torpis skrev:
andreas1 skrev:
Jag tog körkort på 90 talet o körskoleläraren var en fd åkare.
O då fanns knappt nån avbländningsbar spegel, och om jag ej har den ska jag ha ditt ljus bländande då?
Min Volvo 240 från 1981 hade det och jag tvivlar på att den var först ut.
http://www.tunesunited.eu/skunk/blogg-k … spegel.jpgSkrev knappt,, inte att det inte fanns.
I vilket fall så skulle du ligga bakom mig med ditt ej bländande helljus bländar inte mina ljus bak dig heller.
andreas1 skrev:
Tända helljus vid möte gör en normal människa när ljuset paserat föraren i mötande bil.
Självklart, men det handlade inte frågan om heller.
andreas1 skrev:
Funnits många korkade utlärningar genom åren bla att du ska blinka med helljus innan omkörning, nice o få 500 watt xenon i nacken för nån e på väg om..
Det är inte alls speciellt korkat utan ganska bra vana. Många sitter i andra tankar när de kör bil och det är korkat om någonting.
andreas1 skrev:
Vissa saker säger sig själv.
Det är förvånandsvärt få saker som gör det faktiskt. Vissa tycker tex det är okej att ha xenonextraljus bakåt i syfte att blända bakomvarande.
Dom pengarna det kosta hade jag sparat om inte det funnits folk som anser att alla bilar har avbländande speglar
andreas1 skrev:
Vid möte låter jag mötet avgöra när vi släcker ner vilket brukar bli ganska tidigt.
Ja precis, iprincip alltid senast så fort man ser strålkastarna, ofta innan.
andreas1 skrev:
Kul o få en långtradare med hela fronten med xenon i nacken då hjälper inte en avbländad spegel i världen
Jag börjar undra vilket håll du sitter på när du kör bil faktiskt. För om man följer en rimlig avbländningsteknik som bygger på att man bländar av när man närmar sig den framför "ser nummerplåten" så blir det aldrig något problem oavsett fordon eller ljuskonfiguration. Starkare lampor bländar av tidigare eftersom bilen syns tidigare osv.