Visst fan var det väl hål i tröskeln (Rostlagning)

FolkeFolke
27 januari 2013 · 40 Inlägg

Nu ska det tydligen bli lite varmare ett tag framöver och jag tänkte då passa på att börja med lite rostlagning.
Jag tänkte börja med det här, trösklarna:
http://img26.imageshack.us/img26/8668/20130125163009.jpg

Jag antar att det är lika bra att riva bort hela "gummiskyddet" som sitter längs hela tröskeln och slipa/blästra rent.

När jag rosten är borta tänkte jag lägga på primer och sen tröskelmassa.
Är det något jag inte tänkt på eller som jag borde göra annorlunda?

Senast redigerat av FolkeFolke (28 januari 2013)

caromania Forummoderator
27 januari 2013 · 9 296 Inlägg

Blästar är en bra idé och sedan kan du gärna efterslipa med ett papper så du får en blankare yta. Eftersom det är en tröskel skulle jag måla med typ "staketfärg", gärna gammal blymönja om du kan hitta någon i morfars förråd, sedan ovanpå det en lackfärg, med pensel. Sedan tröskelmassa på sprayburk. Det kommer hålla i 100år.

Sedan är det alltid en god idé att rostskydda i hålrummet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Aero T16
27 januari 2013 · 1 327 Inlägg

Rosten verkar ha gått ganska djupt in i plåten, bästa är nog att byta ut den del av tröskeln som är angripen.

Börjar du slipa finns risken att det inte blir kvar så mycket av plåten om du vill få bort all rost.

Biltemas roststopp som ska verka i ett dygn innan den målas över verkar fungera ganska bra, kör du med vanlig rostskyddsfärg som torkar på 10 minuter så kommer rosten tillbaka inom en kort tid.

sleepyoh
27 januari 2013 · 1 319 Inlägg

Där lär du ju kapa ur och svetsa i ny frisk plåt. Man lär ju kunna trycka igenom din tröskel med en skruvmejsel utan problem.

_----------'
caromania Forummoderator
27 januari 2013 · 9 296 Inlägg

Det behövs verkligen inte svetsas där. Jag tolkar det första inlägget som att det finns tillgång till bläster? Blästra, måla och åk. 2 timmars jobb.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Vw-Andreas
27 januari 2013 · 633 Inlägg

hade de vart min bil hade jag kapat bort det samt ersatt den med ny plåt , men de är ju de hur sugen är du?:p

Volvo s60 (2003)
Volvo 740 "militery" (1988)
FolkeFolke
27 januari 2013 · 40 Inlägg

Vw-Andreas skrev:
hade de vart min bil hade jag kapat bort det samt ersatt den med ny plåt , men de är ju de hur sugen är du?:p

Då jag inte har tillgång till svets eller har någon i min bekantskapskrets som har det så är jag sjukt osugen på att svetsa!smile

Jag tänkte i alla fall börja med att riva bort allt gummi och se hur rosten ser ut och hur djupt den gått, om det verkligen är ett måste att svetsa.

Är det inte det så blir jag väldigt glad!smile

Om jag slipper svetsa och det räcker med att blästra och måla, vad ska jag måla med?
Primer och bättringsfärg från biltema och sen ett lager tröskelmassa, är det en vettig idé?

Jag har tyvärr ingen morfar med förråd med staketfärg i!

Vad bör jag spruta i hålrummet? Linolja?

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
27 januari 2013 · 3 929 Inlägg

Glöm inte att när du lägger på primer så ska du ta etsande primer när du lägger det på ren plåt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 januari 2013 · 14 077 Inlägg

FolkeFolke skrev:
Nu ska det tydligen bli lite varmare ett tag framöver och jag tänkte då passa på att börja med lite rostlagning.
Jag tänkte börja med det här, trösklarna:
http://img26.imageshack.us/img26/8668/2 … 163009.jpg

Jag antar att det är lika bra att riva bort hela "gummiskyddet" som sitter längs hela tröskeln och slipa/blästra rent.

När jag rosten är borta tänkte jag lägga på primer och sen tröskelmassa.
Är det något jag inte tänkt på eller som jag borde göra annorlunda?

Det bästa är ju att blästra ytan och hoppas att det inte går hål för då är det bara att laga. Efterlagningen kan man blästra igen och det allra bästa är att sprutförzinka på den nyblästrade ytan om man har tillgång till det. Därefter grundfärg som passar att lägga på zink. På det kan man ju lägga på bodymassa och den kan du lacka på. Gör du så här så det enda som återstår om hundra år så är det tröskellådan.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 januari 2013 · 14 077 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Glöm inte att när du lägger på primer så ska du ta etsande primer när du lägger det på ren plåt.

Jo, slipar man plåtrent så blir det ju blankt och man måste göra som Tbird 88 skriver.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
FolkeFolke
28 januari 2013 · 40 Inlägg

Jag var och knackade överallt med hammare idag och visst fan var det hål på ett ställe. 4dm framför rostskadan på bilden har det gått hål, under plastskyddet (är det det som är "body" förresten?). Helvetes jävla skit!

Att spackla är inget att fundera på när det är i en tröskel antar jag, jag får käka nudlar och leta rätt på någon som kan svetsa va?

När det är mera rost på tröskeln, även om det inte rostat igenom, är det någon idé att spara det eller byter man ut det också när man ändå är i gång?

Är det något jag kan göra för att hindra att det blir ännu värre tills jag kan få det lagat?

caromania Forummoderator
28 januari 2013 · 9 296 Inlägg

Trist. Skadan är alltså bredare än på bilden?

Tröskelns sida är egentligen ingen del som bilprovningen bryr sig speciellt mycket om beroende på hur stort det är såklart. Är det ett hål av en femkrona kan du limma i en plåtbit och köra glasfiberspackel över men mycket större än så så behöver du svetsa.

Vad är det för bil?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
FolkeFolke
28 januari 2013 · 40 Inlägg

caromania skrev:
Trist. Skadan är alltså bredare än på bilden?

Tröskelns sida är egentligen ingen del som bilprovningen bryr sig speciellt mycket om beroende på hur stort det är såklart. Är det ett hål av en femkrona kan du limma i en plåtbit och köra glasfiberspackel över men mycket större än så så behöver du svetsa.

Vad är det för bil?

Det är en Mercedes Sprinter, alltså en buss/skåp/lång jävla bil.
Det har liksom rostat som en spricka, som en reva liksom, ca 10cm lång.

Lite av en idiotfråga: Är det farligt att köra bilen i väntan på att få det fixat?
Jag förstår att det inte är optimalt men är det farligt?
Förmodligen kommer jag inte kunna fixa det förrän nästa löning, är det något värt att göra för att hindra det från att bli värre?
Linolja eller rostätare kanske?

Senast redigerat av FolkeFolke (28 januari 2013)

caromania Forummoderator
28 januari 2013 · 9 296 Inlägg

Som sagt, tröskeln är inte bärande och en reva på 10 cm kvittar rent hållfasthetsmässigt. Däremot bör du rensa bort och sätta dit en ny bit sedan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jimmzzan
28 januari 2013 · 1 168 Inlägg

vill du göra en hållbar fullagning så kan du ju slipa/blästra all rost, och där du har hål så knackar du in hålet, och penslar in enorma mängder rostskyddsfärg (ska du göra överallt ändå men) och sen när det har torkar, lär torka segt med så tjocka lager.. så iaf så masserar du in glasfiberspackel i hålet, och och mättar igen hålet så det fylls. sen så kan du grunda det med sprayburk eller vad du vill, och sen köra lite body o sen grundfärg o sen bas o klarlack. o sen spruta spruta in vax/olja i hålrummen.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
28 januari 2013 · 14 077 Inlägg

jimmzzan skrev:
vill du göra en hållbar fullagning så kan du ju slipa/blästra all rost, och där du har hål så knackar du in hålet, och penslar in enorma mängder rostskyddsfärg (ska du göra överallt ändå men) och sen när det har torkar, lär torka segt med så tjocka lager.. så iaf så masserar du in glasfiberspackel i hålet, och och mättar igen hålet så det fylls. sen så kan du grunda det med sprayburk eller vad du vill, och sen köra lite body o sen grundfärg o sen bas o klarlack. o sen spruta spruta in vax/olja i hålrummen.

Det vill iaf. inte jag kalla en riktig lagning.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Henkix
28 januari 2013 · 6 737 Inlägg

hade jag vart du så hade jag svetsat hålen i tröskeln och sen blästrat hela tröskeln o sedan penslat på massa 2k epoxy primer och sen underredsmassa på det och även sprutat in hålrumsvätska på "insidan" av tröskeln elr hur man nu ska säga tongue
dock rätt tråkigt när man hittar hål o inte har nån svets men lycka till! wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
FolkeFolke
29 januari 2013 · 40 Inlägg

Tack för alla bra tips och synpunkter, bra info!

Jag har kollat med svetsare nu och det blir ny plåt där det behövs men det dröjer 4 veckor innan det blir av.

Det känns ju som att under den där plasten över tröskeln kan det vara VM i vägsalt och fukt.
Borde jag riva av den, slipa/blästra av det som inte rostat igenom och dra på någon färg för att hindra att mer av tröskeln äts upp?

mb_pucken
29 januari 2013 · 5 088 Inlägg

FolkeFolke skrev:
Tack för alla bra tips och synpunkter, bra info!

Jag har kollat med svetsare nu och det blir ny plåt där det behövs men det dröjer 4 veckor innan det blir av.

Det känns ju som att under den där plasten över tröskeln kan det vara VM i vägsalt och fukt.
Borde jag riva av den, slipa/blästra av det som inte rostat igenom och dra på någon färg för att hindra att mer av tröskeln äts upp?

jag skulle elt klart slipa/ta bort plasten. brukar dälja sig mycket kul under sånt wink Skulle rostlaga en opel med ett litet hål i tröskeln en gång.. slutade med tröskel, skärmkant, innerskärm, och 10cm golv :p inget syndes utifrån :p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jimmzzan
29 januari 2013 · 1 168 Inlägg

Vettemannen skrev:

jimmzzan skrev:
vill du göra en hållbar fullagning så kan du ju slipa/blästra all rost, och där du har hål så knackar du in hålet, och penslar in enorma mängder rostskyddsfärg (ska du göra överallt ändå men) och sen när det har torkar, lär torka segt med så tjocka lager.. så iaf så masserar du in glasfiberspackel i hålet, och och mättar igen hålet så det fylls. sen så kan du grunda det med sprayburk eller vad du vill, och sen köra lite body o sen grundfärg o sen bas o klarlack. o sen spruta spruta in vax/olja i hålrummen.

Det vill iaf. inte jag kalla en riktig lagning.

/Benny

Nä, och vem har påstått det? En riktig lagning är ju utav en HELT annan historia.. Men detta är en lagning som inte spelar nån roll på en bil som är skapad för att underhålla lackerare/plåtslagare.

Som jag säger, en hållbar fullagning, som håller lika bra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang