2732
Sök

Volvo S60 T5 RWD 920hk/942nm

Planerna för bygget har funnits ett tag.ville bygga på nåt som inte var så vanligt som 850 jag hade innan,fanns en uppsjö av dom och även ett par bakhjulsdrivna med.så kom tankarna på en S60 lite schysstare utseende och kaross.... Visa mer

568 980 Visningar
Uppdaterades senast 24 april 2023
36 Inlägg
10 mars 2014
#461
Måste boka in en helg så vi kan matta ner å finspackla de sista på den.
Senast redigerat av Gasgassimon (10 mars 2014)

KBL Racing Team!
Kolla in mitt projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288974

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
10 mars 2014
#462
Hade jag haft tiden hade jag kommit och hjälpt dig, för jag vill fan se denna på strippen :-D

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

516 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
#463
s4_Fredde skrev:
Detta ska följas!!!

De gör du rätt i:-D

Gasgassimon skrev:
Måste boka in en helg så vi kan matta ner å finspackla de sista på den.

ja ska bara lyfta ur bygg motorn så de går att matta ner motorrummet med.men gör nog de i helgen.

BunnA skrev:
Hade jag haft tiden hade jag kommit och hjälpt dig, för jag vill fan se denna på strippen :-D

Att få tiden att räcka till är inte helt enkelt,men tack ändå:-D

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890

Racebo
420 Inlägg
11 mars 2014
#464
tpc_ skrev:
Etanol blir de iaf från st1 så man vet alltid är samma etanolhalt till en början.Sunoco eller E85R som de kallas vet jag faktiskt inte om de är värt pengarna.

VP Racing soppan skulle jag rekomendera till alla bensin race motorer! smile
Samnt till dig oxå då den är perfekt både som gata å race! smile

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

516 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
#465
Racebo skrev:
tpc_ skrev:
Etanol blir de iaf från st1 så man vet alltid är samma etanolhalt till en början.Sunoco eller E85R som de kallas vet jag faktiskt inte om de är värt pengarna.

VP Racing soppan skulle jag rekomendera till alla bensin race motorer! smile
Samnt till dig oxå då den är perfekt både som gata å race! smile

Ja de är ju intressant men sånt jävla pris per liter om man jämför med vanlig e85,vet inte om de är värt de riktigt.Men kanske är sån skillnad?

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890

516 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#466
Så då var man nere på jorden igen.gick lite för bra med bilen för nån vecka sen.när man fick tillbaka motorn,

hade ute boe från txr performance att kolla på framvagnslösningar för att minska vinkeln på styrlederna.men han konstaterade ganska snabbt att styrväxeln måste flyttas bak för att räta ut vinklarna.

hade ju tänkt att åka orginal motorvagga och länkarmar,men de fick bli att bygga egen hjälpram för att flytta bak styrväxeln,gick inte ha kvar orginal infästningen till länkarmarna för styrväxel+balk hamnar i vägen.

så började snickra och mäta ihop början på nya vaggan,ska ta lite mått på nya länkarmar i veckan.


https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37117/37117-f4ff36d9e30eb87c2620cafb793439f7.jpg
sidorna av vaggan på gång

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890

3 860 Inlägg
23 mars 2014
#467
Trist för dig.... men, kul för oss som får se fler byggbilder!! big_smile
Kör hårt!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

115 Inlägg
23 mars 2014
#468
tpc_ skrev:
Så då var man nere på jorden igen.gick lite för bra med bilen för nån vecka sen.när man fick tillbaka motorn,

hade ute boe från txr performance att kolla på framvagnslösningar för att minska vinkeln på styrlederna.men han konstaterade ganska snabbt att styrväxeln måste flyttas bak för att räta ut vinklarna.

hade ju tänkt att åka orginal motorvagga och länkarmar,men de fick bli att bygga egen hjälpram för att flytta bak styrväxeln,gick inte ha kvar orginal infästningen till länkarmarna för styrväxel+balk hamnar i vägen.

så började snickra och mäta ihop början på nya vaggan,ska ta lite mått på nya länkarmar i veckan.


http://www1.garaget.org/gallery/images/38/37117/37117-f4ff36d9e30eb87c2620cafb793439f7.jpg
sidorna av vaggan på gång

Hej.
Någonting här med framvagns modifieringen känns helt fel???, men det kan mycket väl bero på att jag inte riktigt förstår vad och varför du behöver ändra så mycket på framvagnen.

En DRAGRACING bil ska fungera bra att köra rakt fram med. Det gör det hela lite enklare än på en bil du ska ta kurvor i hög fart med. Det betyder inte att framvagnen kan se ut hur som helst, givetvis. Bara att det är lite annorlunda vad som är viktigt eller inte på en dragracing framvagn.

Du ska ha 0 graders Camber helst genom hela fjädringsvägen.
Caster vinkeln ska vara någonstans mellan 6-10 grader. För att göra bilen kursstabil i hög fart rakt fram.
Toe In mellan 0-2 mm, så lite som möjligt utan att bilen blir ostadig.
Detta gör också att bilen rullar lätt rakt fram=snabbare bil

Scrub vinklar, ackerman principen, Camber gain, roll center m.m. är inte lika viktigt på en "rakt-fram" bil som det är på en banracingbil.

BUMP STEER är däremot MYCKET VIKTIGT att man inte har något.

Här är en bra Tech artikel om bump steer...(visserligen för bilar som svänger... men ändå)

http://www.longacreracing.com/technical … ticle=Bump Steer


516 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#469
Nova-Jorgen skrev:
tpc_ skrev:
Så då var man nere på jorden igen.gick lite för bra med bilen för nån vecka sen.när man fick tillbaka motorn,

hade ute boe från txr performance att kolla på framvagnslösningar för att minska vinkeln på styrlederna.men han konstaterade ganska snabbt att styrväxeln måste flyttas bak för att räta ut vinklarna.

hade ju tänkt att åka orginal motorvagga och länkarmar,men de fick bli att bygga egen hjälpram för att flytta bak styrväxeln,gick inte ha kvar orginal infästningen till länkarmarna för styrväxel+balk hamnar i vägen.

så började snickra och mäta ihop början på nya vaggan,ska ta lite mått på nya länkarmar i veckan.


http://www1.garaget.org/gallery/images/38/37117/37117-f4ff36d9e30eb87c2620cafb793439f7.jpg
sidorna av vaggan på gång

Hej.
Någonting här med framvagns modifieringen känns helt fel???, men det kan mycket väl bero på att jag inte riktigt förstår vad och varför du behöver ändra så mycket på framvagnen.

En DRAGRACING bil ska fungera bra att köra rakt fram med. Det gör det hela lite enklare än på en bil du ska ta kurvor i hög fart med. Det betyder inte att framvagnen kan se ut hur som helst, givetvis. Bara att det är lite annorlunda vad som är viktigt eller inte på en dragracing framvagn.

Du ska ha 0 graders Camber helst genom hela fjädringsvägen.
Caster vinkeln ska vara någonstans mellan 6-10 grader. För att göra bilen kursstabil i hög fart rakt fram.
Toe In mellan 0-2 mm, så lite som möjligt utan att bilen blir ostadig.
Detta gör också att bilen rullar lätt rakt fram=snabbare bil

Scrub vinklar, ackerman principen, Camber gain, roll center m.m. är inte lika viktigt på en "rakt-fram" bil som det är på en banracingbil.

BUMP STEER är däremot MYCKET VIKTIGT att man inte har något.

Här är en bra Tech artikel om bump steer...(visserligen för bilar som svänger... men ändå)

http://www.longacreracing.com/technical … ticle=Bump Steer

Hej Jörgen.

Hade gått att lösa med adaptrar men då hade jag i stort sett aldrig kunna häva/räta ut en sladd om de behövts under ett race.visst bromsa går ju,men vem vill de;-)

Fick för liten styrvinkel med förra uppsättningen ca 10-15g mot orginal som är ca 30g

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890

516 Inlägg
23 mars 2014
Trådstartare
#470
spokenratt skrev:
Trist för dig.... men, kul för oss som får se fler byggbilder!! big_smile
Kör hårt!

Ja lite segt men blir nog bra när de är klart.även om de sista jag vill är att behöva bygga om nåt, men gör man inte rätt från början så får man skylla sig själv.

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890

309 Inlägg
24 mars 2014
#471
fick göra likadant på min men ja modda dit framvagnsbalk från 740:)


516 Inlägg
24 mars 2014
Trådstartare
#472
Nissee skrev:
fick göra likadant på min men ja modda dit framvagnsbalk från 740:)

Japp hade de på min med först men placerade den precis framför främre länkarmsbussningen vilket gjorde att de blev
För brant vinkel på styrleden

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890

341 Inlägg
24 mars 2014
#473
Snyggt byggt, fräsig kärra!

Prem lagd smile


230 Inlägg
25 mars 2014
#474
Jävligt coolt! Lycka till och hoppas du får provåka i vår! smile


516 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#475
vp97 skrev:
Snyggt byggt, fräsig kärra!

Tackar:D

Prem lagd smile

henkaae skrev:
Jävligt coolt! Lycka till och hoppas du får provåka i vår! smile

Tack du.jo de hoppas jag verkligen på.

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890

309 Inlägg
25 mars 2014
#476
tpc_ skrev:
Nissee skrev:
fick göra likadant på min men ja modda dit framvagnsbalk från 740:)

Japp hade de på min med först men placerade den precis framför främre länkarmsbussningen vilket gjorde att de blev
För brant vinkel på styrleden

samma här, nu sitter det egenbyggda bärarmar ist!


516 Inlägg
25 mars 2014
Trådstartare
#477
Nissee skrev:
tpc_ skrev:
Nissee skrev:
fick göra likadant på min men ja modda dit framvagnsbalk från 740:)

Japp hade de på min med först men placerade den precis framför främre länkarmsbussningen vilket gjorde att de blev
För brant vinkel på styrleden

samma här, nu sitter det egenbyggda bärarmar ist!

japp så får de blir här med.blir styrledsförflyttare med till kulleden istället.va inne och kika på ditt bygge innan.blir gott.

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890

516 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#478
Då var de dags att uppdatera igen.har spenderat helgen med att mäta,mäta,mäta och kapa,punkta lite och sen för skojs skull mäta lite igen.så allt känns som de går lika snabbt som glaciärer flyttar sig ungefär.

men nu är hela hjälpramen utom två stag som jag måste vänta med till motorn är på plats igen för att se om de går fritt fast punktat.så går att hel svetsa den i veckan.ska skicka beställning på måttanpassade länkarmar och styrledsförflyttare så lär de dyka upp efter påsl nån gång.


https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37117/37117-ad8abf7d4d82045cf264de8333210684.jpg


har även roat mig med att testa och drapera dörrsidorna med kolfiberfoliering.


https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37117/37117-ac9a7451e2e60de7f9a0ac7aa4e7c1d3.jpg

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890

309 Inlägg
30 mars 2014
#479
tpc_ skrev:
Nissee skrev:
tpc_ skrev:

Japp hade de på min med först men placerade den precis framför främre länkarmsbussningen vilket gjorde att de blev
För brant vinkel på styrleden

samma här, nu sitter det egenbyggda bärarmar ist!

japp så får de blir här med.blir styrledsförflyttare med till kulleden istället.va inne och kika på ditt bygge innan.blir gott.

ja du ser:) ser jävligt bra ut på bilden, ska du ha profilen gå in i bilen lr blir det upphängt i org subframe?


516 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#480
Nissee skrev:
tpc_ skrev:
Nissee skrev:

samma här, nu sitter det egenbyggda bärarmar ist!

japp så får de blir här med.blir styrledsförflyttare med till kulleden istället.va inne och kika på ditt bygge innan.blir gott.

ja du ser:) ser jävligt bra ut på bilden, ska du ha profilen gå in i bilen lr blir det upphängt i org subframe?

Använt orginal hålen till subframe för att mäta in och hänga upp den i.sen den blir smidig att plocka ner om de behövs-

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890


Sök