Saab 9000 Aero -94 Renovering

Planen med mitt projekt är att förvandla min Aero från skrotbil till "finbil". Har ända sen mitten av 90-talet velat äga en 9000 Aero, och tanken med denna bilen är att få den i riktigt fint skick, allt skall fungera och motormässigt är målet för närvarande runt 300hk...
  • 130 Följare
  • 247 773 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 augusti 2019
David_Str
4 februari 2014 · 198 Inlägg

rcy skrev:
Du kan inte ta en bild med stereon monterad i bilen och där man ser belysningen?
Har också jagat en stereo som matchar instrumenteringen, skulle vara intressant att se hur nära du kom.

Svårt att ta bilder, och så är både mitt batteri och batterilåda demonterade. Men känner mig snäll idag smile Färgen stämmer inte till 100%, den är rätt nära AC-belysningen, men lite "ljusare" än instrumentbelysningen. Men jag är nöjd. På bilderna är stereon dimmad och övrigt på max ljusstyrka:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-de673916176b53e357adda17f535adc5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-23bce1b1136ad2cf1b0da528b1473e4b.jpg

Sen när vi ändå är inne på stereon, så tror jag (och Haynes-boken) att + och - till vänster bakhögtalare är felkopplat i kontaktstycket till stereon på min bil....

AeroMackan
4 februari 2014 · 607 Inlägg

David_Str skrev:

rcy skrev:
Du kan inte ta en bild med stereon monterad i bilen och där man ser belysningen?
Har också jagat en stereo som matchar instrumenteringen, skulle vara intressant att se hur nära du kom.

Svårt att ta bilder, och så är både mitt batteri och batterilåda demonterade. Men känner mig snäll idag smile Färgen stämmer inte till 100%, den är rätt nära AC-belysningen, men lite "ljusare" än instrumentbelysningen. Men jag är nöjd. På bilderna är stereon dimmad och övrigt på max ljusstyrka:

http://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-de673916176b53e357adda17f535adc5.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-23bce1b1136ad2cf1b0da528b1473e4b.jpg

Sen när vi ändå är inne på stereon, så tror jag (och Haynes-boken) att + och - till vänster bakhögtalare är felkopplat i kontaktstycket till stereon på min bil....

Va har du för laddtrycksmätare? smile

David_Str
4 februari 2014 · 198 Inlägg

AeroMackan skrev:
Va har du för laddtrycksmätare? smile

Vill jag inte skriva här, då blir jag sågad wink
Skämt åsido, den är från Biltema. Anledningen till att jag köpte den är att den ser mest original ut.

Edit: Naturligtvis sticker den inte ut så där i normala fall.
Troligen kommer jag byta den till en med mindre monteringshål. Vill inte karva i min nya panel...

Senast redigerat av David_Str (4 februari 2014)

AeroMackan
4 februari 2014 · 607 Inlägg

David_Str skrev:

AeroMackan skrev:
Va har du för laddtrycksmätare? smile

Vill jag inte skriva här, då blir jag sågad wink
Skämt åsido, den är från Biltema. Anledningen till att jag köpte den är att den ser mest original ut.

Hur gjorde då för att få grön belysning? har en sådan i min 9-5a och vill ha grönsmile

David_Str
4 februari 2014 · 198 Inlägg

AeroMackan skrev:
Hur gjorde då för att få grön belysning? har en sådan i min 9-5a och vill ha grönsmile

Målade lampan med grön glasfärg.
Är man ännu fiffigare kan man kanske beställa en grön LED-lampa?

AeroMackan
4 februari 2014 · 607 Inlägg

f

David_Str skrev:

AeroMackan skrev:
Hur gjorde då för att få grön belysning? har en sådan i min 9-5a och vill ha grönsmile

Målade lampan med grön glasfärg.
Är man ännu fiffigare kan man kanske beställa en grön LED-lampa?

får prova med en glasfärg då jag målade den grön förut och de var färgen mörk smile

David_Str
4 februari 2014 · 198 Inlägg

VirreEriksson skrev:
Kul att wg;n kom till användning smile

Sakta i backarna, har ju inte använt den än! big_smile
Tack för en smidig affär, den kommer nog till användning så småningom!

AeroMackan skrev:
får prova med en glasfärg då jag målade den grön förut och de var färgen mörk smile

Nu minns jag inte säkert men jag tror jag spädde ut färgen lite. Om du inte får till det så kan jag kolla om jag hittar min burk så kan du få låna en skvätt smile

Mr_Lööf
4 februari 2014 · 1 912 Inlägg

Clipset till wastegate stången finns att köpa nya. Speedparts har en variant.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- … 82050.html

Sen så har Saab nya. Art nr 95 42 416. Kallas för spårryttare. Och ser ut så här.
http://i.ebayimg.com/00/$(KGrHqEOKkUE4fNg-N7lBOOt+ZfNLg~~0_12.JPG

Mvh Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
skutte Bilrekonditionerare
4 februari 2014 · 453 Inlägg

Mr_Lööf skrev:

Nn1ck3 skrev:

jonnielahti skrev:

Den har samma låda som 9000 utan turbo wink

va, är det så? ;o aja då är de ju skitsamma smile

Nä de är inte samma låda. wink

FM51 001 = 2.0i och 2.3i

FM54 001= 2.0/2.3 lättryckare

FM57 101= B234L och B234R

Insprutarna har slutväxel 4.450

Lättryckarna har slutväxel 4.048

B234L (200hk) och B234R (225hk) har slutväxel 3.609

Dock så passar alla kortlådor på alla kortmotorer.

Ursäkta David att man har pratat annan än ditt projekt i din projekt tråd.

Mvh Mr_Lööf

Säker på detta? Helt säker på att min 2,3t 170 gick lugnare än kompisens 2,0t 150. Tror alla 2,3t/T/aero har samma utväxling

MVH Rikard
Mr_Lööf
4 februari 2014 · 1 912 Inlägg

skutte skrev:
Säker på detta? Helt säker på att min 2,3t 170 gick lugnare än kompisens 2,0t 150. Tror alla 2,3t/T/aero har samma utväxling

Detta är vad Saabs Verkstadshandbok säger. wink Sen om de har fel eller om folk byter lådor hit och dit vet jag inget om hehe

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Xises
4 februari 2014 · 109 Inlägg

skutte skrev:

Mr_Lööf skrev:

Nn1ck3 skrev:

va, är det så? ;o aja då är de ju skitsamma smile

Nä de är inte samma låda. wink

FM51 001 = 2.0i och 2.3i

FM54 001= 2.0/2.3 lättryckare

FM57 101= B234L och B234R

Insprutarna har slutväxel 4.450

Lättryckarna har slutväxel 4.048

B234L (200hk) och B234R (225hk) har slutväxel 3.609

Dock så passar alla kortlådor på alla kortmotorer.

Ursäkta David att man har pratat annan än ditt projekt i din projekt tråd.

Mvh Mr_Lööf

Säker på detta? Helt säker på att min 2,3t 170 gick lugnare än kompisens 2,0t 150. Tror alla 2,3t/T/aero har samma utväxling

2,3 ltt har enlgt mina erfarenheter haft lådan FM57001 och full/aero FM57101. De är av samma utväxling men jag TROR (hört rykten) att 101 är starkare. Det sista kan jag inte bekräfta dock

David_Str
4 februari 2014 · 198 Inlägg

Xises skrev:
2,3 ltt har enlgt mina erfarenheter haft lådan FM57001 och full/aero FM57101. De är av samma utväxling men jag TROR (hört rykten) att 101 är starkare. Det sista kan jag inte bekräfta dock

Den kraftigare medbringaren är det som skiljer mellan FM57001 och FM57101. Jag har alltså köpt en FM57001, men det spelar ingen roll eftersom jag kommer flytta över min medbringare.

Mr_Lööf skrev:
Clipset till wastegate stången finns att köpa nya. Speedparts har en variant.

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- … 82050.html

Sen så har Saab nya. Art nr 95 42 416. Kallas för spårryttare. Och ser ut så här.
http://i.ebayimg.com/00/$(KGrHqEOKkUE4fNg-N7lBOOt+ZfNLg~~0_12.JPG

Mvh Mr_Lööf

Tack! Ska kolla med Saab.

skutte Bilrekonditionerare
5 februari 2014 · 453 Inlägg

David_Str skrev:

Xises skrev:
2,3 ltt har enlgt mina erfarenheter haft lådan FM57001 och full/aero FM57101. De är av samma utväxling men jag TROR (hört rykten) att 101 är starkare. Det sista kan jag inte bekräfta dock

Den kraftigare medbringaren är det som skiljer mellan FM57001 och FM57101. Jag har alltså köpt en FM57001, men det spelar ingen roll eftersom jag kommer flytta över min medbringare.

Då har vi löst det, utväxling är samma på 2,3ltt men medbringaren skiljer

MVH Rikard
David_Str
11 februari 2014 · 198 Inlägg

Hej, fick lite tid över så körde ett pass växellådsbrottning under bilen. Fick ner gamla lådan utan några större personskador. smile Passade även på att tvätta den ”nya” (Nya närmast) Den ska få sig en omgång med stålborsten senare...

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-50cbab5fc21178fa7199b62404459b4e.jpg

Sedan åkte koppling, svänghjul och tråget ner. Jag upptäckte att tråget inte gick att få bort utan att hissa motorn, så länge svänghjulet sitter på plats. Just tråget är ett riktigt skitjobb, för att komma åt alla skruvarna måste man även lossa lagerbocken till drivaxeln på höger sida...

Tänkte att jag för säkerhets skull skulle byta packboxen bakom svänghjulet, då jag fuskade med den senast. Här svänghjul och ytterligare ett ”specialverktyg”

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-e20e490668b3260e05f1e48bfa4411fc.jpg

Packboxen ser lite ”svettig” ut så det blir byte (hade tänkt byta i vilket fall)

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-17841a155e4fc4153883021f0a2702c1.jpg

Sen behöver jag lite tips.
Har fått för mig att det är betydligt lättare att få dit packboxen rätt (Saab använder specialverktyg) om man tar ner hela gavelkåpan, men är det inte risk man skadar toppackningen då?
Se bild, inringat i rött:

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-90f9db36b09e62797945f564bdd5d658.jpg

Oljetråget sitter med torx-skruvar, vilket jag tycker är värdelöst då de ofta slinter och det är svårt att komma åt med bits och bitshållare på vissa ställen. Jag tänker köra med vanlig sexkansskruv och planbricka istället. Några invändningar?

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-1de0099e9bd058f12f2790d87e42bf6a.jpg

Till olja och vattenrör på turbon har jag använt följande brickor: http://shop.speedparts.se/sv/prod/unive … ulbrickor/

Dessa bör man väl kunna återanvända?

Slutligen så har jag nu en växellåda över, en FM 51001 som är till 9000i, dock så passar den alla 9000 med kortmotorn (94-98). Denna skänkes eller bytes mot nåt kul till 9000 (gula blinkers, trädetaljer, ratt eller dyl.) Det medföljer en slavcylinder (perfekt att renovera?) och urtrampningslager av okänt skick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-a9c686bd3206f3a1dddcb5e47ee0a929.jpg

Allt för denna gång, fråga kommentera gärna!

Xises
11 februari 2014 · 109 Inlägg

Packboxen ser lite ”svettig” ut så det blir byte (hade tänkt byta i vilket fall)



Sen behöver jag lite tips.
Har fått för mig att det är betydligt lättare att få dit packboxen rätt (Saab använder specialverktyg) om man tar ner hela gavelkåpan, men är det inte risk man skadar toppackningen då?
Se bild, inringat i rött:



Oljetråget sitter med torx-skruvar, vilket jag tycker är värdelöst då de ofta slinter och det är svårt att komma åt med bits och bitshållare på vissa ställen. Jag tänker köra med vanlig sexkansskruv och planbricka istället. Några invändningar?


Till olja och vattenrör på turbon har jag använt följande brickor: http://shop.speedparts.se/sv/prod/unive … ulbrickor/

Nr1, strunta i att ta bort kåpan. Topppackningen kommer säkert hålla tätt men det är ett helvete att få dit kåpan. Går ganska lätt att montera packboxen om man har ett fint bladmått eller dyl.

Nr2: För din egen (och omgivningens) skull så byt till 6-kant där det finns möjlighet.

Nr3: De tätningarna funkar kanon. Tredo kallas de smile

Låtan är jag ev intresserad av smile

silversnurran
11 februari 2014 · 773 Inlägg

David_Str skrev:
Hej, fick lite tid över så körde ett pass växellådsbrottning under bilen. Fick ner gamla lådan utan några större personskador. smile Passade även på att tvätta den ”nya” (Nya närmast) Den ska få sig en omgång med stålborsten senare...

http://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-50cbab5fc21178fa7199b62404459b4e.jpg

Sedan åkte koppling, svänghjul och tråget ner. Jag upptäckte att tråget inte gick att få bort utan att hissa motorn, så länge svänghjulet sitter på plats. Just tråget är ett riktigt skitjobb, för att komma åt alla skruvarna måste man även lossa lagerbocken till drivaxeln på höger sida...

Tänkte att jag för säkerhets skull skulle byta packboxen bakom svänghjulet, då jag fuskade med den senast. Här svänghjul och ytterligare ett ”specialverktyg”

http://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-e20e490668b3260e05f1e48bfa4411fc.jpg

Packboxen ser lite ”svettig” ut så det blir byte (hade tänkt byta i vilket fall)

http://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-17841a155e4fc4153883021f0a2702c1.jpg

Sen behöver jag lite tips.
Har fått för mig att det är betydligt lättare att få dit packboxen rätt (Saab använder specialverktyg) om man tar ner hela gavelkåpan, men är det inte risk man skadar toppackningen då?
Se bild, inringat i rött:

http://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-90f9db36b09e62797945f564bdd5d658.jpg

Oljetråget sitter med torx-skruvar, vilket jag tycker är värdelöst då de ofta slinter och det är svårt att komma åt med bits och bitshållare på vissa ställen. Jag tänker köra med vanlig sexkansskruv och planbricka istället. Några invändningar?

http://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-1de0099e9bd058f12f2790d87e42bf6a.jpg

Till olja och vattenrör på turbon har jag använt följande brickor: http://shop.speedparts.se/sv/prod/unive … ulbrickor/

Dessa bör man väl kunna återanvända?

Slutligen så har jag nu en växellåda över, en FM 51001 som är till 9000i, dock så passar den alla 9000 med kortmotorn (94-98). Denna skänkes eller bytes mot nåt kul till 9000 (gula blinkers, trädetaljer, ratt eller dyl.) Det medföljer en slavcylinder (perfekt att renovera?) och urtrampningslager av okänt skick.

http://www1.garaget.org/gallery/images/188/187768/187768-a9c686bd3206f3a1dddcb5e47ee0a929.jpg

Allt för denna gång, fråga kommentera gärna!

Vad är skillnaden mellan utväxlingen på denna och 2,0t lådan:?

Tänkte mer om man kunnat få ner varvet på 5 växel då 3000 varv i 110 e så där för ekonomin:)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Glader9991
11 februari 2014 · 956 Inlägg

David_Str skrev:
Oljetråget sitter med torx-skruvar, vilket jag tycker är värdelöst då de ofta slinter och det är svårt att komma åt med bits och bitshållare på vissa ställen. Jag tänker köra med vanlig sexkansskruv och planbricka istället. Några invändningar?

Jag har sexkantsskruv på min 9000 från fabrik på oljetråget.

VirreEriksson
11 februari 2014 · 1 301 Inlägg

Glader9991 skrev:

David_Str skrev:
Oljetråget sitter med torx-skruvar, vilket jag tycker är värdelöst då de ofta slinter och det är svårt att komma åt med bits och bitshållare på vissa ställen. Jag tänker köra med vanlig sexkansskruv och planbricka istället. Några invändningar?

Jag har sexkantsskruv på min 9000 från fabrik på oljetråget.

Jag har också haft med original på min B234R ifrån 98. Dock senaste jag renoverade min andra motor bytte jag med till sexkant för den hade torx..

Senast redigerat av VirreEriksson (11 februari 2014)

David_Str
11 februari 2014 · 198 Inlägg

silversnurran skrev:
Vad är skillnaden mellan utväxlingen på denna och 2,0t lådan:?

Tänkte mer om man kunnat få ner varvet på 5 växel då 3000 varv i 110 e så där för ekonomin:)

Nej, denna är ännu lägre växlad än 2.0t-lådan. Förresten, glömde skriva att det är avhämtning som gäller om någon är intresserad av den.

Tack för svar, då blir det sexkant. Tänkte det kanske fanns någon orsak till att det var torx just där...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang