Om man tar o stoppar i 55w xenon 4300k i ljus med blåa glas. Höjer man eller sänker man K värdet då??
Med utgångsläge?
Ja själva lampan har 4300k och ljuset som ska konverteras har ett glas som är blått istället för klart. Jag tror att K värdet borde höjas men jag kan ju ha fel oxå.
Om man tar o stoppar i 55w xenon 4300k i ljus med blåa glas. Höjer man eller sänker man K värdet då??
Med utgångsläge?
Ja själva lampan har 4300k och ljuset som ska konverteras har ett glas som är blått istället för klart. Jag tror att K värdet borde höjas men jag kan ju ha fel oxå.
Skulle tro att det blir jämförbart i ljusstyrka med 35w 4300k o närmare 6000k i färgton.
En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Om man ska koppla in xenon i ett par befintliga extraljus, som redan sitter ett relä till. Så behövs det inte något extra relä va? bara att byta lampa och koppla igenom ballasten?
Om man ska koppla in xenon i ett par befintliga extraljus, som redan sitter ett relä till. Så behövs det inte något extra relä va? bara att byta lampa och koppla igenom ballasten?
Kan ju få en bild iallafall på en av dioderna på lampan .
Mmm jag hade funderat på att testa dessa också hur pass bra de lyser och hur länge de nu håller. Helt klart är att fläktens livslängd = lampans livslängd dock
Sant det, men dessa har inbyggda sensorer som känner av om fläkten är död / överhettning och då stänger den av lampan för att rädda lampan. Fläktar i sig har ju faktiskt väldigt lång livstid, tror mina datorfläktar i är rated för 50000 timmar ! Men som sagt : det kommer bilder senare, fick lite bilder taget igår men vetifan om det gör det rättvisa...
Mmm jag hade funderat på att testa dessa också hur pass bra de lyser och hur länge de nu håller. Helt klart är att fläktens livslängd = lampans livslängd dock
Sant det, men dessa har inbyggda sensorer som känner av om fläkten är död / överhettning och då stänger den av lampan för att rädda lampan. Fläktar i sig har ju faktiskt väldigt lång livstid, tror mina datorfläktar i är rated för 50000 timmar ! Men som sagt : det kommer bilder senare, fick lite bilder taget igår men vetifan om det gör det rättvisa...
Sant det, men dessa har inbyggda sensorer som känner av om fläkten är död / överhettning och då stänger den av lampan för att rädda lampan. Fläktar i sig har ju faktiskt väldigt lång livstid, tror mina datorfläktar i är rated för 50000 timmar ! Men som sagt : det kommer bilder senare, fick lite bilder taget igår men vetifan om det gör det rättvisa...
Nån som vet om det har gått något frammåt i utvecklingen av vanliga halogensocklar till LED?
tänkte på h7 h1 osv.
såg att xenonkungen förut hade ett kit men dom tog bort det men det skulle fungera istället för halvljus.
Finns det något sånt som funkar så vore det ju fint och ha istället för halogen sen slippa tjafs med polis och besiktning ang xenon
Tjaffs kan det ändå bli eftersom kitten inte är E-märkta. Håller på och testar ut utbyteslampor för H7 i Fabian på både hel och halvljus. Ljusmängden är helt klart godkänd (starkare än Osrams standardlampor) och färgtemperaturen är runt 4300k. Grymt skönt att ha helljus som tänds upp direkt med .
Jo sant. Men det har ingen kollat hittils om lamporna är e-godkända eller inte så borde va lugnt
Vad kostar ett vettigt ersättningskit för h7 lampor då?
Hur pass mycket kylning behöver ballasterna? Kan dom vara helt isolerade i en låda eller behövs det luft in?
En 35W ballast drar 42W så runt 20% blir värme...
Lite svårt att säga hur mycket kylning det behövs för att en exempelvis 100W (120W ineffekt) ballast ska klara av att få bort 20W värme, utan att bli för varm.
Hur pass mycket kylning behöver ballasterna? Kan dom vara helt isolerade i en låda eller behövs det luft in?
En 35W ballast drar 42W så runt 20% blir värme...
Lite svårt att säga hur mycket kylning det behövs för att en exempelvis 100W (120W ineffekt) ballast ska klara av att få bort 20W värme, utan att bli för varm.
Okej, tackar, aja, gör något hål i färdriktnigen, så dom får kylning ändå, lika bra, sen i vinter får man väl sätta för något, för lär väl bli kyligt ändå när det är vinter, men nu i sommarvärmen kanske det är bäst med hål.
Ska köpa nya lampor till min mercedes w211 tror det är d1s lampor på den (är till halvljus) har ni något tips finns det några som lyser bättre än andra osv ?
Tänkte montera xenonkit för heljuset till min octavia2 med xenon original på halvljuset.Plockade lös lyktorna och såg att det sitter någon typ av elektronikdosa bakom platsen för heljuslampan,är det någon här på forumet som har lyckats pilla dit ett xenonkonverteringskit. Kan man montera dit ett canbuskit direkt på de tunna trådarna eller finns det någon annan lösning,har ju hört att vissa bilar kan bränna någon elektronik när det blir en strömspik vid tändning.
Ska koppla in xenon 55w i helljuset på min Xc90 och ska kopplas in med relä..någon som har något bra förslag på relä å kablar tänkte duger biltemas? Eller måste man beställa någon spec reläsats?
Räknar man på 20 A förbrukning (aningen i överkant alltså) så bör det räcka med 6 mm2 kablar, teoretiska förlusten med 3 meter plus och 3 meter minus blir ca 0,36 V.
På tal om kablar.. Hur grova kablar måste man ha till en 200W ledramp? Ska sitta på taket, så lär väl behövas ca 3 meter.
Jag hade dragit med 4mm² kabel. 200/12=16,7. 3 meter har spänningsfall på 0,45V.
Du klarar dig på detta och det är smidigare att dra upp till tak än 6mm² som skrevs tidigare.
Offtopic, jag lödde om mina kablar till ballasterna på mina 70w speedstarter xenonkit till original heljus. Var 2,5mm² original, men lödde om till 4mm² då starströmmen uppgår till 13A. Tror det var så iaf, var ett tag sen .