Köpa volvo V40 2.0 turbo

two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
21 januari 2013 · 179 Inlägg

Hej folket.

Jag tänkte köpa en volvo v40 fas1 och har hittat rätt många som är intressanta.. men jag undrar också en sak.

drar v40 2.0 turbo mycket jämför med vanliga 2.0 sug motor?

något man bör tänka på när man köper en v40 turbo ?

BMW 540IA (2000)
Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
M5kung3n Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
21 januari 2013 · 36 Inlägg

Skrothögar med skit motorer.....

Bmw tok
BOLIN_
22 januari 2013 · 2 763 Inlägg

SANZ skrev:
Skrothögar med skit motorer.....

Givande inlägg...

Satsa på en fas 2 istället, mycket bättre rostskydd och känns allmänt bättre!

Volvo - For Life
M5kung3n Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
22 januari 2013 · 36 Inlägg

BOLIN_ skrev:

SANZ skrev:
Skrothögar med skit motorer.....

Givande inlägg...

Satsa på en fas 2 istället, mycket bättre rostskydd och känns allmänt bättre!

Vilken tur att jag skrev något så givande att du fick något att göra då..... Tydligen fel att skriva va man tycker eller??????????

Bmw tok
BOLIN_
22 januari 2013 · 2 763 Inlägg

SANZ skrev:

BOLIN_ skrev:

SANZ skrev:
Skrothögar med skit motorer.....

Givande inlägg...

Satsa på en fas 2 istället, mycket bättre rostskydd och känns allmänt bättre!

Vilken tur att jag skrev något så givande att du fick något att göra då..... Tydligen fel att skriva va man tycker eller??????????

Du svarade ej på hans fråga/frågor vilket var hans syfte med tråden.

Hurvida bränsleförbrukningen skiljer på en 2.0 och en 2.0T vet jag inte men tycket att du bör satsa på den senare!

Volvo - For Life
M5kung3n Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
22 januari 2013 · 36 Inlägg

BOLIN_ skrev:

SANZ skrev:

BOLIN_ skrev:

Givande inlägg...

Satsa på en fas 2 istället, mycket bättre rostskydd och känns allmänt bättre!

Vilken tur att jag skrev något så givande att du fick något att göra då..... Tydligen fel att skriva va man tycker eller??????????

Du svarade ej på hans fråga/frågor vilket var hans syfte med tråden.

Hurvida bränsleförbrukningen skiljer på en 2.0 och en 2.0T vet jag inte men tycket att du bör satsa på den senare!

Hehe ja vilken tur att en liten chipp på 19bast ska försöka sig förstå... Jag känner Lenny som lagt ut tråden och han förstår vad jag menar vilket är huvudsaken... Jag har haft 115bilar i mitt liv och tro mig jag om någon vet vad man ska ha eller inte ha för bil... V40 är SKIT.... kom tillbaka när du haft fler bilar och lärt dig lite grabben...

Bmw tok
BOLIN_
22 januari 2013 · 2 763 Inlägg

SANZ skrev:

BOLIN_ skrev:

SANZ skrev:

Vilken tur att jag skrev något så givande att du fick något att göra då..... Tydligen fel att skriva va man tycker eller??????????

Du svarade ej på hans fråga/frågor vilket var hans syfte med tråden.

Hurvida bränsleförbrukningen skiljer på en 2.0 och en 2.0T vet jag inte men tycket att du bör satsa på den senare!

Hehe ja vilken tur att en liten chipp på 19bast ska försöka sig förstå... Jag känner Lenny som lagt ut tråden och han förstår vad jag menar vilket är huvudsaken... Jag har haft 115bilar i mitt liv och tro mig jag om någon vet vad man ska ha eller inte ha för bil... V40 är SKIT.... kom tillbaka när du haft fler bilar och lärt dig lite grabben...

Jag har inte ägt en V40 men jag har erfarenhet av några stycken ändå. De jag känner har inte haft några problem med sina V40/S40 2.0T.

Jag må vara 19år men jag kan ett och annat om bilar, bara för att du har haft 115 stycken betyder det inte direkt att du kan mycket om bilar, så varför dra upp antalet? Jag är inne på min andra bil och det räcker för stunden. 

Om du nu kan så mycket om V40 så borde du ju redan ha berättat allt dåligt om den modellen för din vän (TS). Då är ju denna tråd rätt onödig...

Volvo - For Life
R_fused There is no replacement for displacement
22 januari 2013 · 630 Inlägg

Jag har svårt att ta någon på allvar när man bara skriver att en bil är skit och knappt nått mer. Jag har haft både en s40 fas 1 2,0T och äger nu en v40 t4 fas 2 och att det är SKIT bilar är faktiskt rent skitsnack.
Alla bilar har sina brister likaså s/v40, t.ex rostar fas 1 väldigt mycket. Men alla bilar har sina problem och enligt mig, samt många andra jag känner som haft dessa bilar är de ändå väldigt driftsäkra bilar.
Och motorerna är det då rakt inget fel på, i princip samma som volvos 5a men med en cylinder mindre.

Detta borde du som ägt halva världens bilar såklart veta.
Men som råd till TS, 2,0T drar inte mer än 2,0 sålänge du kör normalt. Är en väldigt bra allroundmotor sålänge du inte vill trimma den mer än avgas + chipp. Då är det en t4 fas 1 som gäller.
Annars som sagt ROST, jag hade försökt gå upp till en fas 2 av den anledningen, jag rostlagade min s40 99a seriöst vid 11 000 mil när den var 8 år gammal. 2 år senare så börja det krypa fram rost både här och där igen. Men annars har inte bilarna några tydliga barnsjukdomar förutom t4 från 1998 som ofta hade trasig styrbox. Mne den bör ju vara bytt på de bilar som finns kvar idag.

torpis Forummoderator
22 januari 2013 · 10 572 Inlägg

SANZ skrev:
Jag känner Lenny som lagt ut tråden och han förstår vad jag menar vilket är huvudsaken...

Nej, huvudsaken är att du blir förstådd av alla andra och följer garagets regler.

Var det ett skämt så är det säkert inga problem för dig.

1§ Sundhet och "netiketten"

Garagets målgrupp är personer över 18 år. Är du under 18 år bör du överväga att inte registrera dig.
Var trevlig och respektera andras åsikter.
Du får absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande.
Det är inte tillåtet att provocera för provocerandets skull. Det kallas trolling och kommer att leda till avstängning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
22 januari 2013 · 179 Inlägg

vilken liv det blev wink va fan.

Tänkte på det också angående turbo.. för turbon knuffar på att man kommer fortfare upp till hastighet och sugmotor tar juh tid på sig dit så egentligen borde bränsleförbrukningen vara samma lika.. om ni fattar vad jag menar.

tro mig.. jag vill ha en fas2 meeen den där roliga kompisen "ekonomi" går inte ihop med mig just nu hmm

en annan bränslesnål kombi då? ? smile

Senast redigerat av two40 (22 januari 2013)

Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
BMW 540IA (2000)
Muttley
22 januari 2013 ·

torpis du om någon borde väl svara här?  Tror du kan mer än de flesta.


Personligen hade jag aldrig nånsin köpt en fas1 igen.  Hade en 2.0t 98.

Problemen.
- hjullager.
- styrboxen.

och de värsta som gömdes väl under listerna var rosten.   Man ska inte ge alleles för mycket för en sådan om man ändå väljer att köpa en.

Busgrabb Rejsa ?
22 januari 2013 · 2 959 Inlägg

SANZ skrev:
Skrothögar med skit motorer.....

Ja Volvos motorer är ju så jävla dåliga, helt kass.
Du har grym koll på läget.

Edit: Kan inte hålla mig.
Själv har du en Saab som är nått av den sämsta skit som rullat av ett produktionsband om man vill ha en bil som håller och inte har allvarliga fel växellåda, motorer osv...
Efter 115 bilar borde man väl inte ha en sådan i sin vagnpark?


Kan för övrigt upplysa om att det är mycket mindre problem med slitagedelar, leder osv på X40 bilarna än de större Volvomodellerna.
Men rost är ett stort problem på Fas 1.

Senast redigerat av Busgrabb (22 januari 2013)

Autotech
BMW 335D (2008)
torpis Forummoderator
22 januari 2013 · 10 572 Inlägg

tkd_rille skrev:
torpis du om någon borde väl svara här?  Tror du kan mer än de flesta.

Jo visst kan jag svara, men nu var vi ju redan överens om att bilen var skit med stora bokstäver.  Det finns dessutom MÄNGDER att söka sig till i forumet.

tkd_rille skrev:
Personligen hade jag aldrig nånsin köpt en fas1 igen.

Nej nu börjar de bli gamla och man behöver hitta ett vårdat ex om man förväntar sig underverk. precis som med en BMW från samma tidsera.  Hade en sådan och tröttnade på att byta topplock.


tkd_rille skrev:
Problemen.
- hjullager.
- styrboxen.

Hjullager har jag aldrig hört talas om, låter osanolikt.  Databoxen är dålig på vissa T4-98


(ja, jag är lite trött idag)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Brådhis * Voff voff *
22 januari 2013 · 10 280 Inlägg

Min fru har en V40 T4 från -01. Hon köpte den 2009 med 15000 mil på mätaren och idag har den gått 21500 mil. Det hon fått byta under dom 6500 milen är två xenonlampor, postionsljuslampor fram, batteriet och bromsskivor + klossar fram samt klossar bak... Så att V40 skulle vara dåliga bilar kan jag inte hålla med om. smile

Hon snittar c:a 0,9 blandad körning med den.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
two40 Bor i Tyresö men Tyresö finns inte enligt garaget
22 januari 2013 · 179 Inlägg

jag har min s40 2.0 -96 som vi är nöjda med men behöver en kombi, enda jag har bytt nu under sista tiden är två lampor och en avgasskarv. som sagt.. har inte stött på några större problem än och är nöjd men att gå över till tex turbo så blir jag fundersam på bränsleförbrukningen.. många säger att dom drar som fan.. men har man en tung högerfot så klart som fan det drar bensin..

vad jobbigt allt blev nu..

Opel Vectra GT "Vectran" (1992)
BMW 540IA (2000)
torpis Forummoderator
22 januari 2013 · 10 572 Inlägg

Turbon drar om något en smula mindre om du kör på samma vis samma sträcka.  Exempelvis en 70-90väg mellan två samhällen med lika många omkörningar och samma restid.  Omkörningarna går fortare men tar kortare tid.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
HansN83 x40
22 januari 2013 · 1 209 Inlägg

Alla bilar rostar mer eller mindre! Allt beror på hur man tar hand om sin bil!! Min har haft i sex år och har inte vart snäll mot! Hjullager har aldrig byt och bilen har rullat i 30k mil! Köpte bilen original på Bilia och då hade hon rullat 15k! Den e chipat och drar ca 0,8 milen går att köra snålare om man vill!! Lycka till med bil köpt!!

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
Sotam
22 januari 2013 · 95 Inlägg

Har själv precis köpt en V40 -03 2,0t som 2a bil. Låg på 0,7-0,75 efter ca 50mil landsväg blandat m lite stadskörning och efter ytterligare nån tank enbart stadstrafik är blandad körning uppe på 0,87 just nu. Helt ok tycker jag. Visst hade 0,1l/mil lägre bensinförbrukning varit trevligt men i det stora hela blir det en mindre kostnad. Viktigare med låg värdeminskning och välskött bil.

Jag noterade att väldigt många V40 hade fått anmärkning på bromsslangar vid besiktning vid 15-17' mil och fått byta dem. Är de inte bytta kommer du få byta dem. Kolla det, att kamrem bytts och kolla rost runt hjulhus, baklucka och nere vid trösklar. V40 ger kanske ingen överväldigande kvalitetskänsla men verkar vara väldigt driftsäkra bilar.

Muttley
22 januari 2013 ·

torpis skrev:
Hjullager har jag aldrig hört talas om, låter osanolikt.  Databoxen är dålig på vissa T4-98


(ja, jag är lite trött idag)

Under min tid med min så fick jag byta 2 gånger.  Även vännen som köpte en samma tid fick byta.  Kan i och för sig haft otur med verkstaden.  De var inga höjdare på sitt jobb tyvärr.

Jag gjorde av med min pga styrboxen.  Fann det meningslöst att byta på en så pass gammal bil.   
Men tittar lite ibland efter sådana och priset på de är ju relativt lågt just nu på en del. 

Lägger man tid och hittar en som är rätt rostfri och är välservad så är de klart en rätt trevlig bil att köra.

Nightmare89
22 januari 2013 · 939 Inlägg

SANZ skrev:
Skrothögar med skit motorer.....

lolloltongue ja du har ju koll på allt härwink

Senast redigerat av Nightmare89 (22 januari 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang