Vevaxelgivare saab 9-5

1Million
10 februari 2013 · 30 Inlägg

har vid flera tillfällen försökt varva ur saaben men kommer tyvärr bara up till ca 4300rpm, sen så bluddrar den, laddet sjukner..  men under 4300rpm går den som en klocka, ingen misständning eller nått annat.

är det den kända vevaxelgivaren(vevlägesgivare) som spökar tro ?

Saab 9-5 2.3T "Infinity" (1998)
Gizmojohan
10 februari 2013 · 3 295 Inlägg

Igensatt katalysator, dålig tändkassett, dåliga tändstift, luftmassemätarn? om vevaxelgivarn är kass så startar inte bilen...

1Million
11 februari 2013 · 30 Inlägg

okay, bara o börja felsöka o utesluta saker o ting då smile

sett i andra trådar om folk som haft samma problem o de har berott på den givaren men, ja har ingen aning.

Saab 9-5 2.3T "Infinity" (1998)
plankan
11 februari 2013 ·

Tändstift och kasetten tror jag mest på

1Million
11 februari 2013 · 30 Inlägg

tändstiften bytte ja strax innan vintern till ngk BCPR8ES, ska prova en polares tändkasett får vi se.

annars lurar ja på bränslefilter alt pump kanske ?

Saab 9-5 2.3T "Infinity" (1998)
Gräsberg
11 februari 2013 · 1 002 Inlägg

Kan vara vevaxelgivaren hade stort sett samma problem som du beskriver.. Bilen funkade ett tag och den krångla efter viss varvtal. Sen någon vecka efter gav den upp o ville inte starta igen. Efter ja bytte den så funka allt som normalt.

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________
Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
12 februari 2013 · 181 Inlägg

Slave_joe skrev:
Igensatt katalysator, dålig tändkassett, dåliga tändstift, luftmassemätarn? om vevaxelgivarn är kass så startar inte bilen...

Ang Vevaxelgivaren..

Bilen kan visst starta.. Hade ett jätteroligt fenomen på min 9-5a.. Den hackade och ryckte så fort den blev varm och  den gick som en påse nötter.. Men startade ändå när den var varm men när den var kall gick den som ett spjut.

Om du vill mäta Vevaxelgivaren så mät den när bilen är varm. Ha ett instrument du kan mäta ohm med..
En givare som är hel skall ge utslag på 860 +/- 90 Ohm. Mät mellan Stift 1 och 2.

Senast redigerat av Bobzilajnen (12 februari 2013)

Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
1Million
13 februari 2013 · 30 Inlägg

okay tack ska kolla de smile

Saab 9-5 2.3T "Infinity" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 februari 2013 · 13 742 Inlägg

inte ovanligt att dom blir full smetade med metall spån

bytte för någon månad sen på en 9-5 aero men mage till idiot placering.

skit smidigt att ta bort men jävlar när man ska ha dit allt igen

idoter till produktutvecklare säger jag bara.. märks att dom aldrig mekat i sitt liv 

ta bort mer saker än vad du tror så går det bättre är ett tips ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
13 februari 2013 · 181 Inlägg

Growe skrev:
inte ovanligt att dom blir full smetade med metall spån

bytte för någon månad sen på en 9-5 aero men mage till idiot placering.

skit smidigt att ta bort men jävlar när man ska ha dit allt igen

idoter till produktutvecklare säger jag bara.. märks att dom aldrig mekat i sitt liv 

ta bort mer saker än vad du tror så går det bättre är ett tips ;-)

Hur menar du nu ? Har du rätt uppsättning verktyg så tar man i regel inte bort mer än Returröret från dumpen för lite mer armplats.. smile Skruvat mycket Volvo 7/940.. Snacka om att sätta insugstempgivaren på ett taskigt ställe..

Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 februari 2013 · 13 742 Inlägg

Bobzilajnen skrev:

Growe skrev:
inte ovanligt att dom blir full smetade med metall spån

bytte för någon månad sen på en 9-5 aero men mage till idiot placering.

skit smidigt att ta bort men jävlar när man ska ha dit allt igen

idoter till produktutvecklare säger jag bara.. märks att dom aldrig mekat i sitt liv 

ta bort mer saker än vad du tror så går det bättre är ett tips ;-)

Hur menar du nu ? Har du rätt uppsättning verktyg så tar man i regel inte bort mer än Returröret från dumpen för lite mer armplats.. smile Skruvat mycket Volvo 7/940.. Snacka om att sätta insugstempgivaren på ett taskigt ställe..

det är ju just att dom väljer det där lösta fästet som klämmer fast givaren jävla idiot fasoner.

försökte och försökte men som sagt har man gjort det en gång går det bättre.

finns ingen insugs temp givare på en 740/940 smile
mycket finns det men inget som mäter tempraturen på insugsluften smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Bobzilajnen It's time to nut up, or shut up !
13 februari 2013 · 181 Inlägg

Growe skrev:

Bobzilajnen skrev:

Growe skrev:
inte ovanligt att dom blir full smetade med metall spån

bytte för någon månad sen på en 9-5 aero men mage till idiot placering.

skit smidigt att ta bort men jävlar när man ska ha dit allt igen

idoter till produktutvecklare säger jag bara.. märks att dom aldrig mekat i sitt liv 

ta bort mer saker än vad du tror så går det bättre är ett tips ;-)

Hur menar du nu ? Har du rätt uppsättning verktyg så tar man i regel inte bort mer än Returröret från dumpen för lite mer armplats.. smile Skruvat mycket Volvo 7/940.. Snacka om att sätta insugstempgivaren på ett taskigt ställe..

det är ju just att dom väljer det där lösta fästet som klämmer fast givaren jävla idiot fasoner.

försökte och försökte men som sagt har man gjort det en gång går det bättre.

finns ingen insugs temp givare på en 740/940 smile
mycket finns det men inget som mäter tempraturen på insugsluften smile

Menade givetvis den givaren som siter under insuget.. Den har man svorit över ett antal gånger.
Plåten som jag gissar du menar på som sitter över givaren är en värmeskyddsplåt, den sitter inte där av kosmetiska skäl utan för att va skyddad från värmestrålning ifrån Katalysatorn som är monterad precis vid turbon.. Gäller givetvis från MY01

Saab 9000 2,3T Turbo S "Performance By NordicUhr" (1993)
Saab 9-3 Aero 2.8T Sportcombi "Griffin12" (2007)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 februari 2013 · 13 742 Inlägg

Bobzilajnen skrev:

Growe skrev:

Bobzilajnen skrev:
Hur menar du nu ? Har du rätt uppsättning verktyg så tar man i regel inte bort mer än Returröret från dumpen för lite mer armplats.. smile Skruvat mycket Volvo 7/940.. Snacka om att sätta insugstempgivaren på ett taskigt ställe..

det är ju just att dom väljer det där lösta fästet som klämmer fast givaren jävla idiot fasoner.

försökte och försökte men som sagt har man gjort det en gång går det bättre.

finns ingen insugs temp givare på en 740/940 smile
mycket finns det men inget som mäter tempraturen på insugsluften smile

Menade givetvis den givaren som siter under insuget.. Den har man svorit över ett antal gånger.
Plåten som jag gissar du menar på som sitter över givaren är en värmeskyddsplåt, den sitter inte där av kosmetiska skäl utan för att va skyddad från värmestrålning ifrån Katalysatorn som är monterad precis vid turbon.. Gäller givetvis från MY01

just värmeplåt var det.. men liksom sätta en lös jävla plåt som ramlar överallt utom att stanna kvar men visst tar man bort dumpröret gick det bättre men mage till idiotlösning vilket som eftersom den sitter där det är massor av spån och skit eftersom motorerna äter lager på löpande band smile

tempgivaren på B230 motorerna är en fråga om teknik smile sist jag bytte på min 740turbo så tog det säkert hela 5minuter att göra det smile
höll på en bra stund med givaren på saaben så den är svårare

men är man van att meka saab sunk så vänjer man sig nog vid deras pisslösningar smile

som tex kupèfiltret på en 9-5 haha smile

Senast redigerat av Growe (13 februari 2013)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
micke-opel
13 februari 2013 · 562 Inlägg

Growe skrev:

Bobzilajnen skrev:

Growe skrev:

det är ju just att dom väljer det där lösta fästet som klämmer fast givaren jävla idiot fasoner.

försökte och försökte men som sagt har man gjort det en gång går det bättre.

finns ingen insugs temp givare på en 740/940 smile
mycket finns det men inget som mäter tempraturen på insugsluften smile

Menade givetvis den givaren som siter under insuget.. Den har man svorit över ett antal gånger.
Plåten som jag gissar du menar på som sitter över givaren är en värmeskyddsplåt, den sitter inte där av kosmetiska skäl utan för att va skyddad från värmestrålning ifrån Katalysatorn som är monterad precis vid turbon.. Gäller givetvis från MY01

just värmeplåt var det.. men liksom sätta en lös jävla plåt som ramlar överallt utom att stanna kvar men visst tar man bort dumpröret gick det bättre men mage till idiotlösning vilket som eftersom den sitter där det är massor av spån och skit eftersom motorerna äter lager på löpande band smile

tempgivaren på B230 motorerna är en fråga om teknik smile sist jag bytte på min 740turbo så tog det säkert hela 5minuter att göra det smile
höll på en bra stund med givaren på saaben så den är svårare

men är man van att meka saab sunk så vänjer man sig nog vid deras pisslösningar smile

som tex kupèfiltret på en 9-5 haha smile

Har du tillgång till en lyft så är det inga problem alls att ta den underifrån. Böt på en varm bil en gång och det var mindre kul, självklart är det att föredra att byta på en kall bil.

Offtopic: Jag upplever inte kupéfilterbyte på en 9-5 som något jobbigt wink Men utan skruvdragare så är det segt kan jag tänka mig smile

9-5 Aero Sedan -05
Redundant
31 mars 2013 · 9 Inlägg

Hade min Saab 9-5 -01 inne på besiktning i torsdags och fick nedslag på höger styrled. Har även haft problem med vevaxellägesgivaren så ja tänkte att då kan ja göra två flugor på smällen.

Trodde att det skulle krångla lite med styrleden då den såg ut att ha suttit där sen ny men givaren trodde jag skulle bli en bit av en kaka.

Självklart blev det tvärtom :p Styrleden släppte så fint men när jag skulle ge mig på givaren så märkte jag att man va tvungen att ha mussepigg händer/armar. Fick dela på avgaset innan den där burken som jag inte vet namnet på för att komma åt. Tog 30 minuter att byta styrled men 2 timmar att byta vevaxellägesgivare smile

Tji fick jag!

Nello
8 maj 2013 · 75 Inlägg

Vart hittar jag den antingen är jag blind eller så ser min bil annorlunda ut.

Jag tittade på och jag hittade inger där på min bil http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/cps/cps_location.jpg

Hoffa1337
8 maj 2013 · 24 Inlägg

Det går en tunn kabel längs högra sidan av motorblocket som går ner till vevaxelgivaren. Tror att det är lättare om du tar bort värmeskölden ovanför grenröret.

Volkswagen 1303S "wannabe porsche" (1973)
Nello
8 maj 2013 · 75 Inlägg

Hittade den satt en liten plåt för den så man inte såg den.

ErikAmgard
11 maj 2013 · 17 Inlägg

Hade samma problem med min 9-5 tidigare i veckan :)Bytte givaren och nu funkar den prima.

Nello
13 maj 2013 · 75 Inlägg

Tyvärr löste den inte mitt problem. )8

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang