JE71 skrev:
Kristian_V skrev:
Jag funderar fortfarande på om en kondensator kan förbättra prestanda, ta bort störningar från ballasten. Skulle vara kul om någon el kunnig kunde kasta lite ljus över det...
För bilstereo entusiaster är en stor kondning lika självklar som amen i kyrkan. Steget får mera pulver till toppar basen åstadkommer. osv...
Borde inte en kondensator på säg 0,2 farad eller så, räcka för en snabbare uppstart, om ballasten kan dra nytta av mera pulver, göra att det startar snabbare?
En kondensator borde också vara kapabel att jämna ut störningar som ballasten orsakar i elsystemet. Eller?
Du verkar kunna finelektronik mer än genomsnittet, mer än mig i alla fall..
Om du snickrar ihop en dylik tingest skulle i alla fall jag köpa den av dig!

Det är inget som behöver snikras ihop. En kondensator, är som ett batteri, fast annorlunda. Den är kapabel att ta emot och lämna ifrån sig ström flera hundra gånger snabbare än ett bly batteri.
Min tanke är att man skulle kunna koppla in en kondensator i power slingan...
Dvs...
Batteri, säkring, kondensator, relä, ballast, jord. (Signal slingan koplar man som vanligt.)
Jag är bara nyfiken på om min teori håller. Någon bil elektriker får gärna komma med tips.
I bilstereo sammanhang kör man med STORA kondensatorer. Min senaste var på en farad. Det lär knappast behövas för Xenon. Men kanske en 0,2 farad, eller där omkring, kunde speeda upp ett gäng speedstarter ballaster i starten, samtidigt som den jämnar ut störningarna som ballasternas 420Hz fyrkants våg orsakar.
(Det är denna störning som kan påverka bilens övriga komponenter. Även om det är högst osannolikt att den gör det om man kopplar power till Xenon direkt från batteriet.)