Nyfiken och är tacksam för svar!

Bumba
19 december 2012 · 44 Inlägg

Hej!

På sidor som säljer reservdelar till våra bilar, kan vi skriva in vårat reg.nr. som te.x. på Mekonomen och Mister-Auto.
Vart får de sin fordonsdata ifrån? Jag tvivlar på att det är från Transportstyrelsen.se. Skulle vilja veta vilken informationskälla det är.

Tacksam för svar!

Mvh Bumba

Sarge
19 december 2012 · 2 337 Inlägg

Det är nog bilregistret som TS har. Betvivlar att det finns någon annan databas med samtliga Sveriges fordon.

M1Get
20 december 2012 · 360 Inlägg

Det är nog med största sannolikhet att dom med ett script eller liknade som tar infon från denna sida: https://www21.vv.se/fordonsfraga/  Söker man på random bil där får man upp den infon som man ofta ser på t.ex Mekonomen / BDS osv.

fordonsmarknaden
20 december 2012 · 1 Inlägg

Ja är transportstyrelsens bilregister.

thelaughingmadman
20 december 2012 · 711 Inlägg

Bumba skrev:
Jag tvivlar på att det är från Transportstyrelsen.se.

Av vilket skäl gör du det?

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
rcy
20 december 2012 · 1 705 Inlägg

Tror dom flesta faktiskt köper tjänsten av typ Carfax eller liknande. Vet att man kan köpa kompletta databaser av dom eller så köper man en prenumerationstjänst där man får tillgång att slå i deras register.
Tvivlar på att särskilt många använder transportstyrelsen, eftersom dom har captchas på sin sida vilket är väldigt svårt att automatisera. Såvida inte transportstyrelsen själva säljer någon liknande tjänst som Carfax men det har jag aldrig hört talas om.

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
thelaughingmadman
20 december 2012 · 711 Inlägg

rcy skrev:
Tror dom flesta faktiskt köper tjänsten av typ Carfax eller liknande. Vet att man kan köpa kompletta databaser av dom eller så köper man en prenumerationstjänst där man får tillgång att slå i deras register.
Tvivlar på att särskilt många använder transportstyrelsen, eftersom dom har captchas på sin sida vilket är väldigt svårt att automatisera. Såvida inte transportstyrelsen själva säljer någon liknande tjänst som Carfax men det har jag aldrig hört talas om.

Såklart de har.
I annat fall hade väl var och en behövt även registrera sig hos Carfax för att de skulle få tillgång till samma data.

Carfax, vad jag tror, ansluter till bl.a. Transportstyrelsen - men även motsvarande myndigheter i andra länder, och kan därför hitta information även utomlands via chassinummer.

Carfax hämtar dessutom uppgifter från Polisen, Bilprovning etc., varför informationen är mer utförlig än en vanlig fordonsfråga från Transportstyrelsen.

Läs mer:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … sluta-sig/

Senast redigerat av thelaughingmadman (20 december 2012)

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
Bumba
20 december 2012 · 44 Inlägg

Tack! Jättebra svar!

Bumba
22 december 2012 · 44 Inlägg

Har sökt på lite olika bilar via transportstyrelsen. Men jag får aldrig fram motorkod eller växellådskod via den sidan. Om man ska ta reda på det, måste jag gå in/under bilen då eller manualen eller finns det i något register så jag kan få fram det med hjälp av reg.nr?

Tacksam för svar!!

Mvh Bumba

hangman
22 december 2012 · 2 174 Inlägg

jag kollar alltid på mekonomens hemsida. Motorn och det funkar kanon och chassienr m.m.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang