4121
Sök

Medbringare\Drivhyllsan Volvo V70R AWD

860 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
va uppe på volvo för nån månad sen o kollade va dom tar för en ny hyllsa mellan växellådan och vinkelväxeln då ja tror den är körd..... det driver bara fram iaf just nu.... dom ska ha 395kr för den nya hyllsan.... många säger att den kostar mellan 1000-1500

men frågan är ju att hur ofta går själva hyllsan sönder lr går oftare vinkelväxeln sönder lr viskon????

såg en XC70 som man bytte växellådan o en ny renoverad vinkelväxel på och den har haldex koppling... men allt ser fan exakt lika dant ut på dom med haldex som dom med Visko utom att haldex kopplingen är ELEKTRONIK styrd och viskom är mekanisk och varvtals styrd ju mer det snurrar o oljan blir varm så driver den.... och haldexen går på elektroniken... hmmm är inte haldex kopplingen jobbigare då om den skulle pajja då det är massa elektronik mot viskon?

Saab
5 Inlägg
11 december 2012
Hyllsan är jävligt vanligt. Bytter dem ofta på jobbet

860 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
okej aa för ja tror det är den som gått åt helvete på min o den är ju inte då dyr o köpa.... bara jobbet som är de tråkiga...

4 824 Inlägg
11 december 2012
det ända är ju att när splinsen går i hylsan så brukar den drar med sig dom på vinkelväxeln vilket slutar med att man får byta både hylsa och vinkelväxel.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

860 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
okej.... ja jag ska ändå ta loss vinkelväxeln o kolla allt när ja byter hyllsan.... har hört att den blir rätt sliten med efteer ett tag.... finns det någon olja mellan växellådan o vinkelväxeln eller är det bara o skruva bort vinkelväxeln o kolla hyllsan o så???

4 824 Inlägg
11 december 2012
vinkelväxeln är en separat enhet så det är bara att skruva bort.
på jobbet (volvo torslanda) så smörjer vi in splinsen i hylsan med lite fett innan vi monterar vinkelväxeln.

Mvh Christian

860 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
okej tack alltid bra att veta sånt.... höger fram drivaxel går ju genom vinkelväxeln... men man kan väll igenntligen bara skruva loss den från växellådan o dra den åt höger utan att dra ur höger drivaxel från växellådan så vinkelväxeln sitter uppe kvar på drivaxeln o man bara tar loss drivnings hyllsan o byter o kollar axeln från växellådan o från vinkelväxeln? de borde väll funka? lr måste man rida hela höger drivaxel?

4 824 Inlägg
12 december 2012
hur tänkte du nu?
höger drivaxel måste bort helt då den går igenom vinkelväxeln in i växellådan och den delen som går igenom vinkelväxeln är smalare än den delen som är utanför samt hur tänkte du få bort hylsan när drivaxeln går igenom den?
du måste plocka ner vinkelväxeln ifrån bilen för att kunna byta hylsan samt kolla hur vinkelväxeln ser ut.

Mvh Christian

860 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
okej..... hmmm om nu drivaxeln till höger fram hjul går GENOM hyllsan och hyllsan isf är trasig hur kan då höger framhjul isf driva???? för mig låter de jävligt konstigt.... det med att drivaxeln till höger framhjul är smalare inne i vinkelväxeln viste ja inte om då ja trodde det va en enskild drivaxel som bara gick rakt genom vinkelväxeln då alla säger att går drivningen sönder bak funkar alltid fram.... då borde ju asså den drivaxeln vara egen axel men går genom vinkelväxeln liksom... men ja vet inte har liksom aldrig kollat något sånt där nån gång....vet bara att man måste ta bort drivaxlarna helt iaf när man byter V-lådan

4 824 Inlägg
12 december 2012
mikael_86 skrev:
okej..... hmmm om nu drivaxeln till höger fram hjul går GENOM hyllsan och hyllsan isf är trasig hur kan då höger framhjul isf driva???? för mig låter de jävligt konstigt....

därför att den tar kraften ifrån samma ställe inne i växellådan som på en FWD bil wink

ska se om jag kan ta någon bild på jobbet så får du se hur det ser ut.

Mvh Christian

860 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
okej ja jag vet inte så mkt om de där.... trodde höger drivaxel satt för sig själv fast igeonom vinkelväxeln och att hyllsan\medbringaren satt längrebak i vinkelväxeln o kopplad till bara mellan lådan o vinkelväxeln....

ja tack de vore snällt vill se mer bilder på sånt där...

Fri fart för ett fritt folk!
15 014 Inlägg
13 december 2012
min erfarenhet säger att det sällan är bara att ta bort vinkelväxeln smile
kan sitta som berget fast det kanske bara händer när hylsan är hel smile

Kör fort så hinner inget hända...

860 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
om hyllsan är hel så sitter den ju som fan eftersom hyllsan håller fast den..... annars har den ju inte så mkt att sitta fast i om man säger så.... men men ska kolla runt lite mer om de där...

4 824 Inlägg
13 december 2012
mikael_86 skrev:
om hyllsan är hel så sitter den ju som fan eftersom hyllsan håller fast den..... annars har den ju inte så mkt att sitta fast i om man säger så.... men men ska kolla runt lite mer om de där...

hylsan håller inte fast vinkelväxeln imot växellådan utan det är skruvarna som håller fast den, det är 80Nm som mål värde (vinkel dragning) när vi drar dom på jobbet.

Mvh Christian

4 824 Inlägg
13 december 2012
alla skruv förband ska igentligen dras med ett visst moment, hur mycket beror lite på vad det är man drar fast för något men generellt kan man säga M6=10Nm M7=17Nm M8=24Nm M10=50Nm och på vissa grejer är det vinkel dragning dvs man drar först ett visst moment och sen att visst antal grader.

det är inte så kinkit att du du drar exakt rätt moment när du drar vinkelväxeln utan dra du tills du tycker att den sitter.

Mvh Christian

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 december 2012
Christian S skrev:
alla skruv förband ska igentligen dras med ett visst moment, hur mycket beror lite på vad det är man drar fast för något men generellt kan man säga M6=10Nm M7=17Nm M8=24Nm M10=50Nm och på vissa grejer är det vinkel dragning dvs man drar först ett visst moment och sen att visst antal grader.

det är inte så kinkit att du du drar exakt rätt moment när du drar vinkelväxeln utan dra du tills du tycker att den sitter.

beror ju på vad de är för skruv ? en bult med 8.8 kvalite sitter ju bättre med 40nm än en 12.9 bult som är dragen 40nm tongue

Sök