Problem med att få av stötdämparna fram på Volvo 240, hur ska man göra?

Nickeboii
13 januari 2013 · 762 Inlägg

Hej!

Jag har problem med att få av muttern på toppen av fjäderbenet, den som håller ihop allting. Den sitter verkligen som om den vore fastsvetsad.. Någon som vet hur man kan få av den utan att kapa av dämparna? Eller vart man kan hitta stötdämparverktyg för att få av dem?


Tack på förhand,
Garagemuppen!

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
osterback
13 januari 2013 · 218 Inlägg

Muttermaskin!!

-
Mack Forum- och sitemoderator
13 januari 2013 · 26 167 Inlägg

Har du inte tillgång till muttermaskin så skruva ihop allt på bilen och åk till Volvo och be snällt att få låna deras verktyg för att lossa muttern.
Lossa på muttrarna uppifrån men låt dem sitta kvar, kör hem och plocka ner allt.
Montera tillbaka i omvänd ordning.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Nickeboii
13 januari 2013 · 762 Inlägg

Tänkte nog åka och köpa en mutterdragare! Finns en på ClasOhlson som tänkte köpa. Den drar med 420 Nm så det bör räcka wink

Mack: Ska testa det om mutterdragaren inte funkar smile

Tack för svaren! smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
PETROLHEAD
13 januari 2013 · 309 Inlägg

Menar du den som sitter i motorummet eller den som håller dämparen i fjäderbenet?

Nickeboii
13 januari 2013 · 762 Inlägg

PETROLHEAD skrev:
Menar du den som sitter i motorummet eller den som håller dämparen i fjäderbenet?

Den som håller dämparen i fjäderbenet. Den sitter så sjukt hårt, men ska skaffa en mutterdragare och se ifall det hjälper. Vi har stått två man med två rörtänger och hållit emot samtidigt som vi försökte lossa muttern på toppen, men det gick ändå inte..

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Ibanezman Skåning
13 januari 2013 · 739 Inlägg

Innan du har försökt lossa muttern, har du spänt ihop fjäder först med fjäderspännare?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
St3v3
13 januari 2013 · 358 Inlägg

Ibanezman skrev:
Innan du har försökt lossa muttern, har du spänt ihop fjäder först med fjäderspännare?

Ska han ta lös muttern som håller dämparen i fjäderbenet får man hoppas att fjädern redan är borta smile

Ibanezman Skåning
13 januari 2013 · 739 Inlägg

St3v3 skrev:

Ibanezman skrev:
Innan du har försökt lossa muttern, har du spänt ihop fjäder först med fjäderspännare?

Ska han ta lös muttern som håller dämparen i fjäderbenet får man hoppas att fjädern redan är borta smile

Aha, nu förstår jag vilken mutter det gäller, trodde att det var muttern som håller
ihop fjäderbenslagringen och fjädern, sorry wink
Skulle det inte kunna gå att värma fjäderbensröret för att muttern ska släppa?

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
Nickeboii
13 januari 2013 · 762 Inlägg

Ibanezman skrev:
Innan du har försökt lossa muttern, har du spänt ihop fjäder först med fjäderspännare?

Jajamanen, den är ihoptryckt i alla fall så pass mycket att fjädern sitter löst i fjäderbenet. Fjäderbenet utvikt från hjulhuset så man får bra med plats så att man får lite mer kraft, men det är ändå inte tillräckligt.

För att förtydliga så att det inte är blir missförstånd om vilken mutter det är, så är det den som sitter längst upp på fjäderbenet. Den som sitter fast i toppen av dämparen med en liten "plastkopp" över sig.

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
St3v3
14 januari 2013 · 358 Inlägg

Då har du kommit med vilseledande information förut! smile

Senast redigerat av St3v3 (14 januari 2013)

risodlarn
14 januari 2013 · 577 Inlägg

Skruva tillbaks fjäderbenet, lossa muttern, skruva loss igen. Klart! Du orkar mer med ordentlig hävstång än med muttermoppe.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
Richtenb
14 januari 2013 · 1 365 Inlägg

DU kastar pengar i sjön om du testar Claes ohlssons mutterdragare (Ingen billig mutterdragare klarar 420-450Nm)
Jag tror biltemas är bäst men den är som ett skämt mot Milwaukees 18v som är specad till 650Nm

Om du inte kan låna en kvalitets 18V så är det hävstång som gäller om inte rörtången släpper förstås?

Julas aluminiumrör som följer med till deras racingdomkraft är perfekt som förlängare till det mesta, Lämplig att trä över blocknyckel eller någon fast hylsnyckel


Garagemuppen skrev:

PETROLHEAD skrev:
Menar du den som sitter i motorummet eller den som håller dämparen i fjäderbenet?

Den som håller dämparen i fjäderbenet. Den sitter så sjukt hårt, men ska skaffa en mutterdragare och se ifall det hjälper. Vi har stått två man med två rörtänger och hållit emot samtidigt som vi försökte lossa muttern på toppen, men det gick ändå inte..

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Nickeboii
14 januari 2013 · 762 Inlägg

Richtenb skrev:
DU kastar pengar i sjön om du testar Claes ohlssons mutterdragare (Ingen billig mutterdragare klarar 420-450Nm)
Jag tror biltemas är bäst men den är som ett skämt mot Milwaukees 18v som är specad till 650Nm

Om du inte kan låna en kvalitets 18V så är det hävstång som gäller om inte rörtången släpper förstås?

Julas aluminiumrör som följer med till deras racingdomkraft är perfekt som förlängare till det mesta, Lämplig att trä över blocknyckel eller någon fast hylsnyckel


Det som är är att rörtängerna inte får tillfälligt med fäste på dämparen så de börjar glida.

Angående mutterdragaren så tänkte jag i alla fall testa den som finns på ClasOhlson, har en kompis som jobbar där och får 15% rabatt. Så runt 400 spänn kan den vara värd smile

Garagemuppen skrev:

PETROLHEAD skrev:
Menar du den som sitter i motorummet eller den som håller dämparen i fjäderbenet?

Den som håller dämparen i fjäderbenet. Den sitter så sjukt hårt, men ska skaffa en mutterdragare och se ifall det hjälper. Vi har stått två man med två rörtänger och hållit emot samtidigt som vi försökte lossa muttern på toppen, men det gick ändå inte..

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Richtenb
14 januari 2013 · 1 365 Inlägg

Aha, rörtång med gummihanske är en skitbra kombo. slltså  en diskhandske mellan käftarna.

Ja man kan ju byta hjulmuttrar/bultar med den smile Om de inte sitter för hårt....


Garagemuppen skrev:

Richtenb skrev:
DU kastar pengar i sjön om du testar Claes ohlssons mutterdragare (Ingen billig mutterdragare klarar 420-450Nm)
Jag tror biltemas är bäst men den är som ett skämt mot Milwaukees 18v som är specad till 650Nm

Om du inte kan låna en kvalitets 18V så är det hävstång som gäller om inte rörtången släpper förstås?

Julas aluminiumrör som följer med till deras racingdomkraft är perfekt som förlängare till det mesta, Lämplig att trä över blocknyckel eller någon fast hylsnyckel


Det som är är att rörtängerna inte får tillfälligt med fäste på dämparen så de börjar glida.

Angående mutterdragaren så tänkte jag i alla fall testa den som finns på ClasOhlson, har en kompis som jobbar där och får 15% rabatt. Så runt 400 spänn kan den vara värd smile

Garagemuppen skrev:

Den som håller dämparen i fjäderbenet. Den sitter så sjukt hårt, men ska skaffa en mutterdragare och se ifall det hjälper. Vi har stått två man med två rörtänger och hållit emot samtidigt som vi försökte lossa muttern på toppen, men det gick ändå inte..

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
PETROLHEAD
14 januari 2013 · 309 Inlägg

Jag fattar fortfarande inte vilken mutter du vill få bort! Först skriver du den som håller dämparen i fjäderbenslagringen, sen den som håller dämparen i fjäderbenet....den övre är de mutterknack innan man tar ut fjäderbenet o är de den som håller dämparen i fjäderbenet är de en grov rörtång+ värme.. Funkar för mej iaf.

Nickeboii
14 januari 2013 · 762 Inlägg

PETROLHEAD skrev:
Jag fattar fortfarande inte vilken mutter du vill få bort! Först skriver du den som håller dämparen i fjäderbenslagringen, sen den som håller dämparen i fjäderbenet....den övre är de mutterknack innan man tar ut fjäderbenet o är de den som håller dämparen i fjäderbenet är de en grov rörtång+ värme.. Funkar för mej iaf.

Det är alltså den muttern som gängas fast i toppen av dämparen. Längst upp på fjäderbenet! Jag har tänkt köpa en mutterdragare/mutterknackare så kanske man kan få loss den!

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
St3v3
14 januari 2013 · 358 Inlägg

Snurrar dämparen eller sitter den så hårt så du inte orkar dra lös den?

PETROLHEAD
14 januari 2013 · 309 Inlägg

Garagemuppen skrev:

PETROLHEAD skrev:
Jag fattar fortfarande inte vilken mutter du vill få bort! Först skriver du den som håller dämparen i fjäderbenslagringen, sen den som håller dämparen i fjäderbenet....den övre är de mutterknack innan man tar ut fjäderbenet o är de den som håller dämparen i fjäderbenet är de en grov rörtång+ värme.. Funkar för mej iaf.

Det är alltså den muttern som gängas fast i toppen av dämparen. Längst upp på fjäderbenet! Jag har tänkt köpa en mutterdragare/mutterknackare så kanske man kan få loss den!

Ok nu är ja me. Den muttern brukar jag lossa innan jag tar ut fjäderbenet, då har man lite motstånd när man ska lossa den. Men de funkar bra med en mutterknack, jag har luftdriven o vet inte hur bra en elektrisk funkar på den muttern.

Nickeboii
14 januari 2013 · 762 Inlägg

St3v3 skrev:
Snurrar dämparen eller sitter den så hårt så du inte orkar dra lös den?

Dämparen snurrar hmm Eftersom att dämparen ändå är såpass slut så kanske man kan svetsa på något rör/stång så att man kan få lite motstånd wink

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang