3814
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

Fotograf
1 319 Inlägg
14 september 2014
skulle fått upp bild på hur det vart åt mig på passat nån dag. men vet inte om jag är nöjd riktigt vill ha mer längt tror jag

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

* Voff voff *
10 989 Inlägg
15 september 2014
Nexius skrev:
monterade mina konverterade extraljus idag och misstänker jag har ett canbus problem . vid varje påslag av helljus så går antisladd och abs igång och släcker sig efter 1sec . ska köpa canbus adapter och sätta i men frågan är om jag ska sätta en på varje ballast eller en på relät ?

Det enda en Canbus-canceller gör är att få dom att dra mer så lampvakten ej triggas.

Det du beskriver låter mer som en strömspik. Inte nyttigt för elektroniken...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

127 Inlägg
15 september 2014

Vad använder du för fäste för den smaskiga uppsättningen ljus?

558 Inlägg
15 september 2014
-adro- skrev:
Några fler kunde du väl klämt dit wink Får man se resultatet sen?

Haha! Jo självklart, men fortfarande lite pyssel kvar med stag osv smile
Perrablerra skrev:
Vad använder du för fäste för den smaskiga uppsättningen ljus?

Det är ett egengjort fäste, enda som är fabriks är regplåtsfästet för 2 extraljus. smile

414 Inlägg
15 september 2014
Brådhis skrev:
Nexius skrev:
monterade mina konverterade extraljus idag och misstänker jag har ett canbus problem . vid varje påslag av helljus så går antisladd och abs igång och släcker sig efter 1sec . ska köpa canbus adapter och sätta i men frågan är om jag ska sätta en på varje ballast eller en på relät ?

Det enda en Canbus-canceller gör är att få dom att dra mer så lampvakten ej triggas.

//Brådhis

några som jag pratat med har sagt att EMC filter ska kunna fixa problemet .

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

* Voff voff *
10 989 Inlägg
16 september 2014
Nexius skrev:
Brådhis skrev:
Nexius skrev:

//Brådhis

Vet inte exakt vad ett EMC-filter är, men det du behöver är något som hindrar strömspiken från att nå övriga elsystemet.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (16 september 2014)

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 september 2014
Brådhis skrev:
Nexius skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Vet inte exakt vad ett EMC-filter är, men det du behöver är något som hindrar strömspiken från att nå övriga elsystemet.

//Brådhis

EMC är en vetenskap i sig och oerhört svårt att förutspå. Det finns ledningsburen och luftburen EMC. En extra jordkabel kan vara EMC filter, lägga kablage längs med jordade ytor/kanter kan vara ett EMC filter etc.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

* Voff voff *
10 989 Inlägg
16 september 2014
torpis skrev:
Brådhis skrev:
Nexius skrev:

//Brådhis

EMC är en vetenskap i sig och oerhört svårt att förutspå. Det finns ledningsburen och luftburen EMC. En extra jordkabel kan vara EMC filter, lägga kablage längs med jordade ytor/kanter kan vara ett EMC filter etc.

Okej, tack! smile

//Brådhis

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 september 2014
Har googlat runt lite, men hittar dålig information och Ebay känns inte riktigt pålitligt...

Har xenon i halvljuset idag original, men funderar på att konvertera helljuset (sitter OSRAM Nightbreaker 55W Halogen idag) till xenon, och min fråga är: Finns det smidiga och anpassade kit för BMW, med tanke på kontakter och Canbus?

Canbus-kit hittar man ju här och var, men modellanpassad kontakt vore tacksamt, eftersom det underlättar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

* Voff voff *
10 989 Inlägg
16 september 2014
Modellanpassad? Alltså, har din bil H7 och du köper ett kit för H7 så kommer ju satsens kontakt passa mot H7...! smile

Vet inte hur det är på BMW men på Volvo är det iaf ganska ovanligt med övervakat helljus. Dessutom är det lätt att kringgå genom att helt enkelt köpa 55w-xenon när man ska ha det till just helljuset. Finns ingen poäng i att sätta i 35w. smile

//Brådhis

grön aktivist
846 Inlägg
16 september 2014
På många nyare bilar är det ju speciallfattningar (VW har den berömda *(%/# bajonettfattningen).
Tror mer det är det han menar.
Humanhabit.se har väl dessa socklar löst för beställning.

8 Inlägg
16 september 2014
Jag har tre st NBB som jag tänkte byta lamptyp på har just nu H1 men såg att man kunde plocka bort själva metallplattan och sätta dit en annan lampsort.
I Svenska butiker verkar dom heta D2S/D2R men på de utländska heter dom D2S/D2C och D2H vilken lampa är det som gäller för montering i mina NBB 225.

414 Inlägg
16 september 2014
torpis skrev:
Brådhis skrev:
Nexius skrev:

//Brådhis

den EMC som jag ska börja testa är den adapter man sätter innan ballasterna .
sen ska jag även flytta jorden till chassit samt plocka styrstömen vid helljus relät än att plocka den från helljus kontakten .

ska pilla med det i helgen och jag återkommer med prov svaret då tongue

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t

2 074 Inlägg
16 september 2014
Octavia2 skrev:
Jag har tre st NBB som jag tänkte byta lamptyp på har just nu H1 men såg att man kunde plocka bort själva metallplattan och sätta dit en annan lampsort.
I Svenska butiker verkar dom heta D2S/D2R men på de utländska heter dom D2S/D2C och D2H vilken lampa är det som gäller för montering i mina NBB 225.

Funkar med alla D2 lampor, utom D2R som är gjord för reflektor halvljus.

D2C är en D2S men som även passar i reflektorer gjorda för D2R. Med andra ord så är det meningen att man inte ska kunna sätta en D2S i reflektor gjord för D2R och tvärt om.
http://diodedynamics.com/images/global/knowledgebase/hid/dcompare/C_R_S_diff.jpg

D2Y brukar de vanligen kallas när de har AMP kontakter istället för D2 kontakt.
http://img.alibaba.com/img/pb/044/224/421/421224044_827.jpg

Själv föredrar jag D2 kontakter framom AMP, för det är helt enkelt lättast med D2 när det kommer till att montera och demontera kontakten. Att koppla ihop AMP kan vara jävligt med en hand och även att få itu dem kan vara svårt om de kärvar. D2 funkar så fint när man enkelt vrider den med en hand och kan hålla i reflektorn med andra handen.

558 Inlägg
17 september 2014
Någon som varit med att xenon ställer till problem med elen i en volvo 850?

Förut tändes ABS/tracs tills jag satte relä på helljuset. men fortfarande så vill Färddatorn resettas när man tänder helljuset ibland.   Någon som vet vad som kan bota problemet?

Kan det vara för dåligt batteri ?  står man stilla på tomgång så hör man hur motorn kompenserar laddningen när man slår på xenonet.

Avstängd
10 388 Inlägg
17 september 2014
mercaa skrev:

Förut tändes ABS/tracs tills jag satte relä på helljuset. men fortfarande så vill Färddatorn resettas när man tänder helljuset ibland.   Någon som vet vad som kan bota problemet?

Kan det vara för dåligt batteri ?  står man stilla på tomgång så hör man hur motorn kompenserar laddningen när man slår på xenonet.

Det gör motorn iofs bara du slår på helljuset på många bilar

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Fotograf
1 319 Inlägg
17 september 2014
mercaa skrev:

kolla jordarna till batteri och lysen.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

558 Inlägg
17 september 2014
fredda_king skrev:

Dom är gröna iaf från batteri till chassi.  Kan det vara så att jag måste lägga till en extra jord från batteriet till chassit med grövre area? Värt att nämna är att ingen av helljusets kablar används, förutom som styrström till reläerna. resten är jordat direkt i chassit/batteriet på bra punkter.

Fotograf
1 319 Inlägg
17 september 2014
mercaa skrev:
fredda_king skrev:

Dom är gröna iaf från batteri till chassi.  Kan det vara så att jag måste lägga till en extra jord från batteriet till chassit med grövre area? Värt att nämna är att ingen av helljusets kablar används, förutom som styrström till reläerna. resten är jordat direkt i chassit/batteriet på bra punkter.

tänkte om du åker på en ström dipp då du tänder ljusen så datorn nollar. annars får du mäta strömmen då du tänder släcker.. hur piggt är batteriet?

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

558 Inlägg
17 september 2014
fredda_king skrev:
tänkte om du åker på en ström dipp då du tänder ljusen så datorn nollar. annars får du mäta strömmen då du tänder släcker.. hur piggt är batteriet?

Datorn nollar inte utan den startar om färddatorn typ?

Batteriet är väl säkert inte det bästa. men har ett större i bagaget också men det är nog halv krassligt det med. vilo spänning på typ 11.9-12v efter någon dag. 

Men har jag på xenonet någon minut ungefär så sjunker spänningen till 9 volt typ- 440w + 110w halvljus.   Tecken på kasst batteri pack? tongue

Sök