Nova-Jorgen skrev:
tpc_ skrev:
Så då var man nere på jorden igen.gick lite för bra med bilen för nån vecka sen.när man fick tillbaka motorn,
hade ute boe från txr performance att kolla på framvagnslösningar för att minska vinkeln på styrlederna.men han konstaterade ganska snabbt att styrväxeln måste flyttas bak för att räta ut vinklarna.
hade ju tänkt att åka orginal motorvagga och länkarmar,men de fick bli att bygga egen hjälpram för att flytta bak styrväxeln,gick inte ha kvar orginal infästningen till länkarmarna för styrväxel+balk hamnar i vägen.
så började snickra och mäta ihop början på nya vaggan,ska ta lite mått på nya länkarmar i veckan.
http://www1.garaget.org/gallery/images/38/37117/37117-f4ff36d9e30eb87c2620cafb793439f7.jpgsidorna av vaggan på gång
Hej.
Någonting här med framvagns modifieringen känns helt fel???, men det kan mycket väl bero på att jag inte riktigt förstår vad och varför du behöver ändra så mycket på framvagnen.
En DRAGRACING bil ska fungera bra att köra rakt fram med. Det gör det hela lite enklare än på en bil du ska ta kurvor i hög fart med. Det betyder inte att framvagnen kan se ut hur som helst, givetvis. Bara att det är lite annorlunda vad som är viktigt eller inte på en dragracing framvagn.
Du ska ha 0 graders Camber helst genom hela fjädringsvägen.
Caster vinkeln ska vara någonstans mellan 6-10 grader. För att göra bilen kursstabil i hög fart rakt fram.
Toe In mellan 0-2 mm, så lite som möjligt utan att bilen blir ostadig.
Detta gör också att bilen rullar lätt rakt fram=snabbare bil
Scrub vinklar, ackerman principen, Camber gain, roll center m.m. är inte lika viktigt på en "rakt-fram" bil som det är på en banracingbil.
BUMP STEER är däremot
MYCKET VIKTIGT att man inte har något.
Här är en bra Tech artikel om bump steer...(visserligen för bilar som svänger... men ändå)
http://www.longacreracing.com/technical … ticle=Bump Steer