3699
Sök

Nya bromsskivor - "rostskydda" med vilken typ av färg?

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
Skall montera nya kvalitetsskivor runt om på ena bilen. Fram är det två-delade skivor med alu-nav så där kommer jag inte ha problem med "rostiga skivor". Bak är det vanliga en-delade skivor. Beställde 2 identiska skivor (Bosch), varav den ena var "lackerad" med nåt "silvrigt" över hela skivan, rostskydd misstänker jag. Den andra var "rå", trots att det är samma tillverkare på skivorna, förmodligen är den "lackerade" skivan från en nyare batch. Iaf man kan ju inte ha olika "look" på skivorna så jag får helt enkelt "lacka" båda i samma kulör. Har lite fin "fälgsilver färg" hemma, rätt slagtålig lack. Tanken är att maskera de ytor där belägg o backar kommer glida o sedan lackera resten med 1-2 tunna lager färg. Bilen är en "finbil" o kommer inte köras alltför ofta i regn, men det kan hända. Kommer ej vinterbrukas, ej heller köras på bana. Så min fråga är, tror ni det kommer funka med "fälgsilver", eller är det bättre med "zinkspray"? Eller nåt helt annat? Vill inte lägga ner alltför mycket tid på det hela men vill att de båda bakre skivorna har samma "look".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
8 januari 2013
Bromsfärg känns ju som en ganska passande produkt annars:)?
Finns på mekonomen.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

...has left the building...
4 474 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
Mja...Vill inte ha penslad yta, o vill ha på sin höjd "halvblank" yta som fälgfärgen. Det primära målet är samma "look" på skivorna, att slipa rent den silvriga är inget alternativ, för mycket jobb o det kommer synas att man slipat o donat...Sen är det bra om färgen skyddar mot rost, inte för alltid så klart men så pass länge att man inte behöver göra om "lackeringen" en gång per säsong...Med andra ord, "Zimmerman Z-coat" looken är den jag vill eftersträva ungefär...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
9 januari 2013
Bromsfärgen finns på sprayburk.
Problemet med den vanliga fälgfärgen du har är väl at den inte kommer tåla värmen och bli missfärgad.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

5 936 Inlägg
9 januari 2013
Ja som marwin_of_sweden säger, bromsoksfärg.

Det borde även fungera med värmefärg.
Bromsskivor blir ju varma, kör man hårt på bana så är det vanligt att skivorna börjar glöda så någon värmetålig färg är ett måste om du vill att det ska hålla.

Teknisk
328 Inlägg
9 januari 2013
Som sagt, värmefärg fungerar bra.
Använder det själv både på bromsoken och skivorna. Gör inget om det hamnar lite på slitytorna på skivorna då det nöts bort ganska omgående.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

5 162 Inlägg
9 januari 2013
jag lackade mina skivor och belägg med hammarlack på spray. har funkat kanon men då körs min bil normalt:-P

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Sök