Köpråd: Sportbil för ca 300 000

SportPilot Ubåtsingenjör
18 februari 2013 · 7 229 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

CHEEVA skrev:

Thunderbird88 skrev:
Ferrari 348 tyckte jag verkade vara rätt vettig. Tills jag såg att den har kamrem, SLÄNG SKITEN! big_smile Men frågan är väl då underhålls kostnader på den ^^

Går gubbräser bra annars?
http://www.blocket.se/horby/Maserati_Co … =9&w=3

varför är nu kamrem så dåligt ?

visst på just ferrarin är det en dyr grejj men överlag skulle jag säga att en rem är bättre än en kedja, mindre som strular. En 348 är dyr att äga men det är inte direkt någon bruks bil så det kan kvitta

Vänta nu vänta nu... Kamrem, strular mindre? Kamrem är den mest onödiga skit uppfinningen som någonsin funnits.
Byta den där kamremmen hela jävla tiden och sedan går den helt plötsligt av och alla ventiler är pajj.
Eller kamkedja som ofta håller genom hela livslängden på en bil men kan behövas bytas 1 gång på en bils livslängd (nu pratar vi då över 30 tusen mil).
Bara tanken att kamkedja använts så länge. Och då förbättrar man det genom att göra det sämre... lol
Nej, ush fy och blä. Bara piss big_smile

men nu är det ju som så här att kedjan håller inte bilens livs längd ut ... det är ett faktum !

Och när kedjan går i sönder slår den söder en jävla massa, sen är det större risk för ras då levrantörerna promt påpekar att det aldrig behöver bytas. En kamrem har du ett intervall på 15 000 mil ca vilket inte är så ofta + att det står i service boken så att folk faktiskt byter den också. Sen är en kamkedja känsligare än en rem, felar smörjningen det minsta går alla glidskenor åt helvete. Visst på en gammal stötstångs 8 har de löst det bra och har en konstruktion som inte kan gå sönder... men på moderna bilar ser det tyvär inte ut så.

skulle vilja påstå att kedjan (skenor osv också) kan behöva bytas mellan 10-30 000 mil beroende på hur bilarna har skötts utav dess ägare. Det värsta är som sagt att man aldrig riktigt vet när man behöver byta den... det bara kommer plötsligt

edit sorry för OT

kollat på någon bil ännu ? smile

Senast redigerat av CHEEVA (18 februari 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
M@sken
18 februari 2013 · 461 Inlägg

CHEEVA skrev:

M@sken skrev:
Porsche 996 GT3 hade jag tittat efter, går att hitta en turbo för dem pengarna också men då får man nog räkna med automat.

menar du att du hittar en gt3 för 300 000?

visst en turbo kanske man kan hitta eller en väldigt fin carrera

Edit: där fanns jävlari en gt3 för de pengarna ! bra köp

Edit 2 : skojjade bara de va också en gt3 optik dvs ingen riktig gt3

My bad, såg det nu också smile Men en turbo går ju att hitta, i Tyskland är utbudet större.

MarcusGronberg Lowlife
18 februari 2013 · 809 Inlägg

BMW E30 M3 utan tvekan...

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
trubbelturbo
18 februari 2013 · 1 459 Inlägg

För dem pengarna hade jag nog kikat på Corvette C5/C6

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
JDMy00 ClubJDM.se
18 februari 2013 · 1 608 Inlägg

Honda NSX!

Mazda Mx-5 (1999)
SportPilot Ubåtsingenjör
18 februari 2013 · 7 229 Inlägg

trubbelturbo skrev:
För dem pengarna hade jag nog kikat på Corvette C5/C6

är ju plastigare än plastigaste japanen själv ....

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mr_Yellow
18 februari 2013 · 184 Inlägg

Jag hade nog lagt de pengarna på en Porsche / Äldre Ferrari / Audi S / RS bilarna

Hippi
18 februari 2013 · 83 Inlägg

Viper? smile

Pojkar kör turbo, män kör V8.. Tur att ja e en pojke då (:
Busgrabb Rejsa ?
18 februari 2013 · 2 959 Inlägg

Thunderbird88 skrev:

CHEEVA skrev:

Thunderbird88 skrev:
Ferrari 348 tyckte jag verkade vara rätt vettig. Tills jag såg att den har kamrem, SLÄNG SKITEN! big_smile Men frågan är väl då underhålls kostnader på den ^^

Går gubbräser bra annars?
http://www.blocket.se/horby/Maserati_Co … =9&w=3

varför är nu kamrem så dåligt ?

visst på just ferrarin är det en dyr grejj men överlag skulle jag säga att en rem är bättre än en kedja, mindre som strular. En 348 är dyr att äga men det är inte direkt någon bruks bil så det kan kvitta

Vänta nu vänta nu... Kamrem, strular mindre? Kamrem är den mest onödiga skit uppfinningen som någonsin funnits.
Byta den där kamremmen hela jävla tiden och sedan går den helt plötsligt av och alla ventiler är pajj.
Eller kamkedja som ofta håller genom hela livslängden på en bil men kan behövas bytas 1 gång på en bils livslängd (nu pratar vi då över 30 tusen mil).
Bara tanken att kamkedja använts så länge. Och då förbättrar man det genom att göra det sämre... lol
Nej, ush fy och blä. Bara piss big_smile

Du glömde nog att kedjan har större friktion än rem, mera oljud, har autospännare som kan strula.

Sen är ju det för jävligt att behöva lägga 1.5 timme på att byta remmen på sin V70 varje 18 000:e mil....blir så ju himla tjatigt... roll

Autotech
BMW 335D (2008)
hangman
18 februari 2013 · 2 174 Inlägg

MarcusGronberg skrev:
BMW E30 M3 utan tvekan...

Kultbil men prestandan är ju inget direkt sportigt med..

Busgrabb Rejsa ?
18 februari 2013 · 2 959 Inlägg

hangman skrev:

MarcusGronberg skrev:
BMW E30 M3 utan tvekan...

Kultbil men prestandan är ju inget direkt sportigt med..

Nee och inte direkt sportbils look heller...

Autotech
BMW 335D (2008)
HereComesTrouble Livsnjutare
18 februari 2013 · 1 707 Inlägg

CHEEVA skrev:

trubbelturbo skrev:
För dem pengarna hade jag nog kikat på Corvette C5/C6

är ju plastigare än plastigaste japanen själv ....

Tur att vi har experter här så man slipper bilda sig en egen uppfattning lol

Mr_Yellow
18 februari 2013 · 184 Inlägg

Vill man äga en dyr sportbil så får man acceptera att det kostar också att serva. Jag har kedja på min bil men har en kopplings byte som går på 70k istället som måste göras varje 2000 mil wink


Busgrabb skrev:

Thunderbird88 skrev:

CHEEVA skrev:

varför är nu kamrem så dåligt ?

visst på just ferrarin är det en dyr grejj men överlag skulle jag säga att en rem är bättre än en kedja, mindre som strular. En 348 är dyr att äga men det är inte direkt någon bruks bil så det kan kvitta

Vänta nu vänta nu... Kamrem, strular mindre? Kamrem är den mest onödiga skit uppfinningen som någonsin funnits.
Byta den där kamremmen hela jävla tiden och sedan går den helt plötsligt av och alla ventiler är pajj.
Eller kamkedja som ofta håller genom hela livslängden på en bil men kan behövas bytas 1 gång på en bils livslängd (nu pratar vi då över 30 tusen mil).
Bara tanken att kamkedja använts så länge. Och då förbättrar man det genom att göra det sämre... lol
Nej, ush fy och blä. Bara piss big_smile

Du glömde nog att kedjan har större friktion än rem, mera oljud, har autospännare som kan strula.

Sen är ju det för jävligt att behöva lägga 1.5 timme på att byta remmen på sin V70 varje 18 000:e mil....blir så ju himla tjatigt... roll

hangman
18 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Mr_Yellow skrev:
Vill man äga en dyr sportbil så får man acceptera att det kostar också att serva. Jag har kedja på min bil men har en kopplings byte som går på 70k istället som måste göras varje 2000 mil wink


Busgrabb skrev:

Thunderbird88 skrev:

Vänta nu vänta nu... Kamrem, strular mindre? Kamrem är den mest onödiga skit uppfinningen som någonsin funnits.
Byta den där kamremmen hela jävla tiden och sedan går den helt plötsligt av och alla ventiler är pajj.
Eller kamkedja som ofta håller genom hela livslängden på en bil men kan behövas bytas 1 gång på en bils livslängd (nu pratar vi då över 30 tusen mil).
Bara tanken att kamkedja använts så länge. Och då förbättrar man det genom att göra det sämre... lol
Nej, ush fy och blä. Bara piss big_smile

Du glömde nog att kedjan har större friktion än rem, mera oljud, har autospännare som kan strula.

Sen är ju det för jävligt att behöva lägga 1.5 timme på att byta remmen på sin V70 varje 18 000:e mil....blir så ju himla tjatigt... roll

Haha måste vara något fel på din körstil eller så kör du som en galning hela dagarna :p låter väldigt konstigt att kopplingen inte håller mer, då skulle jag satsa på den värre kopplingen som klarar över 1000 Hk och lämna den på en seriös trim firma, tror inte det går på 70 på låånga vägar

SportPilot Ubåtsingenjör
18 februari 2013 · 7 229 Inlägg

HereComesTrouble skrev:

CHEEVA skrev:

trubbelturbo skrev:
För dem pengarna hade jag nog kikat på Corvette C5/C6

är ju plastigare än plastigaste japanen själv ....

Tur att vi har experter här så man slipper bilda sig en egen uppfattning lol

finns säkert de som inte tycker så också ... jag gillar INTE corvetterna och har all rätt i världen att få berätta de och varför jag inte tycker om de

att man behöver va expert för att tycka att corvetten är plastig är strunt prat

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Mr_Yellow
18 februari 2013 · 184 Inlägg

Använd google sök funktionen och se själv innan du uttalar dig smile

hangman skrev:

Mr_Yellow skrev:
Vill man äga en dyr sportbil så får man acceptera att det kostar också att serva. Jag har kedja på min bil men har en kopplings byte som går på 70k istället som måste göras varje 2000 mil wink


Busgrabb skrev:

Du glömde nog att kedjan har större friktion än rem, mera oljud, har autospännare som kan strula.

Sen är ju det för jävligt att behöva lägga 1.5 timme på att byta remmen på sin V70 varje 18 000:e mil....blir så ju himla tjatigt... roll

Haha måste vara något fel på din körstil eller så kör du som en galning hela dagarna :p låter väldigt konstigt att kopplingen inte håller mer, då skulle jag satsa på den värre kopplingen som klarar över 1000 Hk och lämna den på en seriös trim firma, tror inte det går på 70 på låånga vägar

hangman
18 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Mr_Yellow skrev:
Använd google sök funktionen och se själv innan du uttalar dig smile

hangman skrev:

Mr_Yellow skrev:
Vill man äga en dyr sportbil så får man acceptera att det kostar också att serva. Jag har kedja på min bil men har en kopplings byte som går på 70k istället som måste göras varje 2000 mil wink



Haha måste vara något fel på din körstil eller så kör du som en galning hela dagarna :p låter väldigt konstigt att kopplingen inte håller mer, då skulle jag satsa på den värre kopplingen som klarar över 1000 Hk och lämna den på en seriös trim firma, tror inte det går på 70 på låånga vägar

Bara uppgradera i såna fall! Och bara för det står på Google är det sant?

Mr_Yellow
18 februari 2013 · 184 Inlägg

Inte så enkelt att bara "uppgradera". Finns en firma i USA som har kevlar kopplingar men det går inte att byta genom Lamborghini då det inte täcker garantin. Det är inte heller så enkelt att byta den hemma på gården då robotarmen måste "nollställas" med lambo mjukvara.

Sen handlar det inte om att det är fel på min körstil utan snarare så att kopplings bytet ingår i Serviceintervallen, den slits precis på samma sätt om bromsbeläggen.  Nu finns "svaret" på google till nästa person vill googla om ämnet wink



hangman skrev:

Mr_Yellow skrev:
Använd google sök funktionen och se själv innan du uttalar dig smile

hangman skrev:

Haha måste vara något fel på din körstil eller så kör du som en galning hela dagarna :p låter väldigt konstigt att kopplingen inte håller mer, då skulle jag satsa på den värre kopplingen som klarar över 1000 Hk och lämna den på en seriös trim firma, tror inte det går på 70 på låånga vägar

Bara uppgradera i såna fall! Och bara för det står på Google är det sant?

hangman
18 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Mr_Yellow skrev:
Inte så enkelt att bara "uppgradera". Finns en firma i USA som har kevlar kopplingar men det går inte att byta genom Lamborghini då det inte täcker garantin. Det är inte heller så enkelt att byta den hemma på gården då robotarmen måste "nollställas" med lambo mjukvara.

Sen handlar det inte om att det är fel på min körstil utan snarare så att kopplings bytet ingår i Serviceintervallen, den slits precis på samma sätt om bromsbeläggen.  Nu finns "svaret" på google till nästa person vill googla om ämnet wink



hangman skrev:

Mr_Yellow skrev:
Använd google sök funktionen och se själv innan du uttalar dig smile


Bara uppgradera i såna fall! Och bara för det står på Google är det sant?

Tack för upplysningen.

Med tanke på att den kostar rätt mycket och byta, skulle jag inte direkt säga att det är nån garanti som går till spillo på den delen. Om den blev bytt gratis så kanske man är rädd om det. Men detta är nog inte din första sportbil så du vet nog att garanti är bara ett vackert ord, dom vill alltid ha det till att man kört sönder det, så länge man inte kan bevisa fabrikationsfel såklart.

Vacker bil men synd med så konstiga stora utgifter.

Busgrabb Rejsa ?
19 februari 2013 · 2 959 Inlägg

Jag är rätt säker på att det går att få någon att byta koppligen på en lambo bra mycket billigare eller göra det själv och sedan ta bilen till en märkesverkstad och nolla/justera robotarmen.

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang