VIKTIGT!! Ljuskombination

Skalman
15 januari 2013 · 508 Inlägg

Då kan man ställa sig frågan varför har dom kopplat så det går att ha både dimljus och halvljus samtidigt ?
Min Saab 9-5 Aero -00 får man vrida av halvljuset om man vill ha dimljusen tända.
Men Saab 9-5 biopower -07 så tänds dimljusen när halvljuset är på.

Och ännu dummare det syns ingen lampa i instrumentpanelen att dimljuset är påslaget.(kanske inte tänds om man stängt av bilen fast knappen är intryckt)
Hur många bilar syns det i instrumentpanelen att dimljuset är på ?

simlar
15 januari 2013 · 5 525 Inlägg

Skalman skrev:
Då kan man ställa sig frågan varför har dom kopplat så det går att ha både dimljus och halvljus samtidigt ?
Min Saab 9-5 Aero -00 får man vrida av halvljuset om man vill ha dimljusen tända.
Men Saab 9-5 biopower -07 så tänds dimljusen när halvljuset är på.

Och ännu dummare det syns ingen lampa i instrumentpanelen att dimljuset är påslaget.(kanske inte tänds om man stängt av bilen fast knappen är intryckt)
Hur många bilar syns det i instrumentpanelen att dimljuset är på ?

Ja det var faktiskt en bra fråga smile
Kanske är så att "idioterna" vet inte ens om att dimljusen faktiskt är på :hmm:

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
beta
15 januari 2013 · 804 Inlägg

Skalman skrev:
Då kan man ställa sig frågan varför har dom kopplat så det går att ha både dimljus och halvljus samtidigt ?
Min Saab 9-5 Aero -00 får man vrida av halvljuset om man vill ha dimljusen tända.
Men Saab 9-5 biopower -07 så tänds dimljusen när halvljuset är på.

Och ännu dummare det syns ingen lampa i instrumentpanelen att dimljuset är påslaget.(kanske inte tänds om man stängt av bilen fast knappen är intryckt)
Hur många bilar syns det i instrumentpanelen att dimljuset är på ?

På min 9-3 06:a så syns det i instrumentpanelen när dimljus är på. Men det med hur du måste ha vredet för ljuset går att programmera om. Är väl för att man ska kunna ha olika på olika marknader.

Skalman
15 januari 2013 · 508 Inlägg

beta skrev:

Skalman skrev:
Då kan man ställa sig frågan varför har dom kopplat så det går att ha både dimljus och halvljus samtidigt ?
Min Saab 9-5 Aero -00 får man vrida av halvljuset om man vill ha dimljusen tända.
Men Saab 9-5 biopower -07 så tänds dimljusen när halvljuset är på.

Och ännu dummare det syns ingen lampa i instrumentpanelen att dimljuset är påslaget.(kanske inte tänds om man stängt av bilen fast knappen är intryckt)
Hur många bilar syns det i instrumentpanelen att dimljuset är på ?

På min 9-3 06:a så syns det i instrumentpanelen när dimljus är på. Men det med hur du måste ha vredet för ljuset går att programmera om. Är väl för att man ska kunna ha olika på olika marknader.

Den programmeringen borde man ju få gratis tycker jag smile

Seth
15 januari 2013 · 3 354 Inlägg

kan ju göra en liten spinoff angående dimljus påslagna.
Har hamnat bakom flertal st i bilar man vet och tycker att det borde synas i instrumnteringen när man lyckats få igång bakre dimljus när man kör med främre igång.
Har signalerat att de kör med dimljus och att de bländar men det har i 4/5 fall inte lyckats koppla ihop att de har bakre dimljus påslagna.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Brådhis * Voff voff *
15 januari 2013 · 10 279 Inlägg

En liten fråga bara...

Ni som tycker att dimljus bländar, varför blinkar ni inte med dimljusen istället för helljusen åt dom som har dom på?

Jag kör själv inte med dimljusen på i mörker, men har samtidigt aldrig upplevt att dom med dim + halv som man möter skulle blända. Trots att jag kört yrkesmässig trafik nattetid senaste 7 åren. Däremot möter man ofta bilar med xenon (både originalmonterat och eftermonterat!) där man blir rejält bländad. Ser dock ingen poäng i att sitta och blända folkmed helljusen, då är man ju lika illa själv (om inte värre eftersom man gör det med uppsåt att blända).

För övrigt kan nog sägas att trådar som denna brukar bli 8-10 sidor lång och mestadels innehålla ilska... smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Pendulum
15 januari 2013 · 1 298 Inlägg

Både halvljus och dimljus kontrolleras när man besiktigar bilen. Med detta som förutsättning får vi anta att inget av ljusen bländar mer än det får göra vid möte. Varför skulle då ett korrekt halvljus blända i kombination med ett lika korrekt inställt dimljus?

Däremot när folk inte vet hur man monterar t.ex. en H3-lampa så den hamnar rätt i sockeln och dimljusen därför bländar vid mörker eller när någon stjärna xenonkonverterat dimljusen utan bra resultat så förändras ju givetvis saken.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Rubeen
15 januari 2013 · 5 Inlägg

Man kanske kan göra ett blinkande med sina egna dimljus istället för helljuset? Tror dom hade fattat mer att de är dimljusen man vill att dom släcker då. Fast jag vet inte, värt ett försök smile

simlar
15 januari 2013 · 5 525 Inlägg

Rubeen skrev:
Man kanske kan göra ett blinkande med sina egna dimljus istället för helljuset? Tror dom hade fattat mer att de är dimljusen man vill att dom släcker då. Fast jag vet inte, värt ett försök smile

Ja men om man inte har dimljus monterade på sin bil, hur gör man då?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Rubeen
15 januari 2013 · 5 Inlägg

Bra fråga xD blinka med sitt halvljus? Alla måste väl ha en knapp till dom?smile
Eller också drar man på helljusen å sätter på sig solbrillor xD nej jag vet inte. Höja straffet på den kombinationen?

Senast redigerat av Rubeen (15 januari 2013)

Rronn
15 januari 2013 · 538 Inlägg

Jag har då aldrig någonsin blivit bländad av dimljus, och tycker att de förövrigt är den löjligaste trafikregeln som finns.. Men de är min åsikt och sen får var och en tycka som dom vill! Kan däremot inte låta bli att undra vart ni som bli bländade av dom kollar när nu möter en bil med dim påslaget? Kollar ni rakt in i lyset så får ni ju faktiskt skylla er själva litegranna, olagligt eller inte.. För kollar man direkt in i ljuskällan så är de klart som fan att de bländar.

BMW E36 328 "Bmw Motorsport" (1993)
BMW F20 120D "M-Performance" (2012)
beta
15 januari 2013 · 804 Inlägg

Pendulum skrev:
Både halvljus och dimljus kontrolleras när man besiktigar bilen. Med detta som förutsättning får vi anta att inget av ljusen bländar mer än det får göra vid möte. Varför skulle då ett korrekt halvljus blända i kombination med ett lika korrekt inställt dimljus?

Däremot när folk inte vet hur man monterar t.ex. en H3-lampa så den hamnar rätt i sockeln och dimljusen därför bländar vid mörker eller när någon stjärna xenonkonverterat dimljusen utan bra resultat så förändras ju givetvis saken.

Om jag först släpper 100kg på din fot, då gör det väl lite ont, om jag då sen släpper 200kg, bör det då inte göra ganska precis dubbelt så ont? Sen handlar det inte om att de är korrekt inställda, ljuset speglas även i marken framför bilen och försvinner liksom inte. 

Jag har provat hundratals gånger att blinka med dimljusen med, men förarna som kör med dimljus+halvljus har inte mer än 2 hjärnceller så de fattar inte. Det har hänt EN gång att någon har släckt sina dimljus när jag blinkat med mina dimljus. Så en person på 12år som kör med dimljus+ halvljus var smart nog att fatta att 4*55w är dubbelt så mycket som 2*55w..

Seth
15 januari 2013 · 3 354 Inlägg

Brådhis skrev:
En liten fråga bara...

Ni som tycker att dimljus bländar, varför blinkar ni inte med dimljusen istället för helljusen åt dom som har dom på?

Jag kör själv inte med dimljusen på i mörker, men har samtidigt aldrig upplevt att dom med dim + halv som man möter skulle blända. Trots att jag kört yrkesmässig trafik nattetid senaste 7 åren. Däremot möter man ofta bilar med xenon (både originalmonterat och eftermonterat!) där man blir rejält bländad. Ser dock ingen poäng i att sitta och blända folkmed helljusen, då är man ju lika illa själv (om inte värre eftersom man gör det med uppsåt att blända).

För övrigt kan nog sägas att trådar som denna brukar bli 8-10 sidor lång och mestadels innehålla ilska... smile

//Brådhis

blinkar med dimljusen när jag möter eller ligger bakom såna med främre resp bakre dimljus tända. 9/10 fall gör dem inget.
EDIT: blinkar bara vid tillfällen då det bländar såsom blött vägbana där det reflekterar lite för mkt.
Men när bakre dimljusen är tända får jag blinka flera ggr + helljusblinka för att försöka få uppmärksamhet på att de har dimljus tända och bländar

Senast redigerat av Seth (15 januari 2013)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Mack Forum- och sitemoderator
15 januari 2013 · 26 149 Inlägg

Rubeen skrev:
Bra fråga xD blinka med sitt halvljus? Alla måste väl ha en knapp till dom?smile
Eller också drar man på helljusen å sätter på sig solbrillor xD nej jag vet inte. Höja straffet på den kombinationen?

Tycker jag låter som en toppenidé faktiskt.
Höj den till, låt oss säga 10 000 kronor per gång. Gör inte mig nåt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
granadadr
15 januari 2013 · 7 289 Inlägg

IBLAND blir jag bländad av dimljus,, både fram  å bak wink men inte alltid,, mest sånna idioter som xenonkonverterar smile

_DamnIt R1 driver!
15 januari 2013 · 5 128 Inlägg

Det är inte ett dugg värre än alla idioter med felställt ljuse! Möter dagligen MINST 10-15pers som har så fel ljuse så jag inte set ett skit! (och jo, jag har väldigt bra syn!) Och all jävla xenon är ju dödligt för mötande trafik...

granadadr
15 januari 2013 · 7 289 Inlägg

_DamnIt skrev:
Det är inte ett dugg värre än alla idioter med felställt ljuse! Möter dagligen MINST 10-15pers som har så fel ljuse så jag inte set ett skit! (och jo, jag har väldigt bra syn!) Och all jävla xenon är ju dödligt för mötande trafik...

svar JA;;  å speciellt de med konverterade H4 sad

Spelis
15 januari 2013 · 1 926 Inlägg

Jag möter mycket hellre en med dimljus, än alla jävla idioter som inte kan blända av sina förbannade helljus! Samt dom som inte fattar att man bländar av när man kör om, eller bländar på 50 meter FÖRE mötet. Detta händer dagligen och retar gallfeber på mig.

_DamnIt R1 driver!
15 januari 2013 · 5 128 Inlägg

granadadr skrev:

_DamnIt skrev:
Det är inte ett dugg värre än alla idioter med felställt ljuse! Möter dagligen MINST 10-15pers som har så fel ljuse så jag inte set ett skit! (och jo, jag har väldigt bra syn!) Och all jävla xenon är ju dödligt för mötande trafik...

svar JA;;  å speciellt de med konverterade H4 sad

Borde förbjuda xenon. Den enda som har nytta av det är föraren, alla andar blir lidande!

Spelis skrev:
Jag möter mycket hellre en med dimljus, än alla jävla idioter som inte kan blända av sina förbannade helljus! Samt dom som inte fattar att man bländar av när man kör om, eller bländar på 50 meter FÖRE mötet. Detta händer dagligen och retar gallfeber på mig.

Eller dom idioterna som tror att det är coollungt att dra på helljuset ungefär en meter framför en. För dom tror det är lugnt!

Pendulum
15 januari 2013 · 1 298 Inlägg

beta skrev:

Pendulum skrev:
Både halvljus och dimljus kontrolleras när man besiktigar bilen. Med detta som förutsättning får vi anta att inget av ljusen bländar mer än det får göra vid möte. Varför skulle då ett korrekt halvljus blända i kombination med ett lika korrekt inställt dimljus?

Däremot när folk inte vet hur man monterar t.ex. en H3-lampa så den hamnar rätt i sockeln och dimljusen därför bländar vid mörker eller när någon stjärna xenonkonverterat dimljusen utan bra resultat så förändras ju givetvis saken.

Om jag först släpper 100kg på din fot, då gör det väl lite ont, om jag då sen släpper 200kg, bör det då inte göra ganska precis dubbelt så ont? Sen handlar det inte om att de är korrekt inställda, ljuset speglas även i marken framför bilen och försvinner liksom inte. 

Jag har provat hundratals gånger att blinka med dimljusen med, men förarna som kör med dimljus+halvljus har inte mer än 2 hjärnceller så de fattar inte. Det har hänt EN gång att någon har släckt sina dimljus när jag blinkat med mina dimljus. Så en person på 12år som kör med dimljus+ halvljus var smart nog att fatta att 4*55w är dubbelt så mycket som 2*55w..

Haha bra metafor, det får jag ändå ge dig. Men jag kan inte hålla med om att det är riktigt samma sak. Men det är vad jag tycker och jag förstår att alla inte kan tycka som jag. Däremot hoppas jag att dem flesta kan hålla med om att felinställt ljus eller xenonkonverteringar är ett större problem än detta i sammanhanget.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang