Konstigt lambdavärde på B20 turbo?

Hellmaster
17 oktober 2006 · 90 Inlägg

tjena, jag har en B20 turbo som jag har lite problem med, och hoppas på att kunna få hjälp med att lösa lite ekvationer med.
lite info om motorn.

B20 turbo
Kg steg 2 topp
K-kam
saab 900 turbo (t8)
Orginal stromberförgasare
(motorn är byggd så att turbon sugen genom förgasaren)

jag har satt motorn i en testbänk och tänkte kolla vad jag har för effekt i motorn. jag har satt dit en lambdagivare för att underlätta inställningen av motorn,
Problemet är:
jag har ett jämt och bra lambda värde ( ca 0.9 - 1.0)  ända tills jag varvar upp motorn till Ca 3400 - 3500 (dvs när turbon börjar på att ladda) sen så sjunker lambda värdet som en sten till Ca 0.7 och motorn börjar på att bluddra,
och motorn varvar som max 5400 Rpm
motorn går piss på laddtryck

någon som har några idéer om hur man kan fixa till detta?
Tacksam för svar

Chance favors the prepared mind
zajja
17 oktober 2006 · 645 Inlägg

Låter som den får för lite bränsle, har du original soppapumpar?

//Marcus Saari
Hellmaster
17 oktober 2006 · 90 Inlägg

ja jag har bara den mekaniska soppapumpen, den som sitter orginal.
men grejjen är juh den att lambdan sjunker när turbon laddar, dvs den får för mkt soppa och den håller bra värde innan turbon laddar på ngt.

Chance favors the prepared mind
zajja
17 oktober 2006 · 645 Inlägg

Nordic_power skrev:
ja jag har bara den mekaniska soppapumpen, den som sitter orginal.
men grejjen är juh den att lambdan sjunker när turbon laddar, dvs den får för mkt soppa och den håller bra värde innan turbon laddar på ngt.

Det låter ju väldigt bakvänt..
Turbon ger ju mer luft, borde bli mager blandning.
Kan det inte vara att förgasarn är felaktigt bestyckad?
Mycket märkligt, hoppas det löser sig och skriv gärna vad det var för fel om du kommer på det.

//Marcus Saari
JeyKay Allvetande uppfinnare
17 oktober 2006 · 377 Inlägg

försök få tag på en weber45a eller liknande ist.. original örgasare me original munstycken kan nog vara otilräscklig hmm

Arbete är en mycket viktig sak, därför ser vi till att spara lite till morgondagen.
http://www.youtube.com/watch?v=li4Yfmkurl0 lyssna, egenproducerad låt..
Xoff Volvo tönt... =)
17 oktober 2006 · 2 344 Inlägg

är inte lågt lambda = mager blandning? å tvärt om?

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Audikrille
17 oktober 2006 · 324 Inlägg

Xoff skrev:
är inte lågt lambda = mager blandning? å tvärt om?

Jag har också för mej det! och orginal pump blir nog inte så bra.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
zajja
17 oktober 2006 · 645 Inlägg

Xoff skrev:
är inte lågt lambda = mager blandning? å tvärt om?

Det är det jag har för mig med, därför jag frågade om han hade original bränslepump.
Hur mycket laddtryck kör du på nordic_power?
Byt bränslepump och testa annars.

//Marcus Saari
Hellmaster
17 oktober 2006 · 90 Inlägg

jag har fått lära mig att lambdavärdet är andelar bensin och luft.  jag körde motorn på lambda värde 1.3 - 1.4 sen skruvade jag bort ett stift. och då så va det kritvitt.
och om ett stift är kritvitt så får den juh mer luft än bensin,
och jag har för mig att ideal värdet på lambdan ska ligga på Ca 1.0 och då har man jag vet inte om det är 10 delar luft och en del bensin eller om det är 9 delar luft och en bensin, endra eller.
och om man har tex. 1.3 i lambda så har man 12 eller 13 delar luft, därav att stiften än vita.
och om man har 0.7 så har man mindre delar luft.


jag tycker också att det är jävligt skumt att den får mer bensin när den laddar
men det kan juh va jag som har fått allt om bakfoten med,

jag laddar Ca 0.5 bar nu när vi körde den i testbänken

Chance favors the prepared mind
Hellmaster
17 oktober 2006 · 90 Inlägg

JeyKay skrev:
försök få tag på en weber45a eller liknande ist.. original örgasare me original munstycken kan nog vara otilräscklig hmm

ja jag har Ev. fått tag i en stående Weber 45 förgasare. och sen om man kör på en elektrisk soppa pump som pallar kanske 0.45bar och man kör kanske med en bränsle trycksregulator . jag hitta ganska roliga saker på "misab.se"

---------------------------------------------

"God gave us turbolag to give the V8-suckers a slight chance"

Chance favors the prepared mind
chrillemk2gti
17 oktober 2006 · 197 Inlägg

går den på lambda 0,7 så går den fett!

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...
zajja
17 oktober 2006 · 645 Inlägg

Lambda1 är 14 delar luft på 1 del bränsle kommer jag ihåg, sen åt vilket håll som var fet eller mager har hunnit hoppat ur minnet.
Jag kan kolla upp i läroboken på skolan imorgon ( bra sak.. ) för det är ju lite oense meningar om det:P
En weber 45 och en elektriskt bränslepump räcker nog gott och väl till med bränsleförsörjning till t8:an skulle jag tro.

//Marcus Saari
Hellmaster
18 oktober 2006 · 90 Inlägg

zajja skrev:
Lambda1 är 14 delar luft på 1 del bränsle kommer jag ihåg, sen åt vilket håll som var fet eller mager har hunnit hoppat ur minnet.
Jag kan kolla upp i läroboken på skolan imorgon ( bra sak.. ) för det är ju lite oense meningar om det:P
En weber 45 och en elektriskt bränslepump räcker nog gott och väl till med bränsleförsörjning till t8:an skulle jag tro.

du kan ha mycket rätt i det du säger om antal delar luft. jag ber om ursäkt om jag har haft fel på siffrorna. jag ska kolla närmare på den saken.

men problemet kvarstår ändå, hur kan den gå fetare när turbon kickar in?

jag hörde ngn stans att förgasaren har som Sk. " 2steg" att ett låg och ett hög varv. kan det vara så enkelt att den är inställd på lågvarven och sen när turbon kickar in så går den på högvarven som i sin tur är ställd för fett?

men grejjen är den att det kan vara fel på bänken och givaren också men det känns lite långsökt.
jag skall studera värdena lite till så får jag se vad jag kan komma fram till. 


---------------------------------------------------------------------------------------

God gave us turbolag to give the V-8 suckers a slight chance

Chance favors the prepared mind
Sharky
18 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

Turbomotorer skall gå mycket fetare än 14:1 när dom laddar. Titta på tex Volvo S60R som ligger på lambda 0.69 på full-last. Dock skiljer detta från konstruktion till konstruktion så det är precis därför man sätter upp den i bänk för att kunna justera så att allt lirar.

Vad ligger din tändning på full-last och varv?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Hellmaster
18 oktober 2006 · 90 Inlägg

Sharky skrev:
Turbomotorer skall gå mycket fetare än 14:1 när dom laddar. Titta på tex Volvo S60R som ligger på lambda 0.69 på full-last. Dock skiljer detta från konstruktion till konstruktion så det är precis därför man sätter upp den i bänk för att kunna justera så att allt lirar.

Vad ligger din tändning på full-last och varv?

/Göran

okej.. så om man går på värdena så är det inget fel på motorn när den laddar på?
jah menar att lambdan sjunker ganska drastiskt.

jag vet inte hur tändningen står som den ska. vet att den står ganska högt men ej hur mkt, men det är nästan ett krav om motorn ska gå på tomgången. annars e den knepig som fan.

hur ska jag ställa motorn nu? hur ska jag ställa soppa respektive tändning?

Chance favors the prepared mind
Sharky
18 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

Du måste backa tändning på laddtryck. Det är väldigt udda att köra samma förtändning på vakuum som på ladd även om jag vet att det går "hyfsat" på tex B230 med turbo att köra "fast 28 grader" till ca en bar.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Hellmaster
18 oktober 2006 · 90 Inlägg

Sharky skrev:
Du måste backa tändning på laddtryck. Det är väldigt udda att köra samma förtändning på vakuum som på ladd även om jag vet att det går "hyfsat" på tex B230 med turbo att köra "fast 28 grader" till ca en bar.

/Göran

okej,, men som läget är nu så har jag en vakumslang från insug till vakumklockan på  fördelaren, och då hänger väl tändningen med upp när motorn varvar?
  och nu laddar jag Ca 0.5 men ska jag köra tändningen runt 25 eller ngt då eller?

jag har inte så himla stor kunskap inom ämnet som kanske märks,
men jag uppskattar all hjälp jag kan få smile

Chance favors the prepared mind
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang