problemen med mina 2 740:isar som jag har haft

Han kommer alltid få lite spänningsfall på 15* på spolen när han kör på startmotorn då denna belastar batteriet med ca 150 A och drar ner effekten från batteriet till övriga elsystem... Inte alls ovanligt att spänningen på spolen sjunker till under 11 V under startmotorns gång, du ska få gnista ändå.. Det är därför man oftast driver alla elektroniska givare mm med 5 eller 10 v då dessa ska klara ett spänningsfall utan att fallera..

jo förvisso. men nu har han ju lite olika tips att gå efter.

duettfisken
11 november 2012 · 18 Inlägg

lakhea skrev:
Du verkar ju ha bytt allt.
Stiften?
Hur ser dom ut?

DOm ser fina ut:-) lagom avstånd och rena:-)

duettfisken
11 november 2012 · 18 Inlägg

MaQQe skrev:
Testa att koppla ur mätarhuset, triggerkablen till tändspolen är kopplad in till varvräknaren och har du otur så kan mätarhuset va sönder och störa ut triggen...

VAd as trigger för något var sitter den :-) för min hastighets mätare funkar inte men . Varv räkna funkar . SÅ kan det vara triggern då?@:-)

duettfisken
11 november 2012 · 18 Inlägg

NÄr bilen får stå typ någon dag och jag testas starta den då tänder den till ibland ibland startar men dör efter några sekunder . Men ibland händer inget . SEN efter så tändes den inte gnista det är det som är konstigt .

pantera_rules
11 november 2012 · 50 Inlägg

blir stiften sura?? kolla om du har gnista på stiften. lossa alla och ta ett i taget och lägg det mot ventilkåpan och vrid sedan på starten då ska man se en gnista på stiftet. har du gnista så är det något med soppan. du kan ju även koppla bort soppa slangen från förgasaren och se om pumpen pumpar soppa som den ska. det är ju en mekanisk pump på den där och den brukar membranet pajja i. kolla gnista på stiften och kolla trycket i slangen som går från pumpen till förgasaren

duettfisken
11 november 2012 · 18 Inlägg

pantera_rules skrev:
blir stiften sura?? kolla om du har gnista på stiften. lossa alla och ta ett i taget och lägg det mot ventilkåpan och vrid sedan på starten då ska man se en gnista på stiftet. har du gnista så är det något med soppan. du kan ju även koppla bort soppa slangen från förgasaren och se om pumpen pumpar soppa som den ska. det är ju en mekanisk pump på den där och den brukar membranet pajja i. kolla gnista på stiften och kolla trycket i slangen som går från pumpen till förgasaren

BENsin får den för tändstiftem blir blöta men ingen gnista alls på någon helt dött.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang