Victor Karttunen - Nissan 200sx s13 1uz-fe V8, drifting 2013.
En Nissan 200sx s13 som drivs med en vrålande 1uz v8 från en Lexus Ls400. Byggd för drifting och 2013, 2014 satsas till på tävlingsdebut och motorn byggs om från grunden och tvångsmatas med en kompressor från Vortech!
vet inte om ja har missat de i tråden eller så, men kan du inte berätta mer om motorn? Vad kör du för setup på den eller är den helt original? Varför just R154 växellåda och inte någon annan? Grymt kul bygge för övrigt!
Det som är gjort motor mässigt är andrat byggt eget avgasrör 2.5" som går ihop till ett 3". Byggt insugsrör 3". Sen så har jag Maxxecu och vagspolar. De är det som gjorts med motorn! varför jag valde r154 är för att det fanns adapter plattor för att få den och motorn att passa ihop sen så klarar ju R154 lådan en del också.
Är det inte underbart med sommar, trots att bilen inte funkar för tillfället. Igår var en sådan riktigt najs dag, hängde ute i garaget. Småpillade lite med portarna öppna, grillade korv, kastade lite boll, tjötade framtidsplaner och avslutade kvällen med lite tacos ... Ibland behövs det inte mer för att man ska känna att livet ändå är ganska bra eller vad säger ni? Idag blir det nog ganska lugnt med mekandet då vädret är ännu bättre än igår men tror nog Victor tänkt få lite gjort iaf, annars börjas det på allvar imorgon då alla delarna kommer till kamremsbytet och en ny ventilkåpspackning. Alltid lika gött att ta bort en ventilkåpa och se att allt ser fint ut
Här kommer lite bilder från igår iaf, inte så mycket action kanske men alltid något :
I brist på annat så får ni här ett klipp på hur Victor handskar drifting under press.. Rickard kom upp bakom och hetsade honom lite på Gatebil Mantorp vilket ledde till att det blev lite dammigt.
vet inte om ja har missat de i tråden eller så, men kan du inte berätta mer om motorn? Vad kör du för setup på den eller är den helt original? Varför just R154 växellåda och inte någon annan? Grymt kul bygge för övrigt!
Det som är gjort motor mässigt är andrat byggt eget avgasrör 2.5" som går ihop till ett 3". Byggt insugsrör 3". Sen så har jag Maxxecu och vagspolar. De är det som gjorts med motorn! varför jag valde r154 är för att det fanns adapter plattor för att få den och motorn att passa ihop sen så klarar ju R154 lådan en del också.
okejokej! låter fint lycka till med bygget i fortsättningen!!
Good News!! Igår var vi i garaget och Victor smällde dit nya kamremmen och när vi sen gjorde ett komptest så hade vi högt och fint komp igen. Så nu är det bara lite småfix med lite annat kvar sen åker motorn i igen. Och eventuellt blir det iväg på lite äventyr nästa helg men det är inte bestämt än.. Stay Tuned!
energidryck går åt...
Plockade av bromsoken från Lexusen, kan nog bli något 4kolvs ok med 310mm skivor.
Grym helg!!! På dagen i fredags bestämde sig Victor för att han skulle köra bilen på kvällen på lite aktiviteter.. Då stod motorn och växellåda fortfarande isär bredvid bilen.. Sagt och gjort bilen sattes ihop och 22.30 rullade den ut ur garaget. Grym kväll med massa sladdande resulterade i ett par däck mindre På lördagen så bjöd Dailyfresh in till lite grill och gött häng vid deras garage, dit även Vicious Company från Trollhättan dök upp med lite trevliga bilar.. i samband med det hände dock detta:
huven i rutan igen... Så är även Eddie huven bögglig å skev.. Någon som har en huv att sälja ? Dock hindrade inte det från att det blev lite bus även på lördagskvällen.. Här en liten film när grapparna i Vicious Company leker lite