Volvo S60 T5 RWD 920hk/942nm

Planerna för bygget har funnits ett tag.ville bygga på nåt som inte var så vanligt som 850 jag hade innan,fanns en uppsjö av dom och även ett par bakhjulsdrivna med.så kom tankarna på en S60 lite schysstare utseende och kaross. Tanken som sagt att köra dragracing med den och chassiebesiktiga den till 8,50. Sen blev de ett inköp av ett lämpligt objekt och sen var de bara att börja köpa delar och sätta igång
  • 672 Följare
  • 551 993 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 april 2023
tpc_
7 april 2015 · 516 Inlägg

Wrouni skrev:
Såg riktigt fin ut! smile Var tre bilar som lockade mer en allt annat och din var en av dem! smile

Se till att skriva ut om du skulle köra på Kjula i E-tuna så man får en chans att höra och se den rulla live!

Det var riktigt skoj att höra.ska jag absolut göra.emmaboda först ut sen action meet med.så får se vad man hinner med mera.men nån gång kommer man ju dit iaf.

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890
Volvo S60 "T5 RWD" (2004)
tpc_
17 maj 2015 · 516 Inlägg

Ska försöka mig på en liten uppdatering även att det hänt mkt.

Började med att kolla igenom motorn efter mässan efter slitage.men allt såg bra ut.

Fick ett samtal från bilsport,som undrade om jag var intresserad av ett reportage.SJÄLVKLART! Va svaret.
Så dom har varit ute och gjort intervju och fotat bilen.När dom var ute och fotade så skulle vi ta lite bilder från när jag värmer däcken.fick fäste och knäckte 2:ans växel 2 dagar innan Emmaboda.

Torsdagen var tänkt att jag skulle åkt ner till Hultsfred flygfält och provkört bilen och mappat in launchcontrollen.inget som hanns med eftersom jag fick jaga fatt i en ny låda.
torsdag och fredagen gick till att byta lådan och bygga om spakställ och växellådsbalken då det skiljde mot min gamla låda.

Efter mycket slit hann vi ner till Emmaboda men utan launch.
Men orolig att återigen knäcka lådan tog jag det lugnt

Starterna blev därefter oavsett om jag höjde startvarv så ville den inte iväg ordentligt.
Hann med 3 st repor med misslyckade starter där den bästa blev 12,8s 200km/h.

Det positiva var iaf att vi hann färdigt till Emmaboda,bilen är hel och när det väl bär iväg så går det undan.
tiderna kommer så småning om.nu har man iaf nåt att utgå ifrån.

Det var det hela nerkortat ordentligt.Så håll utkik efter nästa nummer av bilsport så får ni se lite balla bilder på bilen iaf då det inte blev några tider att skryta med.

Vill passa på att tacka andreas ingvarsson som hjälpt till med allt jobb.har blivit några sena kvällar

Mvh Victor

Senast redigerat av tpc_ (23 maj 2015)

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890
Volvo S60 "T5 RWD" (2004)
amoreex
17 maj 2015 · 2 712 Inlägg

Stod och kollade lite hos dig runt 3 tiden när du kände något på framhjulen, riktigt grymt bygge!
Har säkert missat det här, men hur många hk och nm får du ut ur motorn nu ungefär och är den reggad också? smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
tpc_
17 maj 2015 · 516 Inlägg

amoreex skrev:
Stod och kollade lite hos dig runt 3 tiden när du kände något på framhjulen, riktigt grymt bygge!
Har säkert missat det här, men hur många hk och nm får du ut ur motorn nu ungefär och är den reggad också? smile

Ok trevligt.kollade Framvagnen.då en del bultar haft tendens att gänga ur sig efter körning. Då allt är stum monterad så måste man köra gänglåsning på allt.

Är 920hk i motorn och 942nm.den är chassie besiktigad till tävling för att köra ner till 8.5s repor.

Har planerar på gatreggning och sfro har gjort en förbesiktning av bilen .Men den är inte gatreggad än

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890
Volvo S60 "T5 RWD" (2004)
amoreex
17 maj 2015 · 2 712 Inlägg

tpc_ skrev:

amoreex skrev:
Stod och kollade lite hos dig runt 3 tiden när du kände något på framhjulen, riktigt grymt bygge!
Har säkert missat det här, men hur många hk och nm får du ut ur motorn nu ungefär och är den reggad också? smile

Ok trevligt.kollade Framvagnen.då en del bultar haft tendens att gänga ur sig efter körning. Då allt är stum monterad så måste man köra gänglåsning på allt.

Är 920hk i motorn och 942nm.den är chassie besiktigad till tävling för att köra ner till 8.5s repor.

Har planerar på gatreggning och sfro har gjort en förbesiktning av bilen .Men den är inte gatreggad än

fyfan!
Vad krävs för att komma ner under 9s repor då? smile

Vore ju häftigt att få en gatreggad men rätt svårt väl ? hmm
Men har du någon ljuddämpning från turbon och ut på sidan?
Tyckte den var ganska tyst ändå!

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Mack Forum- och sitemoderator
17 maj 2015 · 26 167 Inlägg

tpc_ skrev:
Ska försöka mig på en liten uppdatering även att det hänt mkt.

Började med att kolla igenom motorn efter mässan efter slitage.men allt såg bra ut.

Fick ett samtal från bilsport,som undrade om jag var intresserad av ett reportage.SJÄLVKLART! Va svaret.
Så dom har varit ute och gjort intervju och fotat bilen.När dom var ute och fotade så skulle vi ta lite bilder från när jag värmer däcken.fick fäste och knäckte 2:ans växel 2 dagar innan Emmaboda.

Torsdagen var tänkt att jag skulle åkt ner till Hultsfred flygfält och provkört bilen och mappat in launchcontrollen.inget som hanns med eftersom jag fick jaga fatt i en ny låda.
torsdag och fredagen gick till att byta lådan och bygga om spakställ och växellådsbalken då det skiljde mot min gamla låda.

Efter mycket slit hann vi ner till Emmabo men utan launch.
Men orolig att återigen knäcka lådan tog jag det lugnt

Starterna blev därefter oavsett om jag höjde startvarv så ville den inte iväg ordentligt.
Hann med 3 st repor med misslyckade starter där den bästa blev 12,8s 200km/h.

Det positiva var iaf att vi hann färdigt till Emmaboda,bilen är hel och när det väl bär iväg så går det undan.
tiderna kommer så småning om.nu har man iaf nåt att utgå ifrån.

Det var det hela nerkortat ordentligt.Så håll utkik efter nästa nummer av bilsport så får ni se lite balla bilder på bilen iaf då det inte blev några tider att skryta med.

Vill passa på att tacka andreas ingvarsson som hjälpt till med allt jobb.har blivit några sena kvällar

Mvh Victor

Skulle bli en av få gånger det faktiskt är värt att köpa en Bilsport då..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
tpc_
17 maj 2015 · 516 Inlägg

amoreex skrev:

tpc_ skrev:

amoreex skrev:
Stod och kollade lite hos dig runt 3 tiden när du kände något på framhjulen, riktigt grymt bygge!
Har säkert missat det här, men hur många hk och nm får du ut ur motorn nu ungefär och är den reggad också? smile

Ok trevligt.kollade Framvagnen.då en del bultar haft tendens att gänga ur sig efter körning. Då allt är stum monterad så måste man köra gänglåsning på allt.

Är 920hk i motorn och 942nm.den är chassie besiktigad till tävling för att köra ner till 8.5s repor.

Har planerar på gatreggning och sfro har gjort en förbesiktning av bilen .Men den är inte gatreggad än

fyfan!
Vad krävs för att komma ner under 9s repor då? smile

Vore ju häftigt att få en gatreggad men rätt svårt väl ? hmm
Men har du någon ljuddämpning från turbon och ut på sidan?
Tyckte den var ganska tyst ändå!

Ska börja med att koppla in och mappa launch kontrollen.för att få bättre starter.sen en annan växellåda för snabbare växlingar att börja med för att få ner tiderna.

Egentligen montera orginal motor,"normalt" avgassystem och koppla färdig all belysning mm.

Nej det är ingen ljuddämpning mer än rakt rör ut ur turbon.

Mack skrev:

tpc_ skrev:
Ska försöka mig på en liten uppdatering även att det hänt mkt.

Började med att kolla igenom motorn efter mässan efter slitage.men allt såg bra ut.

Fick ett samtal från bilsport,som undrade om jag var intresserad av ett reportage.SJÄLVKLART! Va svaret.
Så dom har varit ute och gjort intervju och fotat bilen.När dom var ute och fotade så skulle vi ta lite bilder från när jag värmer däcken.fick fäste och knäckte 2:ans växel 2 dagar innan Emmaboda.

Torsdagen var tänkt att jag skulle åkt ner till Hultsfred flygfält och provkört bilen och mappat in launchcontrollen.inget som hanns med eftersom jag fick jaga fatt i en ny låda.
torsdag och fredagen gick till att byta lådan och bygga om spakställ och växellådsbalken då det skiljde mot min gamla låda.

Efter mycket slit hann vi ner till Emmabo men utan launch.
Men orolig att återigen knäcka lådan tog jag det lugnt

Starterna blev därefter oavsett om jag höjde startvarv så ville den inte iväg ordentligt.
Hann med 3 st repor med misslyckade starter där den bästa blev 12,8s 200km/h.

Det positiva var iaf att vi hann färdigt till Emmaboda,bilen är hel och när det väl bär iväg så går det undan.
tiderna kommer så småning om.nu har man iaf nåt att utgå ifrån.

Det var det hela nerkortat ordentligt.Så håll utkik efter nästa nummer av bilsport så får ni se lite balla bilder på bilen iaf då det inte blev några tider att skryta med.

Vill passa på att tacka andreas ingvarsson som hjälpt till med allt jobb.har blivit några sena kvällar

Mvh Victor

Skulle bli en av få gånger det faktiskt är värt att köpa en Bilsport då..

Kul att höra!sånt uppskattas mycket

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890
Volvo S60 "T5 RWD" (2004)
Snofi -Team Moisty Racing-
17 maj 2015 · 842 Inlägg

Kul att snackas vid och grymt bygge smile
Du blev ju till och med omkörd av audin på släpet haha smile

Så vingligt ut på släpet smile

Volkswagen Caddy "B2" (2011)
Audi 90 Quattro "1036 hp 9.29" (1989)
tpc_
17 maj 2015 · 516 Inlägg

Snofi skrev:
Kul att snackas vid och grymt bygge smile
Du blev ju till och med omkörd av audin på släpet haha smile

Så vingligt ut på släpet smile

Ja riktigt kul att snackas vid lite.imponerande tider du körde.kul att 9:an satt med.

Haha aa ifrån åkt både på strippen och på vägen hem.måste göra nåt åt de;-)

Aa den är inte stadig nu.en kompis låna de och körde punka på den och smällde dit  vanliga däck istället för c däck.så är lite lätt vinglig över 80km/h.

Hoppas vi ses på fler event

Senast redigerat av tpc_ (17 maj 2015)

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890
Volvo S60 "T5 RWD" (2004)
Snofi -Team Moisty Racing-
17 maj 2015 · 842 Inlägg

tpc_ skrev:

Snofi skrev:
Kul att snackas vid och grymt bygge smile
Du blev ju till och med omkörd av audin på släpet haha smile

Så vingligt ut på släpet smile

Ja riktigt kul att snackas vid lite.imponerande tider du körde.kul att 9:an satt med.

Haha aa ifrån åkt både på strippen och på vägen hem.måste göra nåt åt de;-)

Aa den är inte stadig nu.en kompis låna de och körde punka på den och smällde dit  vanliga däck istället för c däck.så är lite lätt vinglig över 80km/h.

Hoppas vi ses på fler event

Synd att jag inte hann se dig köra smile
Jo den 9an satt jävligt fint!

Haha det löser du, snart kör du 9.50 smile

Det lär vi göra!

Volkswagen Caddy "B2" (2011)
Audi 90 Quattro "1036 hp 9.29" (1989)
tpc_
17 maj 2015 · 516 Inlägg

Snofi skrev:

tpc_ skrev:

Snofi skrev:
Kul att snackas vid och grymt bygge smile
Du blev ju till och med omkörd av audin på släpet haha smile

Så vingligt ut på släpet smile

Ja riktigt kul att snackas vid lite.imponerande tider du körde.kul att 9:an satt med.

Haha aa ifrån åkt både på strippen och på vägen hem.måste göra nåt åt de;-)

Aa den är inte stadig nu.en kompis låna de och körde punka på den och smällde dit  vanliga däck istället för c däck.så är lite lätt vinglig över 80km/h.

Hoppas vi ses på fler event

Synd att jag inte hann se dig köra smile
Jo den 9an satt jävligt fint!

Haha det löser du, snart kör du 9.50 smile

Det lär vi göra!

Ska vila nån vecka nu efter allt slit.sen koppla launch via abs sensor och åka till natte och
justera in den.så de blir riktiga starter.

Blir väl mantorp om inte annat?

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890
Volvo S60 "T5 RWD" (2004)
Snofi -Team Moisty Racing-
17 maj 2015 · 842 Inlägg

Det låter lovande smile

Vi får se, inte planerat nått än wink

Volkswagen Caddy "B2" (2011)
Audi 90 Quattro "1036 hp 9.29" (1989)
Djo
18 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Trist med lådan trevligt med bilsport får vänta tills den ramlar ner i brevlådan smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
tpc_
18 maj 2015 · 516 Inlägg

Djo skrev:
Trist med lådan trevligt med bilsport får vänta tills den ramlar ner i brevlådan smile

Ja det var lite segt.men hellre där och då än nere på emmaboda.

De gör du rätt i.hoppas det blir ett bra och läsvärt reportage!men det tror jag

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890
Volvo S60 "T5 RWD" (2004)
Djo
18 maj 2015 · 10 157 Inlägg

tpc_ skrev:

Djo skrev:
Trist med lådan trevligt med bilsport får vänta tills den ramlar ner i brevlådan smile

Ja det var lite segt.men hellre där och då än nere på emmaboda.

De gör du rätt i.hoppas det blir ett bra och läsvärt reportage!men det tror jag

Jo vist är det så tur i oturen.

Det tror jag med smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
tpc_
23 maj 2015 · 516 Inlägg

Missa inte Bilsport nr 12 som kommer ut på fredag i butik.Så får vi hoppas ni tycker det är läsvärt även om ni som följt tråden har koll på det mesta.så de blev de iaf jävligt balla bilder.



https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37117/37117-ea63e8b9e980b5d3ba4451f19146cb29.jpg
Omslaget



https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37117/37117-bbfd33ba7c6206b8ea446b9acff6e7a6.jpg

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890
Volvo S60 "T5 RWD" (2004)
Squidspeed #GoodToBeBad
23 maj 2015 · 856 Inlägg

Fan va fett, äntligen värt att köpa ett nummer av Bilsport.. smile

LordLife
24 maj 2015 · 998 Inlägg

Även om man vet mycket så kommer det garanterat att vara en bra läsning smile samt läckra bilder att dregla över wink

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.
Djo
24 maj 2015 · 10 157 Inlägg

Fick den i brevlådan i fredags (ska läsa också inte gjort ännu) fina bilder iallafall smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
tpc_
24 maj 2015 · 516 Inlägg

Squidspeed skrev:
Fan va fett, äntligen värt att köpa ett nummer av Bilsport.. smile

Roligt att du tycker de.

LordLife skrev:
Även om man vet mycket så kommer det garanterat att vara en bra läsning smile samt läckra bilder att dregla över wink

Ja kanske nåt man glömt att berätta i tråden eller tvärtom i tidninge.
Ni får påminna mig isf.

Djo skrev:
Fick den i brevlådan i fredags (ska läsa också inte gjort ännu) fina bilder iallafall smile

Jo han va sjukt duktig fotografen och jävligt trevlig med.


Ska se om jag kan lägga upp en bild från Emmaboda jag hittade på nätet.riktigt schysst bild

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890
Volvo S60 "T5 RWD" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang