Öppen Dumpventil???

mikael_86
19 januari 2013 · 860 Inlägg

jag ville bara ha råd on en BRA ÖPPEN DUMP de va allt inget annat

Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Nyman1337 Hhehehehhest
19 januari 2013 · 375 Inlägg
Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
Anubis
19 januari 2013 · 1 255 Inlägg

sabsthlm skrev:
dumt tappa hk för ljudets skull,..

Varför skulle man tappa hk av öppen dump?

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Anubis
19 januari 2013 · 1 255 Inlägg

mikael_86 skrev:
jag ville bara ha råd on en BRA ÖPPEN DUMP de va allt inget annat

Greddy type-R är min favorit riktigt bra :-)

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
mikael_86
19 januari 2013 · 860 Inlägg

ok tack... ska kolla upp det

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Anubis
19 januari 2013 · 1 255 Inlägg

mikael_86 skrev:
ok tack... ska kolla upp det

Går o ha den som både öppen och återcirkulerande smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
snibben78
19 januari 2013 · 12 Inlägg

Nackdelen med öppen dump är att spool uppen tar längre tid att bygga upp var gång man släpper gasen.. tapp på effekt och dyrare bränsle ekonomi
den fördelen en öppen dump kan vara är exvis på bana om man lär sig köra med dumpen, kan man ha fullt gaspådrag den tiden innan turbon laddar fullt i kurvan på väg ut innan spoolen kickar o kan orsaka hjulspinn.. då börjar man bygga upp spoolen precis i kurvan när man behöver få snabb effekt ur den..
för din del bör du ha en återcirkulerande anser jag..
men var och en gör som den själv vill efter tycke o smak..
återcirkulerande sparar agget också har jag hört?
lycka till oavsett vad du väljer. Enligt mig onödig utgift att lägga kulorna på en dump.. bättre köpa nitro för kulorna smile he he

Många.
Att leva är att lida... men att överleva är att finna mening med lidandet :)
Gasa och lev.. livet börjar efter 200 :)
Lev för inget.. Eller dö för något!
Anubis
19 januari 2013 · 1 255 Inlägg

snibben78 skrev:
Nackdelen med öppen dump är att spool uppen tar längre tid att bygga upp var gång man släpper gasen.. tapp på effekt och dyrare bränsle ekonomi
den fördelen en öppen dump kan vara är exvis på bana om man lär sig köra med dumpen, kan man ha fullt gaspådrag den tiden innan turbon laddar fullt i kurvan på väg ut innan spoolen kickar o kan orsaka hjulspinn.. då börjar man bygga upp spoolen precis i kurvan när man behöver få snabb effekt ur den..
för din del bör du ha en återcirkulerande anser jag..
men var och en gör som den själv vill efter tycke o smak..
återcirkulerande sparar agget också har jag hört?
lycka till oavsett vad du väljer. Enligt mig onödig utgift att lägga kulorna på en dump.. bättre köpa nitro för kulorna smile he he

kört öppen i nästan alla mina bilar o har alltid haft fullt latt mellan växlarna de är så liten del som försvinner att de inte märks av så länge man inte växlar som en kratta.

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Janneutanb
19 januari 2013 · 7 271 Inlägg

GFB säljer en variant som är både återcirklurande och öppen. Du justerar sen hur mycket luft som ska kastas rätt ut med en skruv på den eller om du köper den dyra varianten så har du det elektroniskt i kupén.

Så ifall man tröttnar på ljudet så är det bara att vrida över den.
Själv kör jag en öppen från Marmander Solution. En kille på savarturbo forumet som tillverkar dessa.

Vill du ha en med mycket ljud så skaffa inte en enorm jävel med världens största hål utan satsa på en lite mindre med en eller två trattar.

VirreEriksson
19 januari 2013 · 1 301 Inlägg

Öppen dump på LMM bil blir aldrig riktigt bra..
Bilar med mapsensor kvittar de helt, ingen skada.

Toyota Supra MKIV "MaxxECU" (1993)
Saab 9000 "2,0t" "B234R Swapped" (1997)
Saab 9000 Aero "nordic extreme R" (1996)
mikael_86
19 januari 2013 · 860 Inlägg

tack alla ni som sagt de där med olika dumpar och vart man kan få tag på dom...

till alla er som tjatat hela tiden om att öppen dump inte är bra om man har LMM o så... konstigt då att nästan alla som trimmar bilar har öppen dump och även på saab 9-3 och 9-5 när man flyttar LMM till trycksatt och sätter öppen dump... varför köra med samma jävla tråkiga prat att du ska inte göra si o du ska inte göra så när man igenntligen från början frågade om vad folk rekommenderar för typ av öppen dump... ja frågade aldrig om de skadar lr något på LMM lr va det är för nackdel på dom bilarna...  men men ja vet ni bryr er om att bilen ska hålla o så... men så mkt vet ja att lmm mäter luften som dumpen dumpar ut o den går för fet på de sättet nån sekund... men ja tror knappast det skadar katalysatorn lr sånt för isf skulle ju ingen ha det på bilen... o varför isf ha ÖPPEN dump på en vråltrimmad volvo 850T5 lr V70 lr nån annan bil som har LMM isf då skadar det ju där med

Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Nyman1337 Hhehehehhest
19 januari 2013 · 375 Inlägg

Jag vill inte vara elak men du verkar inte vara den vassaste kniven i lådan..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
jimmzzan
19 januari 2013 · 1 168 Inlägg

mikael_86 skrev:
tack alla ni som sagt de där med olika dumpar och vart man kan få tag på dom...

till alla er som tjatat hela tiden om att öppen dump inte är bra om man har LMM o så... konstigt då att nästan alla som trimmar bilar har öppen dump och även på saab 9-3 och 9-5 när man flyttar LMM till trycksatt och sätter öppen dump... varför köra med samma jävla tråkiga prat att du ska inte göra si o du ska inte göra så när man igenntligen från början frågade om vad folk rekommenderar för typ av öppen dump... ja frågade aldrig om de skadar lr något på LMM lr va det är för nackdel på dom bilarna...  men men ja vet ni bryr er om att bilen ska hålla o så... men så mkt vet ja att lmm mäter luften som dumpen dumpar ut o den går för fet på de sättet nån sekund... men ja tror knappast det skadar katalysatorn lr sånt för isf skulle ju ingen ha det på bilen... o varför isf ha ÖPPEN dump på en vråltrimmad volvo 850T5 lr V70 lr nån annan bil som har LMM isf då skadar det ju där med

Precis...big_smile                          roll

mikael_86
19 januari 2013 · 860 Inlägg

bryr mig inte va du tycker 1337... men från grund o botten så frågade jag facktiskt bara om vad man rekommenderar för typ av öppen dump vanlig lr med dubbel kolv lr membran.... ja frågade inget alls om det gör något med LMM lr så för de vet ja redan... man behöver inte liksom blanda in allt annat när ja frågar om va för öppen dump man rekommenderar då de finns massor olika... men men tyck va du vill..

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
sik
19 januari 2013 · 1 072 Inlägg

JBR och GFB, Tial, HKS, Greddy osv

Sök och du lär finna det DU söker, ska den ha högt flöde, ljud, cool färg eller en som är anpassad för din bil.

Använd Google så kommer du inte behöva höra mer trams.

mikael_86
19 januari 2013 · 860 Inlägg

okej tack så mkt (sik) kan inte så mkt om alla märken som finns.....

BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Faster
19 januari 2013 · 59 Inlägg

För att svara på frågan så som jag förstår den.

MEMBRANDUMP. Det är det enda som håller tätt och fungerar som det är tänkt. Kolvdump är bara att kasta så långt du kan, gärna i huvudet på den som sålt den!

Finns massor med membrandumpar, så det är bara att välja den du vill ha.

BMW M5 (2000)
mikael_86
19 januari 2013 · 860 Inlägg

okej tack.... bra svar iaf...

Volkswagen VW Polo R WRC 2014 "Mini räsern" (2014)
BMW 330D XDrive "Svart räsern" (2014)
Volvo V70 D4 Momentum 2016 "Svarten" (2016)
Andersson_T5 Snickare
19 januari 2013 · 407 Inlägg

Ja har kört med min gfb i 3 år funkar hur bra som helst. Har dubbla utblås så du kan ha öppen på båda. Ena stäng. Eller ena återcirkulerande  ja hur fan du vill. O den är justerbar. O det tar skryk. Men den går bättre med den än originalet så det e värt om det tar lite stryk.

Pettersson
19 januari 2013 · 50 Inlägg

Jag körde min Skoda med LMM med en GFB hybrid dump vilket menas att du kan köra öppen, återcirkulerande eller "båda" delarna alltså 50% öppen och 50% återcirkulerande.... Inga problem ! För de motorerna är känsliga vad jag har hört då för öppna dumpar.  Men den "sparar" luft så LMM får tillbaka luft SAMT släpper ut luft så man får "pyyysch" ljudet smile Ska även sätta dit den på min 945a som är orginal.

You had better believe it. This is the real thing.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang