4524
Sök

Den STORA Xenon & Led tråden

783 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
#8581
https://www1.garaget.org/archive/16/15105/316426/316426-3474176.jpg

2 x 225 Nbb fjärr 2 x 75w 6000k
2 x 225 Nbb Pencil 2 x 85w 6000k


329 Inlägg
30 september 2014
#8582
ajokko skrev:
Demmpa skrev:
Det är tänkt att jag ska köra med 2st 55w xenon i original helljuset, och 3st runda från biltema med 55w xenon, 2st hella jumbo 220 med 55w xenon i år,

MEN nu kommer vi till problemet, hur ska jag fästa dom 3 runda från biltema, tänker inte lägga ut 620kr på ledade stag.. vet att det finns lösa leder och köpa, men vart?
eller har ni några andra lösningar på en volvo 850?

Tacksam för svar
/D

Staga in under huven istället. Från bak på extraljusen (istället för upptill) snett neråt in under grillen/huven där du fäster dem.

hade den tanken jag med, men jag ska sätta extraljushållaren där så kommer nog bli lite trångt:/


Avstängd
10 388 Inlägg
30 september 2014
#8583
Så, då var det det här med att eftermontera originalxenon.

Har idag varit o besiktigat en av slädarna och fick stationschefen som tittade på bilen och passade då på att fråga lite.

Gällande att helbilsgodkännandet skulle vara det som sätter stopp, så är så inte fallet.

Det finns däremot något annat som sätter stopp för att göra denna operation "helt ut"; certifikat.

För att regbesiktiga kärran med xenon behövs alltså certifikaten på delarna. Dessa är i teorin möjliga att få tag på, men i praktiken ter det sig som vanligt lite annorlunda.

Så, det -är- alltså möjligt, både i praktiken och kanske än mer i teorin, att regbesiktiga en bil med xenon. Däremot så blir det svårt och omständligt (antagligen) att få tag i alla certifikat.

Enligt stationschefen, och detta var helt inofficiellt givetvis ( wink ), så är det å andra sidan som så att om någon kommer in med en kärra där allt är bytt mot xenon"varianten" (givare, styrboxar, strålkastare osv), så krävs det väldigt mycket för att de ska märka det. Precis som påpekat tidigare i tråden menade han alltså att om man nu gjorde en konvertering "så ordentlig", så var det inga problem (det är då givetvis i laglig mening inte lagligt iaf), så länge det fungerar och beter sig som det ska, att "få igenom det".

Det enda problem som kunde uppstå var om de fattade misstanke (av någon anledning), då blir det upp till mig att bevisa att bilen har xenon original. De (bilprovningen) har alltså, som säkert många känner till, ingen möjlighet att "snabbt och lätt" kontrollera om bilen har xenon original eller inte.
Senast redigerat av it_mutt (30 september 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

187 Inlägg
30 september 2014
#8584
it_mutt skrev:
Så, då var det det här med att eftermontera originalxenon.

Har idag varit o besiktigat en av slädarna och fick stationschefen som tittade på bilen och passade då på att fråga lite.

Gällande att helbilsgodkännandet skulle vara det som sätter stopp, så är så inte fallet.

Det finns däremot något annat som sätter stopp för att göra denna operation "helt ut"; certifikat.

För att regbesiktiga kärran med xenon behövs alltså certifikaten på delarna. Dessa är i teorin möjliga att få tag på, men i praktiken ter det sig som vanligt lite annorlunda.

Så, det -är- alltså möjligt, både i praktiken och kanske än mer i teorin, att regbesiktiga en bil med xenon. Däremot så blir det svårt och omständligt (antagligen) att få tag i alla certifikat.

Enligt stationschefen, och detta var helt inofficiellt givetvis ( wink ), så är det å andra sidan som så att om någon kommer in med en kärra där allt är bytt mot xenon"varianten" (givare, styrboxar, strålkastare osv), så krävs det väldigt mycket för att de ska märka det. Precis som påpekat tidigare i tråden menade han alltså att om man nu gjorde en konvertering "så ordentlig", så var det inga problem (det är då givetvis i laglig mening inte lagligt iaf), så länge det fungerar och beter sig som det ska, att "få igenom det".

Det enda problem som kunde uppstå var om de fattade misstanke (av någon anledning), då blir det upp till mig att bevisa att bilen har xenon original. De (bilprovningen) har alltså, som säkert många känner till, ingen möjlighet att "snabbt och lätt" kontrollera om bilen har xenon original eller inte.

Lät som ett sunt svar. Certifikaten borde ju gå att lösa genom sin märkesverkstad om de har intresse för det. Du borde ju kunna lämna in där och få xenon eftermonterat menar jag. smile

Avstängd
10 388 Inlägg
30 september 2014
#8585
m_dahm skrev:
it_mutt skrev:
Så, då var det det här med att eftermontera originalxenon.

Har idag varit o besiktigat en av slädarna och fick stationschefen som tittade på bilen och passade då på att fråga lite.

Gällande att helbilsgodkännandet skulle vara det som sätter stopp, så är så inte fallet.

Det finns däremot något annat som sätter stopp för att göra denna operation "helt ut"; certifikat.

För att regbesiktiga kärran med xenon behövs alltså certifikaten på delarna. Dessa är i teorin möjliga att få tag på, men i praktiken ter det sig som vanligt lite annorlunda.

Så, det -är- alltså möjligt, både i praktiken och kanske än mer i teorin, att regbesiktiga en bil med xenon. Däremot så blir det svårt och omständligt (antagligen) att få tag i alla certifikat.

Enligt stationschefen, och detta var helt inofficiellt givetvis ( wink ), så är det å andra sidan som så att om någon kommer in med en kärra där allt är bytt mot xenon"varianten" (givare, styrboxar, strålkastare osv), så krävs det väldigt mycket för att de ska märka det. Precis som påpekat tidigare i tråden menade han alltså att om man nu gjorde en konvertering "så ordentlig", så var det inga problem (det är då givetvis i laglig mening inte lagligt iaf), så länge det fungerar och beter sig som det ska, att "få igenom det".

Det enda problem som kunde uppstå var om de fattade misstanke (av någon anledning), då blir det upp till mig att bevisa att bilen har xenon original. De (bilprovningen) har alltså, som säkert många känner till, ingen möjlighet att "snabbt och lätt" kontrollera om bilen har xenon original eller inte.

Lät som ett sunt svar. Certifikaten borde ju gå att lösa genom sin märkesverkstad om de har intresse för det. Du borde ju kunna lämna in där och få xenon eftermonterat menar jag. smile

Tror inte det är så enkelt. Även om Audi (i mitt fall) sätter sin stämpel på ex.vis styrdonet till nivåregleringen, så är det då inte (uppenbart) att det är Audi som tillverkat det. Möjligen Bosch, Hella eller liknande. Sen kan det givetvis finnas fler problem. Ett kan ju vara; ett certifikat som var giltigt när bilen tillverkades (alternativt under den specifika modellens tillverkningsperiod) behöver ju inte heller vara giltigt idag (regelverk kan ändras osv - vilekt i sin tur är en annan femma iofs). Så frågan är vem som egentligen bör ha certifikatet; deltillverkaren, eller biltillverkaren.

Dock en spännande tanke om huruvida man skulle kunna få Audi/VAG att eftermontera xenon och få det godkänt. Inget jag skulle lägga pengar på, men, mest "om det var möjligt".
Senast redigerat av it_mutt (30 september 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

71 Inlägg
30 september 2014
#8586
-adro- skrev:
Har nu satt 70w xenonkit 4300k i helljuset. Det lyser bra, dock ser jag två rödaktiga ljusfläckar framför bilen. Hur kan det komma sig? Helljuset behöver höjas lite så det kommer ju synas mindre efter jag gjort det. Ser lika ut för båda lamporna, beror på reflektorerna kanske?

Skulle tro att glaset bryter ut den röda färgen likt en projektorlins bryter ut det blåa ur xenonljuset,
det är därför projektorer lyser vitare på marken än reflektorer med xenon vilka uppfattas mer blått i alla vinklar.
Du har väl riktigt glas om jag inte minns fel och det är ju tjockare än plastlyktornas vilket blir ännu mer som en prisma.

Det är min teori iaf;)


145 Inlägg
30 september 2014
#8587
Pierre2JZ skrev:
-adro- skrev:
Har nu satt 70w xenonkit 4300k i helljuset. Det lyser bra, dock ser jag två rödaktiga ljusfläckar framför bilen. Hur kan det komma sig? Helljuset behöver höjas lite så det kommer ju synas mindre efter jag gjort det. Ser lika ut för båda lamporna, beror på reflektorerna kanske?

Skulle tro att glaset bryter ut den röda färgen likt en projektorlins bryter ut det blåa ur xenonljuset,
det är därför projektorer lyser vitare på marken än reflektorer med xenon vilka uppfattas mer blått i alla vinklar.
Du har väl riktigt glas om jag inte minns fel och det är ju tjockare än plastlyktornas vilket blir ännu mer som en prisma.

Det är min teori iaf;)

Låter logiskt smile Dock hade jag kopplat in kittet på originalkablarna, nu har jag kopplat via ett 30A boschrelä och jordat direkt på batteriet (Ballaster och relä). Det verkar lysa mycket vitare nu, men inte testat i mörker än. Jag slog på helljuset nån minut bara, efter en stund blev LED positionsljusen rosa-aktiga, och återgick till vitt en stund efter jag slagit av helljuset. Värme kanske? Eller så inbillade jag mig...

Ska se om jag får till nivåjusteringen inatt när jag åker på jobb.


338 Inlägg
30 september 2014
#8588
Vilka LED är bäst till dimljusen? lyser starkast H8/H11?

Audi S4 SuperCharged

1 324 Inlägg
30 september 2014
#8589
Jag är sugen på att köpa en LED ramp till min saab. Tänkte fästa den vid reg plåten.  Någon som vet någon prisvärd?


71 Inlägg
1 oktober 2014
#8590
VD-Design skrev:
Jag är sugen på att köpa en LED ramp till min saab. Tänkte fästa den vid reg plåten.  Någon som vet någon prisvärd?

Viklight/Luxstar/Reachline verkar populär.


145 Inlägg
1 oktober 2014
#8591
VD-Design skrev:
Jag är sugen på att köpa en LED ramp till min saab. Tänkte fästa den vid reg plåten.  Någon som vet någon prisvärd?

Viklight kan jag rekommendera.


92 Inlägg
1 oktober 2014
#8593
Svårt att bestämma mig.


Skall jag uppgradera mina extraljus med xenon 55-60watt eller skall man köpa LED extraljus, typ 60 watt, istället?


Tips och förslag mottages!

2 074 Inlägg
1 oktober 2014
#8594
-adro- skrev:
Pierre2JZ skrev:
-adro- skrev:
Har nu satt 70w xenonkit 4300k i helljuset. Det lyser bra, dock ser jag två rödaktiga ljusfläckar framför bilen. Hur kan det komma sig? Helljuset behöver höjas lite så det kommer ju synas mindre efter jag gjort det. Ser lika ut för båda lamporna, beror på reflektorerna kanske?

Skulle tro att glaset bryter ut den röda färgen likt en projektorlins bryter ut det blåa ur xenonljuset,
det är därför projektorer lyser vitare på marken än reflektorer med xenon vilka uppfattas mer blått i alla vinklar.
Du har väl riktigt glas om jag inte minns fel och det är ju tjockare än plastlyktornas vilket blir ännu mer som en prisma.

Det är min teori iaf;)

Låter logiskt smile Dock hade jag kopplat in kittet på originalkablarna, nu har jag kopplat via ett 30A boschrelä och jordat direkt på batteriet (Ballaster och relä). Det verkar lysa mycket vitare nu, men inte testat i mörker än. Jag slog på helljuset nån minut bara, efter en stund blev LED positionsljusen rosa-aktiga, och återgick till vitt en stund efter jag slagit av helljuset. Värme kanske? Eller så inbillade jag mig...

Ska se om jag får till nivåjusteringen inatt när jag åker på jobb.

Returtråden orsakar även mörker från ljusbågen vilket i sin tur orsakar lite färgning av ljuset som bryts av tråden.

Säkert värmen som orsakar så att led lamporna ändrar färg, för led är känsliga när det kommer till värme, och går lätt sönder om temperaturen stiger för högt.
Men kan ju även vara så att du kollat mot extraljusen påslagna och ögonen anpassade sig med ljuset, och sen när du la av dem så såg ledsen ut att lysa annorlunda.

2 074 Inlägg
1 oktober 2014
#8595
TurboPlus skrev:
Svårt att bestämma mig.


Skall jag uppgradera mina extraljus med xenon 55-60watt eller skall man köpa LED extraljus, typ 60 watt, istället?


Tips och förslag mottages!

Vad har du för extraljus då?
Billigare att köpa xenon, men finns ju för och nackdelar med båda.

92 Inlägg
1 oktober 2014
#8596
MammDiin skrev:
Vad har du för extraljus då?
Billigare att köpa xenon, men finns ju för och nackdelar med båda.

Jag har 3 st Bosch Navigator.

Visst är det billigaste att köpa 3 st xenon.

2 074 Inlägg
1 oktober 2014
#8597
TurboPlus skrev:
MammDiin skrev:
Vad har du för extraljus då?
Billigare att köpa xenon, men finns ju för och nackdelar med båda.

Jag har 3 st Bosch Navigator.

Visst är det billigaste att köpa 3 st xenon.

Ja, om de är i bra skick så är det helt klart billigast att köpa xenonkit, och de ger i stort sett lika bra ljus som Led extraljus.

92 Inlägg
1 oktober 2014
#8598
MammDiin skrev:
Ja, om de är i bra skick så är det helt klart billigast att köpa xenonkit, och de ger i stort sett lika bra ljus som Led extraljus.

Hur stort hål behöver det vara i chassiet på extraljuset för att få igenom AMP kontakterna?

Om jag blir tvungen att borra större hål så lär det väl börja rosta.


Någon som har konverterat Bosch Navigator som kan ge tips?


Behöver man köpa till AMP förlängningskabel så att man kan gömma undan ballasten på lämpligt ställe i motorutrymmet?

71 Inlägg
1 oktober 2014
#8599
TurboPlus skrev:
MammDiin skrev:
Ja, om de är i bra skick så är det helt klart billigast att köpa xenonkit, och de ger i stort sett lika bra ljus som Led extraljus.

Hur stort hål behöver det vara i chassiet på extraljuset för att få igenom AMP kontakterna?

Om jag blir tvungen att borra större hål så lär det väl börja rosta.


Någon som har konverterat Bosch Navigator som kan ge tips?


Behöver man köpa till AMP förlängningskabel så att man kan gömma undan ballasten på lämpligt ställe i motorutrymmet?

Det går att ta isär Amp kontakterna, finns guide på hidplanet.com


10 164 Inlägg
2 oktober 2014
#8600
TurboPlus skrev:
MammDiin skrev:
Ja, om de är i bra skick så är det helt klart billigast att köpa xenonkit, och de ger i stort sett lika bra ljus som Led extraljus.

Hur stort hål behöver det vara i chassiet på extraljuset för att få igenom AMP kontakterna?

Om jag blir tvungen att borra större hål så lär det väl börja rosta.


Någon som har konverterat Bosch Navigator som kan ge tips?


Behöver man köpa till AMP förlängningskabel så att man kan gömma undan ballasten på lämpligt ställe i motorutrymmet?

Aldrig hört talas om rostfritt som rostar för navigator är gjort i rostfritt (har jag fel så säg till) så det ska du ej behöva oroa dig för själv målade jag på lite färg på mina big knick och dom har ej rostat.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök