2598
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 februari 2014
#7741
andreas1 skrev:
Det är sånna som du som gör att det sitter 2 xenonkonverterade extraljus bakåt på min bil..
Man bländar av när man ser någon annans bakljus, o ja ibland blir det tänd släck, vid dom tillfällena kan man kanske likagärna strunta i o tända heljuset...
Fick du inte lära dig detta på trafikskolan?

Nej, det fick jag inte lära mig, och inte du heller om du gick trafikskola.  Dem förespråkar tvärt om att man skall ha tänt helljuset så mycket som möjligt.

Som någon skrev så lär dem ut att släcka helljuset först när man ser framförvarande bils nummerskylt. De lär även ut att man skall tända helljuset strax innan man passerat vid ett möte. De lär även ut att i kurvor där ditt ljus pekar utåt så att säga så kan du ha tänd ditt helljus ända tills ljuskäglan sveper in på vägen igen.

Där emot stämmer ditt påstående beträffande dimljus bak, det skall släckas så fort man ser bakomvarande.

Möter jag någon så bländar jag av direkt givetvis, ligger jag efter någon så måste jag också se och då har jag tänt helljuset tills det att jag kommer närmare den framför. Jag släcker alltid innan jag ser regplåten då jag tycker det avståndet är för nära.

Samtliga bilar på markaden är utrustade med avbländningsbar backspegel just i detta avseendet. Jag använder den ofta och det fungerar riktigt bra.

Så näe, i just detta fallet är problemet inte "sånna som jag"

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

735 Inlägg
8 februari 2014
#7742
torpis skrev:
andreas1 skrev:
Det är sånna som du som gör att det sitter 2 xenonkonverterade extraljus bakåt på min bil..
Man bländar av när man ser någon annans bakljus, o ja ibland blir det tänd släck, vid dom tillfällena kan man kanske likagärna strunta i o tända heljuset...
Fick du inte lära dig detta på trafikskolan?

Nej, det fick jag inte lära mig, och inte du heller om du gick trafikskola.  Dem förespråkar tvärt om att man skall ha tänt helljuset så mycket som möjligt.

Som någon skrev så lär dem ut att släcka helljuset först när man ser framförvarande bils nummerskylt. De lär även ut att man skall tända helljuset strax innan man passerat vid ett möte. De lär även ut att i kurvor där ditt ljus pekar utåt så att säga så kan du ha tänd ditt helljus ända tills ljuskäglan sveper in på vägen igen.

Där emot stämmer ditt påstående beträffande dimljus bak, det skall släckas så fort man ser bakomvarande.

Möter jag någon så bländar jag av direkt givetvis, ligger jag efter någon så måste jag också se och då har jag tänt helljuset tills det att jag kommer närmare den framför. Jag släcker alltid innan jag ser regplåten då jag tycker det avståndet är för nära.

Samtliga bilar på markaden är utrustade med avbländningsbar backspegel just i detta avseendet. Jag använder den ofta och det fungerar riktigt bra.

Så näe, i just detta fallet är problemet inte "sånna som jag"

Där har du fel på en punkt, du ska tända helljuset i mötesögonblicket.. inte strax innan du passerar den mötande
http://gyazo.com/ed05832799119a61323937d9b7ecc178.png


2 074 Inlägg
8 februari 2014
#7743
xeno95 skrev:
torpis skrev:
andreas1 skrev:
Det är sånna som du som gör att det sitter 2 xenonkonverterade extraljus bakåt på min bil..
Man bländar av när man ser någon annans bakljus, o ja ibland blir det tänd släck, vid dom tillfällena kan man kanske likagärna strunta i o tända heljuset...
Fick du inte lära dig detta på trafikskolan?

Nej, det fick jag inte lära mig, och inte du heller om du gick trafikskola.  Dem förespråkar tvärt om att man skall ha tänt helljuset så mycket som möjligt.

Som någon skrev så lär dem ut att släcka helljuset först när man ser framförvarande bils nummerskylt. De lär även ut att man skall tända helljuset strax innan man passerat vid ett möte. De lär även ut att i kurvor där ditt ljus pekar utåt så att säga så kan du ha tänd ditt helljus ända tills ljuskäglan sveper in på vägen igen.

Där emot stämmer ditt påstående beträffande dimljus bak, det skall släckas så fort man ser bakomvarande.

Möter jag någon så bländar jag av direkt givetvis, ligger jag efter någon så måste jag också se och då har jag tänt helljuset tills det att jag kommer närmare den framför. Jag släcker alltid innan jag ser regplåten då jag tycker det avståndet är för nära.

Samtliga bilar på markaden är utrustade med avbländningsbar backspegel just i detta avseendet. Jag använder den ofta och det fungerar riktigt bra.

Så näe, i just detta fallet är problemet inte "sånna som jag"

Där har du fel på en punkt, du ska tända helljuset i mötesögonblicket.. inte strax innan du passerar den mötande
http://gyazo.com/ed05832799119a61323937d9b7ecc178.png

I bilskolan lär de ut att man ska lägga på helljuset strax innan, men själv brukar jag vänta tills man passerat varandra (lamporna passerat). Men möter jag någon med dimljus eller halvljus som bländar så brukar jag slå på helljuset strax före.

En orsak varför man ska slå på strax före är för att se eventuella faror på vägen tidigare. Dessutom så bländar inte helljuset direkt mycket strax före mötet.
Kollar man på bilden du la upp så hade man till och med kunnat köra med helljuset på under hela mötet när det endast lyser på egen sida av vägen wink

Och kör någon nära bakom mig med helljuset på så brukar jag antingen blinka med dimljuset eller trycka lite på bromsen för att visa att de bländar lite väl mycket.

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 februari 2014
#7744
MammDiin skrev:
Och kör någon nära bakom mig med helljuset på så brukar jag antingen blinka med dimljuset eller trycka lite på bromsen för att visa att de bländar lite väl mycket.

Exakt, kommunikation. Hade bilen signalerat att det var dax så hade jag givetvis bländat av. Det handlar ju om att underlätta för bägge parter i möjligaste mån.

klurar på att montera en brytare så jag kan slå av lyset i steg för att underlätta för både mig själv och andra.

Men visst är det lockande att ge igen eller vad man ska kalla det, montera extraljus bakåt har jag dock aldrig haft en tanke på. Det är ju både olagligt och rent farligt att göra så.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

21 761 Inlägg
8 februari 2014
#7745
Min reflektion angående "läran" att slå på helljuset strax före mötet är att detta gick betydligt bättre "förr" när folk i allmänhet inte hade fronten full med extraljus och att det inte fanns xenon/LED.

Har man endast halogenlampor i helljuset och kanske bara 2 st 55 W halogenextraljus (som ju inte tänder "pang direkt") så blir man inte så ruskigt bländad när folk slår på helljuset strax före mötet, men med en massa 100 W halogen eller xenon/LED (som tänder direkt) så hinner ljuset bli så pass starkt innan bilarna har passerat att man blir bländad även om man tittar rakt fram (och alltså inte tittar in i mötande bils lampor).

Sedan kan det förstås även vara så att tajmingen med "slå på strax före" inte alltid blir så bra och man riskerar att slå på alldeles för tidigt, på så sätt är det egentligen bättre att försöka slå på helljuset i mötesögonblicket istället.

Dessa påståenden är alltså mina egna tankar och jag ska även tillägga att "slå på två billängder före" (i princip strax före mötet med tanke på förflyttningshastigheten och reaktionstid) var det som rekommenderades när jag tog körkort (1986). Denna rekommendation är med andra ord inte helt purfärskt. smile

En annan egen reflektion är dimbakljusanvändandet. Där tycker jag att om man använder dimbakljuset vid rätt tillfälle så blir det inte så väldigt bländande när ett fordon närmar sig bakifrån, om man nu inte ligger 10 cm från framförvarande bil kanske.

Här är det väl möjligt att det är mina körförhållanden som gör att jag har den åsikten, jag kör ju inte bil i "tät storstadsmiljö" där det ju konstant är många bilar efter varandra under en längre tid och att man ligger väldigt nära varandra. smile
Senast redigerat av Drönirettab (8 februari 2014)

1 020 Inlägg
8 februari 2014
#7746
torpis skrev:
andreas1 skrev:
Det är sånna som du som gör att det sitter 2 xenonkonverterade extraljus bakåt på min bil..
Man bländar av när man ser någon annans bakljus, o ja ibland blir det tänd släck, vid dom tillfällena kan man kanske likagärna strunta i o tända heljuset...
Fick du inte lära dig detta på trafikskolan?

Nej, det fick jag inte lära mig, och inte du heller om du gick trafikskola.  Dem förespråkar tvärt om att man skall ha tänt helljuset så mycket som möjligt.

Som någon skrev så lär dem ut att släcka helljuset först när man ser framförvarande bils nummerskylt. De lär även ut att man skall tända helljuset strax innan man passerat vid ett möte. De lär även ut att i kurvor där ditt ljus pekar utåt så att säga så kan du ha tänd ditt helljus ända tills ljuskäglan sveper in på vägen igen.

Där emot stämmer ditt påstående beträffande dimljus bak, det skall släckas så fort man ser bakomvarande.

Möter jag någon så bländar jag av direkt givetvis, ligger jag efter någon så måste jag också se och då har jag tänt helljuset tills det att jag kommer närmare den framför. Jag släcker alltid innan jag ser regplåten då jag tycker det avståndet är för nära.

Samtliga bilar på markaden är utrustade med avbländningsbar backspegel just i detta avseendet. Jag använder den ofta och det fungerar riktigt bra.

Så näe, i just detta fallet är problemet inte "sånna som jag"

Jag tog körkort på 90 talet o körskoleläraren var en fd åkare.
O då fanns knappt nån avbländningsbar spegel, och om jag ej har den ska jag ha ditt ljus bländande då?
Tända helljus vid möte gör en normal människa när ljuset paserat föraren i mötande bil.
Funnits många korkade utlärningar genom åren bla att du ska blinka med helljus innan omkörning, nice o få 500 watt xenon i nacken för nån e på väg om..
Vissa saker säger sig själv.
Vid möte låter jag mötet avgöra när vi släcker ner vilket brukar bli ganska tidigt.
Kul o få en långtradare med hela fronten med xenon i nacken då hjälper inte en avbländad spegel i världen

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

10 164 Inlägg
8 februari 2014
#7747
Slår alltid på helljuset efter mötet och uppskattar om den jag möter också gör det. Att den mötande slår på vid eller innan mötet blir som att få en ljus blixt rakt i ögonen det blir jag ej glad på.

Åker jag efter en bil slår jag av till halvljus då framförvarandes bil blir upplyst är själv sjukt irriterad på helljus folk som ligger bakom och ej bländar av så hela jävla kupen blir upplyst.  är det mörkt och jag kommer ikapp en bil kör jag om vid första bästa tillfälle så jag kan åka med helljuset på är ju så skönt med bra lyse.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

254 Inlägg
8 februari 2014
#7748
En liten fråga här:)

Ang polisens Xenon lampor..
Jag vet inte om det bara är en synvilla eller vad det är
men tycker att deras färg nyans är mera blå på sina strålkastare än mina på Cupran..
Vad kör dom med för stryka? smile
Senast redigerat av SuddenRacing (8 februari 2014)

SuddenRacing Performance Club

Avstängd
1 418 Inlägg
8 februari 2014
#7749
SuddenRacing skrev:
En liten fråga här:)

Ang polisens Xenon lampor..
Jag vet inte om det bara är en synvilla eller vad det är
men tycker att deras färg nyans är mera blå på sina strålkastare än mina på Cupran..
Vad kör dom med för stryka? smile

ska väll vara 4300k men det lyser faktiskt nästan blåare än 6000k, så ja vet inte kanske är nåt med linsen som gör det blåare?

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 februari 2014
#7750
andreas1 skrev:
Jag tog körkort på 90 talet o körskoleläraren var en fd åkare.
O då fanns knappt nån avbländningsbar spegel, och om jag ej har den ska jag ha ditt ljus bländande då?

Min Volvo 240 från 1981 hade det och jag tvivlar på att den var först ut.

http://www.tunesunited.eu/skunk/blogg-klara/robin_backspegel.jpg

andreas1 skrev:
Tända helljus vid möte gör en normal människa när ljuset paserat föraren i mötande bil.

Självklart, men det handlade inte frågan om heller.

andreas1 skrev:
Funnits många korkade utlärningar genom åren bla att du ska blinka med helljus innan omkörning, nice o få 500 watt xenon i nacken för nån e på väg om..

Det är inte alls speciellt korkat utan ganska bra vana. Många sitter i andra tankar när de kör bil och det är korkat om någonting.

andreas1 skrev:
Vissa saker säger sig själv.

Det är förvånandsvärt få saker som gör det faktiskt. Vissa tycker tex det är okej att ha xenonextraljus bakåt i syfte att blända bakomvarande.

andreas1 skrev:
Vid möte låter jag mötet avgöra när vi släcker ner vilket brukar bli ganska tidigt.

Ja precis, iprincip alltid senast så fort man ser strålkastarna, ofta innan.

andreas1 skrev:
Kul o få en långtradare med hela fronten med xenon i nacken då hjälper inte en avbländad spegel i världen

Jag börjar undra vilket håll du sitter på när du kör bil faktiskt. För om man följer en rimlig avbländningsteknik som bygger på att man bländar av när man närmar sig den framför "ser nummerplåten" så blir det aldrig något problem oavsett fordon eller ljuskonfiguration. Starkare lampor bländar av tidigare eftersom bilen syns tidigare osv.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 071 Inlägg
8 februari 2014
#7751
Finns inget värre än när idioter slår igång helljus innan man har mötts sist så vände jag och slog igång 500w xenon och 300w led i nacken på dom såg ut som han tyckte det va lite halvjobbigt

Onödigt inlägg^^

7 488 Inlägg
8 februari 2014
#7752
partyvan skrev:
Finns inget värre än när idioter slår igång helljus innan man har mötts sist så vände jag och slog igång 500w xenon och 300w led i nacken på dom såg ut som han tyckte det va lite halvjobbigt

dumt,, men förstår dig


1 020 Inlägg
8 februari 2014
#7753
torpis skrev:
andreas1 skrev:
Jag tog körkort på 90 talet o körskoleläraren var en fd åkare.
O då fanns knappt nån avbländningsbar spegel, och om jag ej har den ska jag ha ditt ljus bländande då?

Min Volvo 240 från 1981 hade det och jag tvivlar på att den var först ut.

http://www.tunesunited.eu/skunk/blogg-k … spegel.jpg
Skrev knappt,,  inte att det inte fanns.
I vilket fall så skulle du ligga bakom mig med ditt ej bländande helljus bländar inte mina ljus bak dig heller.

andreas1 skrev:
Tända helljus vid möte gör en normal människa när ljuset paserat föraren i mötande bil.

Självklart, men det handlade inte frågan om heller.

andreas1 skrev:
Funnits många korkade utlärningar genom åren bla att du ska blinka med helljus innan omkörning, nice o få 500 watt xenon i nacken för nån e på väg om..

Det är inte alls speciellt korkat utan ganska bra vana. Många sitter i andra tankar när de kör bil och det är korkat om någonting.

andreas1 skrev:
Vissa saker säger sig själv.

Det är förvånandsvärt få saker som gör det faktiskt. Vissa tycker tex det är okej att ha xenonextraljus bakåt i syfte att blända bakomvarande.
Dom pengarna det kosta hade jag sparat om inte det funnits folk som anser att alla bilar har avbländande speglar

andreas1 skrev:
Vid möte låter jag mötet avgöra när vi släcker ner vilket brukar bli ganska tidigt.

Ja precis, iprincip alltid senast så fort man ser strålkastarna, ofta innan.

andreas1 skrev:
Kul o få en långtradare med hela fronten med xenon i nacken då hjälper inte en avbländad spegel i världen

Jag börjar undra vilket håll du sitter på när du kör bil faktiskt. För om man följer en rimlig avbländningsteknik som bygger på att man bländar av när man närmar sig den framför "ser nummerplåten" så blir det aldrig något problem oavsett fordon eller ljuskonfiguration. Starkare lampor bländar av tidigare eftersom bilen syns tidigare osv.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Forummoderator
26 478 Inlägg
8 februari 2014
#7754
andreas1 skrev:
torpis skrev:
andreas1 skrev:
Det är sånna som du som gör att det sitter 2 xenonkonverterade extraljus bakåt på min bil..
Man bländar av när man ser någon annans bakljus, o ja ibland blir det tänd släck, vid dom tillfällena kan man kanske likagärna strunta i o tända heljuset...
Fick du inte lära dig detta på trafikskolan?

Nej, det fick jag inte lära mig, och inte du heller om du gick trafikskola.  Dem förespråkar tvärt om att man skall ha tänt helljuset så mycket som möjligt.

Som någon skrev så lär dem ut att släcka helljuset först när man ser framförvarande bils nummerskylt. De lär även ut att man skall tända helljuset strax innan man passerat vid ett möte. De lär även ut att i kurvor där ditt ljus pekar utåt så att säga så kan du ha tänd ditt helljus ända tills ljuskäglan sveper in på vägen igen.

Där emot stämmer ditt påstående beträffande dimljus bak, det skall släckas så fort man ser bakomvarande.

Möter jag någon så bländar jag av direkt givetvis, ligger jag efter någon så måste jag också se och då har jag tänt helljuset tills det att jag kommer närmare den framför. Jag släcker alltid innan jag ser regplåten då jag tycker det avståndet är för nära.

Samtliga bilar på markaden är utrustade med avbländningsbar backspegel just i detta avseendet. Jag använder den ofta och det fungerar riktigt bra.

Så näe, i just detta fallet är problemet inte "sånna som jag"

Jag tog körkort på 90 talet o körskoleläraren var en fd åkare.
O då fanns knappt nån avbländningsbar spegel, och om jag ej har den ska jag ha ditt ljus bländande då?
Tända helljus vid möte gör en normal människa när ljuset paserat föraren i mötande bil.
Funnits många korkade utlärningar genom åren bla att du ska blinka med helljus innan omkörning, nice o få 500 watt xenon i nacken för nån e på väg om..
Vissa saker säger sig själv.
Vid möte låter jag mötet avgöra när vi släcker ner vilket brukar bli ganska tidigt.
Kul o få en långtradare med hela fronten med xenon i nacken då hjälper inte en avbländad spegel i världen

Min Mazda från 1979 har mig veterligen avbländningsbar backspegel så..vad sjutton körde du upp med för bil?

https://www1.garaget.org/archive/20/19631/304381/304381-2913365.jpg

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Avstängd
1 418 Inlägg
8 februari 2014
#7755
Mack skrev:
andreas1 skrev:
torpis skrev:
Nej, det fick jag inte lära mig, och inte du heller om du gick trafikskola.  Dem förespråkar tvärt om att man skall ha tänt helljuset så mycket som möjligt.

Som någon skrev så lär dem ut att släcka helljuset först när man ser framförvarande bils nummerskylt. De lär även ut att man skall tända helljuset strax innan man passerat vid ett möte. De lär även ut att i kurvor där ditt ljus pekar utåt så att säga så kan du ha tänd ditt helljus ända tills ljuskäglan sveper in på vägen igen.

Där emot stämmer ditt påstående beträffande dimljus bak, det skall släckas så fort man ser bakomvarande.

Möter jag någon så bländar jag av direkt givetvis, ligger jag efter någon så måste jag också se och då har jag tänt helljuset tills det att jag kommer närmare den framför. Jag släcker alltid innan jag ser regplåten då jag tycker det avståndet är för nära.

Samtliga bilar på markaden är utrustade med avbländningsbar backspegel just i detta avseendet. Jag använder den ofta och det fungerar riktigt bra.

Så näe, i just detta fallet är problemet inte "sånna som jag"

Jag tog körkort på 90 talet o körskoleläraren var en fd åkare.
O då fanns knappt nån avbländningsbar spegel, och om jag ej har den ska jag ha ditt ljus bländande då?
Tända helljus vid möte gör en normal människa när ljuset paserat föraren i mötande bil.
Funnits många korkade utlärningar genom åren bla att du ska blinka med helljus innan omkörning, nice o få 500 watt xenon i nacken för nån e på väg om..
Vissa saker säger sig själv.
Vid möte låter jag mötet avgöra när vi släcker ner vilket brukar bli ganska tidigt.
Kul o få en långtradare med hela fronten med xenon i nacken då hjälper inte en avbländad spegel i världen

Min Mazda från 1979 har mig veterligen avbländningsbar backspegel så..vad sjutton körde du upp med för bil?

http://www1.garaget.org/archive/20/19631/304381/304381-2913365.jpg

dagens folk är för lata för att blända av själva så han menar nog självavbländande spegel:)
eller är den inte till för att klämma fast wonderbaums? hmm jaja vem vet varför biltillverkarna satte dit funktionen:)
Senast redigerat av Johan85 (8 februari 2014)

1 020 Inlägg
8 februari 2014
#7756
Johan85 skrev:
Mack skrev:
andreas1 skrev:

Jag tog körkort på 90 talet o körskoleläraren var en fd åkare.
O då fanns knappt nån avbländningsbar spegel, och om jag ej har den ska jag ha ditt ljus bländande då?
Tända helljus vid möte gör en normal människa när ljuset paserat föraren i mötande bil.
Funnits många korkade utlärningar genom åren bla att du ska blinka med helljus innan omkörning, nice o få 500 watt xenon i nacken för nån e på väg om..
Vissa saker säger sig själv.
Vid möte låter jag mötet avgöra när vi släcker ner vilket brukar bli ganska tidigt.
Kul o få en långtradare med hela fronten med xenon i nacken då hjälper inte en avbländad spegel i världen

Min Mazda från 1979 har mig veterligen avbländningsbar backspegel så..vad sjutton körde du upp med för bil?

http://www1.garaget.org/archive/20/19631/304381/304381-2913365.jpg

dagens folk är för lata för att blända av själva så han menar nog självavbländande spegel:)
eller är den inte till för att klämma fast wonderbaums? hmm jaja vem vet varför biltillverkarna satte dit funktionen:)

Menade såklart automatiskt avbländad,,
O ja den används som doftgranshållare.
Roligare o tända knappen till ljuse bak då brukar dom flesta fatta att det är dags o tagga ner med ljusena.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Avstängd
1 418 Inlägg
9 februari 2014
#7757
andreas1 skrev:
Johan85 skrev:
Mack skrev:

Min Mazda från 1979 har mig veterligen avbländningsbar backspegel så..vad sjutton körde du upp med för bil?

http://www1.garaget.org/archive/20/19631/304381/304381-2913365.jpg

dagens folk är för lata för att blända av själva så han menar nog självavbländande spegel:)
eller är den inte till för att klämma fast wonderbaums? hmm jaja vem vet varför biltillverkarna satte dit funktionen:)

Menade såklart automatiskt avbländad,,
O ja den används som doftgranshållare.
Roligare o tända knappen till ljuse bak då brukar dom flesta fatta att det är dags o tagga ner med ljusena.

nej det är roligare att komma på att funktionen finns sen rasar det ner 300 wonderbaums på växelspaken

1 020 Inlägg
9 februari 2014
#7758
Johan85 skrev:
andreas1 skrev:
Johan85 skrev:

dagens folk är för lata för att blända av själva så han menar nog självavbländande spegel:)
eller är den inte till för att klämma fast wonderbaums? hmm jaja vem vet varför biltillverkarna satte dit funktionen:)

Menade såklart automatiskt avbländad,,
O ja den används som doftgranshållare.
Roligare o tända knappen till ljuse bak då brukar dom flesta fatta att det är dags o tagga ner med ljusena.

nej det är roligare att komma på att funktionen finns sen rasar det ner 300 wonderbaums på växelspaken

Ha ha saknar backspegel på denna bruksbil sen några år tillbaka o förra hade automatiskt, innan dess var det en 140 o den saknar funktionen så nä har aldrig använt den.
Måtte väl vara enklare om folk bländar av innan risken är att det blir jobbigt för framförvarande. Tillräckligt bra ljus blir lika jobbigt i sidospeglar.  Ändrar ni dom oxå.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

83 Inlägg
9 februari 2014
#7759
Kan som yrkeschaufför säga att det finns inge jobbigare än en bil som kommer upp bakom och inte bländar av direkt (i tid), dom tror väl inte det bländar eftersom vi med lastbil oftast inte har någon bakruta eller så har vi ett stort släp bakom oss.
MEN VI HAR JÄKLIGT STORA SIDOSPEGLAR FÖR ATT KUNNA SE BRA BAKÅT,
SÅ BLÄNDA AV I TID BÅDE VID MÖTE OCH NÄR NI KOMMER I KAPP ETT FORDON!!!  vad svårt kan det va?


www.LynxTalk.se
420 Inlägg
9 februari 2014
#7760
Jag bländar av "lagom" långt bort, så som de flesta andra trafikanter här på vägarna. Ska man blända av så fort man skymtar en annan bil kan man lika gärna kasta bort extraljusen. Sedan slår man på efter mötet. Brukar möta en VW Transporter med bra xenonljus. Han/hon slår på ljusen vid "mötesögonblicket" alternativt just innan mötet. Irriterande!

Men denna tråd handlar väl om lyktor, och inte dess On/Off funktion vid möte...

Skruvar hellre i skotrar!
www.LynxTalk.se -Sveriges största märkesforum för snöskotrar!


Sök