1998
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

1 893 Inlägg
11 december 2012
JE71 skrev:
Emiiilz skrev:
...En massa väldigt bra information...

Bara en tanke jag fick...

Vet du om bilarna hade s.k. "speedstarter-ballaster"?
Undrar om dessa stör ut systemet mer tack vare att de är modifierade för att kräma på för fullt direkt?
Kanske en vanlig "slowstarter" är mildare med mindre störningar för Can-systemet?

Ytterligare en relaterad grej, jag vet att torkarmotorerna och styrningen till V50 kan ge upp totalt vid montering av xenon med dåliga ballaster och lampor. Det är ofta diskuterat på volvoforumen.
Men jag vet inte själva anledningen till detta...

Det är vid byte av original helljus (Halogen) till Xenon, på befintliga kablar, (Utan relä, man ersätter halogen glödlampan, direkt med en ballast på helljus kablarna.) som det problemet har uppstått. Tydligen?
Låt oss inte måla fan på väggen här. Vid en korrekt inkoppling bör det knappast orsaka problem.

264 Inlägg
11 december 2012
Kristian_V skrev:
Det är vid byte av original helljus (Halogen) till Xenon, på befintliga kablar, (Utan relä, man ersätter halogen glödlampan, direkt med en ballast på helljus kablarna.) som det problemet har uppstått. Tydligen?
Låt oss inte måla fan på väggen här. Vid en korrekt inkoppling bör det knappast orsaka problem.

Aha..  Om det är så, då begriper jag. utan relä direkt på kablarna, det måste ju vara som att tigga om störningar i ett känsligt CAN.
wink

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

1 893 Inlägg
11 december 2012
Jag funderar fortfarande på om en kondensator kan förbättra prestanda, ta bort störningar från ballasten. Skulle vara kul om någon el kunnig kunde kasta lite ljus över det...

För bilstereo entusiaster är en stor kondning lika självklar som amen i kyrkan. Steget får mera pulver till toppar basen åstadkommer. osv...
Borde inte en kondensator på säg 0,2 farad eller så, räcka för en snabbare uppstart, om ballasten kan dra nytta av mera pulver, göra att det startar snabbare?
En kondensator borde också vara kapabel att jämna ut störningar som ballasten orsakar i elsystemet. Eller?

Xenoholic
2 559 Inlägg
11 december 2012
Hehe, kopplade in mitt ena backljus (35w xenon) på dimljusknappen istället nu i helgen.
Såå j a gött o kunna dra på när pappskallar med dimljusen på ligger bakom cool

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

264 Inlägg
11 december 2012
Kristian_V skrev:
Jag funderar fortfarande på om en kondensator kan förbättra prestanda, ta bort störningar från ballasten. Skulle vara kul om någon el kunnig kunde kasta lite ljus över det...

För bilstereo entusiaster är en stor kondning lika självklar som amen i kyrkan. Steget får mera pulver till toppar basen åstadkommer. osv...
Borde inte en kondensator på säg 0,2 farad eller så, räcka för en snabbare uppstart, om ballasten kan dra nytta av mera pulver, göra att det startar snabbare?
En kondensator borde också vara kapabel att jämna ut störningar som ballasten orsakar i elsystemet. Eller?

Du verkar kunna finelektronik mer än genomsnittet, mer än mig i alla fall..
Om du snickrar ihop en dylik tingest skulle i alla fall jag köpa den av dig!  big_smile

Svår dieselmissbrukare och gravt xenonberoende

908 Inlägg
11 december 2012
Slänger väl upp ett foto samtidigt på BMW'n med 2st Biltema krom fjärr extraljus med 6000K 75W Xenon smile
Lyser faktiskt på bra, 2st pencil på detta så vore de riktigt grymt!
Lyser på bra efter sidorna, syns lite halvdåligt på bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/149/148884/148884-b21443986c1130d2d6182c3667048191.jpg
Senast redigerat av Emiiilz (11 december 2012)

1 893 Inlägg
11 december 2012
JE71 skrev:
Kristian_V skrev:

Om du snickrar ihop en dylik tingest skulle i alla fall jag köpa den av dig!  big_smile

Det är inget som behöver snikras ihop. En kondensator, är som ett batteri, fast annorlunda. Den är kapabel att ta emot och lämna ifrån sig ström flera hundra gånger snabbare än ett bly batteri.

Min tanke är att man skulle kunna koppla in en kondensator i power slingan...
Dvs...

Batteri, säkring, kondensator, relä, ballast, jord. (Signal slingan koplar man som vanligt.)

Jag är bara nyfiken på om min teori håller. Någon bil elektriker får gärna komma med tips.

I bilstereo sammanhang kör man med STORA kondensatorer. Min senaste var på en farad. Det lär knappast behövas för Xenon. Men kanske en 0,2 farad, eller där omkring, kunde speeda upp ett gäng speedstarter ballaster i starten, samtidigt som den jämnar ut störningarna som ballasternas 420Hz fyrkants våg orsakar.
(Det är denna störning som kan påverka bilens övriga komponenter. Även om det är högst osannolikt att den gör det om man kopplar power till Xenon direkt från batteriet.)

Yawn...
3 151 Inlägg
11 december 2012
Kristian_V skrev:
JE71 skrev:
Kristian_V skrev:

Det är inget som behöver snikras ihop. En kondensator, är som ett batteri, fast annorlunda. Den är kapabel att ta emot och lämna ifrån sig ström flera hundra gånger snabbare än ett bly batteri.

Dvs...

Batteri, säkring, kondensator, relä, ballast, jord. (Signal slingan koplar man som vanligt.)

Jag är bara nyfiken på om min teori håller. Någon bil elektriker får gärna komma med tips.

I bilstereo sammanhang kör man med STORA kondensatorer. Min senaste var på en farad. Det lär knappast behövas för Xenon. Men kanske en 0,2 farad, eller där omkring, kunde speeda upp ett gäng speedstarter ballaster i starten, samtidigt som den jämnar ut störningarna som ballasternas 420Hz fyrkants våg orsakar.
(Det är denna störning som kan påverka bilens övriga komponenter. Även om det är högst osannolikt att den gör det om man kopplar power till Xenon direkt från batteriet.)

Jag tycker det låter vettigt. Man brukar ju säga att 1 Farad räcker till runt 1000 Watt. 0,2 Farad är då alltså lämpligt för runt 200 Watt. Vore skoj om någon kunde prova denna teori i praktiken. Helst då någon som haft störningar i sin bil. smile

72 Inlägg
11 december 2012
Mina 3 sim smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64138/64138-869b25526f936b16b8b82c02724461d9.jpg

Yawn...
3 151 Inlägg
11 december 2012

Lyser bra! Vad är det för xenonkit ?

1 893 Inlägg
11 december 2012
Mervolic skrev:
Kristian_V skrev:
JE71 skrev:

Dvs...

Jag tycker det låter vettigt. Man brukar ju säga att 1 Farad räcker till runt 1000 Watt. 0,2 Farad är då alltså lämpligt för runt 200 Watt. Vore skoj om någon kunde prova denna teori i praktiken. Helst då någon som haft störningar i sin bil. smile

Vore dock bra om det är någon med lite elkunskaper.
En kondensator kan smälla om man inte vet vad man håller på med.
Man måste bla ladda upp den med medföljande motstånd. (Annars tar den emot strömmen så snabbt att den smäller, ju större kondensator, desto större smäll!) Gör man allt rätt, tror jag man kan vara tjänt av att ha en inkopplad i systemet.

72 Inlägg
11 december 2012
Mervolic skrev:

Lyser bra! Vad är det för xenonkit ?

Ett 75w kit och ½ 55w. Dvs 75w i två extraljus å 55w i det i mitten smile
Jag tycker även bredden duger gott och väl för mig med dessa pencil.

Ahaaa...
132 Inlägg
11 december 2012
Tjenare gubbar!
Snabb reläfråga, Kan jag koppla signalen till mina fem relän med en kabel från helljuset in i första, första till andra osv? så man slipper ha 5 signalkablar?

Jaha du menar nu?

Yawn...
3 151 Inlägg
11 december 2012
Kristian_V skrev:
Vore dock bra om det är någon med lite elkunskaper.
En kondensator kan smälla om man inte vet vad man håller på med.
Man måste bla ladda upp den med medföljande motstånd. (Annars tar den emot strömmen så snabbt att den smäller, ju större kondensator, desto större smäll!) Gör man allt rätt, tror jag man kan vara tjänt av att ha en inkopplad i systemet.

Jo, jag vet. Är utbildad elektriker i grunden, men jag har ingen möjlighet att testa tyvärr. neutral Vore dock skoj om någon annan kunde...

_vikke_ skrev:
Ett 75w kit och ½ 55w. Dvs 75w i två extraljus å 55w i det i mitten smile
Jag tycker även bredden duger gott och väl för mig med dessa pencil.

Det ser ut att duga, ja. big_smile
Senast redigerat av Mervolic (11 december 2012)

1 071 Inlägg
11 december 2012
gustafzon skrev:
Tjenare gubbar!
Snabb reläfråga, Kan jag koppla signalen till mina fem relän med en kabel från helljuset in i första, första till andra osv? så man slipper ha 5 signalkablar?

ja

Onödigt inlägg^^

Ahaaa...
132 Inlägg
11 december 2012
Gött tack för hjälpen smile

Jaha du menar nu?

1 893 Inlägg
11 december 2012
gustafzon skrev:
Tjenare gubbar!

Jag skulle koplat signalen från helljuset till första Xenon reläts spole.
Sedan tagit ström till nästa reläs spole från strömen som första relät släpper på. Från första relät kan man dra direkt till alla reläer, eller trip trapp trull...
Tar man ut ström till fem reläer från ena helljuset, kan en känslig ljus övervakning lösa ut att du har en trasig lampa...

294 Inlägg
11 december 2012
Hallå pojkar å flickor!

Letar efter ett extraljusfäste för 4st full stora lampor.

Vet att biltema har ett fäste 42492.  Någon som provat de? Står ingen information om de är till mindre lampor eller vanliga.

Vet även att mekonomen sålde för 4st förut, men hittar inget på deras sida.

Tack på förhand

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
11 december 2012
-Elfving skrev:
Hallå pojkar å flickor!

Letar efter ett extraljusfäste för 4st full stora lampor.

Vet att biltema har ett fäste 42492.  Någon som provat de? Står ingen information om de är till mindre lampor eller vanliga.

Vet även att mekonomen sålde för 4st förut, men hittar inget på deras sida.

Tack på förhand

Det ryktas att Mekonomen i Boden har ett fäste för 4 fullstora extraljus. Det fanns någon bild i nån av trådarna för ett tag sedan smile

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

Administratör
11 962 Inlägg
11 december 2012
Detta är INTE den stora tråden om hu......it.* och allt vad det heter! Ta era problem någon annanstans tack!

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Sök