3223
Sök

Demontering av hjulcylinder

3 Inlägg
10 oktober 2006
Trådstartare
Hej, är lite ny på det här med att meka bilar men har gjort ett försök att renovera mina trummbromsar bak.

Bilen är en Golf II -91 och min fråga är hur jag ska gå till väga för att demontera dom?

Såvitt jag kan se är det 2 skruvar och 1 nippel som ska loss. Men om bromsröret sitter fast
i hjulculindern eller hur det ligger till där förstår jag mig inte på smile

Som vanligt sitter allt stenhårt och skruvarna var insex men nu är dum helt runda inuti..

Nån som kan tipsa mig hur jag ska göra?

645 Inlägg
10 oktober 2006
Läs i verkstadshandboken, har du ingen kan det vara en idé att skaffa.

//Marcus Saari

3 Inlägg
11 oktober 2006
Trådstartare
Har verkstads handboken. Du har en poäng smile har läst och fått svar på mina frågor.

Men har du/ni något tips hur man får loss sönderrostade skruvar? Alla 3 ser hemskt dåliga ut.

Dom som sitter med insex antar jag att det går att borra ut..?

Men muttern som håller bromsröret mot cylindern vet jag inte riktigt hur jag ska tampas med?

645 Inlägg
11 oktober 2006
Spruta på en massa rostlösning och låt det sitta i ett tag, gärna några gånger, sen äre bara att dra och hoppas:P

//Marcus Saari

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2006
Hej, rostlösning brukar inte hjälpa, men våld är bra, knacka med en hammare på cylindern där nippeln sitter, då knackar man sönder rost och annan skit... Går inte det så är de bara o klippa röret och ta en hylsa...
Insexen är nog bara o borra såvida du inte får dit en papegojtång... Värme är en bra ide med men bara värma bulten, inte allt annat...

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
23 oktober 2006
Får man loss bromsrörsnippeln från hjulcylindern (ca. 45 grader eller så *1/8 dels varv*) så brukar det funka om man får ut cylidern från hålet i bromsskölden för att sedan skruva bort cylindern från nippeln *om röret fastnat i nippeln*
Hoppas du förstog..
Lycka till!

Sök