Så, då var det det här med att eftermontera originalxenon.
Har idag varit o besiktigat en av slädarna och fick stationschefen som tittade på bilen och passade då på att fråga lite.
Gällande att helbilsgodkännandet skulle vara det som sätter stopp, så är så inte fallet.
Det finns däremot något annat som sätter stopp för att göra denna operation "helt ut"; certifikat.
För att regbesiktiga kärran med xenon behövs alltså certifikaten på delarna. Dessa är i teorin möjliga att få tag på, men i praktiken ter det sig som vanligt lite annorlunda.
Så, det -är- alltså möjligt, både i praktiken och kanske än mer i teorin, att regbesiktiga en bil med xenon. Däremot så blir det svårt och omständligt (antagligen) att få tag i alla certifikat.
Enligt stationschefen, och detta var helt inofficiellt givetvis (

), så är det å andra sidan som så att om någon kommer in med en kärra där allt är bytt mot xenon"varianten" (givare, styrboxar, strålkastare osv), så krävs det väldigt mycket för att de ska märka det. Precis som påpekat tidigare i tråden menade han alltså att om man nu gjorde en konvertering "så ordentlig", så var det inga problem (det är då givetvis i laglig mening inte lagligt iaf), så länge det fungerar och beter sig som det ska, att "få igenom det".
Det enda problem som kunde uppstå var om de fattade misstanke (av någon anledning), då blir det upp till mig att bevisa att bilen har xenon original. De (bilprovningen) har alltså, som säkert många känner till, ingen möjlighet att "snabbt och lätt" kontrollera om bilen har xenon original eller inte.