''Vansinnesfärd genom Norrköping''

Lina-
24 november 2012 · 1 213 Inlägg

Någon som har filmat efter kraschen.

Senast redigerat av Lina- (24 november 2012)

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Muttley
24 november 2012 ·

Fint, såg ut att ta i med hårdhandskarna med.

cheffer
24 november 2012 · 1 422 Inlägg

caromania skrev:

Germax skrev:

caromania skrev:
Nu är du löjlig. Anser du verkligen att det är likställt med dödsstraff att köra in i en ek när man haft lång tid på sig att fundera över det hela i en polisjakt som man själv leder?
(tankepaus)
Nej jag tänkte väl det.

Scenario:
Du kör för fort. Polis blinkar. Du stannar. Punkt slut.

Menar du att om man kör ihjäl någon så ska man själv avrättas? Vi är inte alls överens märker jag. Dödsstraff är något som hör medeltiden till och inget annat.

Nej, du skriver, och jag citerar: "Möter den här typen av människa en ek i 110km/h så tycker jag bara synd om brandmännen som spolar av platsen. Faktiskt."

Det tolkar jag som att du inte skulle bry dig om att han dör, och det baserat på hans agerande antar jag?
Och om du tycker så borde du rimligtvis inte heller bry dig om att han får dödsstraff om han hade klarat sig och fått påföljd istället?

Jag förstår inte hur du tänker riktigt, jag ska ta ett till exempel för att förtydliga. En våldtäktsman våldtar och misshandlar grovt sin dotter under 10 års tid. Jag skulle gissa på att du bryr sig lika lite om han dör i en stroke när han våldtar? Men du tycker inte han bör dömas till döden för sitt brott?

Man kan inte önska folk döden hit och dit och sen säga att dödsstraff är barbariskt och tillhör medeltiden.

Jag är emot dödsstraff alla kategorier ja, alldeles riktigt. Att debattera dödsstraffets nödvändighet tyder på okunnighet och dålig bildning. En debatt som för övrigt inte hör till ämnet. Däremot om en idiot förolyckas på grund av sin idioti, det är inte alltid så mycket att fundera över. Det som är sorgligt är att det alltid drabbar tredje part och om dem är det kanske synd.

Ergo: hade mannen i bilen kört av vägen och klippt en ek i 110km/h med döden som följd så hade jag inte brytt mig om någon annan än hans eventuella familj, ägaren av eken och brandmännen som spolar av platsen. Korrekt.

Hur kan du säga att du är emot dödsstraffet när människan ändå inte är värd mer än att den bara kan dö pga vårdslöshet i trafik. Skillnaden om han dör på plats eller en månad efteråt kan väl inte göra någon skillnad för dig då du ändå inte kunde bry dig mindre om han dör, varför spelar sättet han dör på någon roll då om personen i fråga ändå tydligen förtjänar att dö enligt dig. Ditt argument håller inte speciellt bra om att du är emot dödsstraff när du inte verkar ha något emot att personen ändå dör.

Mitt inlägg skrev jag dock inte riktat mot någon personligen utan skrev bara för att jag tycker att allt för många beter sig väldigt illa och kallt på gorg, eller ja, internet öht.

Polisen skötte ju själva gripandet bra där ser man iaf smile Bra andrafilm!

caromania skrev:

cheffer skrev:
Ni kanske skulle må bra av att se folk bli mördade, ihjälkörda eller bara dö av någon annan anledning

Nej, jag tycker det är trist när folk blir ihjälkörda och mördade. Tycker även att det är tråkigt att läsa om våldtäkter och andra våldsbrott med en tydlig förövare och ett tydligt offer. Vem är offer här då? Den packade 55åringen? Nja. Nu tycker vi visst inte lika längre? Möter den här typen av människa en ek i 110km/h så tycker jag bara synd om brandmännen som spolar av platsen. Faktiskt.

Du får nog läsa vad jag skrev igen och inte bara en mening, du verkar inte ha förstått innehållet om du får det som att jag målar upp den här idioten som ett offer.. Menar mer på att ett fel rättfärdigar inte ett annat fel.

Senast redigerat av cheffer (24 november 2012)

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Emilius Avstängd
26 november 2012 · 1 714 Inlägg

Spikmattor, preja.. Värt.

Har inte polisen skjutvapen med sig i bilarna? Så fort han är påväg in i staden, skjut hål i däcken?

Funkar väl naturligtvis inte med svensk lagstiftning men då får dem ändra den innan någon liknande bilförare kör ihjäl 32 pers.

Hade jag fått bestämma hade han åkt dit på mordförsök på alla som stod efter vägen,
inte bara polisen. Och lägga ihop straffet till ett sammanlagt straff av några hundra år smile

Senast redigerat av Emilius (26 november 2012)

Schneeflocke
6 december 2012 · 239 Inlägg

Han fick två och ett halvt års fängelse! smile

http://www.corren.se/ostergotland/norrk … tikel.aspx

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
DanneSundin
6 december 2012 · 682 Inlägg

Vilka JÄVLA idioter till poliser.
MEN killen som körde är tamigfan ännu större idiot. Vadfan tänker han med? 

Och ni som säger att de skulle ha prejat: Hans V70 verkade ha lite mer mos i kaminen än vad polisens hade.. Han axxar litelitelite snabbare än dom. Dock är han en riktig jävla sopa som försöker att åka iväg DÄR. 

Helt ärligt nu, poliserna som ställde sin polisbil mitt i vägen sådär får förfanimig skylla sig SJÄLVA!

Tänk er själva, om ni hade ställt eran bil mitt i vägen sådär, tror ni att ni hade fått skadestånd??? Om killen kör sådär jävla vårdslöst, är det inte rätt jävla SJÄLVKLART att snubben INTE kommer stanna för att det står en blinkande container mitt i vägen?! Detta riskerar BÅDE FÖRAREN samt polismännen i bilen! För att styrka mitt påstående: det gick JÄVLIGT fort för dom vid just den biten, och det var en JÄVLA massa vatten på vägbanan, tror ni verkligen att han hade hunnit stanna, ens om han ville? Man kan tycka att poliserna borde vara LITE mer rädda om sitt eget liv. Jag säger inte att de borde vara rädda för att ingripa, men att ställa bilen mitt i vägbanan är väl utomordentligt KORKAT? SPIKMATTOR isåfall, INTE blockera som dom gjorde. 

Det är just vid sånna här tillfällen HELIKOPTER och samarbete via radio hade varit det optimala! Men tyvärr är sånt väldigt dyrt.. Bra att killen åkte fast, folk som kör såhär har verkligen INGENTING att göra bakom en ratt. Tur att ingen kom till skada, synd att ingen hastighet fanns med på filmen.

Ni kanske undrar varför jag HATAR den här vårdslösheten i trafik av polisen? Jo för att de gjorde ungefär en likadan stanning av mig. På en 70 väg kommer en mötande polisbil, drar på blålymet och svänger in framför bilen, har max 20m på mig att stanna.. Ska man vara polis kan man väl endå vara rädd om sig själv och andra.

Dock som jag sa, jävligt bra jobbat att han åkte dit. Han verkade ha STORT försprång varje gång de behövde accelerera, frågan är varför han inte bara tog småvägar och på så sätt sluppit riskera andras liv?

ekelund88
6 december 2012 · 2 656 Inlägg

DanneSundin skrev:
Vilka JÄVLA idioter till poliser.
MEN killen som körde är tamigfan ännu större idiot. Vadfan tänker han med? 

Och ni som säger att de skulle ha prejat: Hans V70 verkade ha lite mer mos i kaminen än vad polisens hade.. Han axxar litelitelite snabbare än dom. Dock är han en riktig jävla sopa som försöker att åka iväg DÄR. 

Helt ärligt nu, poliserna som ställde sin polisbil mitt i vägen sådär får förfanimig skylla sig SJÄLVA!

Tänk er själva, om ni hade ställt eran bil mitt i vägen sådär, tror ni att ni hade fått skadestånd??? Om killen kör sådär jävla vårdslöst, är det inte rätt jävla SJÄLVKLART att snubben INTE kommer stanna för att det står en blinkande container mitt i vägen?! Detta riskerar BÅDE FÖRAREN samt polismännen i bilen! För att styrka mitt påstående: det gick JÄVLIGT fort för dom vid just den biten, och det var en JÄVLA massa vatten på vägbanan, tror ni verkligen att han hade hunnit stanna, ens om han ville? Man kan tycka att poliserna borde vara LITE mer rädda om sitt eget liv. Jag säger inte att de borde vara rädda för att ingripa, men att ställa bilen mitt i vägbanan är väl utomordentligt KORKAT? SPIKMATTOR isåfall, INTE blockera som dom gjorde. 

Det är just vid sånna här tillfällen HELIKOPTER och samarbete via radio hade varit det optimala! Men tyvärr är sånt väldigt dyrt.. Bra att killen åkte fast, folk som kör såhär har verkligen INGENTING att göra bakom en ratt. Tur att ingen kom till skada, synd att ingen hastighet fanns med på filmen.

Ni kanske undrar varför jag HATAR den här vårdslösheten i trafik av polisen? Jo för att de gjorde ungefär en likadan stanning av mig. På en 70 väg kommer en mötande polisbil, drar på blålymet och svänger in framför bilen, har max 20m på mig att stanna.. Ska man vara polis kan man väl endå vara rädd om sig själv och andra.

Dock som jag sa, jävligt bra jobbat att han åkte dit. Han verkade ha STORT försprång varje gång de behövde accelerera, frågan är varför han inte bara tog småvägar och på så sätt sluppit riskera andras liv?

polisen gjorde helt rätt såna däridioter ska inte få smita undan alls helt rätt att följa efter

DanneSundin
6 december 2012 · 682 Inlägg

Jag tycker också att det var bra att de fick stopp på honom, missförstå mig inte! 

DÄREMOT så är det FÖRBANNAT vårdslöst av polisen i den där situationen att ställa bilen mitt i vägen på det sättet, jag menar, kom igen killen kör riktigt jäkla snabbt och har en blinkande bil bakom sig, det är föga troligt att han stannar för att det dyker upp en till.

ekelund88
6 december 2012 · 2 656 Inlägg

DanneSundin skrev:
Jag tycker också att det var bra att de fick stopp på honom, missförstå mig inte! 

DÄREMOT så är det FÖRBANNAT vårdslöst av polisen i den där situationen att ställa bilen mitt i vägen på det sättet, jag menar, kom igen killen kör riktigt jäkla snabbt och har en blinkande bil bakom sig, det är föga troligt att han stannar för att det dyker upp en till.

då kan man fråga sig ska dom fortsätta med bara en bil efter då eller?? eller kasnke ställa sig och kolla när han kör ihjäl nån istället för att tvinga ner farten ?

rcy
6 december 2012 · 1 705 Inlägg

Growe skrev:
allt för att stoppa en knarkpåverkad i trafiken. Du kan fråga om anhöriga till gubben om dom tyckte det var bra att dom jagade pundaren tills han körde ihjäl gubben. om det var värt hans liv för en drograttfylla.

Och den dag pundaren kör ihjäl någon utan att en polis ens finns i närheten, och den ihjälkördas anhöriga får veta att pundaren åkt omkring påverkad och utan körkort i 15 år men polisen inte vågat stoppa honom för "han kanske blir rädd och kör fort"? Hur populär tror du polisen blir då?

ekelund88
6 december 2012 · 2 656 Inlägg

rcy skrev:

Growe skrev:
allt för att stoppa en knarkpåverkad i trafiken. Du kan fråga om anhöriga till gubben om dom tyckte det var bra att dom jagade pundaren tills han körde ihjäl gubben. om det var värt hans liv för en drograttfylla.

Och den dag pundaren kör ihjäl någon utan att en polis ens finns i närheten, och den ihjälkördas anhöriga får veta att pundaren åkt omkring påverkad och utan körkort i 15 år men polisen inte vågat stoppa honom för "han kanske blir rädd och kör fort"? Hur populär tror du polisen blir då?

och missbrukare är värda så mycket när dom för deras egna beroende behöver köra i 200+ för att dom ser ett blåljus ? nej synd han inte landade i kanalen säger jag

rcy
6 december 2012 · 1 705 Inlägg

Schneeflocke skrev:
Han fick två och ett halvt års fängelse! smile

http://www.corren.se/ostergotland/norrk … tikel.aspx

Alldeles för snällt om du frågar mig.

DanneSundin
6 december 2012 · 682 Inlägg

ekelund88 skrev:

DanneSundin skrev:
Jag tycker också att det var bra att de fick stopp på honom, missförstå mig inte! 

DÄREMOT så är det FÖRBANNAT vårdslöst av polisen i den där situationen att ställa bilen mitt i vägen på det sättet, jag menar, kom igen killen kör riktigt jäkla snabbt och har en blinkande bil bakom sig, det är föga troligt att han stannar för att det dyker upp en till.

då kan man fråga sig ska dom fortsätta med bara en bil efter då eller?? eller kasnke ställa sig och kolla när han kör ihjäl nån istället för att tvinga ner farten ?

Nej, men agera någorlunda "säkert", d.v.s accelerera upp den andre polisbilen i tid, lägga sig framför och på så vis sakta ner hans fart, och svänga ut om han svänger höger svänger den också höger samtidigt som han bromsar. Där kunde det ske utan fara för andra.

Low
7 december 2012 · 3 313 Inlägg

DanneSundin skrev:

ekelund88 skrev:

DanneSundin skrev:
Jag tycker också att det var bra att de fick stopp på honom, missförstå mig inte! 

DÄREMOT så är det FÖRBANNAT vårdslöst av polisen i den där situationen att ställa bilen mitt i vägen på det sättet, jag menar, kom igen killen kör riktigt jäkla snabbt och har en blinkande bil bakom sig, det är föga troligt att han stannar för att det dyker upp en till.

då kan man fråga sig ska dom fortsätta med bara en bil efter då eller?? eller kasnke ställa sig och kolla när han kör ihjäl nån istället för att tvinga ner farten ?

Nej, men agera någorlunda "säkert", d.v.s accelerera upp den andre polisbilen i tid, lägga sig framför och på så vis sakta ner hans fart, och svänga ut om han svänger höger svänger den också höger samtidigt som han bromsar. Där kunde det ske utan fara för andra.

Hej vilka erfarenheter har du av att vara polis?

DanneSundin
7 december 2012 · 682 Inlägg

Low skrev:

DanneSundin skrev:

ekelund88 skrev:

då kan man fråga sig ska dom fortsätta med bara en bil efter då eller?? eller kasnke ställa sig och kolla när han kör ihjäl nån istället för att tvinga ner farten ?

Nej, men agera någorlunda "säkert", d.v.s accelerera upp den andre polisbilen i tid, lägga sig framför och på så vis sakta ner hans fart, och svänga ut om han svänger höger svänger den också höger samtidigt som han bromsar. Där kunde det ske utan fara för andra.

Hej vilka erfarenheter har du av att vara polis?

Inga alls, däremot så besitter jag den extremt ovanliga förmågan att tänka logiskt och rationellt. 

Bara för att göra det lite mer "skräckinjagande"

Vi säger att en elefant springer emot dig, men det här är ingen vanlig elefant. Han har blivit matad med superanabolatjackpiller, som gör att han springer i cirka 150km/h. Som du förstår väger denna elefant runt tonnet, nu ska du stanna den. 

Hade du setat kvar i bilen och riskerat ditt eget liv genom att ställa den framför Elefanten?

caromania Forummoderator
7 december 2012 · 9 296 Inlägg

DanneSundin skrev:

Low skrev:

DanneSundin skrev:

Nej, men agera någorlunda "säkert", d.v.s accelerera upp den andre polisbilen i tid, lägga sig framför och på så vis sakta ner hans fart, och svänga ut om han svänger höger svänger den också höger samtidigt som han bromsar. Där kunde det ske utan fara för andra.

Hej vilka erfarenheter har du av att vara polis?

Inga alls, däremot så besitter jag den extremt ovanliga förmågan att tänka logiskt och rationellt. 

Bara för att göra det lite mer "skräckinjagande"

Vi säger att en elefant springer emot dig, men det här är ingen vanlig elefant. Han har blivit matad med superanabolatjackpiller, som gör att han springer i cirka 150km/h. Som du förstår väger denna elefant runt tonnet, nu ska du stanna den. 

Hade du setat kvar i bilen och riskerat ditt eget liv genom att ställa den framför Elefanten?

Skulle aldrig riskera livet för en pundare. In med honom i en ek med våld eftersom han vägrar stanna innan han dödar en oskyldig. Pang. End of story. Och nej, fortfarande har det ingenting med dödsstraff att göra för alla er som inte bara skolkade från skolan utan även slutade tänka i samband med att ni fyllde 12 år.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
rcy
9 december 2012 · 1 705 Inlägg

DanneSundin skrev:
Vi säger att en elefant springer emot dig, men det här är ingen vanlig elefant. Han har blivit matad med superanabolatjackpiller, som gör att han springer i cirka 150km/h. Som du förstår väger denna elefant runt tonnet, nu ska du stanna den. 

Hade du setat kvar i bilen och riskerat ditt eget liv genom att ställa den framför Elefanten?

Du jämställer alltså bilförarens intelligensnivå med en elefants?
I normala fall hade jag kanske argumenterat att du har helt fel och din liknelse är totalt felaktig, men i just det här fallet verkar ju föraren av bilen vara mer än lovligt korkad så du kanske har rätt.

I normala fall kan man relativt säkert anta att dom flesta människor besitter någon form av intelligens och självbevarelsedrift. Man bör kunna ta för givet att en människa inte med berått mod kör över en annan människa eller kör sin bil i hög fart in i en annan bil. Det strider liksom mot vår natur, och normala människor gör helt enkelt inte så.
Att ställa bilen i vägen för en annan bil är alltså fullkomligt logiskt och inget en normalt funtad människa borde tveka inför.

Dock, med idioter som dessa i vårt samhälle, så kan man tyvärr inte anta att andra människor fungerar som normalt.
Dock hade jag nog agerat på samma sätt som polisen och gjort vad jag kunnat för att få stopp på idioten.

zemet
9 december 2012 · 4 041 Inlägg

Det är synd att svenska polisen inte har den kompetensen och befogenheten som den amerikanska har tycker jag. Känns som att svenska polisen är väldigt bakbunden.

Det ska inte löna sig att försöka köra ifrån polisen och att dom slutar jaga om man kör för fort tycker jag. Då skulle vi bara ha ännu fler idioter som kör ihjäl folk.

Jag tycker polisen skulel ha befogenheten att om dom har ställt upp en bil mitt ivägen och föraren försöker ramma den/ undvika den så ska dom få börja skjuta.

Behövs ju inte mer än en träff mitt i grillen så slår dom ut kylare lr liknande och då kommer personen inte långt.
Skulle dom träffa föraren då, ja vad ska man säga, bättre han/hon dog än någon oskyldig som var fallet när polisen jagade black kobra medlemmen i Malmö för några månader sedan.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Schneeflocke
10 december 2012 · 239 Inlägg

Jag är definitivt inte lika övertygad som du, om den amerikanska polisens överlägsenhet. Tvärtom tror jag att den svenska polisen skulle framstå som mycket kompetent vid en direkt jämförelse. Att använda verkanseld i tjänsten är något som varje polis oavsett nationalitet bör undvika så långt det går. Det finns nämligen alltid risker att förlupna kulor skadar eller t o m dödar oskyldiga.

Om den svenska polisen skall ta efter någon annan nations poliskår, så tycker jag snarare att de borde gå lite kurs hos brittiska polisen. De är i synnerhet rejält duktiga på efterföljande, och använder mycket helikopter som du säger. smile


zemet skrev:
Det är synd att svenska polisen inte har den kompetensen och befogenheten som den amerikanska har tycker jag. Känns som att svenska polisen är väldigt bakbunden.

Det ska inte löna sig att försöka köra ifrån polisen och att dom slutar jaga om man kör för fort tycker jag. Då skulle vi bara ha ännu fler idioter som kör ihjäl folk.

Jag tycker polisen skulel ha befogenheten att om dom har ställt upp en bil mitt ivägen och föraren försöker ramma den/ undvika den så ska dom få börja skjuta.

Behövs ju inte mer än en träff mitt i grillen så slår dom ut kylare lr liknande och då kommer personen inte långt.
Skulle dom träffa föraren då, ja vad ska man säga, bättre han/hon dog än någon oskyldig som var fallet när polisen jagade black kobra medlemmen i Malmö för några månader sedan.

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
zemet
10 december 2012 · 4 041 Inlägg

Schneeflocke skrev:
Jag är definitivt inte lika övertygad som du, om den amerikanska polisens överlägsenhet. Tvärtom tror jag att den svenska polisen skulle framstå som mycket kompetent vid en direkt jämförelse. Att använda verkanseld i tjänsten är något som varje polis oavsett nationalitet bör undvika så långt det går. Det finns nämligen alltid risker att förlupna kulor skadar eller t o m dödar oskyldiga.

Om den svenska polisen skall ta efter någon annan nations poliskår, så tycker jag snarare att de borde gå lite kurs hos brittiska polisen. De är i synnerhet rejält duktiga på efterföljande, och använder mycket helikopter som du säger. smile


zemet skrev:
Det är synd att svenska polisen inte har den kompetensen och befogenheten som den amerikanska har tycker jag. Känns som att svenska polisen är väldigt bakbunden.

Det ska inte löna sig att försöka köra ifrån polisen och att dom slutar jaga om man kör för fort tycker jag. Då skulle vi bara ha ännu fler idioter som kör ihjäl folk.

Jag tycker polisen skulel ha befogenheten att om dom har ställt upp en bil mitt ivägen och föraren försöker ramma den/ undvika den så ska dom få börja skjuta.

Behövs ju inte mer än en träff mitt i grillen så slår dom ut kylare lr liknande och då kommer personen inte långt.
Skulle dom träffa föraren då, ja vad ska man säga, bättre han/hon dog än någon oskyldig som var fallet när polisen jagade black kobra medlemmen i Malmö för några månader sedan.

Jo visst kan en kula träffa någon oskyldig, men man får ju såklart överväga riskerna. En bil är ju ett lika dödligt vapen som en pistol i fel persons händer.

Brittiska polisen är såpass effektiva som dom är pga deras övervakning dom har överallt. Mindre yta att täcka för helikoptrarna samt att dom har specialenheter för biljakter, något som svenska polisen saknar?

Sedan hade jag gärna sätt att polisen använde mer våld och hade tillgång till elpistoler. Jag tycker det känns som ett stort skämt när ungdomsligisterna får härja fritt och kasta gatsten på polisbilarna utan att dom griper en endaste jävel.

Eller när man kan råna ett ställe med en helikopter i 4! timmar utan att polisen gör ett skit.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang